Autor: 80 Uživatelé: 62 Tvé hodnocení: hodnoť
Eonian

DIMMU BORGIR - Eonian

Eonian vytváří dostatečně zajímavou a barevnou kolekci, i když si můžeme odplivávat nad opulentními sbory a orchestracemi, ale bylo by hodně nefér přehlížet návrat k původní formě a kvalitě.

Dimmu BorgirOdhlédněme teď od faktu, že na novinku Dimmu Borgir se čekalo dlouhých 8 let a že se po právu čekal průser jako Abrahadabra, což naznačoval i úvodní singl Interdimensional Summit. Nicméně Norové překvapili, průser se nekoná, a když navíc tvrdili, že se umělecky pohnou vpřed i vzad, tak v obojím měli pravdu.

Předně - Interdimensional Summit a celkově dost patetické pojetí sborů je asi jediná věc, která navazuje na Abrahadabra. Jinak se přiznaně (a povedeně!) čerpá z vlastní hlubší minulosti - velká většina alba, kupříkladu třeba taková I am Sovereign, svými riffy a atmosférou nejvíce připomíná In Sorte Diaboli, a i když to ani tenkrát ani s odstupem určitě nelze označit za vrchol jejich kariéry, tak tento návrat potěší. Ovšem jde se ještě dál - v úvodní The Unveiling se zhruba ve třech čtvrtinách stopáže zjeví pasáž, která svým jedovatým pojetím připomene Spiritual Black Dimensions a v podobném duchu nastoupí v The Empyrean Phoenix harmonické kytarové sólo středního tempa jak vystřižené z Enthrone Darkness Triumphant. Závěrečný orchestrální výtrysk emocí v Alpha Aeon Omega by i se svým blastbeatovým podkladem skvěle zapadl na Death Cult Armageddon. A že skutečný závěr v podobě intrumentálky Rite of Passage si za vzor bere Perfection Or Vanity z Puritanical Euphoric Misanthropia, o tom se snad nemá ani cenu bavit.

Dimmu BorgirNicméně ústřední duo Shagrath se Silenozem otevřeně přiznává i širší inspiraci v minulosti své domovské scény a i tady se znovu jedná o pravdivé tvrzení, stačí připomenout třeba satyriconovský groovy riff po úvodní sypačce v Ætheric, nesčetné množství riffů pak jakoby vypadlo z dílny raných Emperor či rovnou praotce Euronyma. Jedním z nejčastějších klávesových zvuků, které Gerlioz na Eonian používá, je typicky zastřená imitace xylofonu a kdo v tom nepoznal poctu raným Burzum, měl by si doplnit blackmetalové vzdělání.

Mnou v úvodu zmiňovaný pokrok vpřed pak reprezentuje zejména druhý singl Council Of Wolves and Snakes se šamanskými a etno prvky a nutno dodat, že se jedná v kontextu alba o zajímavý kousek a nakonec i ta proklínaná Interdimensional Summit je v rámci celku snesitelná a spolu s ostatními skladbami vytváří dostatečně zajímavou a barevnou kolekci. Ano, můžeme si odplivávat nad opulentními sbory a orchestracemi odkazujícími k tolikrát zmiňovaným Nightwish a jednoduchostí neméně často vzpomínaných Therion a v obojím budeme mít pravdu, ale bylo by hodně nefér přehlížet při tom návrat k původní formě a kvalitě této norské (dnes již bohužel značně prořídlé) party. Pokud jsem tu před 11 lety dával tehdejší horké novince In Sorte Diaboli 8 bodů z 10, nemůžu ohodnotit Eonian menším číslem, protože se dle mého názoru jedná o neméně kvalitní nahrávku.

zkuste argentinsky MORTUORIAL ECLIPSE - Urushdaur

podla mojho nazoru sa im to celkom podarilo ale tiezsom dufam ze budu rozvinat Abrahadabra lebo mne sa to album paci az dodnes, vyborna muzika, pamatam sa tiez na negativne recenzie In sorte diaboli ze to bola narychlo pozliepana vsetko na samplovane ale konecny vysledok sa mi paci. nedavno som pocuval posledne tri albumy vratane noveho a stale na vybornu. nesklamali, oplatilo sa cakat

Párkrát jsem si to pustil a není to zlý, čekal jsem to teda horší... Dost pompézní (sbory tomu dávají dost na frak), kýčovitý, ale to byli DB skoro vždycky. Mám to podobně jako Bizz, neurazí, ale ani nezaujme.Vliv na scénu asi fakt žádnej, spíš kvůli týhle kapele začne pár lidí poslouchat black a pak (třeba a snad) zjistí, že v žánru existují mnohem lepší kapely.

k.eight.a: Tak něco o celkovým přijetí Abrahadabry vypovídá i ta dlouhá tvůrčí pauza (jakoby se chod kapely zasekl), i to že na Eonian až na výjimky moc nenavazují a nerozvíjejí dál ten směr, který na předchozí desce rozdělali. I dle jejich vlastních slov radši začli s čistým stolem. Minimálně mezi dlouholetými fans je Abrahadabra převážně považovaná za přešlap nebo zklamání.

Lord Owl: Jmenuj mi prosímtě kapelu, která hraje proto, že chce být "užitečná pro scénu". A kolik má kdo "pompéznosti" v hudbě je taky absolutně irelevantní k celkovýmu výsledku. Takže sorry, ale koment dost k smíchu :)

DB se stali na BM scéně asi tak užiteční, jako automat na kondomy ve Vatikánu (sorry Rimmere).
Muzikanti, kteří umí hrát, ale nedaří se jim komponovat, to je jak auto se zažehnutým motorem, ale zařazeným neutrálem pod kopcem. Tahle sci-fi partička si zaslouží opravdové peklo a ne recenze 8 z 10, což je plivanec na kapely, které komponují bez pompéznosti, s 18tinovým rozpočtem atd.... Než takovou tvorbu DB, to si radši budu do smrti pouštět Nightwish "The elvenpath" a budu řvát "..stay true.."

anonymous: Tahle deska smysl má (mimo jiné) už jen proto, že si napravili pošramocenou pověst.

Jediné čím si pošramotili pověst jsou nehudební věci, tedy dlouhá prodleva mezi nahrávkami a dlouhodobé využívání neplnohodnotných členů. :-)
Píšeš to jako kdyby Abrakadabra byla univerzálně odmítaná jako krutě nepovedená. Podle mého si v tomto směru poslední dvě alba nemají vůbec co vyčítat. Holt jednomu vyhovuje jedno, druhému zas druhé.

Jo a přehnanost sborů mě tam asi štve ze všeho nejvíc.

Spíš to bylo myšleno pro mě, ne pro scénu, špatně jsem se vyjádřil. Já se tak nějak nikdy moc nedíval na vliv hudby na scénu, spíš hledám hudbu, která má smysl pro mě, asi vlastně jako většina lidí :-D Jinak já jsem album slyšel, ale přiznávám se, že jen jednou jedinkrát. Ještě to zkusím, ale moc nadějí tomu nedávám. Při tom patřím mezi fanoušky předchozích desek, i Abrahadabry. Hele co jsem si všiml, tak Diimmu jsou teď ještě milovanější a ještě nenáviděnější. Ty reakce jsou na dvě strany. Ale tak jak já nechápu, že se líbí Eonian, jiní nechápou, že se mi líbí In Sorte Diaboli. I když celkově jsem Borgiry neslyšel dost dlouho, hudební nálady byly nějak jinde. Právě, smete, Immortal se s tím nemažou :-)

Nj, tak to se taky můžeme bavit, který desky vůbec smysl mají a dostat se až k existenciální debatě :) Nemám problém s tím, když se někomu Eonian nelíbí, ale většinou to vypadá, že to lidi hodnotí jenom na základě těch dvou klipových singlů. Tahle deska smysl má (mimo jiné) už jen proto, že si napravili pošramocenou pověst. S Immortal to nemá moc smysl porovnávat, to až se přiřítí, tak všechno smete :)

Eonian, symphonic black metal, Dimmu Borgir