HEIDEN - A kdybys už nebyla, vymyslím si tě

Filipismo
9

Nové album HEIDEN je důkazem, že i méně veselá muzika dokáže v člověku vyvolat nemálo pozitivního. Směle ho zařazuji mezi své nejoblíbenější kousky.

HeidenNa rozdíl od posledního počinu Dolores je novinka HEIDEN výrazně blíže masám. To je asi první poznatek z poslechu alba, které za mě osobně aspiruje na nejvýznačnější domácí nahrávku uplynulé sezony.

Vlastně ji charakterizuje už samotný (povedený) obal; opět z dílny Luďka Řezáče. Zatímco Dolores byla ještě temná záležitost, loňská deska je v tomto směru přece jen více… něžná. Kapela definitivně obrousila poslední hrany, které evokovaly její blackmetalovou minulost a zařadila se po bok spolků, jenž se snaží (do jinak tvrdší muziky) přenést více melodiky a především emocí a vlastní osobnosti. Zároveň ale svou tvorbu posunula do sfér, kde se mohou najít i fanoušci, kteří ještě před pár lety v podobných vodách nelovili. Post-rock (pozn. uvozovky), řádně nasáklý vlivy spolků jako Sólstafir. Nerad bych samozřejmě brněnský kvartet srovnával, jen mi místy přijde výše zmíněnými řádně načichlá.  Doba se prostě mění a stejně tak se mění i samotní HEIDEN. Nutno podotknout, jen k lepšímu.

Heiden - KverdDesítky poslechů Akunvst dávají za pravdu těm, kteří označují skupinu za „dospělou“. Dětské bolesti prvních alb jsou ty tam a najednou máme před sebou sebevědomím a jistotou překypující partu. Z témat okolo black metalu se pomalu a jistě (k mé vlastní radosti) přenesla (v tom nejlepším slova smyslu) k životním útrapám, jejichž osud kapela do své hudby dokáže vkreslit naprosto věrně, takže HEIDEN nyní dospěli do fáze, kdy jim můžete absolutně věřit. Navíc Kverd jako frontman určitě taktéž vyspěl a všemu svým projevem jen napomáhá. A i když se názory na jeho čistý vokál různí a ne každému bude zřejmě po chuti, já osobně s ním problém nemám, ba naopak.

Každý ze šesti songů je lahůdkou pro ty, pro něž je „jen“ muzika málo, pro ty, kteří hledají ještě něco víc než shluk tónů. A v této souvislosti mne napadá švédská formace Cult of Luna. Ano, HEIDEN nejsou zprvu možná tak emotivní a hudebně tvrdí jako tahle severská ikona, ale i tak dokáží vytvořit hodně podobnou atmosféru a svým i lyrickým minimalismem pak skvěle korespondují i se samotnou stavbou písní. Typickým příkladem budiž Setkání.

„Soumrak dlel snad o trochu víc, než měl.
Byla plná tmy, ale jinak celá bílá.
Bylo jí v ní tolik, že jsem dýchat zapomněl.
Bylo jí tam tolik, že by celé město prosvítila.

Podala mi ruku, jenže já chtěl její podstatu.
„Jsme si souzení, o vlastní viny opření,“
povídaly si stíny, kradouc se jí z pod šatů
a já je slyšel.“

Heiden - AkunvstNejedná se o prvoplánovou věc a celý koncept vás směřuje přesně do smyšlení autorů. Komplet album vás doslova donutí prožít příběh na vlastní kůži a až několikanásobný poslech odkryje všechna zákoutí zvláštně pojmenované novinky. Dlouho se mi také nestalo, abych recenzovanou desku slyšel tolikrát a abych donekonečna otevíral obal a bloumal, co nám chtěl básník říci. Mohu tak snad tvrdit, že jen málo tuzemských interpretů dokáže takto nenásilně pracovat s posluchačovým podvědomím, a ještě méně jich dokáže člověka naplno vtáhnout do svých (vlastních) vizí.

Mnozí si sice při poslechu Akunvst možná řeknou, že se vlastně jedná o dost jednoduchou a hudebně ničím výjimečnou záležitost, ale právě těm z tohoto místa vzkazuji, dejte desce více času. Tohle album vás totiž pohltí až o něco později. O to víc ho pak budete milovat a nepřestanete vnímat jeho kouzlo, kdy prvotní nadšení ani po mnoha dalších hodinách nevyprchá.

pf - 22.03.14 11:59:02
já mám s H. – podobně jako se spoustou dalších českých interpretů – prostě problém, že se za hranicemi nekoukají jen „trochu“, ale spíš trochu moc. ta deska je OK, ale originalita nula a třeba obal… mně připomíná vnitřek ETERNITY od ANATHEMY možná až moc… a nikde tam necítím (ale u H. jsem to tak měl odjakživa), kde končí ty vzory,a kde začíná nějakej jejich vklad, zkrátka pocit, že tam vůbec něco jde opravdu z nich
gorth - 21.03.14 20:29:12
naopak, pepua to vystihl přesně, jen ty jaksi neargumentuješ - jak to je s tím Davidem?:))
DW - 21.03.14 18:15:26
Jéžiš, a on se tu někdo diví, že "post/doom metalová kapela má vzory v post/doom metalovejch kapelách?" A koho tady v diskuzi štve, že "už to není blek metulz s polárkáčema a kouzelníkama v tmavým lese?" S pravdou ven, holomci! Já to nejsem... Komentovat to s tím Davidem ani nemá cenu...    DW: můžeme být rádi za partu kluků, který se alespoň trochu dívaj co se děje ve světě. Tohle se tu v muzice totiž děje zoufale málo. Takže každý otevřený dveře do toho zaprděnýho vzdoušku co se tu vznáší kvituju s povděkem.    Tak hlavně bacha, aby sis těma dveřma občas nepouštěl ještě větší puch, ale tohle se nabízelo samo, neber to moc vážně
reakce na někýho jinýho, ale dobrý. Já sem hlavně opět vlezl do špatný diskuze, za což se oběma omlouvám. Pod Heiden je to vždycky to samý, za ty roky už by si to člověk měl uvědomit, my bad.
pepua - 21.03.14 16:29:07
Jéžiš, a on se tu někdo diví, že "post/doom metalová kapela má vzory v post/doom metalovejch kapelách?" A koho tady v diskuzi štve, že "už to není blek metulz s polárkáčema a kouzelníkama v tmavým lese?" S pravdou ven, holomci! Já to nejsem... Komentovat to s tím Davidem ani nemá cenu...
můžeme být rádi za partu kluků, který se alespoň trochu dívaj co se děje ve světě. Tohle se tu v muzice totiž děje zoufale málo. Takže každý otevřený dveře do toho zaprděnýho vzdoušku co se tu vznáší kvituju s povděkem.
Tak hlavně bacha, aby sis těma dveřma občas nepouštěl ještě větší puch, ale tohle se nabízelo samo, neber to moc vážně
DW - 21.03.14 15:29:15
Docela bych rozporoval že Anathema po nahrání výbornýho alba jakým Weather Systems je byla kdysi "na vrcholu". Viděl jsem je i naživo co tu byli naposled a teda zenit na nich nebyl znát určitě, myslim že všichni jsme odcházeli nanejvýš spokojený s výkonem ,-) Ale my dva se málokdy beztak shodnem, takže bych to neviděl jako problém. Já ocenim aspoň tu snahu. A divit se že post/doom metalová kapela má vzory v post/doom metalovejch kapelách. No hovno, fakt? Není to spíš tím že hodně fanoušků Heiden štve že už to není blek metulz s polárkáčema a kouzelníkama v tmavým lese? Že prostě kapela zestárla? Z hudebního hlediska tam vidim velkej posun minimálně ve schopnostech hudebníků a to je podle mě určitě dobře. Bez frází.
gorth - 21.03.14 15:14:08
to je zas ňákej humor, nebo opravdu vidíš relevanci v operování s naprostým mainstreamovým dnem stoky?.) a ty fráze k tomu... btw - vzory Heiden mimo Sólstafir (Katatonia, Anathema, Porcupine Tree (Coldplay;)) byly na vrcholu před deseti a více lety, veď Marnost a podobné záležitosti jsou mnohem současnější;)
DW - 21.03.14 09:14:52
To je blbost, podle tebe mám poslouchat kopírky zahraničních kapel jenom proto, abych podpořil domácí kapelu/scénu? Obsidian mě docela bavil, ale tohle mi po několika posleších kompletně odhalilo svoji vyprázděnost, není proč se k tomu vracet...
Ne, tak to určitě myšlený nebylo. Bylo to myšlený tak, že v zemi kde letěj Kabáti, Michal David a podobný zločiny proti lidskosti můžeme být rádi za partu kluků, který se alespoň trochu dívaj co se děje ve světě. Tohle se tu v muzice totiž děje zoufale málo. Takže každý otevřený dveře do toho zaprděnýho vzdoušku co se tu vznáší kvituju s povděkem. A tvorba Heiden mi nepřijde prázdná - jen si kluci teprve hledaj ksicht, podívej se na jejich projev od hudby přes obaly - vývoj, progrese. Tak to je správně. Česká scéna měla hodně dlouhou dobu svojskej feeling přicházející z Moravy (Redblack a spol.) jenže to už je patnáct let v háji, tak je potřeba zkoušet něco novýho. To právě dělaj Heiden.
pepua - 21.03.14 09:10:41
Zázrak že tu pár lidí vůbec takhle hraje. Jasně, je to okopčený zahraničí, ale chce se mi v tomhle případě hned dodat - no a co. Můžeme bejt rádi za cokoliv.
DW - 21.03.14 07:47:40
homo? (překl. má to cenu vůbec zkoušet, když poslouchám metal?)
Spíš ne.
gorth - 21.03.14 00:26:42
lemmy: ano (překl. ne) ad dw: já studuju anglickou literaturu, takže si toho všímám i jinde;) ale máš samozřejmě pravdu, že v cz to vnímá člověk víc vděčný za všechno tak nějak... no nic
lemmy - 21.03.14 00:21:41
DW - 20.03.14 23:29:26
toho Anděla bych dal spíš sem, jestli víte co tim myslim. Když si vezmete posun od Tinne - nebe a dudy. Zázrak že tu pár lidí vůbec takhle hraje. Jasně, je to okopčený zahraničí, ale chce se mi v tomhle případě hned dodat - no a co. Můžeme bejt rádi za cokoliv. Ad texty - v češtině si toho vždycky budeš víc všímat, v AJ se zpívaj podobný blbiny ale to nám tak nepřijde.
gorth - 20.03.14 21:00:06
něco se poslouchá hodně pěkně, akorát by se to mělo jmenovat spíš Sólstatonia nebo Anathafir;) btw ten citovaný text srovnat s Ne od WWW (a jejich vliv slyším i v přednesu, ale to může být prostě tou češtinou) texty a zpěv teda moc nevydýchávám, aspoň to není nějak nacpané do popředí, ale stejně: "Soumrak dlel snad o trochu víc, než měl." - archaismus (dlel), klišé situace "lyriky" (soumrak), nepřesnost (dlet víc - to dost ubližuje i celkovému smyslu věty)
bizzaro - 20.03.14 09:58:28
hodne lidi z tyhle desky uchcava, samozrejme beru, co poslouchaj (Ohnicky a podobny alternativny metlose :)), ale furt v kapele jeste citim hodne ovlivneni. myslim, ze pristi deska bude teprv ta prava
Ozaj je skladieb 7? :-)
a no jo, sim te :))))
Roland - 20.03.14 09:36:08
Ozaj je skladieb 7? :-)
bizzaro - 20.03.14 09:28:57
za me spokojenost, ackoli bych s hodnocenim sel mozna drobatko niz, pac Jeden je Fjara jak vysita, ale jinak celkove pomerne "citliva" a misty i necekane silna muzika. hlas Kverda to cely dost zveda, bavej me ty floydovsky feelingy, no jeste budu chvili poslouchat, mam to u sebe teprv kratce