Autor: 40 Uživatelé: 35 Tvé hodnocení: hodnoť
Vacuum Solution

MESARTHIM - Vacuum Solution

K Mesarthim mě táhla radost z vesmírného black metalu, jejich nová kapitola však s metalem už nemá nic společného, a to mi synthpop není cizí.

MesarthimVe své době jsem si docela oblíbil vesmírné black metaly a Mesarthim v téhle době zrovna vydali povedený debut Isolate. Od té doby je víceméně neztrácím ze zřetele s tím, že smutně sleduji kvalitativní sešup, který tragicky „vyvrcholil“ deskou The Degenerate Era s následným EP Planet Nine, kterážto díla byla podle mě dost nešťastnou tečkou za první érou kapely (svým milovníkům připravili celý její obsah na osmi kazetách ve vkusném boxu nazvaném Phase One).

Novou kapitolu pak kapela zahájila EP Vacuum Solution, kterému se dnes podíváme na zoubek. Jsem od začátku na rozpacích, jak se k tomuhle dílku postavit. V první řadě mě k Mesarthim táhla radost z vesmírného black metalu, na novince je jakási vesmírná fotka na obalu, ale s metalem už nemá hudba nic společného. Mezi nástroji sice najdeme navazbenou kytaru, ale žánrově jsme spíš u nějakého dance-popu nebo diska. To by samo o sobě vůbec nemusel být špatný nápad. Inteligentní synthpop mi konec konců není cizí. Jenže nacpat do něj blackový ječák mi nepřipadá ani zajímavé ani povedené, byť je to originální. Neumím si představit, kdo takovou kombinaci uvítá. Snad se Mesarthim vydali prozkoumat svou vlastní hudební cestu, kde budou fúzovat velmi jednoduché taneční a darkwave melodie, syntezátor a blackový vokál, aby splnili svou uměleckou vizi?

K popu a synthpopu mám jednoznačně kladný vztah, a přece nemůžu Mesarthim doporučit ani ze zajímavosti, jako třeba nedávno Iscuron. Mesarthim se nedostali od jalových diskofilních melodií nikam dál. Nemyslel jsem si, že kdy takovou myšlenku pojmu, ale takový DJ Robert Burian a jeho Žijeme len raz je o hodně lepší letní hit, než s jakým přichází Mesarthim v podobě písně Manipulation of Numbers. Pozitivní je samozřejmě rozsah EP, který nepřekročí půlhodinu, a je fér přiznat, že všechno je uděláno na rozumné technické úrovni. Ani tak mě ale Vaccum Solution vůbec nebaví.

Přidám ještě jednu nepodstatnou poznámku na okraj k textům. Jestli si v promo-materiálech můžu přečíst „hodně štěstí při pochopení textů, pokud nestudujete teoretickou fyziku,“ tak já k tomu dodávám, že napsat odborné pojednání na postgraduální úrovni a prsit se tím, že mu nikdo nerozumí, mi připadá ohromně stupidní. Oč lepší by bylo zkusit podat stejné téma tak, aby bylo pochopitelné.