ULVER - Perdition City: Music to an Interior Film

vaněna
10

Nejsem vůbec znalec tvorby Ulver, takže je vlastně drzost, že tohle album vůbec recenzuji. Jenže Uproar, byť odborník na slovo vzatý je neschopen si tohle album sehnat a Aladar před jeho hudebním terorem radši ujel do Maďarska. Takže skipnem kecy kolem historie Ulveru (no, samozřejmě proto, že ji neznám) a zeměříme se na to, co prezentují nyní.
Když jsem poprvé slyšel tohle dílo a ještě jsem neviděl podtitul „music to interior film“, přišlo mi, že je to přesně jako soundtrack k nějakému hodně temnému filmu. A mluvím-li o temnotě, zapomeňte na Satyricon, zapomeňte na Paradise Lost, zapomeňte na všechno co znáte, protože Ulver, ti tvoří novou dimenzi temnoty. Nemá co dělat s nějkými historkami o bubácích a bílých paních, je to nepopsatelný děs, jaký je v nejlepších momentech cítit například v seriálech Twin Peaks či Království. Tak se vracím na začátek úvahy o soundtracku, protože právě muziku Angela Badalamentiho, částečně Trenta Reznora a především Joachima Holbeka mi nový Ulver připomíná. Nejde ani tak o postupy, ale spíš o celkovou náladu.
Poslouchat Ulver znamená ponořit se až na dno melancholie, na dno vlastních pocitů a zkoušet, co ještě vydržíte. Neuslyšíte žádné kytary, žádné hoblíky a rutyku, ale velice kultivovanou hudbu budoucnosti, která se nebojí ani faxmodemů (nejde o skutečný fax, jen to tak zní), ale která dokáže na druhou stranu skvěle užít i tradičního klavíru a saxofonu, ženských vokálů - a zapomeňte na trapné blackové „pěvkyně“. Většina písní nemá ani vokály a nechává na vás, abyste si vytáhli z hudby to, co sami chcete.
Druhé šílenství téhle desky spočívá v bookletu. Děkuji nastotisíckrát Tomáši Prekovi, že skrze Redblack dovedl k nám limitovanou edici, ktará zahrnuje nejen videoklip – prošpikovaný úryvky Zjevení – ale především náááádherný tlusťoučký booklet plný Umění fotgrafického i orstě grafického.
V každém případě nejlepší deska roku 2000 a pro mě osobně nejlepší deska vůbec. Sám si těžko umím představit drsnější, temnější a šílenější věc. A nezbývá než závidět, že na tomto CD se finančně podílelo i Norské ministerstvo kultury. Tam už asi ví, že podpora umělců je o něco užitečnější věc, než dotování zkurvenců jako je Knížák. No, nebyl bych to já, abych si lyrickou recenzi nepokazil útokem…