Autor: 80 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Lituus

NUIT - Lituus

Do slechů se mi dostalo příjemné CD holek (Eva Švarcová-viola, Iva Líbalová-kytara) a kluků (Aleš Chyška-kytara, Petr Hromádka-baskytara a zpěv, Vít Heřmánek-bicí, Honza Svobodný-samply) z Jindřichova Hradce, které nese názve Lituus. Než začnu probírat-přebírat-zaobírat se obsahem hudebním, nelze nezmínit, že placka je k mání za více než příjemných sto padesát korunek našich. Neb malou parafrází dle Slavností sněženek: „Nekupte to, když je to tak výhodný“ … „To je moje, kupovat lacino krásný věci.“ Nejzáludnější věcí se mi tkví booklet, jelikož po nezapamatování si prvotní konfigurace došlo k zmatení neuronové sítě, kterážto poté nedokázala určit, zda má být na přední straně krabičky ucho-slečna, či ručky sobě. Po urputném naprogramování několika stránkového kódu algoritmu, několikero desítek výpočtových hodin za použití nejvýkonnějších počítačů v Evropském středisku fyziky částic CERN jsem dospěl k názoru, že s pravděpodobností 99,999 atd procent výsledek určit nelze. Ale mám dojem, že to nevadí, jelikož každý ze dvou obrázků je velice vhodný k reprezentaci. Rozhlédněte se kolem a dle všeho by měly být ke spatření. Snad už jen ke „kauze“ booklet, že malby malbovala kytaristka Iva Líbová. Tak, a teď konečně něco o šesti skladbách (intro+5), které kapela Nuit nabízí ku poslechu. Melancholicko depresivní pouť po zákoutích mysli skrze posmutnělé melodie a nepříliš optimistické texty (v češtině). Ju, ju, zpěv je v mém-v našem-ve vašem rodném jazyce a přes určité počáteční obavy musím konstatovat, že ne vůbec na škodu. Hrdelní projev se nese v hlubších, ne příliš melodicky barevných rovinách, což je v daném stylu (doomcore?) ku prospěchu. Přeci jen jde o nasazení, o pocit naléhavosti, o ponoření se do textu-a to je splněno na jedničku. Hudební složka plyne v pomalejším rytmu za podpory bouřlivě špinavých kytar, kteréž ovšem umí i pěkně monotónněji, tón po tónu, zabrnkat, a čarokrásného nástroje jakým jen viola může být. Nerozjíždí nějaké šílené virtuózní šílenosti, jen tak v pozadí pomalu řeže posluchačovo tepny zásobující zdravý rozum. Přijde mi důležité, že každý kousek má určitou svoji tvář, která se liší od ostatních, i když by se mohlo z počátku jevit, že tomu tak není. I určitá gradace a přenášení od klidnějších počátků k vypjatějším koncům songům sluší. Dá se řící, že dosti mě zaujala čtvrtá améba, jež je nejdravější a mám dojem, že i nejnápaditější skladba-erupce psycho křiku, šepot, stísněnost přecházející ke vzteku. Věřím, že leckterý posluchač kapel jako Neurosis, Isis a podobných temně neveselých partiček by si dozajista v Lituus zalíbení našel. Já osobně jsem z Nuit nadšen čím dál tím víc.

6 / 29:14

Nuit