Autor: 70 Uživatelé: 70 Tvé hodnocení: hodnoť
Reinvention

MANES - Reinvention

Manes současnosti je velká neznámá. Profil na myspace nefunkční, web zeje prázdnotou. Aktuální dění lze dovozovat jen ze starších rozhovorů a oficiálních prohlášení. Manes už nejsou členové stáje Candlelight, pracují na další desce prozatím nazvané Be All/End All a mezitím dali volně ke stažení nové EP remixů pod titulem Reinvention. Remixy a elektronická podoba

review_1018_px2

starších skladeb je pro postblackové skupiny vcelku běžná procedura – vzpomeňme na ještě stále aktuální album Ephel Duath, Solefald nebo Disguised Masters od Arcturus, které by mohlo být prototypem, jak k podobné tvorbě přistupovat.
Reinvention je kompletem šesti remixů z předchozí desky How the World Came to an End. Je takovou směsicí věrnosti originálu a zcela nového překopávajícího přístupu. Úvodní Deeprooted, jejímž autorem je Rune Sørgård (Tactile Gemma, Atrox), využívá prvního riffu z desky, ale doplňuje ho breakcorovými vsuvkami (učesanější verze Blaerg) a vrství na něj další překvapivé plochy, zvuky, hlasy. Druhá v pořadí Ecological Mix je ze všech nejvíce ruchová, ambientní; v průběhu remixu opouští originální podklad, aby šla vstříc soft hlukovému mechanismu – tedy vytváří vlastní zvukový vesmír

review_1018_px3

nezávislý na předloze. Zweiss (na fotce) je člověk, který opustil DHG, aby se věnoval hlukovým experimentům, jež prokládá s blackovými elementy, jeho tvorba je dost kolážovitá a náročná na vnímání. Trojka od dalšího DJ z Trondheimu Dona Tomasa staví na poslední písni z How the World…, která už svou tesknotou byla nepříjemnou sondou; nyní dostala nelítostný downtempo rytmus a triphopovou atmosféru, které dominuje procítěný vokální projev Asgeira. Druhou polovinu skladeb tvoří variace The Cure-All, garantuji však, že téměř nepoznáte společný základ. Její první verze je jakýmsi odpočinkem, staví na impresionistické náladě, posluchač proplouvá světem duši hladící elektrifikované loutny (nebo harfy?) prohnané mohutným halem. Cosi na způsob Enyi a Ulver. Rune Sørgård jako jediný zremixoval skladby dvě, pátá v pořadí jede v kolejích osmdesátých let a je hudbě Manes nejblíže.. tak jako poslední verze od The Shadow Orchestra, jejichž debut maximálně doporučuji.
Je zde tedy krátké album, které asi není pro každého. Rozhodně to není vycpávka typu Best Of. Já osobně jsem měl zprvu problémy se jednotlivými přístupy prokousat, ale ty vystřídalo uznání toho, že již tak osobitou muziku Manes lze rozbít na kusy a znovu po svém postavit. I když mi chybí podobné elektro, se kterým Norové přišli na View.

P.S.: Jsou avizovány další remixy od zvučnějších jmen: Blut Aus Nord a Isis. Jak to dopadne?

6 / 29:04