Autor: 65 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť

SOUND PICTURES - Noc

• Label: neuvedeno, 1970
  • Žánr:

I já musím začít klišé, které se objevuje v každé recenzi na tuto kapelu, totiž její "spřízněnost" s kultovními mladoboleslavskými Providence. V roce 2000 vokalista Providence Robert Grgurinovic rozpouští kapelu kvůli její nevoli hrát nové skladby jím vymyšlené a ponechává si jméno Providence. Zbytek se nechtěl jen tak vzdát a tak sehnali nového zpěváka Honzu Třísku (mj. Pearl Jam Revival) a dali si nové jméno Sound Pictures.
SP pokračují tam, kde Providence skončili, tj. vlastním pojetím progresivního art rock / metalu. Demo Noc obsahuje pouze nové skladby zpívané v češtině. Nahrávalo se v květnu 2002 ve studiu OPRO - music, Kosmonosy s výjimkou titulní skladby, která byla natočena jinde. Pochválit musím povedený zvuk s přihlédnutím k tomu, za kolik nahrávka vznikla!
Nahrávka ukazuje měkčí stránku kapely, takže si zde metalu moc neužijeme, ale i tak to má něco do sebe... Jinak kapela nabízí i starší živé demo. Asi nejvýraznějším prvkem je zpěv Honzy, který je také specifický tak jako Robertův, tj. buď se líbí a nebo ne... V jeho hlase je slyšet ovlivnění Eddiem Vedderem z Pearl Jam a také Danem Bártou. Zpívá takovou středo-vyšší polohou, která ale není úplně tip-top, více mu sedí uvolněnější pasáže s hlubším hlasem. Doufám, že bude s hlasem ještě dále pracovat a profilovat jej ještě více do "vlastní" polohy, která bude dokonale korespondovat s hudbou. O kompoziční stránku se stará kytarista Petr Vybíral a musím říct, že jeho skladby jsou vše možné jen ne nudné... jsou postavené na kontrastech, hodně brnkaček, změn rytmů a atmosféře. Hudebníci samotní své nástroje ovládají moc, moc dobře, ale nikde jsem nenarazil na nějakou "onanii" - instrumentalisté jsou dokonale podřízeni celku. Na demu je minimum sól, což mě opravdu překvapilo, ale stojí za to. V prvních skladbách sóla leží pouze na klávesistovi Mirkovi Hlavičkovi, v pozdějších skladbách ukazuje svou zručnost i Petr. Myslím, že by nebylo špatné jich tam zapojit víc, ale pravdou je, že musí být tak říkajíc funkční, takže je tam nelze cpát za každou cenu... jestli kapela bude na těchto skladbách ještě pracovat, tak by to mohlo být hodně orgastické! Zmínit musím hlavě supr najazzlé intermezzo ve skladbě Nora. V nejlepším světle se taktéž ukazují basák Petr "Zed" Novák jehož nástroj je dost vytažený a rozhodně to není na škodu! Kruh uzavírá zručný bicman Ctibor Ondráček, který kapelu správně drží svými krkolomnými rytmy. Zvláště v jeho hře chvílemi slyším Mika Portnoye z jistých, však vy víte... stejně tak temnější riffy Petra připomínají Johna Petrucciho v dobách Awake. Jediné "vady" tak spatřuji pouze v tom, že bych osobně preferoval více instrumentálních pasáží (Setkání, Píseň) a částečně v "osobitém" zpěvu Honzy (angličtina by taky seděla víc), dál snad jen poněkud měkký (plechovější) zvuk bicích, který ale při troše fantazie také odkazuje na legendární Awake. Kdyby bylo demo tvrdší, myslím že by to pro mě byla bomba. Všechny tyto "vady" jsou však jen mými subjektivními výhradami, se kterými asi nebudou všichni posluchači souhlasit (stejně tak nejspíš i kapela sama...).
O texty se postarali různí autoři a 2x také Johan Wolfgang Goethe, společné jim je však to, že jsem je vyjma Tripu neporozuměl, ale to se mi stává až příliš často... :o))) Sound Pictures jsou tak zjevením na naší zaprděné scéně, na které je třeba upozornit! Kéž by takových "progresivistů-techniků" bylo víc...

11. ledna jsem viděl Sound Pictures živě v Mladé Boleslavi na Rychtě. Koncertně znějí tvrději, ale ani tak to není metal (jak jsem se mylně domníval), mnohem více mi zvláště v druhé půli setu připomínali Pink Floyd, díky táhlým instrumentálním pasážím se silnou atmosférou. Skladby z posledního dema však poněkud vybočovaly z konceptu playlistu, otázkou je jestli to zpraví výměna pořadí skladeb a nebo to chce z gruntu předělat…? Zbylé skladby pocházely hlavně z období v Providence.

7/31:46

Sound Pictures