Autor: 90 Uživatelé: 95 Tvé hodnocení: hodnoť
This is the Warning

DEAD LETTER CIRCUS - This is the Warning

Po všech stránkách dotažený a vyzrálý debut, který řadím k tomu nej minulého roku, jelikož každý poslech do žil vlévá novou energii. Kdyby takhle hrála rádia, poslouchal bych je snad i v noci.

Dead Letter CircusKdyž se řekne Sumerian Records, většina z vás si pravděpodobně vybaví party typu Veil of Maya, Born of Osiris, The Faceless, Periphery a celou řadu podobných ukrutností. Tahle firmička se ale snaží být alespoň v minimální míře otevřená i jiným, méně demoličním žánrům. Bohužel, většinou to nedopadá dobře. Zkuste třeba Asking Alexandria, nebo šašky Make Me Famous, a asi mi dáte za pravdu. Mladá australská naděje DEAD LETTER CIRCUS je ale úplně jiná pohádka.

Pánové jsou jedni z těch, u kterých se nahrávací společnosti vyplatí vydat hned jejich debut. Skladatelské schopnosti a talent totiž rozhodně mají. Především ale produkují hudbu, která má potenciál zaujmout široké spektrum posluchačů (a víte, jak to chodí, hodně uší = plná kasička). Nebojte ale, ani v nejmenším nejde o laciný vlezlý popík, a ač to tak podle dosud napsaného nemusí vypadat, vybrat pro ně vhodnou škatulku není tak úplně jednoduché. Nejlepší představu o jejich tvorbě si uděláte, když se podíváte, s jakými kapelami sdílejí pódia. Tak třeba LINKIN PARK, MUSE, DISTURBED, ale také KARNIVOOL, TOOL a dokonce i ANIMALS AS LEADERS. Mezi inspirátory kapela mimo jiné uvádí i U2 a elektroniku typu MASSIVE ATTACK atd. Sami vidíte, že rozsah je to působivý.

Dead Letter CircusThis is the Warning je opravdu pestrá hudební paleta nabízející od všech výše zmiňovaných trochu. Chvilku proplouvá neuchopitelnou elektronikou, poté zabrnká na chytlavější notu (super refrény), transformuje se do progresivních rytmů, pohladí popovou pasáží, vybuchne v nečekanou erupci trylkujících kytar a na závěr přihodí nějakou alternativní parádičku. Stále se ale drží v pro běžnějšího posluchače s trochou trpělivosti přijatelných mantinelech, a tak není divu, že ve své rodné zemi jsou nesmírně populární. A myslím, že je jen otázkou času, kdy si podmaní i zbytek světa. Záměrně říkám posluchače s trochou trpělivosti, protože aranžérsky jde o tak komplexní záležitost, že ji budete chvilku rozplétat. Těch jemných detailů je tu opravdu nepřeberně a konečný zvuk nahrávky působí dost neokoukaně a nebál bych se říci až novátorsky.

Protinožci se neomezují jen na perfektně šlapající souhru basy, kytary a bicích, ale velmi vkusně a účinně pracují s různými elektrickými krabičkami a udělátky. A to nejen v podobě samplů, ale i různě zefektovaných kytarových linek, čímž občas připomínají starší alba CIRCA SURVIVE. Kotouček prakticky nemá slabé místo. Snad jediným takovým momentem je pro mě závěrečná This is the Warning, a to ještě myslím v kontextu těch všech pecek okolo. Here We Divide, svižný otvírák s trylkující kytarou, perfektní prací bubeníka (jako vždy) a procítěnou střední pasáží. Ani stopáž okolo pěti minut jí neubírá na kráse, naopak. Dvojka One Step je až nechutně chytlavá záležitost s refrénem, kterého se pravděpodobně už nikdy nezbavím. Když jsem desku točil poprvé, na tomhle songu jsem se zasekl na dobrou půlhodinu. Zpěvák Kim Benzie předvádí (nejen tady, ale na celém disku) naprosto strhující výkon. Barva jeho hlasu je neskutečně podmanivá a návyková. Bohužel neznám nikoho, kdo by měl podobnou barvu hlasu, takže ho nemůžu k nikomu přirovnat. Možná k Jaredu Leto (jo, ten herec) z 30 SECONDS TO MARS, a to ještě s hodně přivřenýma očima. Osobně se mi ale líbí mnohem víc. Bez problémů přechází z jemných linek do vypjatých výšek a dokáže být i pořádně naléhavý. Opravdu silný tahoun a zbytek kapely se o něj může v klidu opřít. I když ne že by to zrovna potřebovali.

Dead Letter CircusNebudu ale desku pitvat skladbu po skladbě. Jak už jsem řekl, každá skladba má potenciál stát se právě tou vaší nejoblíbenější. Vyjmenuji jen pár mých horkých favoritů. Výše zmíněná One Step, The Long Hour, Reaction, The Drum. U Bubnu se musím trochu pozastavit, protože má opravdu zvláštní a zároveň geniální strukturu. První čtyři minuty se nesou ve znamení jemných elektronických spodků a zvonivých kytarových linek, doprovázených zasněným vokálem. Zdá se, že se už nic nestane a song v poklidu dopluje do konce, když tu se znenadání vzedme mohutná instrumentální vlna a celý song vyvrcholí v neskutečné erupci kreativity a zběsilosti. Úžasné, úchvatné, skvělé! Dále The Design, Next in Line, Walk a z bonusové části ještě Disconnect and Apply. Vůbec, všechny čtyři bonusové skladby jsou opravdu plnohodnotným doplňkem a nejde jen o nějaké druhořadé smetí, jak to tak často bývá. Sami vidíte, že jsem vyjmenoval opravdu hodně kusů, a to jsem se ještě docela mírnil. Když navíc vezmete v úvahu více než hodinovou stopáž, stává se z This is the Warning naprosto jasná volba jak pro milovníky chytlavých melodií, tak pro vyznavače progresivního soundu.

Dead Letter CircusJak je již u Sumerian Records zvykem, balení obsahuje i velmi pěkně provedenou nálepku (osobně ji sice nevyužiji, ale i tak jde o příjemný dáreček) a v tomto případě i bonusové DVD se čtyřmi klipy. DEAD LETTER CIRCUS nahráli po všech stránkách dotaženou a vyzrálou prvotinu, kterou s velikým nadšením řadím k tomu nejlepšímu z minulého roku. Každý poslech vám vlije do žil novou energii a zpříjemní doposud šedivý den. Kdyby takhle hrála dnešní mainstreamová rádia, poslouchal bych je snad i v noci. Jenže všichni víme, jak zoufalá je situace.

PS: Někde jsem zaslechl zvěsti o nové desce plánované na jaro. Očekávám velikou parádu.

alternative rock, Dead Letter Circus, progressive rock, pop