Autor: 80 Uživatelé: 84 Tvé hodnocení: hodnoť
Avow

PORTAL - Avow

Avow se poslouchá jako dark ambient podrobený deathmetalovému arzenálu.

PortalZnovu se otevřely portály, pošesté, tentokrát hned nadvakrát. Společně s Avow Portal vydali ambientně/hlukovou Hagbulbia, která díky svému pojetí zapříčinila dvě nesrovnalosti: lidé ji začali brát jako „doplněk“ deathmetalového kolegy, na což navazuje i druhá mýlka – posluchače napadlo pouštět desky přes sebe. Portal obratem zdánlivý záměr vetovali a potvrdili, že desky mají být vnímány jako jednotlivá díla.

Nápaditost fanoušků je třeba hájit. Během promování desek se šlo snadno domnívat, že je Avow relevantnější: vydání předcházelo vypuštění singlu, tracklistu a artworku. Hagbulbia byla spíše jen „zmíněna“ poté, co byla Avow oficiálně venku. První ze dvou novinek si tak sebrala více pozornosti. Včetně této recenze.

Portal

Teaser Eye předestřel v první řadě fakt, že Portal odstupují od techničtějšího a čistšího výraziva předešlé ION, což skalní uvítali vřele, novější fanoušci spíše vlažně. Právě ION totiž byla pro mnohé portálem vstupním. Eye jde po zvuku starších desek a kdyby kapela tvrdila, že jde o archivní track nahraný v době mezi Outré a Swarth, bylo by jednoduché mystifikaci sežrat. Portal zde prezentují vše, co před ION fungovalo – špinavější zvuk, černočernou atmosféru a kakofonní riffy, které jdou v první řadě po děsu a chaosu, až pak po technice. Že je Eye novějším počinem prozrazuje hlavně produkce. Vše působí mohutněji, rafinovaněji a děsivěji, nejvíce pak samotný Curator, který svým sípavým kázáním instrumentální část přehlušuje a díky tomu zní, jakoby někomu šeptal do ucha ze zpovědnice.

Eye je jako ochutnávka trochu zavádějící. Skladba je na standardy Portal celkem písničková. Záchytné body a „chytlavé momenty“ se vyvrbí už během prvního poslechu. Díky přijatelným atributům bych se nebál singl postavit vedle stálic jako Larvae, 13 Globes nebo Black Houses s kultovní deklamací „Villas Ecto“. Na relativní přijatelnost se ale na zbytku Avow už tolik nehraje.

Deska nabídne 6 skladeb, což je dosud v kapelním katalogu nejméně. Střídmější počet Portal kompenzují délkou samotnou – Avow je nejdelším albem kapely, každý track má přes 5 minut, dva znich až k deseti. Právě délka by mohla v míře oblíbenosti Avow hrát velkou roli. Od hrací doby se totiž odvíjí celkové pojetí alba. Portal působí dosud (opomeneme-li Hagbulbia) nejambientněji: dávají si na čas, nebojí se jednotlivé motivy více opakovat a nechat je doznívat bez asistence rytmické složky. Avow se proto v některých momentech poslouchá jako dark ambient podrobený deathmetalovému arzenálu. Zmínit lze třeba finále Manor of Speaking, kdy je posluchač uvězněn v dlouhém kytarovém spletenci, který doznívá skoro 3 minuty.

„Ambientní“ přístup Portal nelimituje. Pořád jde o dobře známou deathmetalovou bastardizaci, která vykrystalizovala na Outré. A právě k OutréAvow nejblíže (zejména pak k finální Sourlows), jen se více soustředí na navození zla/chaosu než na skládání tracků jako takových. I proto se zarývá déle. Kapelou přiznaný vliv Incantation jde stále slyšet, v tomto případě ale více ve zvuku než v samotném songwritingu.

Avow může znít ze skladatelského hlediska ploše, zejména kvůli kontrastu s předešlou ION, kde byl kladen primární důraz na techniku. Avow se raději noří do kakofonního bahna a na první kolej staví tradiční portalovský feeling. Stále je zde však hodně zajímavých hudebních motivů, jen v mírnějších dávkách. Proto je lepší se poddat atmosféře – tak deska funguje nejlépe.

názory redakce - vyjmuto z alba měsíce

- nový album Portal po třech letech. Co chceš slyšet more? Jasně, že to je, stejně jako předchozí ION, skvělý! A dokonce ne jen mrdanec jako rána elektrickým proudem, ale opět temnější. Během prvních poslechů jsem byl pokaždé nadšen hned od prvního songu. Jsou zde sypance, dobře divné riffy a vše, co máme od Portal rádi. Navíc Curator zde asi podává svůj nejpekelnější výkon. (Bandcamp) (mIZZY)

- mno, tohle je teda zase pěkná dávka disso death metalu. Nic pro slabší povahy. (LooMis)

- Australští zplozenci pekel také nelenili a rozpoutali pokračování jejich jedinečné antihumánní performance, která nenechává nikoho na pochybách, kdo že je to vlastně oním nekorunovaným a nepřekonatelným pánem temného chaosu a individuálních smrtelných hrůz. Darmo slov, šesté album proniká a přetíná nekompromisně každý nerv v chabé tělesné schránce, a nakonec požere i samotnou duši. A kdo fakt nemá pořád dost, nádavkem se může dorazit ještě ambientním noisovým klonem na druhém doprovodném kotouči maniaky vybroušeném. (DarkXane)

- o albu května nemůže být doufám pochyb. Portal se vrací před Ion a možná i před unavený Vexovoid. Nápady jsou svěží, zvuk je zase super. Ondrajs s Gábou můžou brečet, dokonalá forma, dokonalý obsah. Králové experimentálního death metalu jsou zpět. Samozřejmě už to nebolí tolik, jako tenkrát poprvé, ale stejně: žhavý kandidát na nejzajímavější (jestli ne nejlepší) death metal posledního roku. (vaněna)

Portal

Avow – první dojmy – je to dobrý, lepší než jsem čekal, oproti ION víc bubu atmosféry, trochu pomalejší a možná (relativně) jednodušší, zvuk mi sedí víc (až na ty ťapkavé kopáky), asi ještě víc než dřív to má místy blízko ke starším Blut Aus Nord v deathovější verzi, některé pasáže jsou solidně zvrácené/vyjeté, Curatorův vokál snad ještě ukrutnější. Taky překvapilo, že utáhnou i dvě desetiminutovky a zvládnou i „veselou hitovku“ (Eye). A Hagbulbia jsem nečekal vůbec, a jo, i tahle noise / death industrial / dark ambient (?) poloha funguje dobře. (AddSatan)

- tady není o čem, jsou to magoři. ION byla válcovna, na Avow se jede čiré mešuge. Borci z amfetaminu přešli zase na nějaký atmofety a výsledek je opět geniální. (brutusáček)

- hrůza a děs v dobrém slova smyslu. Plno lidí nadává, že starší alba jsou lepší, ale já jsem spokojen. Na alba této kapely se recenze blbě píšou, protože po poslechu to prostě nejde. (Kory)