Autor: 90 Uživatelé: 70 Tvé hodnocení: hodnoť
Scythed Wings of Poisonous Decay

NEXUL - Scythed Wings of Poisonous Decay

Album věnované Samaelovi, andělu smrti, mu muselo udělat velkou radost. Zacvičí nejen s každým, komu srdce tluče pro temný extrémní metal.

NexulJak Nyoghtaeblisz tak Hellvetron jsou formace, které mi v minulých letech svými nahrávkami udělaly velkou radost. Ke třetímu projektu stejných pasrů – Nexul, jsem si musel prošlapávat trochu delší cestu, protože jejich debut Paradigm of Chaos je těžký a zahuhlaný až běda. Přesto si troufám tvrdit, že může být beze studu součástí každé death/black sbírky. Pokud s ním někdo však neměl tu čest, asi bych doporučil bez ohledu na něj začít poslouchat novinku, která je oproti debutu výraznější, nasypanější, rychlejší, agresivnější. Ale začněme pěkně od začátku…

Nexul je kapela přesně podle mého gusta. Tak nahrocená, že jestli to myslí vážně, patří do blázince a to je pochopitelně plus. Jestli ne… i tak je mi to sympatický, protože z toho smrdí síra (a možná trochu operetních líčidel). Uctívání zla hudbou už zřídka vidíme takhle přímočaré.

To hlavní je ale samozřejmě hudba. A ta je prostě výtečná.

Toto je death metal, který funguje, který je brutální, primitivní, ale ne tupý. Spousty běsnivých pasáží, ani nevím, co vypíchnout dřív, jestli sóla dovádějící v duelech s ukrutně podladěnou basou, škopky nabušené tlakem nenávisti, dva ultrabrutální vokály… tady je prostě všechno správně.

NexulPokud na někoho hudba emočně hodně působí, mějte se před Nexul na pozoru. Mě uhranula úplně stejně jako svého času Hellvetron, přičemž je daleko lépe technicky provedená a má mnohem lepší dramaturgii. Velice rád ji bez dalších keců doporučím všem milovníkům extrémního metalu, kteří jdou v první řadě po atmosféře a teprve potom sledují ekvilibristiku hudebníků a „inteligenci“ songwritingu. A protože čmuchám čmuchám kontroverzi ohledně toho, jaká kvalita se vlastně pod vší tou temnou atmosférou skrývá, dodám, že Nexul poslouchám poctivě ode dne vydání takřka každý den a vůbec mě jejich nápady neomrzely. Ne, toto není plytké hučení větráků, ve kterém se ztratí neumětelství.

Deska se označuje jako EP, ale nabídne více než 36 minut smrti. Za sebe musím říct, že to docela stačí. Album je věnováno Samaelovi, andělu smrti, a troufám si říct, že tenhle materiál mu musel udělat velkou radost. Opravdu zacvičí nejen s každým, komu srdce tluče pro temný, nebo jestli chcete, extrémní metal, ale i s každým citlivým posluchačem vůbec. Přitom to není hloupé nebo samoúčelné. Někdy se může zdát, že běsnění se blíží k war metalu, ale vždy nakonec železnou pěstí udeří nějaký parádní riff.

PS: To nejlepší si nechali Nexul nakonec. Dvojcover dvojctihodných Katharsis Raped by Demons / Luziferion je ten nejlepší námrd, který jsem letos slyšel. A kdo nemá rád Katharsis, nemůže být dobrý člověk. Howg.

• Rated 7 out of 10.

NexulS recenzí od Vaněny se dá souhlasit, možná bych byl trochu mírnější v celkovém hodnocení, ale jo, Nexul vydali asi nejlepší námrd, co jsem letos slyšel. Už od prvního poslechu si mě naprosto obmotali kolem prstu svou nekompromisní hnusnou palbou. A popravdě, jsem překvapený, jaká šleha tahle kompilace (EPčkem bych to nenazýval) je.

Na Scythed Wings of Poisonous Decay se kromě zmíněných coverů Kthrss, tří nových songů a dvou intro/outro stop nachází ještě skladby z dema Nexulzifer. Samozřejmě ne jen zkopírované, ale údajně jejich ještě starší verze z roku 2011, které jsou o to více prasácky nahrané a lépe zmixované. Tyto fláky jsou teda kvalitní i ve své podobě z roku 2013, stejně tak o čtyři roky starší debut Paradigm of Chaos, ale ani jedna z těchto nahrávek mě úplně nesejmula.

Nexul mě sice o svých kvalitách přesvědčili naživo loni v Bruselu, kde předvedli naprosto smradlavou a brutální nekromancii s hromadou ohně a krve, která byla stoprocentně uvěřitelná (čímž chci podpořit kolegovu úvahu, zda to kapela myslí vážně, podle mě totiž opravdu myslí), ale stejně jsem nedoufal, že mě svou další nahrávkou nějak extra semelou. Jenže oni fakt semleli a S.W.o.P.D. je nejvydařenějším kusem kapely.

Jak je výše zmíněno, nečekejte kdovíjak progresivní, nedejsatane přehnaně inteligentní hudbu. Tohle je primárně surový black/death, který jde svou agresí a hnusnou atmosférou až na dřeň a přitom to zvládá bez zacházení do zbytečných warmetalových extrémů, byť k tomu, aby vás rozšlapal, používá místy podobných prostředků. Hudba Nexul je ale mnohem dynamičtější a hlubší, byť v ní není nic zbytečného navíc a zároveň zde najdete vše potřebné, co očekáváte od metalu smrti. Dost hutný zvuk, naechované zlo-vokály a zvrhlá kvílející sóla pouze pomáhají k dalšímu zesílení už tak silného dojmu z dobrých riffů a násilných sypanic, které by se daly přirovnat třeba k barbarské verzi australských Eskhaton.

Borcům kolem Hellvetron a Nyogthaeblisz se opět podařilo potvrdit, že na podobnou hudbu mají správný cit. A byť první jmenovaní jsou mnohem více zahuhlaná zhouba, ti druzí mnohem extrémnější noisem protkaný bordel a Nexul ctí tu nejtradičnější podobu žánru, vůbec to neznamená, že by to dělali hůře, či méně ničivě. Jo a ten dvojcover na konci je sice super a byť Kthrss uctívám, na téhle nahrávce si více cením zbývající stopáže než jejího závěru. Přeci jen si raději pustím originál, důstojná pocta to však je.

Ano Franto, správně, nevíš :). Je to sice z wikipedie, ale mají to tam dobře ozdrojovaný a cca tuhle definici najdeš i v jinejch zdrojích, takže v tom nevidím problém. Jejich "ideová konstrukce" (pochybuju, že bude zrovna u těhle lidí za něco stát) je mi upřímně naprosto ukradená, jen mi přišlo vtipný, že antisemiti věnujou album zrovna židovskýmu "bubákovi" (oni dle toho textu na bc myslej přesně tohodle Samaela), kterej ani není v židovský tradici chápán jen negativně (pochybuju, že to oni ví) a použil jsem to jen jako jeden dílek do (nekompletního) puzzle o tom, jak mi přijde směšná jejich muzika, image atd. Takže ten tvůj příměr je úplně mimo.

S "dobře na čůráka" nemám problém :).

Já teda nevím, mně přijde spíš směšný přečíst si kousek článku na wikipedii o nějaký mýtický postavě jménem Samael a z toho vyvozovat něco o smysluplnosti nějaký ideový konstrukce, která jméno té postavy nějak používá. Je to zhruba stejně směšný, jako přečíst si na wikipedii, jak se míchá beton, a z toho vyvozovat něco o kvalitě baráků, který člověk zahlédl při jízdě z auta.

V zásadě souhlasím s Dalihrobem, jen to "dobře na čůráka" mi přijde zbytečně útočný.

Dalihrob: však oni se sami hájili, že nejsou náckové, ale antisemiti, aneb jak už jsem psal níže...
+ i Kramer z SSP k nim potom, co je 2011 vykopli z Chaos in Tejas prohlásil:
"Nyogthaeblisz are not "NS" and they are not even white. They are Satanic and openly anti-semitic. ...This is smear campaign with ad hominem attacks simply because the band is openly ANTI-JEW."

hotovou skládačku určitě nemám, ale k pobavení se jejich směšností a retardovaností je to dostačující :)

Když jsem s borcama z Nyogthaeblisz "moudře" hovořil u brka a prohodil něco o "nazis are retards", tak se nejevili dotčeně. A jinak Nexul bych dal tak 6/10.

AddSatan: vtipný je vlastně i to, že tady oslavujou Samaela, což je židovskej, tedy semitskej výmysl a mj. "... v talmudické a po-talmudické židovské literatuře ... není chápán čistě negativně, ale jako nutný a blahodárný nástroj ničící hříšníky".
když si to dám všechno dohromady s tou hudbou a bubáckou image, tak je to fakt hodně tragikomickej obrázek, skoro mi je jich líto :)

Jako bys rozsypal puzzle, nabral hrst dílků, něco z toho složil a usoudil, že máš celou skládačku hotovou. Ale hlavně, že ti to udělalo dobře na čuráka.

vanena: Ano, i toto má své hranice a pokud jde o kriminálníky, zejména predátory (Michael Jackson, Inquisition), jejich hudba už mi žádnou radost neudělá.
Můžeš být v klidu, zas tak žhavé to s Dagonem nebylo a Metalsucks jeho dávno vyřešený problém se zákonem nafoukli tak, že by nejsprostější bulvár mohl závidět.

vaněna: hezkej alibismus, ale tvoje věc, souhlas s kotkem, mě to v principu (!) přijde, jak kdyby sis za 2. světový koupil obraz od (živýho) führera, s tím, že na něm přece nic závadnýho není :) (jasně, hodně přehnanej příklad, ale Adolf nejdřív taky jenom žvanil v hospodách, smáli se mu a jak to dopadlo :) ). Nicméně, tvoje věc, já to sem házím pro lidi, který to zajímá a třeba to neví a taky se tím trošku bavím no :).
U těch tebou, nebo Frantou zmíněných "závadných" (pozor pokus o bagatelizaci :) ! ) mrtvol bych to bral, že jsou prostě mrtvý (třeba i desítky let) a tak už je ani přímo (finančně, nebo reklamou = recenzí) nepodpoříš - viz. proč třeba může zaznít s odstupem (byť s obtížemi a protesty) v Izraeli i třeba Wagner že. Je samozřejmě dobrý mít na paměti, co to bylo za lidi a mělo by to se to u nich uvádět, jedno, jestli je to nácek, nebo komouš atd.
Když už zmiňuješ Inquisition - Dagonovi/88 MM tu pedofílii nakonec u soudu nedokázali, nebo jo ? Ne, že bych věřil, že v tom byl úplně nevinně... když už se za něco takovýho dostaneš před soud. On na tom Aspa nebude o moc líp - když někdo složí x desek s tématem pedofílie, jede v distribuce (i točí) porno "of taboo sorts", prohlašuje, že v rámci sexuálních deviací nemá žádný morální zábrany (jen, že nemá rád bobry :) ) a k Dagonově kauze se vyjádřil, že je to taková "drobnost". Však ono na něj třeba dojde :)

Ad Satanic Skinheads vs. Antifa atd. To je dost disproporční a generalizační. Když už tak aktivní rasisti / náckové (byť třeba "jen" tyhle myšlenky v hudbě propagující) obecně vs. Antifa a i to je nepřesný. A jo, některý nařčení a útoky (některých členů) Antify jsou samozřejmě taky přehnaný a nesouhlasím s nima. Jen mi obecně prostě víc vadí šíření nenávisti proti rase (za kterou prostě nikdo nemůže), než proti přesvědčení, náboženství atd. (ale samozřejmě je to případ od případu, to je na megadiskuzi, do který se nechci pouštět). Ale spíš jsem si všimnul označování (nebo i oficiálnímu zápisu na nějakej seznam) Antify jako terroristický organizace, než, že by to "seriozní politici" (kdo ?) chválili.

Franta: je mi jasný, že je to házení hrachu na stěnu, ale jestli by nebylo to, co píšeš v posledním příspěvku, řešit v nějaký jiný, s komoušema atd. související diskuzi, na jiný stránce / příslušné diskuzní skupině. Nebo až tu někdy bude recenze na nějaký komouše, STBácký práskače, agresivní, nespravedlivě osočující Antifáky apod. Přijdu tě pak podpořit :).

Jakože mě nijak netěší, když někdo v textech posílá kohokoliv do plynu. Spíš se pozastavuji nad pokrytectvím velké části kulturní obce (neříkám, že tady na Marastu), která se může zjančit z každé kuriózní postavičky co spřádá plány na syntézu Satana s Führerem, ale vůbec jim nevadí takové postavy, jako třeba níže zmiňovaný Kundera, který svým práskačstvím prokazatelně zničil životy několika lidem, nebo třeba Egon Bondy, iniciativní estébák z hloubi svého komunistického přesvědčení. Nebo když J.-C. Juncker z postu předsedy Evropské komise uslzeně kondoloval ke smrti "velké postavy" Fidela Castra. Vadí mi prostě ten dvojí metr, kdy jakékoliv otření se o nacistické nebo i fašistické názory, případně i "pouhou" symboliku, je strašný zločin, ale kde jaký rudý šváb je omlouván, protože to je/byl velký umělec/myslitel apod. Tím, že se profesně pohybuji v prostředí humanitních věd, kde je tenhle dvojí metr často do očí bijící, mě to dráždí o to víc. Takže když vidím týpky z Antify v tričkách s Fidelem nebo Che Guevarou, kteří požádají vysloveně cílené štvanice na BM kapely, v nichž hraje někdo s ultrapravicovými názory, a jsou schopni třeba i narušovat koncerty takových skupin nebo tlačit na majitele klubů, aby je nenechal hrát, otevírá se mi kudla v kapse. A o to víc, když vidím, jak pro řadu i jinak celkem seriózních politiků je Antifa OK a chvályhodná. Ne, není, je to stejná pakáž jako náckové.

Ad ideologie - chapu, ale mam tu hranici trochu jinde. Pokud vim, ze jsou clenove soucasny kapely aktivni nackove/rasisti, ktery to politicky propagujou (viz kompilacka), tak se mi teda jejich hudbu (i pokud sama o sobe nazi/rasist napln nema) nijak verejne podporovat nechce, at uz jde o kupovani desek nebo promo recenze. Doma si to asi jsem schopnej poslechnout, ale davat temhle lidem penize nebo verejnej prostor se mi prici, protoze tak nejak tusim, k cemu to budou vyuzivat. Proste se mi nechce podporovat 'zivy' aktivity tohohle typu. Vzdycky je teda otazka, jak moc clovek veri zdrojum ze kterejch informace o clenech kapely ma.To je imho casto duvod, proc se nazory lisi, a proc je potreba bejt opatrnej :)

Co se tyce historickejch del, kde clovek nepodporuje soucasny neplechy, me to pali min, je treba brat v uvahu historickej kontext, obsah dila, etc...

Franta N.: Ok zlo chlív, ale devadesátku bych tomu nedal ani náhodou. Takových kapel hraje v současnosti hodně, ničím se to nevymyká z řady.
no vidíš, tak pro mě se to z řady vymklo fest :)

a k ideologii asi tolik:
Pokud má kapela "závadné" členy, absolutně mě to nezajímá. Tak jako mě to nezjaímá u autorů oblíbených románů (Kundera, Céline) obrazů (Sedlacek) nebo soch (Becker), tak mě pro kontext díla nezajímá, co si myslí zpěvák Deathspell Omega nebo v které jiné kapele hraje kytarista Nexul.

Ano, i toto má své hranice a pokud jde o kriminálníky, zejména predátory (Michael Jackson, Inquisition), jejich hudba už mi žádnou radost neudělá.