CULT OF FIRE - मृत्यु का तापसी अनुध्यान (Ascetic Meditation of Death)

vaněna
9

Jedno z nejzajímavějších blackmetalových alb, které dalece překračuje hranice žánru. Pro mě bezpochyby nejlepší tuzemská nahrávka loňského roku a v rámci žánru počin jak originální, tak dostatečně true.

Indická sekta Thugů má nově otevřenou pobočku v Praze. Její příslušníci uctívají indickou bohyni Kálí. Místo škrtících šátků ji uctívají hudbou, my se zastavíme nad jejich mantrami zaznamenanými na desce Ascetic Meditation of Death.

Kálí je bohyní smrti, temnoty, energie, prozření a změny. Kálí znamená černá, a černým kovem ji trio na albu uctívá. Jejím příbytkem jsou pohřebiště a mezi plameny tančí, až se otřásají světy. Je pokrytá bledým popelem z mrtvých těl.

Téma navýsost vhodné, příslovečně tu leželo, jen je zvednout a do black metalu zpracovat. Opravdu? Kdepak. Tady nejde o žádnou povrchnost. Celý koncept alba je velmi propracovaný. Nemluvím jen o obalu a textech, ačkoli jak obal, tak texty jsou jedinečné. Mluvím tu zejména o vynikajícím hudebním zpracování všeho okolo smrtící matky Kálí.

Je kromě šílené vražedkyně a děsivé paní smrti i laskavou matkou a podobně dvojaký aspekt by se dal hledat i na Meditacích. Vedle rychlých riffů a typických blackových sypaček najdeme i vysloveně pozitivní a majestátní momenty, které ucho posluchačovo potěší. Nejde o žádné laciné pozlátko ve stylu symfonického blacku, nebo stříbřenku jedné vybrnkávačky na sitar, která je v podstatě jen vycpávkou nebo intrem.

Je poctivé přiznat, že první poslech byl šok. To je snad indický blackový doprovod k pověstnému „Wolves in the Throne Room táboráku?“. Ale to jsem si jen nevěděl rady s novátorským přístupem Cult of Fire, kteří nepřestávají být black metalem a přitom si vypůjčují daleko mimo hranice žánru. Abych se nenechal tak úplně zaskočit, zkusil jsem album nějak zaškatulkovat. Celý komplet je koncepčním dílem, ze kterého sálají plameny pohřebních hranic, tryská z něj energie meditací, běsní šílící tanec ničící ego, prostor i čas. Nesetkal jsem se dosud s albem, které by tak organicky propojilo folklórní prvky, ještě k tomu indického původu, s ryzím blackem. Tak organicky, že jsou jedním celkem. Na první poslech exotické motivy opravdu posunují kompozice dál, repetice manter, sitar i klávesy jsou stejně plnohodnotné, právě tak jako ostré kytary nebo pekelně rychlé bicí.

Ze starších alb, které mi Asketické meditace evokují, je bezpochyby nutné zmínit především Lykatheu Aflame. Samozřejmě, že Tomášova bývalá, a už docela dávná kapela (která ale docela nedávno vydala svůj kultovní opus magnum Elvenefris na LP, jen se po něm zaprášilo), v paměti logicky vyskočí. Nepřipomene se jen stejně nasypanými bicími, ale i atmosférou, která není od Lykathei až tak vzdálená, a z ní vyplývající melodickou stavbou. Vybaví se i podobný přídech mystiky a relativně pozitivní hudební nápady v kombinaci s běsnícím vichrem, který vychází z podstaty negativního žánru – tu je to black metal, tam death metal.

Vedle této provařené reminiscence je docela nesnadné najít hudební přirovnání. Kdo by je ale nějak nutně v době Youtube potřeboval?

Odmýšlet si od hypotetického základu sitar a perkuse, klávesy atd., a pak tento hypotetický black přirovnávat například k Drudkh, Nachtmystium nebo Negura Bunget, jak jsem se na různých místech dočetl, mi nedává smysl.

Raději bych popsal samotnou hudbu jako technicky skvěle zahraný (ty bicí! Neskutečná práce!) black metal, jak si ho představují třeba raní Emperor, který je však jen půdorysem, základem, na kterém se skladby vrství. Nad touto kostrou je melodika, vycházející z konceptu alba. Mnohdy jde na poměry black metalu nezvykle posluchači vstříc. Riffy jsou silné a čitelné. Obávám se, že mnozí „true“ vyznavači pekelného zvuku přímo z bažin, lesů, luk a strání s tím mohou mít problém. Zvuk je naprosto v pořádku a těžko si představit, jak by album mohlo znít jinak. Až na asi tři momenty, kdy se ozve dost překvapivě nahlas jeden kanál, je zcela kompaktní. A znovu ty bicí! V infernálním tlaku á la 1349 jsou perfektně slyšet časté vyhrávky, mezi silnou riffáží se nosným, tu a tam, stává i zpěv.

A propos, zpěv. Nejednou jsem při pročítání debat o CoF na zahraničních serverech narazil na zajímavé teorie, o čem že se zpívá a jakým jazykem. Máme to štěstí v případě česky zpívaných pasáží vědět, oč běží. Pro mne je zpěv neoddělitelný od celkového zážitku z desky, ať tematicky, nebo technicky. Na rozdíl od běžných blackových hejkalů – a nic proti nim, naopak – je víc než rovnocenný ostatním nástrojům. Lyrika je cele oddána matce Kálí. Čeština není vždy jednoduchým jazykem na vyjádření ve vázané formě. Tady se ovšem autor překonal a bylo pro mě radost odhalovat s dalšími poslechy větší části murmuru, či se jen nechat překvapit pointou verše. Krom českých textů najdeme i zpěvy v sanskrtu (nebo hindí? Slyšel jsem obojí, a přiznávám, že nevím.)

Zvláštní pozornost bych také rád věnoval dramaturgii alba. Vzhledem k tomu, že nevlastním Meditace na LP, můžu si jen domýšlet, jak bych v transu vyvolaném čtvrtou Kálí Má desku obracel a hned se nechal znovu strhnout bouří skvělého, jako popel zápalných obětí černého riffu páté Smrt je jediná pravda. Stejně tak poslední, desku uzavírající Sežehnut v plamenech božské lásky, svými mantrami nechává posluchače po všech majestátních vzestupech a střemhlavých letech zcela prostoupeného atmosférou alba. Sveřepý tlak (třetí skladba) střídá uvolnění (zmiňovaná čtvrtá), aby nastoupil snad nejsilnější riff alba se skvělým refrénem v páté. Po pravdě, kdykoli jsem si album pustil, chtěl-li jsem si jen připomenout nějaký motiv, zůstával jsem u něj většinou až do konce.

Ale nemohu se vyhnout ani špetce pepře po sladkých slovech chvály. Kritická výtka, a nutno zde dodat, že jediná, která mě napadla, směřuje k eklekticismu Cult of Fire. Česká kapela, zpívá česky, naprosto v pořádku. Z konceptu alba vyplývající hindi, názvy písniček psané dévanágarí, dobře. Ale pak ještě anglický název, roucha španělských kacířů. Není to už příliš mnoho ingrediencí? Zaslechl jsem cosi o plánované změně pódiové prezentace, a předpokládám tedy, že půjde dál směrem na východ.

Shrnu-li, Cult of Fire překonali svůj Triumvirát. Překonali Inferno. U mě daleko překonali veškerá očekávání a nahráli materiál, který je pro mne žhavým kandidátem na desku roku. Silné melodie, geniální atmosféra a propracovanost, která nemá obdoby.

LordSnape - 03.03.14 19:15:42
U téhle desky zkouším i meditovat! :-))
Tom Coroner - 03.03.14 14:29:27
Dotaz: Je na desce opravdu sitar? Je v bookletu uvedeno, kdo nahrával party na sitar? Nebo se jedná o nějaký kytarový nebo klávesový efekt?
Je, nahrával ho Ladislav Brom. V bookletu je to uvedeno taky, ale v sanskrtu.
Ad HOnore Jesu - 03.03.14 11:33:02
Souhlasím ve všem, co uvedl v prvním příspěvku AddSatan. Jen pak doplním menší rozepři Suda a AddSatan ohledně těch 99%. To je těžké posuzovat pánové, protože někoho k tomu zajisté tlačí label(Metallica - Death Magnetic a tragický vinyl), ale hlavně všechny kapely k tomu tlačí prachy. Digitální master totiž není sranda a málokdo ho dneska dobře umí. Ten, kdo ho umí za to bere nemalé peníze. Nepsaný zákon je dělat ho o takových 10db tišeji a zase tam ty věci zní jinak, čili je potřeba trochu laborovat, to zabere čas a čas jsou peníze. Hodně rockových kapel, které jedou na true vlně vinylů nahrává v Německu, u nás prostě není možnost dostat dobrý analog servis i s masterem pro vinyl(aspoň o tom nevím). Pravdu má samozřejmé i bizzaro, kapely tlačené budgetem vydávají šmejdy. Kdyby radši šly a nahrály to někde na 4/8 stopák(aspoň bicí!) a dali tomu jen základní master, tak by to bylo lepší jak cokoliv digitálního. Jsou k žalostnému podsamplovávání jenom nuceni trendem, bojí se že by se o ně nikdo nezajímal. JENŽE to by napřed musely umět pořádně hrát - v tom spatřuju teď taky hodně velký problém, lidi si zvykají točit všecko na 15x ve studiu, kde se dají nalepit i bicí a autentičnost, dravost, feel v pojetí je v prdeli. Stejně jak si dneska každý kokot nosí smartphone na koncert a dává pak videa na jewtube v audio kvalitě, kterou bych líp natočil mým 10 let starým Mp3 přehrávačem. Lidem to v palici myslí čimdál méně, lenost je nahovno, ať se jedná o hudbu nebo cokoliv jiného. /// CULT OF FIRE vydali dobrou desku, to je všecko co k tomu můžu dodat. LW nahrávky nepodporuju - nekupuju. Pouze poslouchám na PC, abych měl přehled. /// Lidi obecně o LW ví až příliš málo a týká se to především i hudebníků. Nevím, kdo je "Ondřej Ježek" ale v tom článku na Echoes, co tu byl link se totálně sám vyownil :D asi neumí nahrávat BM bez kopresí a limiterů, tak to zaobalil takovým švejkovským výrokem. /// Nemůžu ovšem házet špínu jen na lidi samotné. U nás chybí hlavně didaktika v tomto směru!!! Všechny kvalitní knihy o hudební produkci a dynamice nejsou česky a blbě se shání. Člověk musí louskat knihy, listovat Gearslutz a sám zkoušet nahrávat, měřit DR meterem a analyzovat svou práci, nedojde to samo.
Crust - 03.03.14 11:27:03
satancalous: Mozna to zalezi na tom, co chteji posluchaci, ale prave proto, ze vetsine to, co tu resite, vubec nevadi. Proc by si nekdo, komu se ta muzika hodne libi, mel rict "je to fakt super, dechberouci hudba, vsechno krasne citelny, ale je to podle dnesnich standartu loudness war a nema do dynamiku, proto si to nekoupim" ?? A i kdyby to taky fungovalo, trh stejne nedokaze rozlisit, jestli si to nekoupili z tohodle duvodu, nebo kvuli nelegalnimu stahovani. Proste si to nekoupili.
Sud - 02.03.14 21:25:45
uvolnily se mi dva listky na Mare do Krakowa, kdyby nekdo chtel
satancalous - 27.02.14 18:28:51
Jinak u zvuku záleží dle mého názoru na tom,co chtějí posluchači.Kdyby stáli o kvalitní zvuk,tak by nemohly vycházet takové zvukové zmetky jako dnes.Copak například Hate Eternal neumějí hrát nebo si nemohou dovolit kvalitní studio? O tom tedy dost pochybuji:)
satancalous - 26.02.14 20:25:55
Ono u cd bych to chápal,moderní cd musí hrát hlasitě a úderně na kdejakém aušusu,ale u vinylu je to divné copak si ho někdo bude pouštět v autě nebo mobilu? :)
pf - 26.02.14 18:50:12
tyhle generalizace ad vinyl jsou boží. ono taky záleží na tom, z čeho je matrice (lak(kov), jakej kov - loděnice prohrávaj, protože dělaj matrice do mědi, ale ve světě se dávno používá spešl měkčená slitina apod. takže je to fakt relativní
bizzaro - 26.02.14 18:33:08
myslim, ze Sud ma s tema 99% docela pravdu, i kdyz tak vysoky to cislo asi nebude. a k tem masteringum - kazda deska pred lisem prochazi jeste dalsim, byt automatizovanym, ale je to logicky, je to medium s jinyma vlastnostma a nemuzes to na nej v plny palbe narvat vse, jak dodas jinak dodatek k Satanove umělýmu/plastovýmu" zvuku "moderních nahrávek" - ono je to dost i o zpusobu dnesniho nahravani, kdy trend, nebo spis potreba doby, kdy se hudba (udajne) nekupuje jako driv a vyzaduje tedy snizeni nakladu, vede k ceste domaciho nahravani. pokud tedy nechces cistou pluginovou nahravku z databank, ktery jsou dneska sice dost vymakany a zvukove i verohodny, ale chces to sam zive nahrat, musis, nemas-li na to budget, logicky sahnout po tomhle reseni, kdy pres nedostatek zkusenosti timhle zpusobem nahrajes, mozna trosku umeleji znejici, ale jinak solidne hrajici nahravku. a taky to pomaha vsem tem, co neumeji sve party zahrat a do nahravky se pak zasahuje a edituje se. ale samozrejme tohle je uz problematika, ktera vznika uplne na zacatku a tyka se trosku neceho jinyho, nez se tu resi, nicmene k umelosti zvuku se to vztahuje, rekl bych (a ja jsem tu Sef ;))
satancalous - 26.02.14 16:29:10
Ty upravy zvuku jsou dnes brané jako běžný standart až na vyjímky,jako třeba Gavin Harrison který loudness war odsuzuje.
satancalous - 26.02.14 16:21:13
Třeba Gavin Harrison - Man Who Sold Him Self DR13,Jethro Tull - TAAB2 DR14,Manii - Kollaps DR11 nebo Jack White - Blunderbuss DR11 za rok 2012 všechny tyhle cd mam koupené.
Cronic - 26.02.14 16:06:08
hmmm zaujimava diskusia sa tu rozbehla. nepopieram strata dynamiky je urcite celkom dost na skodu viacerym nahravkam, akurat ze ked si pozeram zoznam metalovych albumov na http://dr.loudness-war.info/ stranke tak drviva vecsina vychadza ako dost sprasena. jedine svetle vynimky su albumy zo zaciatku 90. rokov. vsetko nove ma hodnoty max do 6-7, co je dost bieda... otazka: robi este niekto hudbu bez dynamickych uprav? druha otazka: naco je to dobra takato uprava zvuku mensim kapelam, ktore na predaji cd aj tak nezarabaju a tym padom nepotrebuju taketo povrchne pozlatko? btw: zaujimave je ze trebarz aj albumy hate eternal su z tohoto hladiska hodnotene dost biedne a to si pritom ten zvuk robi sam Rutan
satancalous - 26.02.14 15:26:36
Čus,ono to měření dr vinynylových ripů je dost zavádějící,koukněte na tohle video https://www.youtube.com/watch?v=n-AE9dL5FG8
AddSatan - 26.02.14 00:44:55
no když to tak přesvědčeně tvrdíš, že fakt 99% a "jakykoliv novy vydani vetsich (ale v podstate jakejchkoliv) labelu" a jsi si tím jist ? - ok no :) - a psal jsem: "vinyl na tom MŮŽE BÝT, počítám - jak to tak bývá (tady usuzuju z vlastní zkušenosti) líp", že je tam určitý (asi velký?) procento, že to tak nebude, s tím počítám taky, ale zas toho na vinylech nekupuju tuny, tak detailně nevím ale když jsme u toho - nevím, nechce se mi tomu úplně věřit - takhle - že se tahle prasárna děje - stejně prasácký master pro CD i LP atd. klidně věřím, i tomu, že se to děje ve velkým, nicméně když vycházím z vlastní zkušenosti, z desek který jsem si koupil nebo jsem je u někoho slyšel - tak ten rozdíl tam oproti CD (který jsem v několika případech měl taky, než jsem je prodal...) rozhodně je a není to jen jinou aparaturou a nebo "příjemným vinylovým zkreslením" :) - i když tyhle faktory určitě výsledek ovlivňujou fakt hodně, některý z těch desek jsou i v DR databázi a když pominu možnost, že je to nějak zfalšovaný :), tak i čísla mluví jasně.. holt si to chce vybírat, já zatím nemůžu říct, že bych se někdy spálil...nejsem teda ani ortodoxní LPčkář, CD kupuju, i když méně, stále...ono, když už z mp3 v dobrý bitrate je znát, že to naprasený bude, tak nečekám, že by CD ani vinyl na tom bylo nějak "propastně" líp, byť nějaký rozdíly tam nejspíš budou, resp. očekávám je cancy analogových bojovníků s digitálně komprimovaným masterem atd., to je trochu boj někoho jinýho, myslím, že tohle bývala tvoje parketa ne ? :), mě je to celkem jedno, jestli je to až takhle "true", ale úsměvný to je pak je i věc, jestli věřit prohlášením, když se tvrdí - "znovu zmastrováno z původních pásek", speciální mastery pro vinyl apod. - být by to tak mělo, ale kdo ví ? ale jako hádat se o tom nehodlám, zas tak do detailu se tím nezabývám, jen se mi nechce věřit těm "přesvědčeným" 99% :) a souhlas, nejdůležitější je muzika, zvuk je až pak, ale jak je člověk starší, tak si čím dál víc vybírá, čím si ty sluchovody ničit bude a čím ne a jsou určitý meze, co už fakt poslouchat nebudu, byť by ta deska byla hudebně dobrá (to by to musela být skutečně nějaká genialita) ty nároky i v tomhle časem stoupají, dřív mě taky tolik neštval "umělý / plastový" zvuk "moderních nahrávek" atd., těch faktorů je spousta a řešení "kdy ještě jo" a "kdy už ne" to je případ od případu... jinak - je lehký argumentovat s tím, že "pánové si něco někde přečetli" a teď "odborně" řeší zvuk - ono loudness war atd. - si myslím, že spousta lidí, včetně mě, musela vědět, že se něco takovýho děje, dřív mohl člověk říct jen "na tom zvuku se mi něco nelíbí", bylo to nepříjemný pro uši (a ne proto, že to byl "kravál"), jen holt teď už to lze pojmenovat a poukázat na to a člověk to pak už často pozná, o co jde
Sud - 26.02.14 00:15:02
hm, nejakej prevod do digitalu v nejaky casti procesu mezi nahravanim a lisovanim stejne u drtivy vetsiny nahravek asi probiha, tak to nejspis ten duvod nebude. taky je dost dobra moznost ze to je jen proste narhany na ctyrstopak jako demo a a ten zbytecne tezkej vinyl mi nahonil ocekavani.. pral bych si nebyt hluchej.)
Sud - 25.02.14 22:49:59
mastering sitaru byl takovej pokus o humor.. jinak to myslim vazne. kazdopadne podle toho, co cornak rikal, je to normalne sitar. to co rikas, ze vinyl na tom byva lip, to bohuzel v podstate neni vubec pravda, vinyl by na tom _mel byt lip_, ale drtiva vetsina labelu da na asfalt uplnej stejnej (nevhodnej) master, jakej je na CD, takze si kupujes stejnej paskvil, akorat s vetsim obalem. tohle si casem koupim, tak to zjistim a poreferuju. nicmene kdyz vytahnes jakykoliv novy vydani vetsich (ale v podstate jakejchkoliv) labelu, na 99% to bude tenhle pripad, kdy se pouzije stejnej digialne komprimovanej master jak na cd (pritom cd ma teoreticky lepsi parametry a muzes na nej dat master jeste dynamictejsi, nez na LP... proc se to nedela viz. loudness war apod.). pak jsou ty vtipny pripady kapel jako baphomet's blood, ktery maj na deskach a kazetach cancy typu ze jen analog je real a bojkot cds, ale ty nahravky sice nevysly na cd, ale jsou stejne nahrany a zmasterovany digitalne a prohnany kompresorem, takze podstata problemu ti zustava zcela nepozmenena. jinak ja jsem absolutne hluchej, ale ten silenej brickwall bylo to uplne prvni, ceho jsem si na novym cof vsiml (a to z mp3 na mizernejch repracich), coz je teda co rict a pak jsem narazil na ten stejnej clanek, kterej tu citujes, takze na tom asi neco bude. je to tady k precteni: http://www.echoes-zine.cz/ozveny/dynamika je tam tech clanku na to tema vic, doporucju precist, i kdyz vetsina z vas predpokladam nejakou zakladni predtavu ma. vinyl ma charakteristicky prijemny zkresleni, ale kdyz si na to clovek zvykne a neco na asfaltu naposloucha, zacne to to i netrenovany ucho rozeznavat. zrovna dneska jsem sjizdel druhou desku blood of kingu a je to dost podobnej pripad a obrovska skoda. nejsem zadnej hifista a nehodim kvuli tomu desku do kose, ale u atmosfericky muziky mi to prijde dvakrat skoda. tak nejak me to zacalo trochu zajimat, kdyz jsem zjistil, ze LP wrathprayer hraje vyrazne lip, nez cokoliv z novych desek, co doma mam, tak jsem byl zvedavej proc.. ale mam treba i LP void meditation cult, ktery nejspis bylo nahrany analogove a z pc mi zni dost solidne, ale deska stejne hraje uplne na hovno a ja nechapu proc (stejne jako wrathprayer lisovano u pirate press). zajimalo by me, kde se to muze jeste cestou posrat, jestli je rozdil mezi pouzitim zdroje pro LP master primo civek ze studia a nejakyho prevodu do digitalu pro vytvoreni toho LP masteru v lisovne..? teda jeste se mi zda, ze mi to posledni dobou hraje cely nejak divne, necham v tydnu prohlidnout zesilovac, precejen je to uz starej pan a ty potenciometry muzou bejt odjebany
lemmy - 23.02.14 22:21:54
cože? jestli ses pobavil, dobře tak.
AddSatan - 23.02.14 22:15:11
komický zamýšleně?
ty jo o něčem takovém jsem přemýšlel při čtení té tvé recenze :), ale nechal jsem to bez komentu.. teď mi to nedalo :) bych řekl, že to Sud napsal trošku zmateně a nevím jak moc se liší třeba CD master od toho, co bylo na soundcloudu (vinyl na tom může být, počítám - jak to tak bývá - líp), ale řekl bych, že nebude daleko od pravdy... "nakouřený" to bude nejspíš dost, už na tom soundcloudu bylo i jasně VIDĚT, co uslyším :)... zvuk samotných nástrojů se mi docela líbí... nechápu, jakou roli v tom podle Suda hraje mastering sitáru ? .. už jen čekám, kdy se tu objeví satancalous a vysvětlí vám, jak to teda skutečně je :)) no a nebo.. teď jsem lozil po netu a našel jsem na nejmenovaném zinu článek o dynamice a mj. :) "Souhrnně řečeno, nižší hodnoty DR lze u elektrifikované / amplifikované hudby s jistou mírou tolerance přijmout, ale za nižší rozhodně nelze považovat 3 nebo 4 dB, což je právě případ výše diskutované desky od Cult of Fire. I naprosto netrénované ucho u takto upravené nahrávky pozná, že jde o paskvil." - jo no, ono je to totiž i pro netrénované ucho dost nepříjemné a nemusí si na nic hrát :) jinak u mě se od prvních poslechů nic moc nezměnilo, chvílema fajn Master's Hammer (2. skladba zejména, ale je toho víc..), tu raný Emperor (2/3 3. skladby jasná, to snad i částečně cituje jednu pasáž z Into the Infinity...?) 5. skladba to je v něčem změněný začátek Black Horizons od Dissection?.. a takhle by se dalo pokračovat, možná, že jsou tam tyhle "odkazy" schválně... horší je to s těma "WiiTR slaďákama" - třeba 4. skladbu fakt nedávám, stejně jako poslední dvě, a těch míst je tam víc...to že tam v rámci kontextu mají svoje místo, je sice pěkný, ale poslouchat to nebudu/nemůžu, štve mě to a s přibývajícími poslechy to bylo spíš horší než naopak... je to tak hezký, "až to hezký není" :)... co mě bavilo na začátku (povětšinou ty nejnasypanější pasáže - tam jsou i dle mě nejlepší riffy) mě docela baví i teď, ale pořád nic nějak skvělýho a nevěřím, že z toho něco ještě vyleze... propojení "folklórních prvků" s black metalem většinou končí průserem, v lepším případě to působí "úsměvně" naivně - to je i tenhle případ... jediní, kdo tohle opravdu dobře zvládli byli Negură Bunget (OM) a pak Dordeduh, nic jinýho mě nenapadá...(fakt to někdo někde srovnával s nima a Nachtmystium ? to snad ne...).. ono i ta inspirace raným norským black metalem - ta určitá naivita, co fungovala kdysi a vlastně funguje u nahrávek z té doby dodnes je jedna věc (navíc to skládali lidi, kterým nebylo ani 20), dneska už podobný pokusy působí rozpačitě...no ale když to tak mají rádi... "infernální tlak á la 1349" fakt jo? :))... ani s nasypaností Lykathey bych to vůbec nesrovnával... to atmosférický srovnání smysl + - dává na konci je tam zmiňována určitá "rozháranost" - k tomu přehnanýmu eklekticismu - texty vs. název vs. zpěv atd. - já tohle cítím i v té muzice, chvíli je to tohle, chvíli tamto, ale dohromady takový slepenec, co chvíli funguje, chvíli ne... v zásadě docela slušná nahrávka (mantru o českých poměrech bych vynechal) s občasnými, pro mě iritujícími pasážemi, které to dost kazí... ty chvalozpěvy fakt nechápu - že to někdo vidí až takhle kladně a devítkově..., ale tak každému co jeho jest... u mě mírný nadprůměr, nic víc... a že to někdo poslouchá "na spaní" se dá celkem pochopit :) (až na ten zvuk, to ruší ne?)
jejich poslední desku Celestial Lineage a z tý jsem nadšenej.
teda, že se někomu hodně líbilo Two Hunters, to jsem v té době ještě celkem chápal, mě to taky celkem bavilo, ale tohle mi přišlo jako dost hrozný "new age metal" kýč :) (i když oproti úplně prázdnýmu Black Cascade se tam něco najít dá...)
Adamos - 23.02.14 20:17:09
lemmy - 23.02.14 00:43:24
a teď přiznej barvu sude, jsou tyhle příspěvky komický zamýšleně?
Sud - 22.02.14 17:11:22
zkousel jsem jeste poradne poslouchat debut co se zvuku tyce a spis o tom mam mylnou predstavu diky tomu prijemnymu vynilovymu zkresleni, on to taky nebude zadnej zazrak, kdyz jsem pak pustil LP Wrathprayer, tak to je jeste hodne jina liga co se dynamiky tyce.. ale treba se pletu, nejsem zadnej audiofil
Sud - 20.02.14 01:06:58
jsem o par poslechu moudrejsi a teda posloucham to na spani hehe.. nemuzu se prokousat pres ten zvuk, dyt je to brickwall jako svine, proti debutu totalni regres, moc to nechapu, snad neni mastering sitaru zas takovej problem..? teda jeste existuje moznost, ze LP ma jinej master, zatim bohu gel nevlastnim, ale docela pochybuju. kazdopadne poslouchal jsem ted po prvnim "soku" ve svetle novy desky hodne i debut a vlastne v tom atmosfericky zas takovej rozdil nevidim
Franta N. - 13.01.14 15:51:52
Mě to celkem ba. Není to nic ultra originálního, ale tuctovka to taky není. Dobře zahrané, zajímavé ozvláštnění etno prvky, jen ten zvuk mi pořád nesedí, nemůžu si pomoct. Takové moc umělé.
gorth - 11.01.14 21:23:14
mám to stejně jako pf...
pf - 08.01.14 10:25:37
mě to neba, vůbec.
Tom Coroner - 07.01.14 12:43:57
- nebyl to Voral, ale Zdeněk Šikýř ze studia Hostivař (s MH ho pojí nahrávání The Mass v roce 1989) - ti kajícníci jsou tzv. Nazarenos - ten svátek je svatý týden před Velikonocemi (tzv."Semana Santa") - Capirote je jen ten "špičatý klobouk", který možné najít i u flagelantů, nebo některých odsouzenců
DR - 07.01.14 11:29:34
Ad ohníčkoví Wolves: Donedávna jsem si myslel to samý, kdysi jsem něco (?) od nich slyšel a odsoudil jako katastrofální pseudoblack. Pak jsem ovšem náhodou narazil na jejich poslední desku Celestial Lineage a z tý jsem nadšenej. Byl jsem hodně překvapenej kvalitou...
bizzaro - 07.01.14 00:07:36
a šéfe, tak dopiš, co ti nesedlo. až bude čas...
v podstate to, jak to zni epicky a jak to na me nedychalo zadnym "zlem", ale az zbytecnym pozitivnem. slo ale jen o prvni dojem, casem se to jeste vyladi urcite
lemmy - 06.01.14 23:49:36
Tak nový roucha vražda největší, ještě jsem neviděl (kéž bych s mglou a spol.), sorry za tuhle pičovinu tímpádem. Tak i sorry za ty kacíře, je to už taková desinformační klasika u cof, které jsem se, žel, nevyhnul. Triumph, Genus najíždím. zupa :-) a šéfe, tak dopiš, co ti nesedlo. až bude čas...
Sud - 06.01.14 19:31:22
nevim jak to vypadalo na Black Flames of Blasphemy, ale v Essenu zacinali set asi trema skladbama z Triumviratu (tusim Zavet svetu, Satan Mentor, Z jicnu propasti, mel jsem to presne, ale psany poznamky jsem potratil nekde v zaplave bourbonu..), intro nepouzili to original varhanicky, ale hral ho zive klavesak melodii ze zaveti svetu misto kytary (snad dokonce Vlasta Voral z Master's Hammer..?), to odehrali v habitech k Triumviratu a pak byla pauza s nejakym vyjetym kali-uctivackym intrem a novy skladby hrali uz v tech novejch habitech s trochu jinym settingem na podiu, meli to po tyhle strance vyreseny perfektne (zvuk byl ovsem na picu i pres vlastniho zvukare). no treba jeste nakonec budou v praze na tom turne mgla/svartidaudi/one tail, one head, ale teda prej spis ne.. desku jinak jeste zpracovavam, ale s kazdym poslechem u me roste, ostatne stejne jako minula, u ktery jsem se dostal z nepochopeni az na nejoblibenejsi a nejhranejsi LP minulyho roku.) btw poslechni si jeste Triumph, Genus (za me bych vyhodil dve skladby a udelal z toho vic namrdovy EP, ale skoda pripravit se o ty texty).
Mates - 06.01.14 16:24:16
Nechci tady byt za hnidopicha, ale roucha capirotes, ktere C.O.F. meli na Triumviratu, nejsou "roucha spanelskych kaciru". Nosi je nabozenska bratrstva, nekdy taky kajicnici, o velikonocich. Rouchem kaciru bylo v Spanelsku tzv. sanbenito.
Stick - 06.01.14 13:21:32
Materiál mě silně sundal až tak na třetí poslech. Úžasné propojení atmosféry, melodií i agrese. Překonali (aspoň pro mě) Inferno, kteří sice taky přišli s velice silným materiálem, ale nedokázalo mě to album pohltit takovým způsobem, jako tyhle Meditace.
bizzaro - 06.01.14 10:25:54
zpetne to album taky docenuju vic, i kdyz ne se vsim v recce souhlasim. jinak ale dobry cteni. co se image tyce, CoF se inspirovali u Davida Cronenberga - http://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1459329_558190927606856_865326273_n.jpg
P - 06.01.14 08:28:21
Roucha španělských kacířů byly k Triumvirátu.... celkem snadno se dají dohledat fotky s novou podiovou prezentací, minimálně na dvou koncertech už tak vystoupily (tuším Finsko a určitě Essen). u mě 100%