PSYOPUS - Odd Senses

vaněna
10

Psyopus a hlavně jejich předchozí album Our Puzzling Encounters Considered by se dali nazvat zhudebněnou migrénou. U novinky bych řekl, že bolest nepolevuje. Ale krevní obraz se nějako zamlžuje. Co to v té krvi plave? První čtyři skladby novinky se nesou ve stejně intenzivním a dráždivém duchu v jakém předchozí končilo. Jak se ale blížíme k závěru, evokuje album víc a víc halucinace a psychotické stavy blízké šílenství. Tento trend pak vrcholí v samotném závěru alba v geniální hudební koláži přidané jako bonustrack. Tam už je jasné, že to Stanislav Grof a Timy Leary posunuli Psyopus o notný kus cesty dál.

Odd Senses už zdaleka nefascinuje jen posunováním hranic kytarové techniky, na kterou jsme u Chrise Arpa zvyklí z předchozích počinů. Jeho pekelná hra se zakládá na neuvěřitelné technice nad prakticky neexistujícím „základem“ a zůstává stále základním poznávacím rysem Psyopus. Miliony jeho kudrlinek a vyhrávek vyplňují veškerý prostor, který se otevírá mezi jasněji rozpoznatelnými rify ve zběsilé rychlosti a na neučesaných stupnicích. Nepochybuji, že mnohé odpuzuje komplikovaností. Nadšení vyvolává přesně tímtéž – neustávajícím drážděním receptorů stále novými a novými vzruchy u těch, kteří o to stojí. Kam se dá kytara dotáhnout, to je neuvěřitelné. Steve Vai je prostě vycpanej. Podobně jsou na tom ostatní nástroje. Stop and go and ratata bicí, které sice umí i houpavě tepat, ale vůbec se jim to nelíbí a proto se pod rukama Jasona Bauerse co chvíli splaší a začnou hrát dva rytmy najednou a ještě je polámou. Basa překvapí rychlostí, ale hlavně tím, že se vůbec v tomhle pekle orientuje a hraje. Vokál je zběsilost, tady žádná změna, sedí dokonale, štěká svoje zla o drogách a násilí. Chtít tohle album skousnout naplno a napoprvé je jako z meziproudu čtyřproudé dálnice zkoušet zapisovat poznávací značky.

Přesto a právě proto se přiznám, že daleko víc než prog-tech obžerství mě nadchlo použití experimentálních prvků, ke kterým zatím žánroví kolegové neměli buď dost odvahy nebo dost invence. V tomto ohledu vyniká především šestý Boogeyman (kombinace repetitivního nasamplovaného vokálu s běsnivými rify, tam je úplně slyšet cvakání nůžek u hudební koláže), osmý Choker Chain a finální (i bonusová) A Murder to a Child, kde se, až na ošklivý bílý kořínek, odhaluje zvrácená psychedelie. Svým způsobem jsou tyto momenty vyhozením kvaltu, prostorem k nádechu. Zároveň ale přehodí výhybku úplně jinam a tak nový tlak a nápor, který po nich přichází, je opět maximálně intenzivní. Album nabírá na dramatičnosti, rozhodně se z něj nemůže stát kolovrátek a vlastně si jej neumím bez těchto ironických vložek ani představit.

Odd Senses určitě není zrovna posluchačsky přátelské dílo. Podle toho, co kdo od hudby očekává, odvíjí se v případě Odd Senses i hodnocení. Chceš si poslouchat a broukat? Tady opatrně! Radši žánrovou čistotu, trsat si do rytmu a pivečko? Bič a pryč. Chceš přehoněnou techniku posunující hranice –Jak se dá rozvíjet technický jazzcore, zdálo se mi do letošního února, definovali na svém posledním albu kmotři žánru the Dillinger Escape Plan. Že se dá celý cirkus posunout ještě daleko dál a vynajít úplně novou škálu vyjadřovacích prvků pak ukazují svým novoučkým materiálem Psyopus.ano, ty pojď blíž chlapečku a šéfa polaskej. Kdo nejvíce docení tohle album bude milovník ztřeštěných kousků, dadaismu, zběsilosti a trochy toho drogového experimentování.

Sanice dole, palce nahoře, kroucení hlavou nejdřív ze strany na stranu a pak kolem dokola. Údiv, obdiv, úsměv, repeat.

annal - 04.05.09 19:30:49
Rozhovor s kytaristou Chrisem http://www.metal-revolution.com/plugins/content/content.php?content.2180
bizz - 17.04.09 07:22:08
protoze jsi je nepozval :-D
Kuba - 17.04.09 06:57:18
a ještě s the faceless a psycroptic:)proč to nezavítá do prahy:(
brutusáček - 16.04.09 23:00:55
šéfové by záviděli....v usa jedou Psyopus tour s Atheist....
longgger - 24.03.09 20:31:40
Jasně v poho, prostě nedorozumění a možná jsem se nejasně vyjádřil, ale pravda je jněkde tam venku, jak už kdysi říkal Fox Mulder.
DR - 24.03.09 19:02:43
jo táááák...já si právě říkal, že tady něco nehraje
longgger - 24.03.09 18:05:19
špatně si to pochopil, bylo to myšleno tak, že mě příliš nezajímají technický záležitosti ohledně nahrávání a následně popisuju, že přesto, že se nahrávalo se známými prodicenty, je pro mě v podstatě nejdůležitější hudba samotná. Není to myšleno tak, že nemám rád technickej metal, ostatně kdo mě zná, nebo po přečtení dalších recenzí na abyss ti dojde více.
DR - 24.03.09 15:59:31
Hele Longgře (nebo Longgere?), něco mi vysvětli. Tady (http://www.abysszine.com/2009030016-god-forbid-earthsblood.html) píšeš, že tě technický věci neberou. Buď je to jinej Longgger, nebo nějaká schíza...
bizz - 24.03.09 14:56:15
co bys jim odpoustel, kdyz mas bolest rad! vitej v klubu usnich masochistu ;-)
longgger - 24.03.09 14:23:13
Tady není co řešit. Mathcore, technical death/grind prostě miluju. Psyopus jsou jako z jiného světa a jakoby náhodou zatoulali na naši matku Zemi a hledali tu vhodné místo k seberealizaci. Našli ho v demolování ušních boltců a to já jim nikdy neodspustím!
bizz - 20.03.09 10:18:42
O., v poradku, chapu, nazor podporuji. POpus jsou jen o vkusu, ne o tom, ze si na to zvyknes
O. - 19.03.09 15:49:06
Já tedy po třech posleších končim. Tohle už je na mě nějak moc. Páni matematici prominout.
lemmy - 19.03.09 10:30:17
všemožná intra? tomu nerozumím, intro tam není ani jedno...
schizmo - 18.03.09 21:18:18
zatímco spousta lidí o PSYO mluvila jako o onanizační kapele, u mě se tento pocit dostavil až u novinky... předchozí deska mě rozemlela a tam, kde jsem žasl u geniální struktury songů a jejich propracovanosti, tady nevěřícně kroutím hlavou nad tím, jak kapela s takovým potenciálem mohla sklouznout k omezení se na povětšinou bezduché slejdovaní. nápadové paběrkování a celkovou skladatelskou prázdnost, kterou trapně korunují ta všemožná intra... jak jsem PSYO fakt hltat, tak tohle mě těžce zklamalo a v žánrovém příbuzenstvu tak dám raději přednost THE CRINN či TANGAROA!
DR - 18.03.09 15:06:02
lemmy: já původně chtěl, ale rozmyslel jsem si to. Nakonec jsem asi udělal dobře, protože se paradoxně SHODNEME na tom gró (a to je pro recenzi to hlavní), pak se rozcházíme v tom, že tobě se to líbí a mně ne (nebo možná jo, ale nevím o tom ;-)) bizz: myslím, žes uhodil hřebíček do hlavičky
CrusT - 18.03.09 09:57:10
jj, hotovi Freudi to jsou :-D
bizz - 18.03.09 09:35:05
nemuzem prece od veskery muziky chtit sourody koncept, linearitu..PO jsou o vytrhavani z klidu, z prijemnyhjo poslechu, jsou to sem tam vrasky na dusi stejne jako v mladi nabitej tik, kdy hlava ucukne vzdy, kdyz fotr naprimi pazouru a clovek ma pocit, ze jednu chytne :))
bizz - 18.03.09 08:56:27
Ondro, feeling v tom nahodou je, ale musis byt stejne nahonenej jako samotni PO nebo ja, aby sis to uzil, vis jak, roztekanec, tema pres tema, znas me ;-)
lemmy - 18.03.09 06:45:36
vidíte, co vás sere třeba zas mě připadá nejzajímavější, škoda že ste nanapsali taky pár slov jako vju :-(
brutusáček - 17.03.09 21:26:37
no ted už....tak víš jak po inetu člověk blbě pochopí nějaké herze..... a když ti něco vadí, tak narovinu napiš že tě to sere :) ano ID potažmo solace je rozmanitější ale způsob je stejný jako u psyopus
DR - 17.03.09 21:22:04
"pocitově to padá dolů" znamená SERE MĚ TO :-DD chápeš; BTM v pohodě, záměrně srážím ovace těch okolo
brutusáček - 17.03.09 21:18:26
psyopus o "pocitu" pro mě nikdy nebyli, tak k nim i přistupuju...to samé i , obzvláště pro trebe DR, beneath the massacre... :)
DR - 17.03.09 20:59:59
ID jsou víc patternový a opakujou...jsou taky rozmanitější PSY: když si vezmu jednotlivý nápady, tak super, ale jako celek (skladby, potažmo deska) ne; teď budu dost subjektivní, ale nechápu ty vykřečovaný (popis stylu bubeníka) grindový bicí do jazzovejch nápadů, tříská se mi to o sebe - pocitově to tedy pak padá doluuuuu; a téma kolážovitosti si necháme na další kolo ;-)) jinak pěkný a výstižný článek hore
brutusáček - 17.03.09 20:37:03
dr: no..a ted mi řekni nevidíš tam jistou podobnost se solace? tam jsou podle mě ty motivy taky nalepovaný. a v některých místech mi nedávaj smysl ještě víc než u psyopus. co se týče odd senses, přiznám se..s bonus trackem sem to dal jenom jednou, při dalším slechu jsem si ho mazal z playlistu, prostě je to na mě už moc, asi starnu, v dobách puzzle mi nevadilo protočit tu desku 3x zasebou
akh - 17.03.09 20:11:20
ja to dal jednou a skoro jsem nemyslel na nic nez to, ze se zblaznili a delaj si z lidi prdel. Hlavne ze me. nechce se mi to 10x naposlouchavat abych si pak 3x uchcal.
pf - 17.03.09 18:01:17
jo, tak tak nějak podobně to cítím já
DR - 17.03.09 10:43:28
člověče, budeš se divit, ale zrovna ta nahoněnost mi neva; vadí mi spíš, jak je to poslepovaný, bez vnitřní logiky, sere mě bubeník se svým jedním breakem; prostě to není kapela pro mě, nechápu, co tím chtějí říct, nijak to na mě nepůsobí - ale už jsem aspoň překonal tu prvotní nenávist...
brutusáček - 17.03.09 08:23:17
naprostý šílenosti, ale zlí jazykové ti budou tvrdit "že honí jen pražec"
bizz - 17.03.09 07:26:05
ani ne, ja z toho tenhle pocit neziskal "Kam se dá kytara dotáhnout, to je neuvěřitelné. Steve Vai je prostě vycpanej." to prece neni o nejakym konstatovani, ale pocit z toho, co Arp s tou kytarou dela, a to jsou naprosty silenosti, takze vsichni jsou vycpany ;-)
lemmy - 17.03.09 06:51:06
takhle to lemmy ani nemyslel, ale blbě se vyjádřil
bizz - 16.03.09 23:19:19
takhle to Lemmy ani nemyslel
CrusT - 16.03.09 21:44:54
recka hezky napsaná a vystihující podstatu, ale... že by kytarista nějak posunoval hranice hry nebo dokonce technicky předčil Vaie? tady musím použít střapovo "ufffffff" ...to fakt ne...
čorny - 16.03.09 18:35:39
zatim se mi nepodařilo se prokousat celou deskou na jednou, vždy mi začalo z toho po čase jebat a hlavně u Choker Chin jsem měl už dost. Ale když se člověk zhulí jak taška a pustí si to v buse nebo kdekoliv do sluchátek, tak je to peklo až se z toho hlava motá. Kluci se museli asi dost nafrkat při skládání tohodle alba. Já mu ještě dávám čas a nechám ho uzrát stejně jako sem musel nechat uzrát Our Puzzling...
...:::i:::... - 16.03.09 17:43:45
gaba: si to pust ...
DR - 16.03.09 16:56:27