DECREPIT BIRTH - Polarity

recenze
bizzaro
Hodnocení:
8.5

Když Decrepit Birth pět let po svém debutním arcidíle, kdy s ním ve škatulce ‘us bdm‘ posunuli snad veškeré hranice, přišli s následníkem Diminishing Between Worlds, asi většinu myspacově nepřipravených fanoušků silně zaskočili. Tam, kde DB platili za vyrážeče klínů klíny a již v nemyslitelných slamovacích rychlostech dokázali v kadenci pálení riffů/slamů za riffem/slamem ještě přitlačit, tam Dimishing… nabrala naprosto odlišných kontur. Trio okolo kapelníka a sekerníka Matta Sotela přestoupilo z brutaldeathového rychlíku, kde jste z kabiny strojvůdce klapání kol o koleje na vykloktaných pražcích nestihli ani počítat, do navoněného orient expresu, kde se z jídelního vozu ozýval upidlikaný melodický heavy death metal, který by se téměř dal definovat Filipismovými slovy z úvodu Cosmogenesis. („Mezi světy americkou raketou, aneb jak by hrál Chuck Schuldiner v roce 2010…“) Zkrátka, brutalisté, co na debut dodnes přísahají, vytrhávali z deníčků jakoukoli stránku, kde bylo uvedeno jen jméno kapely.

Ale DB ani tentokrát nezůstávají na místě. Opustili stylové Unique Leader a přebíhají ke kolosu Nuclear Blast, čili přestupka z bdm na ‘(teplo) tech death‘ se jim evidentně vyplatila. Co se týče materiálu, ten snad tentokrát nevznikal jen v hlavě páně Sotela, ale za pomoci i dalších hráčů. Jiné (horší?) to už bude s ním samotným, protože kapela na první poslech až bez úkroku pokračuje v ještě nezaprášených stopách Diminishing…. A protože muzika nevznikala po dobu dalších pěti let, ale jen s obročnou pauzou, že by proběhlo i nějaké to vysypávání šuplíků? Po opravdu detailním rozposlouchání nahrávky si to však nemyslím.

První, co vás zarazí, je úvod alba. Jakýsi pokus o klasiku (?) a ta strašná délka. Neříkám, že kapela skladbu neutáhne, ale až po několika posleších song nabývá smyslu, ačkoli ani tolik tónových hrátek neobsahuje. A i když se pidlikání na celém Polarity samozřejmě nevyhnete, kapela se po DBW, kde pravděpodobně ještě kočírovala emoce a nové honění not, naštěstí trošku umírnila a zaměřila se více na tón muziky. Prakticky o žádné skladbě se nedá říci, že byste se v ní přestali orientovat a že by vás kytaristé bezmyšlenkově zasypávali nově příchozími melodiemi, preludii, sólováním… Výjezdy po hmatnících sice občas neberou konce, to je zřejmé, ale nemám pocit, že by album tolik zavánělo sebeukájením (toto berte s rezervou). Dokonce po čase ve skladbách začínám objevovat i silnější a výrazné riffování (týká se hlavně kratších skladeb), které umí skladbu vytáhnout nad to, že vám bez povšimnutí ve třech kubících not profrčí hlavou. Nacházím i pěkné, lehce tesklivé kytarové nápěvy; v kontextu by se dalo pro přirovnání říci, že DB tentokrát neposlouchali tolik Individual Thought Patterns a Necrophagist, ale více Symbolic a klasičtější metal. Album tedy přiválo spíše progresivního větru a nových pohledů (třeba vpravením jinak rozkládaných akordů) více než samotného technického podání. Syndrom někdy až zbytečně rozehraných (= přepidlikaných) melodií na jinak chytlavých riffech tu však stále je. Můžete také absolutně zapomenout i na jen občasnou slamovací pasáž (slamové jezero fakt vyschlo), kterou Dimishing… ještě nabídla. Jedinou památkou po bdm, která přetrvala, je trochu tupý, suchý a nijak variabilní vokál poustevníka Billa Robinsona (asi kámoš Chrise Barnese). Produkce je silnější, vybuzenější (trošku chyba) a více tlačí.

I přesto, že se DB přece jen v žánru, ke kterému konvertovali, začali více orientovat a dokáží místy i pěkně zacílit a vytáhnout z šuplíku i nosný (zůstal-li by ve skladbě déle) riff, jenž se neodehrává pouze v několika vteřinách a na hmatníku od půlky výš, zatvrzelce přemrštěné melodiky album určitě nepřesvědčí, neřku-li zhnusí. Těm, co mu dají šanci, zjistí, že na Polarity se DB nad skladbami zamýšleli efektivněji a účelněji, i když pan dirigent Sotelo místy ztrácí otěže a zdravou soudnost pro tvorbu hudby určenou pro poslech. I přesto ale budu tvrdit, že DB, pominu-li vliv Death (ale slabší než na DBW), hrají poměrně svojskou muziku, kterou od dnešních pidlikačerů, jichž je plný dvorek, poznáte hned z první; daný žánr poslouchám 15 let a vážně se už z každýho přetechnizovanýho pidli (teplo) tech deathu neposeru. Decrepit Birth nadále zůstávají propracovanou, namakanou, technicky k zahrání i kompozičně složitou muzikou, jejíž kouzlo vyleze až posléze – býval jsem chtěl album odsoudit! Technofilové a fanoušci Obscura, Son Of Aurelius, Arkaik, Element, Severed Saviour, Odious Mortem a podobných, ale klidně i Canvas Solaris z minulého týdne, bystřete. Polarity je nakonec vážně dobrá deska, jen svou melodikou sem tam nad něčí hranicí rozumného vkusu. Ouška někdy olizuje až příliš…

Vložit komentář

annal - 27.02.11 14:10:40
Takze s tim druhym?
bizz - 27.02.11 13:34:49
s cynismem to nema nic spolecneho :)
DW - 25.02.11 21:05:04
když to srovnáš s Diminishing tak ta nahrávka opravdu nemůže obstát:).. Nevim ale kohokoliv jsem se ptal tak Polarity všechny neskutečně sralo.. Ale je zase fakt že bizzovi rozumim proč je počastoval tim, čim je počastoval, však je Cynikář :)
Filipismo - 25.02.11 19:57:03
Co člověk, to názor :-)
DW - 25.02.11 17:02:38
maximálně 6
Filipismo - 25.02.11 15:50:31
Furt se k tomu vracím a přijde mi, že ta deska má na víc, než 8,5. Navíc tyhle body dostal např. Spilka...a tahle deska lítá někde na odkazu Death, ale s vlastním xichtem. Takže 9 :-)
abro666 - 21.02.11 09:26:48
buzzi je taky teplej:) mrtva kapela!
Lord VILE - 20.02.11 15:14:28
http://www.jsrdirect.com/cgi-bin/category.cgi?&category=search&query=%5Enewreleases%2Esql&start=0#
bizz - 04.10.10 19:46:20
mas recht, Reapere, dikes ;-)
Reaper - 04.10.10 18:57:32
tyvole klucí... to je zase skatulkovani :)) Jinak souhlas s posudkem, je to gut.
DW - 29.09.10 00:56:27
teplý to je.
bizz - 27.09.10 13:41:23
nelísej se :)))))) ne dík, vsak jsem se tim taky - sice narychlo pred odjezdem - sral, puvodne zas kritika, ktera se pri naposlouchani jaksi nekde pozapomnela. ani mi to uz neprijde tak teply a jakoze prvni poslechy byly sand az utrpeni :)
Kuba - 27.09.10 12:32:34
Bizz: musim teda uznat, že si tu recku napsal tak suprově, že vlastně ve výsledku souhlasim se vším, co jsi napsal a možná i s hodnocením. Pěkně šibalsky napsané. Respekl!!! :-)
bizz - 22.09.10 12:28:29
Wajt: SOPoss asi teplo ne, melodicky sice ano, ale jinym smerem. DBW asi lepsi, ale me se Polarkavriti zacla libit az se osmym poslechem treba.. DR: boj se, priste pisu Hemrfól
annal - 22.09.10 11:58:31
Spawn of Possession do teplo nepatrej a Necro jen druha deska
Wajt - 22.09.10 11:50:27
Tak jako když se vezme škatulka "teplo", tak tam patří většina techno deathu. Necro, Spawn of Possession, DB...nová deska je dobrá, nicméně po 3 posleších (málo) se mi zdá, že předchozí byla lepší.
DW - 20.09.10 21:25:25
*mě.. no do hajzlu alkohol na začátku týdne..proč..
DW - 20.09.10 21:22:54
@CrusT: ale stejně to máme rádi..čas od času:)) Třeba já žral Epitaph i v době, kdy většina známejch dštila jen oheň a síru.. Mně ten Mozart hranej na kytarách prostě sem tam baví.
CrusT - 20.09.10 21:20:24
DW: tak to jo...necrophagist je fakt prepidlikovany, prearpeggiovany az je to teply, to je fakt
Filipismo - 20.09.10 20:40:47
Tak jsem v klidu, to jsou celkem dobrý kapelky :-)
DW - 20.09.10 20:39:52
toho je.. Nekrofašist a další miliarda melodic death metálů s technikou.. Sice proti tomu nic nemám, naopak, ale do tepla to jde a bdm to taky nejni.
CrusT - 20.09.10 20:24:57
co je krome tohohle jeste teplo death?
Filipismo - 20.09.10 20:20:38
Takže jsem asi teplej :-)))))))
Střap - 20.09.10 20:10:26
Na to jsem nezapomnel. Ovsem jakymu trendu lezou DB do prdele? Svym zpusobem jsem to od ty kapely cekal. Proste se to vyteplilo jeste vic nez minula deska nic vic, nic min
DR - 20.09.10 20:02:26
jo a málem bych zapomněl, nadhled neasi
DR - 20.09.10 20:01:08
střap: ad instrumentální výkony - vzpomeň si na svoje hodnocení u cryptopsy ;-)
gába - 20.09.10 19:42:10
pruser, nuda. dal to komentovat nebudu
Střap - 20.09.10 19:42:01
Parkrat jsem slysel. Je proste metalek s ohledem na to, ze znam Bizze sto let mne to hodnoceni neprekvapuje..Osobne je mi deska sumak. Za 3 to teda nevidim...preci jen vykony to ma instrumentalne o sedm trid jinde nez Kataklysm. Jinak je to hevik se sypackama a slusnejma kobercema.
DW - 20.09.10 19:03:36
jak já řikám, časem a s přibývajícíma reckama se hrany brousej prostě..
DR - 20.09.10 17:59:20
Začínám se o Bizze bát. Nejdřív Kaťáci a teď tohle ;-)) Tuhle desku jsem vůbec nerozdejchal, zatím subjektivně 3/10.
DW - 20.09.10 16:40:48
Quo Vadis+Gorod+Death=Polarity? Diminishing byla ovšem vynikající foš.
antihumanoid - 20.09.10 12:27:22
jedničku jsem miloval (tenkrát jsme se s Fredem shodli, že tohle jediný se vyrovná nakládačce Disgorge), dvojku už jsem nedal, ale tomuhle musím dát aspoň šanci.
pf - 20.09.10 11:56:51
jako ten poslendí analův komentář
pf - 20.09.10 11:56:38
i like :)
annal - 20.09.10 10:42:12
Co se me tyce, tak u techno/teplo/deathu musi techno prevazovat nad teplem
annal - 20.09.10 10:37:50
Ja mam rad Severed Savior (i posledni), Odious Mortem, Element, ale tohle teda nee...
Conspi - 20.09.10 08:11:22
Já furt nevím. Ona ta předešlá deska je mi hrozně sympatická, ale tady je toho heavy možná až příliš. Na první poslech přijde "poustevníkův" vokál asi každýmu jako "jediný brutální" element. Mně se album nelíbí... (Nebo tomu možná jen nerozumím a možná jen nemám tolik trpělivosti.)
pf - 20.09.10 07:28:57
palec dolů (desce, ne recenzi)
Filipismo - 20.09.10 04:44:01
Přesné...lépe to napsat nešlo!!!
bros - 20.09.10 00:10:37
klipovka me bavi hodne, desku jsem jeste ale neslysel

Zkus tohle