Autor: 60 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Austrálie > Australia -

Austrálie > Australia

Po úspěchu Moulin Rouge (2001) si vzal režisér Baz Luhrmann opět delší dovolenou, cestoval po své rodné zemi, studoval ji a vybíral lokace pro filmový hold, který jí hodlal složit. Natáčení v již tak extrémních podmínkách provázely velké nesnáze, celé natáčení trvalo devět měsíců. Stálo to za to?
Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman) se v době Druhé světové války vydává

review_1121_px2

do daleké Austrálie za manželem, který tam spravuje pozemky a stáda. Manžela však nachází čerstvě probodnutého kopím. Po konfliktu se správcem Fletcherem (David Wenham) se rozhodne splnit manželův cíl a dopravit stádo krav na zásobovací válečnou loď. Pokud se jí to totiž nepodaří, na trhu s hovězím masem bude mít monopol společnost pana Carneyho. S pomocí opileckého účetního i domorodé služebné se pod bičem Honáka (Hugh Jackman), jehož jméno se nedozvíme, vydávají do přístavu Darwin. Sarah se do drsného Honáka brzy zamiluje, ale idylu spokojeného rodinného života naruší útok Japonského letectva a církevní program na převýchovu malých míšenců, který chce vzít Sarah osvojeného chlapce Nullaha.
Baz Luhrman je specialista na velkou romantiku. Jeho Moulin Rouge mi poprvé připadal jako slepenec upravených povědomých písní...a na podruhé mi málem utrhl srdce. Luhrmann umí pracovat s kýčem ať již slovním či obrazovým, umí balancovat na hraně velkolepé krásy a patosu. Nebojí se velkých věcí. Drasticky aktualizoval Romea a Julii, aniž by hercům vyňal z úst původní Shakespearovy dialogy...a fungovalo to. Upravil několik populárních písní pro příběh kurtizány a naivního spisovatele...a fungovalo to. Luhrmann tedy zjevně umí udělat velký a jaksi klasický milostný příběh zajímavým až výjimečným. Otázkou je, proč to v Austrálii nefunguje.
Tedy funguje, ale jen zčásti. První část filmu, která končí krátkým pobytem v Darwinu, má vtip, nadhled a slušné tempo. Na vyprávění

review_1121_px3

v podání dvanáctiletého Brandona Walterse (mimochodem skutečně aboriginského původu) vedené dětským vyprávěcím tónem a nedokonalou angličtinou si postupně zvyknete. A také díky němu je rasové téma podáváno přirozeně a nenásilně. Velmi výrazné je také obrazové zpracování, které chvílemi díky kameře a australské krajině připomíná spíše animaci. Ze všeho toho můžeme být na rozpacích, ale to je to, co Luhrmann umí přetvořit na filmové umění. Ale ty konce...
Po zkušebním promítání filmu podlehl Luhrmann nátlaku studia (že by pod tíhou zodpovědnosti za 130 mil. dolarů?) a přetočil závěr příběhu, který se prý přítomnému publiku zdál příliš negativní (nebudu prozrazovat). Lze jen těžko odhadnout, nakolik je závěr filmu špatně napsaný a nakolik se na něm podepsalo přetáčení ve spěchu několik týdnů před premiérou. To se, doufejme, dozvíme na dvd. Nicméně v poslední půl hodině může mít divák několikrát nakročeno ven ze sálu...a stále není konec. Scénář se v závěru sype, je natahovaný, plný předvídatelných zvratů a divácké podvědomí jaksi naznačuje, že ten konec měl být prostě jinak. Že vás měl rozplakat nebo alespoň rozesmutnit tak, jak to jen filmy Baze Luhrmanna umí. Austrálie prostě není srdcervoucí a velkolepost závěrečné části zdá se být poněkud prázdnou. Včetně hřmícího a zbytečně okázalého hudebního doprovodu.
Herecké výkony lze vzhledem k nevalné hloubce postav (vycházející pravděpodobně ze scénáře) jen těžko hodnotit. O hereckých kvalitách Nicole Kidman už nikdo nepochybuje a je kouzelná, ačkoli její Angličanka v rozpacích někdy až příliš připomíná Bridget Jonesovou Renée Zellweger. Kvůli roli prošla intenzivním výcvikem jízdy na koni, v jehož sedle pak při natáčení ve čtyřicetistupňových vedrech mezi stádem (nedigitálních!) krav prý několikrát omdlela. Hugh Jackmana oslovila právě ona poté, co Heath Ledger dal přednost Temnému rytíři a Russel Crowe projekt opustil kvůli nízkému honoráři. Vítěz různých anket ženských časopisů se do role statného, drsného (dámy nechť si doplní přívlastky dle vkusu) Honáka hodí výborně a s Nicole jim to jde dohromady. Ať se však oba snaží sebevíc, konání a rozhodování postav v závěrečné části je natolik nepodložené charakterovým vykreslením, že diváka zanechá přinejmenším zmateného. Celý štáb však nelze za několikaměsíční natáčení od šesté hodiny ranní neobdivovat.
Režisér i jeho svěřenci chtěli vzdát poctu velkým hollywoodským romancím, jaké

review_1121_px1

se už dnes netočí (vzpomeňme snad jen skromnější, ale mnohem silnější Barevný závoj), i svému rodnému kontinentu. Obé se podařilo. Nicméně Luhrmannovo typické a umné balancování na hranách mezi různými žánry a velkými emocemi se v závěru snímku bohužel zvrhá na špatnou stranu.
---- --- -- - -- --- ----
USA / Austrálie, 2008, 165 min
Režie: Baz Luhrmann