Autor: 85 Uživatelé: 80 Tvé hodnocení: hodnoť
Ex Drummer poster

EX DRUMMER

Film se formou pojetí blíží slavnému Trainspottingu (realita vs představy, prostřihy ukazují, co bude dál), ale je drsnější a svým specifickým způsobem realističtější. Čím víc jsme vtahováni do příběhu, tím je jasnější, že tohle nedopadne dobře.

Ex DrummerEx Drummer je filmový příběh na motivy knihy Hermana Brusselmanse. Je to film o hudbě. Špatně, znovu. Je to příběh o spodině společnosti, příběh o rockové kapele z jejího středu. O kapele The Feminists, která se skládá z postižených muzikantů shánějících postiženého bubeníka. Z tohoto kratičkého úvodu by se mohlo zdát, že půjde o velice dojemný film. Naopak. Je to film pro silnější povahy. Cynismus a smysl pro hodně černý humor je na místě, chcete-li si film užít.

Ex DrummerDries (Dries Van Hegen) je známý, populární a bohatý spisovatel. Jednoho dne mu u dveří zazvoní tři postižení chlapíci s tím, že by ho rádi přijali do své rockové kapely. Nemají bubeníka. Ve chvíli, kdy Dries zjistí, o jaké beznadějné existence se jedná, rozhodne se ke kapele přidat. A důvod? Aby je mohl použít. „Je v tom příběh,“ říká. Členové kapely jsou každý svérázem jiného druhu, ale všem je jim společné, že jsou společenští outsideři. S postižením.

Zpěvák Koen de Geyter (Norman Baert), násilník, nácek a agresor, má řečovou vadu. Šišlá, což je u zpěváka trochu problém. Kytarista Jan Verbeek (Gunter Lamoot), homosexuál, který nemůže ohnout pravou paži, je typ, co pořád mluví o své matce. „Jak přišel Jan ke své neohebné ruce a jeho matka k plešatosti, nevím,“ říká Dries. Otec Ex Drummerrodiny Verbeekových je duševně chorý a musí být dnem i nocí přivázán k posteli. Druhý kytarista Ivan Van Dorpe je nedoslýchavý. Ivan si myslí, že být hluchý je to nejtrapnější postižení, co může někdo mít. Kdyby byl aspoň slepý, říká si, slepí muzikanti vyvolávají soucit. Ivan má manželku Marleen a roční dceru Miu. Oba rodiče jsou na drogách a jejich příbytek připomíná lokace z Trainspottingu.

Ex DrummerDries se tedy ke kapele ze svých zcela sobeckých a pragmatických důvodů přidá. A může se začít zkoušet. Dries je arogantní a manipulativní a postupem času si členy kapely omotá kolem prstu, aby mohl provést svůj experiment. Být nějakou dobu se sociální spodinou společnosti, aniž by k ní musel patřit.

Očima Driese vidíme všechny problémy, sociální i rodinné, psychické poruchy a jiné nedostatky jednotlivých členů kapely. Divák musí být cynik, aby se dokázal zasmát. Ale humor v tomto filmu každopádně je. I když černočerný.

Ex DrummerSkupina získá na Driesův návrh název The Feminists. A proč? „Protože čtyři hendikepovaní hudebníci jsou stejně k ničemu jako skupina feministek.“ (Jakoukoliv korektnost od filmu nečekejte.) Scény ze zkoušek kapely určitě pobaví kohokoli, kdo strávil nějaký čas ve zkušebně nebo s hudebním nástrojem ve snaze hrát v souladu s ostatními členy kapely. Ale nejen je. Absurdní divadlo tří kytaristů, z nichž jeden šišlá, druhý neslyší a třetí zpívá snad ještě hůř než předchozí dva, vrcholí neskutečně kakofonickým hudebním přednesem.

Čím víc jsme vtahováni do příběhu kapely i soukromého života jednotlivých členů, tím je jasnější, že tohle nedopadne dobře. Kapela sice vyhraje obskurní místní hudební soutěž (když porota rozhoduje o vítězi, nemohla jsem si nevzpomenout na 1. semifinále Metalgate Massacre, kde byl postup poroty zřejmě podobně náhodný), ale tenhle miniaturní úspěch jim stoupne do hlavy. Film se v závěru pomalu blíží k dramatickému konci, kdy Dries odváže Janova psychicky nemocného otce z postele, a otec, plný potlačované agresivity a nenávisti, vezme osudy protagonistů příběhu do svých rukou. Co se bude dít dál, je poměrně nasnadě. Všechny dějové linie se spojí do jedné a my se velice působivým způsobem dozvídáme pravé důvody podivností a neuróz jednotlivých postav. Dries dosáhl, čeho chtěl. Získal moc nad osudy svých spoluhráčů a lidí kolem nich. A získal příběh pro svůj nový román.

Ex DrummerJe na místě zmínit způsob, jak je film natočen. Odchylek od klasického vyprávění si divák všimne už u titulků na začátku filmu, kdy úvod filmu běží jako by časově pozpátku. Film se formou pojetí blíží slavnému britskému Trainspottingu, realita se míchá s představami, časté prostřihy nám ukazují, jaký bude vývoj filmu dál či v jaké situaci se zrovna nacházejí jednotliví hrdinové příběhu. Na rozdíl od Trainspottingu je film drsnější a zároveň svým specifickým způsobem realističtější. Zanechá v divákovi pocit hnusu z oprýskaných, špinavých domácností, hromady vulgárního výraziva i z násilí a nechutných sexuálních scén, které jsou ve filmu zobrazovány velice věrně. Celý snímek působí značně realisticky jako sonda do nejnižších vrstev společnosti a ukazuje schopnost jedince, který si z pozice vyšší vrstvy dokáže udržet nadhled, manipulovat s pologramotnými, agresivními a všelijak frustrovanými jedinci až do hořkého konce.

Ex DrummerFilm je většinou diváctva hodnocen jako vynikající, jako kombinace černého humoru, tak černého, až je z toho člověku smutno, absurdního příběhu rockové kapely bez bubeníka a pohledem až na dno belgické společnosti. Nepřekvapí, že společenská spodina má stejné potíže a nešvary v Belgii jako kdekoli jinde.

Ale stejně se musíme smát.

---- --- -- - -- --- ----

Belgie / Nizozemsko / Itálie / Francie - 2007 - 104 min