Autor: 70 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
The Sleeper Awakes

AVTOTHEISM - The Sleeper Awakes

Avtotheism kombinace soundtracku k filmu s death metalem a atmosférickým doomem funguje překvapivě dobře. V originálním zpracování navozují skutečně zlověstnou atmosféru, přidávají trochu old schoolu a hodně sypaček.

Avtotheism logoKdyž jsem se v promomateriálech dočetl, že „Spáč procitá“ je albem-poctou filmu Vládce temnot od Johna Carpentera, mělo to u mě už napůl vyhrané. Navíc země původu Itálie – to je poslední dobou zřídlo kvalitních death metalů, které se přehnaně neklaní vzorům a dokážou přinést střípky originality beze ztráty tahu na branku. Do recenzování jsem se tedy pustil nadšeně, a vlastně mi to nadšení vydrželo doposud.

Technický BDM alias Brutal Death Metal málokdy vydrží bez větších šrámů fúzování s jinými žánry. Snad ještě jazz, umím si představit asi i výlety směrem k thrash metalu, ale zkřížit kromě soundtracku k filmu s (brutálním) death metalem i atmosférický doom?

Avtotheism tahle kombinace funguje překvapivě dobře. Pomalé plochy navozují skutečně zlověstnou a zlovolnou atmosféru a ve výsledné kombinaci se překvapivě autenticky hlásí k atmosféře Carpenterova filmu. Trochu přiznaného žánrového béčka, trochu old school, hodně sypaček, originální zpracování. Bicí zní sice na můj osobní vkus trochu moc plasticky a některé kopákové pasáže už jsou zbytečné, ale není to nic, co by posluchače uráželo. Kytary a ne příliš čitelná basa jsou už na anebo dokonce nad dnešním vysokým technickým standardem tech BDM kapel. Ale aby u mě death metal bodoval, potřebuje něco víc, než jen technické skills a sportovního ducha v předhánění se, a to je – samozřejmě – atmosféra. O tu se tu stará především shora zmíněné propojení s filmem.

Ze samotného Prince of Darkness uslyšíme na albu hned několik úryvků, ale k prolnutí hudby se soundtrackem dochází, pokud dobře počítám, ve třech hlavních pasážích: Glorification of Anti Light, Hordes/Year 1-9-9-9 a Sicut in Caelo sicut in Terra. V těchto partech album připomene třeba poctu, kterou vysekli hoši z Pigsty filmu Satan přichází aneb The Omen, nutno dodat, Taloši přece jenom v lepším a ambicióznějším technickém zpracování. Prolínání s geniálním (jak jinak) soundtrackem Johna Carpentera dopadlo nad očekávání dobře. Koberce nasazené po intru z filmu je sice klišé jak čuník, ale využití původních samplů a do nich zapouštění propracovaných BDM skladeb se povedlo.

Z mé strany nemůže než dojít na finální pochvalu s doporučením prosvištět nejenom The Sleeper Awakes, ale pokud možno i Prince of Darkness; po nedostižné Věci a Ve spárech šílenství snad třetí nejlepší Carpenterův horor.