Autor: 72 Uživatelé: 77 Tvé hodnocení: hodnoť
Naa Skrider Natten Sort

DJEVEL - Naa Skrider Natten Sort

Dosud nejprofesionálněji odvedené řemeslo, které – na úkor své podstaty – nemusí bavit tolik jako předchozí deska.

DjevelMlha, chlad, opar nadcházejícího rána. Zpoza zalesněných vrcholků začíná první provys slunce trhat předešlou noc. Ve vzduchu ale zůstává něco zlověstného, tajemného, podivně nepřímého – jakýsi aspekt, který jen těžko odhalit okem. Přesto je jasně citelný. Tak nějak se snad dá přepsat dojem z obalů dvou posledních obalů desek Djevel, které jako jediné zalívá temně modrá barva.

Změně vizualizace sekunduje hudební posun, který se dostavil poté, co sestavu doplnil Kvitrim. Od Tanker Som Rir Natten se kapela začala soustředit na tvorbu black metalu, který se více než na silný a temný riff spoléhá na atmosféru mnohoznačného tajemna. V daném ohledu lze dedukovat, že se do Djevel otiskl rukopis nejnovějšího člena, nejvýrazněji jeho skupiny Vemod – svérázného projektu, který se profiluje jak volnějším, ambientnějším pojetím, tak i azurovými odstíny.

I přes možnou inspiraci jde kapely poměrně snadno rozlišit. Specifika se odrážejí od jejich základních stavebních kamenů. Zatímco u Vemod lze slyšet spřízněnost s Lunar Aurora nebo Paysage D’Hiver, Djevel zůstávají u tradičního „True Norwegian“ blackmetalového jádra, které Trånn Ciekals kultivoval od úplných začátků. Až na posledních deskách jde trasovat výraznější posun: kapela se začala posouvat od klasických norských riffovaček k vyzrálejšímu a osobitějšímu rukopisu.

Naa Skrider Natten Sort působí v rámci provedení vrcholně (jakési uvědomění posunu možná odráží i změna loga), přesto se novinka může kdekomu jevit nezáživně. Dosud nejdelší deska kapely nespěchá, na rozlehlých plochách si hraje s nenápadnými synthy, čistými zpěvy i akustickým arpeggiem, vše se přitom chytře spojuje a osamocuje. Rozmlžené zvukomalebnosti sekunduje všeobecná abstrakce: středobodem tvorby Djevel je i nadále ďábel, nedochází však k žádnému explicitnímu hrození, čím dále tím více je o zlém pojednávano poetičtěji a nepřímo.

Novinka logicky rozvíjí předchůdce, přičemž do popředí staví atmosférickou stránku věci. Autorské a produkční vyzrálosti padl za oběť spád, který na minulé desce obstarávaly výraznější riffy a větší počet rychlejších pasáží. Profesionálně odvedené řemeslo se na Naa Skrider Natten Sort nedá zapřít, ze své podstaty jen netáhne tolik jako chytlavější předchůdce.