ULCERATE - Vermis

recenze
sicky
Hodnocení:
8.5

V kontextu diskografie Ulcerate více expresivní, neuchopitelné a post-metalově laděné album, které je spíš o atmosféře, než technice. Do jisté míry očekávaný vývoj. Zklamání? V žádném případě.

Takže tedy, pojďme rychle, než se šéf vrátí z dovolený a deathmetalová klika se probere z letargie. Ulcerate nenatočili v žádném případě špatnou desku! Ani se na své novince nijak nezpronevěřili svému renomé, které si vybudovali na předchozích dvou albech. Ano, proti The Destroyers of All a Everything is Fire jsou na Vermis patrné jisté změny v dynamice, zvuku a atmosféře skladeb, ale nejedná se o žádnou radikální změnu nebo zklamání, ale spíše o logický evoluční krok.

Kapela si to prostě namířila o něco hlouběji do depresivního post-metalového teritoria. Na albu je sice opět ke slyšení typická „ulcerate“ kombinace pomalých kytar s netradičně pojatými blast beaty, tentokrát ovšem působí ty jejich táhlé a neuroticky pulsující vlny jako ještě více natažené, rozevláté a více nepředvídatelné. Ulcerate své snažení navíc tentokrát podpořili i o něco syrovějším (chrastivým) zvukem a novinka tak zní celkově více expresivně, podivně, místy až strašidelně. Naproti tomu ale kytary, ač stále nehrají riffy v tom pravém slova smyslu (k tomu má kapela pořád daleko), se na nové desce neomezují jen na bzučivé disonantní plochy a skřípající rozklad akordů a působí o něco konkrétněji než dříve.

Pravdou ovšem je, že (přestože je na Vermis dvojšlapky i klepaček dostatečné množství) z death metalu zbyly už jen cáry. A to od kapely, která se dosud hřála v přízni techdeath fans, je vpravdě riskantní krok. Na druhou stranu se ale nejedná o zjednodušení á la Morbid Angel nebo The Faceless a termín „technical“ stále platí, i když ne v tom klasickém (honícím) slova smyslu, jako spíše ve výkladu „náročné na poslech, netradičně poskládano“. Vermis je z tohoto pohledu dle mého skutečně těžké sousto, a to i pro otrlého metalového posluchače. Skutečná výzva, do které je třeba se zpočátku trochu nutit. Pokud se vám však podaří proniknout přes počáteční odpor, budete na albu nacházet i s odstupem času stále nové a nové prapodivné hudební finesy a donekonečna se kochat velmi specifickou atmosférou.

Je jasné, že Ulcerate se sotva kdy asi stanou leadery nějaké scény či masovou záležitostí, na to je jejich hudba příliš zvláštní a podivná, oprávněně jsou však kultem a tím, že jdou dál za svoji vizí, směrem k větší neuchopitelnosti, svůj status jen podtrhávají. Marná snaha, i na svém čtvrtém albu je tento spolek novozélandských démonů opět dokonale osobitý, nenapodobitelný a svoji produkcí dodává slovům jako brutální nebo temný skutečně nevídaný rozměr.

Vložit komentář

Franta N. - 20.03.21 21:31:22
mě ulcerate na každé desce dávají něco jinýho což hodně cením a Vermis je taková schovaná v tý diskografii, je dost taková "sevřená". Mam to na cd, kde to hraje solidně (už to můžu poslouchat leda tak v autě tohle médium) ale co jsou všude ripy v do mp3 tak je to takový divně potichu...pomůže flac :) ?
Mně to "potichu" nepřijde, možná spíš takový zastřený/rozostřený? Počítám, že to byl určitě záměr. Někde jsem i četl rozhovor s bubeníkem, kde hodnotil zpětně jejich desky a říkal, že po Destroyers cítili, že ta deska byla hodně "čistá", skladatelsky, hráčsky i produkčně, a že Vermis vznikal do velké míry jako protiváha k tomu - víc rozlámaný struktury skladeb, hrubší riffy, špinavější zvuk. Což mi celkem dává smysl.
brutusáček - 19.03.21 12:32:23
mě ulcerate na každé desce dávají něco jinýho což hodně cením a Vermis je taková schovaná v tý diskografii, je dost taková "sevřená". Mam to na cd, kde to hraje solidně (už to můžu poslouchat leda tak v autě tohle médium) ale co jsou všude ripy v do mp3 tak je to takový divně potichu...pomůže flac :) ?
Franta N. - 19.03.21 00:05:09
Atmosféričtější desky ulcek jako Destroyers jsou na mě trochu vlezlé svými melodiemi
Mám to úplně stejně. The Destroyers of All je deska, co má dost silné momenty, ale bohužel taky dost pasáží, pro něž bych přesně použil to slovo "vlezlé", kterým jsi to popsal. Je tam dost jakože dojímavých až ubrečených míst, které na mě vůbec nefungují, a navíc se celkem tlučou s death metalovým základem. Navzdory tomu, že ta deska v době vydání dostávala přívlastky jako "disonantní", "zlá", "neuchopitelná", je vlastně docela konvenční a v některých pasážích minimálně na poměry kapely i melodická. Není špatná, ale z jejich diskografie ji řadím asi nejníž.
Leif - 18.03.21 18:50:13
S časovým odstupem za mě určitě nejlepší deska Ulcerate.
Naprostý souhlas. Atmosféričtější desky ulcek jako Destroyers jsou na mě trochu vlezlé svými melodiemi, poslední dvě desky mi trochu splývají, starší věci jsou malinko víc do klasického death, zatímco Vermis je přímý zásah do srdíčka, ta hudba je jako živá bytost. Jedině tuto desku mám u nich na nosiči.
Franta N. - 18.03.21 00:21:26
S časovým odstupem za mě určitě nejlepší deska Ulcerate. Zároveň jednoznačně a dalece nejtěžší na proniknutí, což je patrný i z toho, jak rozporuplně byla přijata a jak ji dodnes řada lidí považuje za černou ovci v jejich diskografii a skoro všude má společně s Of Fracture and Failure nejnižší hodnocení. Everything is Fire je proti tomu v zásadě dobře přístupný temnější tech death metal a Destroyers of All (místy až zbytečně) uslzený post-metal. Tohle je sevřená zloba smíchaná s beznadějí, navíc se oproti předchozím nahrávkám konečně naučili psát skladby se zajímavou kompozicí, nejen jako seřazení zajímavých motivů za sebe. Na dalších deskách pak začali zapojovat víc melodiky a šlo to už trochu jiným směrem.
Kuba - 11.07.16 15:25:19
Na podzim to vypukne - Shrines of Paralysis!! https://www.facebook.com/Ulcerate/
mIZZY - 03.05.15 19:35:14
Palba to je dost solidní, jen mi tam teda naprosto chybí jakákoliv atmosféra. Chce to zlo!
brutusáček - 03.05.15 17:05:01
jj hodně solidní
mIZZY - 27.07.14 14:30:20
https://www.facebook.com/events/1437459696537384/ 299 předprodej / 350 na místě muhahahahhahahahahahaha!
Sud - 16.07.14 11:27:29
tesba. nicmene jsem rad, ze jsem to videl jeste pred vermisakem..
AddSatan - 16.07.14 01:18:46
jestli se ta bouda nezbortí po tomhle, tak to už asi po ničem.... :)
ve třech to bude na piču...
ale píču, U. vraždí i ve třech s přehledem...
mIZZY - 15.07.14 19:28:46
Letošní koncerty totální mrda. Už to, co mám za sebou, byl naprostý nářez a o tom, co se chystá, škoda mluvit. Už teď budu mít dost velkej problém našetřit na vše, co POTŘEBUJI vidět a to se beztak ještě něco objeví.
DR - 15.07.14 17:43:39
Dobrá sestava, ale ve třech to bude na piču...
Leif - 15.07.14 11:28:54
Výborná zpráva! Koncertní podzim vypadá hodně slibně, kromě Ulcerate ještě Mitochondrion, Cryptopsy, Bolt Thrower, September Crypt fest - taky pár zajímavých jmén.
brutusáček - 15.07.14 08:37:35
koncert roku...ehm :)
bizzaro - 15.07.14 00:03:38
http://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/q77/s720x720/10527510_10153047567773146_3626458652588180855_n.jpg
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mIZZY - 14.07.14 22:14:10
Jelikož se Brutusáček fláká, tak informuji raději já. 9.12. Praha s Gigan a Wormed. https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/q77/s720x720/10527510_10153047567773146_3626458652588180855_n.jpg
mIZZY - 20.05.14 11:40:18
Naposled u nás hráli ještě ve čtyřech.
DR - 19.05.14 16:56:39
Oni hrajou ve třech? To mě dost odradilo...
brutusáček - 17.05.14 09:33:21
brutusáček - 17.04.14 16:43:11
deska si sedá a sedá..zvyšuju lehce hodnocení
bizzaro - 03.01.14 13:55:31
Trošku nesouhlasím se zvukem, osobně mi přijde víc čistější.
rozhodne ne, je dost syrovej, strohej, neuhlazenej
Ondrajs: Vermis je hned po debutu nejkomplikovanější nahrávka, tzn. jak podivně jsou na sebe naroubovaný a napojený riffy. Deska postavená na atmosféře byla ta předchozí, která mě dost srala svoji jednoduchostí. Tak asi proto ji žrali emaři s patkou a trikem Isis. Naopak Vermis spíš budou žrát blackmetalisti, teda ne ti s trikem Venom...
Strašně náročnej poslech tohle, orientovat sem se v ní začal až po asi 20 poslechu a čim víc to poslouchám, tim je to lepší a lepší a začínám si ty vrstvy pomalu spojovat do sebe.
podepisuju se pod oba. jen mi to furt nezaleza pod kuzi a nemuzu to nak cely rozklicovat. prijde mi to zlejsi, i deathmetalovejsi a nasypanejsi.. jo, ten postreh s blackari je trefny
brutusáček - 17.12.13 13:16:08
a pak společně na afterparty nečudoval bych sa :)
mIZZY - 17.12.13 12:53:18
Jo no, taky v to doufám. Klidně aj na BA, by byli vedle Gorguts konečně nějaké lákadlo.
brutusáček - 17.12.13 09:59:14
každopádně, Ulcerate budou na hellfestu příští rok, tak doufam že se podívají opět i k nám..
DW - 17.12.13 08:26:37
To nebyly nenávistný komenty, to byly komenty z minulosti, občas docela vítaný - z dob, kdy death metal vládnul scéně. To už je hodně dávno.
lemmy - 16.12.13 23:09:21
dost přesná recenze, když nebudem hniDRopich :). vážně trefná, jakož i objektivní. jen ta hrozně-moc-hetero death klika mi tu bude svými nenávistnými komenty chybět.
mIZZY - 16.12.13 22:49:34
"The Imperious Weak" je naprosto zničující song, těžký zlo.
Jo, pod to se mohu podepsat. Mě baví nejvíce z celé desky.
Vermis spíš budou žrát blackmetalisti
A pod tohle se mohu podepsat taky :D Sice u mě stále asi vede Everything is Fire, ale Vermins je více chaotičtější a asi i zlejší. Rozhodně fajn deska.
Cherubian - 16.12.13 21:44:53
Dobrá práce Sikáčku, konečně má tahle deska tady recku. Strašně náročnej poslech tohle, orientovat sem se v ní začal až po asi 20 poslechu a čim víc to poslouchám, tim je to lepší a lepší a začínám si ty vrstvy pomalu spojovat do sebe. Zvuk mi přijde dobrej, ta deska je akorát celá taková rozostřená (post) a právě to možná u někoho může vyvolat pocit špatnýho zvuku. Pro mě je to parádní deska a minimálně jednou každej den. "The Imperious Weak" je naprosto zničující song, těžký zlo.
DR - 16.12.13 13:32:08
Tak, nesouhlasím hned s první větou :-) Když pominu superklišé "je to o...", tak Vermis je hned po debutu nejkomplikovanější nahrávka, tzn. jak podivně jsou na sebe naroubovaný a napojený riffy. Deska postavená na atmosféře byla ta předchozí, která mě dost srala svoji jednoduchostí (a asi je pro mě paradoxně i nejslabší, hlavně kvůli hrozně natahovanýmu konci). Tak asi proto ji žrali emaři s patkou a trikem Isis. Naopak Vermis spíš budou žrát blackmetalisti, teda ne ti s trikem Venom... Jinak souhlas s tím, že se opakovaný poslechy nakonec vyplatí, kostra skladeb vyleze až dost dlouhý době. Takže nakonec palec nahoru. A to bych tomu ještě před měsícem nevěřil...
brutusáček - 16.12.13 12:04:01
Logický pokračovatel je možná označení, kterému se chci vyhnout ale nabízí se mi. Trošku nesouhlasím se zvukem, osobně mi přijde víc čistější. Rozhodně je tam posun od dob Everything. Deska rozhodně chtěla čas a svoje kouzlo má, jen na to jde trošku jinak než předchozí počiny. Za mě spokojenost

Zkus tohle