Autor: 80 Uživatelé: 70 Tvé hodnocení: hodnoť

FAUNŮV LABYRINT > EL LABERINTO DEL FAUNO > PAN'S LABYRINTH

• Společnost: ,
  • Žánr:

Faunův Labyrint získal Oscara za kameru, výpravu a masky. Guillermo del Toro byl jedním z tria obletovaných mexických režisérů ceremoniálu (společně s Alfonsem Cuarónem a Alejandrem Gonzálezem

review_842_px2

Ińárritu). Přesto, pokud chce český divák tento umělecký kousek vidět a nedostal se na pouhá dvě promítání na Febiu, nezbývá mu než se uchýlit ke stahování, proti kterému čeští distributoři momentálně v kinech bojují akční reklamou. Nemají odvahu koupit alespoň dvě kopie filmu, po kterém je určitá poptávka? Dobře jim tak.
Byla jednou jedna princezna, dcera vládce podzemního království, která se rozhodla, že si vyzkouší život mezi smrtelníky. Její otec však stále věřil, že její duše se jednoho dne do království vrátí. Dívka, které zadá Faun své tři úkoly, prokazující její královskou duši, přijíždí do labyrintu se svou matkou, která si vzala fašistického důstojníka. Zatímco povstalci se v horách snaží mu jeho situaci co nejvíce ztížit, malá Ofelia se statečně zmítá mezi láskou ke své matce, strachem z nevlastního otce a pohádkovým světem, do kterého s každým úkolem vstupuje.
Del Toro v Hollywoodu vydělává a doma si hraje. Labyrintu nemůžete vytknout nic ohledně herců, masek či výpravy. Přes nevelký rozpočet (13,5 milionu dolarů) jsou masky a triky přesně takové, jaké mají být. Zrůda ze sálu s jídlem jako kdyby utekla přímo ze Silent Hillu. Del Torova fantazie má ráda obraz, včetně časté tmy, chladného domu, věčně pošmourného počasí a tmavých tónů, do kterých je obraz neustále zahalen. Ivanu

review_842_px3

Baquero kritici označují za sebevědomou herečku, která se neztrácí vedle svých dospělých kolegů. Samozřejmě ji staví do protikladu k Dakotě Fanning, která je sice taky výborná herečka, ale kvůli svému andělskému úsměvu a blonďatým loknám se však využívání v tomto směru asi nezbaví. Sergi Lopez jako kapitán Vidal udržel svého zloducha v důvěryhodných mezích brutálního zla. Nesklouzává k výrazu šílence, jeho postava si je naprosto vědoma toho, co dělá.
S čím mám trochu problém, je scénář. V žádném případě není špatný a má tu kvalitu, že dvouúrovňové vyprávění dobře spojuje postavou Ofelie. Nicméně, kdo přišel především na hororovou pohádku, může být zklamán, že poměrně více času stráví v kruté realitě fašistického Španělska. Del Toro střídá relativně klidné momenty s napětím či umlácením k smrti, ale proč se Faun objevuje zrovna v daný moment? Proč sledujeme skupinu povstalců (a řezaní nohy)? Některé scény jako kdyby byly do scénáře vřazeny a některé jsou možná i navíc. Ale i tak si snímek udržuje atmosféru a slušnou délku 112 minut, takže

review_842_px4

nudit se pravděpodobně nezačnete.
Faunův Labyrint i přes dobu, ve které se odehrává, neřeší žádné zásadní otázky. Střílí se v něm povstalci i děti a mnohem méně, než by se dalo čekat, se v něm objevuje sám Faun. Nicméně možná jsem v očekávání jen podlehla zvěstem o „pohádce pro dospělé“, protože ať je to jak chce, tenhle film by neměl nikoho minout. Snad jen hodně slabé povahy.
---- --- -- - -- --- ----
Mexiko / USA / Španělsko, 2006, 112 min
Režie: Guillermo del Toro