Autor: 75 Uživatelé: 80 Tvé hodnocení: hodnoť
Vital

BIG|BRAVE - Vital

Vital je skvělej náladovej sludge, kterej sice neposouvá hranice, ale to, co dělá, dělá sakra dobře. Pro fanoušky žánru povinnost.

Big|BraveNestává se mi tak často, že bych recenzi psal na první dobrou - většinou si dávám trošku načas, abych se náhodou neunáhlil. Ale jsou výjimky, kde napíšeš tři odstavce, jakmile album dohraje, a dává to smysl (a ne proto, že je to sračka). Tak jako u novejch Big|Brave – žánrově není nad čím přemejšlet, kytara, basa, bicí, sludgeový emíčko, bez nějak přílišnejch ambicí experimentovat. Hlavní cíl je jasnej, míří se na srdíčko a slzný kanálky.

V recenzi pak vlastně stačí shrnout, jestli to funguje, a pokud ano, tak přidat nějaký to metaforování a přídavkování. To sice tentokrát vynechám, ale podle chuti lze dosadit obrazy nezkrotnejch přírodních živlů, krizí identity, rozjímání nad koncem civilizace atd. Snad jen dodám, že koncept alba je dost osobní a točí se okolo Robin Wattie (zpěv, kajtra) a jejího míšenýho rasovýho původu; koneckonců, klipovka se jmenuje Half-breed, a cituje z knihy Alexander Chee How to write an autobiographical novel.

Vital za srdíčko rozhodně chytá. Už v prvních minutách mi najíždí husina, asi trochu i díky tomu, že jsem podobnou desku už dlouhou dobu neslyšel (tzn. pro ostřílený fanoušky žánru to bude spíš příjemnej pocit, kterej už dobře znaj z podobnejch desek). Masivní pomalá riffáž je kvalitní, dramaturgie desky funguje dobře – začátek nával, uprostřed zklidnění, ke konci zase rostem, čili základní předpoklady pro dobrou nahrávku jsou splněný.

Ale co Vital vytahuje z lehkýho nadprůměru je, jak už tomu u podobnejch desek bývá, zvuk a zpěv. Riffy jsou sice mohutný, ale zvuk je zároveň správně vzdušnej a nechává vyniknout zasněnýmu emíčku, který je pod vším tím hlukem schovaný. A to co má Robin Wattie v hrdle, to má málokdo; vzpomněl jsem si třeba na Julie ChristmasBattle of Mice. Což jako přirovnání k současný tváři Big|Brave funguje i víc zeširoka s tím, že Battle of Mice jsou o něco komornější a písničkovější, kdežto Big|Brave si dokážou pořádně užít opakování masivního riffu.

Závěrem snad jen tolik: Vital je skvělá žánrovka, která sice neposouvá hranice, ale to, co dělá, dělá sakra dobře. Pro fanoušky náladovýho sludge povinnost.

sludge, post-metal, Vital, Big|Brave, shoegaze, experimental doom metal