ORIGIN - Antithesis

recenze
bizzaro
Hodnocení:
9

Máme zde růček 2008 a Origin po, u nich již pravidelném, intervalu tří let přichází s další rubanicí nazvanou Antithesis. Obal, jak vidíte, je trošku zvláštní a je na něm jakési poupátko z vetřelce a přidružených „šmejdů z vesmíru“. Tomu, kdo Origin nezná, bych kapelu popsal asi jako hyperblastující (sypající) technickou deathmetalovou demolici, kterou baví změny, hodně rychlá tempa a běhavé rify. A pak zase to sypání a sypání. Možná bych i zmínil, že za svou existenci odjeli tours/shows snad se všemi žánrovými i nežánrovými velikány death/grind metalu po hard core; sympatické v prospěch Origin je i to, že při jejich vůbec prvním koncertu v roce 1998 předskočili Suffocation. A pak už jen zmínit tři předcházející alba, z nichž ale vyberu pouze ty dvě předchozí - Informis, Infinitas, Inhumanitas z 2002 a Echoes of Decimation z 2005. Ovšem těm, kteří o tuto hydru již zavadili a novinku očekávají s napětím, těm věnuji odstavec následující.

Antithesis je návratovou deskou pro bicí artilerii Johna Longstretha a šestku Jeremyho Turnera, kteří tímto Origin rekrutovali do původního stavu fošny Informis, Infinitas, Inhumanitas. A dojmy z ní jsou již – ještě jednou opakuji ‘již‘ – smíšené, ne negativní. Zpočátku jsem hýřil nadšením - Origin tvorbu semkli, dali jí určitý punc komplexu, užili více melodiky a zdeathmetelili ;). Jestli Origin platili za ekvivalent rychlosti, brutality, techničnosti, preciznosti, šílených temp a změn, rozhodně neočekávejte antitezi, fakt žádný opak. Při celkovém poslechu (p)alba je Origin snad ještě nasypanější, možná místy i o píď rychlejší, ale tak nějak ubylo zpěněné krve, surovosti (asi až na Antithesis, Algorithm, Finite a The Beyond Within), žlučníček už asi nezlobí a zuřivost trošku nahradila umírněnost. Origin sice stále masakrují, trhají, řezají a krájí, protože při hraní se pekelníkům furt pálí kůže, naskakují puchýře, lámou nehty, teče krev a pot beze změn, ale matroš na dvoutisícosmičce je… jak říkám deathmetalovější.

Ubylo časté střídání motivů a všech těch flažoletů, výškových běhaček a vyjížděček, kterými bylo Echoes of Decimation přeplněno. Skoro vymizely blackingy (spíše až závěrem alba), kterým jsem vlastně přišel pořádně na chuť až při přeposlouchávání alb předchozích. Ubylo i vokálních podkresů, které stále řvou všichni tři struníci (ale opět skvěle) a nelítostného frázování Jamese Leeho, který spíše slova protahuje a dává linkám pospolitější formu, a tak je to i s hudbou. Rify jsou delší, celistvější, více tvoří paterny a nejede se jen na střídající fráze a poměrně komplikované změny, které byly zas příhodnější pro I, I, I. A tím se vlastně i prodloužila průměrná délka skladeb a logicky i alba (cca o 15 min.). Příval kytarových notiček je tedy slabší, méně se tlakuje a klidně i používají neběhané, valivější nebo pomalejší „vleklejší“ pasáže založené na kopákových spodcích, i když to tlačí furt jak hovado (hlavně úvod), ale nelítostná, nesmírná a destrukční palba Longstretha, jenž opět hraje na dva rozdílné virbly jako v Dim Mak, je i díky hodně čistému zvuku nepřeslechnutelná a prakticky nepolevuje. Ten je, imho :-D, výhodou, protože pak ty rychlé rify vyniknou a neztrácí se, ačkoli tím maličko ubyl vztek a pěna u huby a mohutnost nahrávky pak působí užším dojmem.

Tak si vyberte. Jak tedy nový Origin? Dle mě stále super. Sice ubylo chaosu a není tak zataženo, ale spíše vyjasněno před bouří, oproti tomu jsme zase trochu dorostli, vyspěli a dali prostor kapele. Kvalita nesestoupila, kapela je samozřejmě na metalovém poli nadále originální a jedinečná, přidala se nějaká ta minutka navíc a sundaly dvě kštice ;)

Nu což, třeba uvidíme, jak to kapele bude v květnu šlapat na EUtour s Impaled a Hour Of Penance, nebo se jich třeba dočkáme na Brutal Assaultu...

Vložit komentář

DR - 24.06.10 16:00:07
ono tě to zas přejde, uvidíš
gába - 24.06.10 08:55:07
no to ja vim i ja mel zpocatku dokonce tak za 7, ovsem ted po delsi dobe uffff
bizz - 24.06.10 00:55:16
ehm, Gabo, puvodne jsem mel 8 :))
DR - 24.06.10 00:02:03
gába: to chce studenej hadr na čelo
gába - 23.06.10 20:22:06
tedy znovu to ctu a musim pochvalit pana sefa, super recka, absolutni souhlas, ale ja bych se nebal a dal jeste o pul bodiku vys
bros - 30.05.10 16:55:53
já naopak čím dýl to poslouchám, tím mi to přijde debilnější :)
stana - 30.05.10 11:14:30
tak tohle je fakt lahůdka z řeznictví! konečně jsem tomu přišel na chuť
Wajt - 19.05.08 18:12:55
Zajímavá věc. Dle bookletu nejsou kytarové stopy nahrávány oběma kytaristy, ale vždy jen jedním majstrem...
gorekanec - 02.05.08 01:11:21
jo recka napsana naprosto vystizne a mam stejne pocity, rify jsou delsi, vice melodiky, nefrazuje se tak rychle atd. zatim jsem absolvoval pouze dva poslechy, ale uz mi je jasne, ze je to super :-)
bizz - 20.04.08 23:46:19
nedelaj :) jen Longstreth je srandista :D
akh - 17.04.08 20:33:36
ja si teprve precet recku - zapomnel jsi na wrath of vishnu, tam krev bubla jak sfin, mozna nezvyklej zacatek na origin... pak to "zacne", uklidni stredova pasaz se solickem (velmi roztomile) a pak to prijde. ale coz, zase plasim, mi to bubla a vari vsude. ad rychlost - kdyz jsem to slysel prvne, tak jsem s kazdym songem kroutil vic hlavou kvuli ty rychlosti a rikal jsem si neustale "to si delaj prdel"
gorekanec - 17.04.08 11:04:59
aaa, tak se nám tady zvedlo hodnocení, tím pádem se na těším ještě více, příští týden bych to měl mít. abych to do té doby vydržel, budu sjíždět furt HATE ETERNAL, které se mi líbí čím dál více úměrně počtem poslechů :-).
bizz - 17.04.08 00:09:04
;D rofl stydim se, fakt jsem to o bod zvednul, kdyz je to jen od pondelka on-l, to bych si do smrti vycital :o
akh - 16.04.08 23:46:02
bizz 14|04|08 [11:30] ja na zacatku Strapa presvedcoval, ze je to nejlepsi Orgin, ale s pribyvajicimi poslechy (a ze jich bylo), jsem prave trosku podlehl tomu ubytku tlaku, zverin a vztekly peny u huby, tak jsem nakonec hodnoceni snizil. hele koukej to opravit, 8 bodu tu dostala kdejaka mrdka. Ale strap me tim taky nahlodal a podlehl jsem stejnymu pocitu, jako ty. Z 10 jsem ubral na 9,8 :DDD
...:::i:::... - 16.04.08 20:58:17
ted to poprvy sjizdim a zatim tezko rict - kazdopadne ty skopky jsou ... nehorazny!!! - ostatni at to rovnou zabalej-toto je proste max!!! Stejne ale debut byl...libilo se me jak byl nasekanej celej-s touto rychlosti uz to proste nejde.)
bizz - 16.04.08 17:59:24
jak jsem psal vys v diskuzi, puvodne jsem mel 9 a ted uz bych je tas nechal.. ;)
lefo - 16.04.08 17:20:19
ma prekvapilo hodnotenie ze iba za 8. To uz aj ja co mam det metal v pici by som tomu hned jebol desinu. vyborne album.
lefo - 16.04.08 17:16:14
ma prekvapilo hodnotenie ze iba za 8. To uz aj ja co mam det metal v pici by som tomu hned jebol desinu. vyborne album.
Exit 13 - 15.04.08 21:52:45
inovace jen ku prospěchu věci, dle mě jejich nelepší placka !! No uvidíme co budeme na ni říkat né za pár týdnů, ale za pár let ?! ;-)
bizz - 15.04.08 12:58:34
jj, ale to skoro zbytecny psat neb je to skoro stejny az na nazvy nekterych pisnicek :D
ANNAL - 15.04.08 12:38:50
bizz: Je tu recenze na EP. Potom prece vysla deska Probing Tranquility.
bizz - 15.04.08 11:55:14
vsak tady i neco je, nebo ma uchalak neco novyho? :)
vitrail - 15.04.08 10:19:06
recnete uz nekdo ty SLEEP TERROR, nic nestiham
CrusT - 15.04.08 09:29:53
reaper 14|04|08 [11:04] krásný přirovnání :-))
bizz - 15.04.08 04:05:12
nemas? ponor se tedy.. :)
...:::i:::... - 14.04.08 21:57:03
ja (asi opet jedinej ) mam nejradeji debut - ve svy dobe me to strasne rozsekalo...III jsem si taky daval hodne a na novinku jsem zvedavej - recka solidni a me k poslechu tahne hodne ten sypac ... kterej me na echoes chybel (a pravda-nadrceny to nemam)
schizmo - 14.04.08 21:45:42
me osobne zklamalo to nazvuceni bicich a ten "mekkej" zvuk... necekal jse, ze by "Echous" prekonali, takze v podstate ani zklamanej nejsem... No, neprekonali.
bizz - 14.04.08 15:59:40
diky za ohlasy, i ty na ajsikju ;) zkusime tedy napsat jeste neco... no nakej metal no :)
msh ggg - 14.04.08 15:06:21
dobře napsaná recka, pochopil sem to ikdyž sem Origin slyšel jen z rychlíku
Saint.rap - 14.04.08 14:08:51
jak o tom tak premyslim mozna mate recht nebylo kam jit pote, co III vyhrotilo, co se dalo taky si myslim, ze super deska 9/10
bizz - 14.04.08 13:40:46
reaper: jaja, tu zmenu to chtelo, souhlas. podobne jako u Meshu, take se povedlo.
bizz - 14.04.08 13:39:27
obzvlast na III hodne trestaj, Echoes dost hroceny, ale super samozrejme. a kdyz to ted zas posloucham s odstpem weekendu, asi bych zas ten ubranej bod pridal :-) tak ja nevim... ;)))
petz - 14.04.08 11:37:16
je to super, hodne povedena retz a hlavne longstreth is back...on v kombinaci s citelnejsi bassou rovna se DM orgie...
reaper - 14.04.08 11:36:34
já nevím, podle me se dost vyřádili už na III a Echoes - nadešel čas pro změnu - a ta se povedla. Respect.
bizz - 14.04.08 11:34:39
gorekanec: Aftermath je dle me vubec jedna z nejlepsich veci, co kdy udelali, takhle byt cela deska, body by nestacily :))
bizz - 14.04.08 11:30:57
ja na zacatku Strapa presvedcoval, ze je to nejlepsi Orgin, ale s pribyvajicimi poslechy (a ze jich bylo), jsem prave trosku podlehl tomu ubytku tlaku, zverin a vztekly peny u huby, tak jsem nakonec hodnoceni snizil. ale co si budem povidat, je to SUPER
Wajt - 14.04.08 11:09:03
Já "vyčištěni" zvuku vítám, hlavně kompozičně je to svěle promakaný. Pravda, že EoD měl asi větší tah na bránu, radikálnějc nazvučený bicí (což neříkám, že bylo plus, naopak, teď mi to přijde přirozenější)...ale tahle fošna je opravdu lahůdková, kéž by byly na brutálu :)
reaper - 14.04.08 11:04:25
mi právě na echoes (trochu) vadil zvuk. tech deska bez kristaloveho zvuku je jako pekna zenska s jednickama :p
gorekanec - 14.04.08 10:48:29
skoro se nechce věřit, že by dokázali splodit lepší pecku než "echoes..", ale pokud je celý materiál tak skvělý jako ukázka "aftermath", může to to tak být..
reaper - 14.04.08 10:34:49
dle mi nejlepší origin. A transparentní zvuk? Inu, skvělý tah. Jasný krok dopředu.

Zkus tohle