VILDHJARTA - Måsstaden

gianni
10

Tohle je deska, která zcela jasně a znatelně překračuje svůj žánr. Nejen konceptem, ale i psychotickou strukturou skladeb plných disharmonií, kde se žádný motiv neopakuje. Takhle pohádkově zlou, místy až hororovou atmosférou nabitá hudba se slyší málokdy. Za tohle Vildhjarta zaslouží velikou poklonu. Žhavý kandidát do osobního topu za tento rok.

VildhjartaJedno z nejočekávanějších alb roku (aspoň tedy pro mě), je konečně tady! Už EP Omnislash z roku 2009 dávalo jasně najevo, že tahle banda rozhodně svoje kvality má a že s ní v budoucnu budeme muset, ať chceme nebo ne, počítat. Tedy alespoň v rámci škatulky jména djent (hrozný slovo!). Jenže po EP následovalo jedno velký, předlouhý nic. Zkrátka ticho, až jsem si začínal pomalinku myslet, že debut prostě a jednoduše nebude, což by byla velká škoda, protože, abych se přiznal, do téhle kapely jsem vkládal veliký naděje. Ale fošna je venku, já jsem v klidu, a konečně jí můžu pomalu, ale jistě naposlouch(áv)at.

Tak dobrá! První poslech - brada padá k zemi, huba dokořán otevřená a mozek lehce nechápající, co se to do mých uší valilo! Další poslechy - úsměv od ucha k uchu, doprovázející pocit absolutního nadšení. Dál? No jasně že jo! Další poslechy! Někdy i šestkrát za den, sedm dní v týdnu a pocit nadšení se asi tak zdvojnásobil. Opravdu! Neustále a neustále tuhle desku mám v uších a furt se nemůžu nabažit, je tak zábavná a lehce nepochopitelná stejně jako na začátku při prvním poslechu. Narovinu říkám, tohle je deska, která zcela jasně a znatelně překračuje žánr, ve kterém se narodila. Zkrátka famózní!

VildhjartaA co je na tomhle díle tak famózního? Především koncept desky, který spočívá v hledání města Måsstaden. Pohádkový koncept s prvky fantasy se pánům podařil dokonale přetavit v hudbu, která tu ještě nebyla. Nechte si zdát o stokrát omletém a oposlouchaném, progresivně djentovém riffování, které předvádějí snad všechny kapely až na pár výjimek. Stavebním kamenem riffů jsou ukrutné disharmonie, které jsou poskládány do melodického celku tak, že vytvářejí onu pohádkově zlou, místy až hororovou atmosféru. Nával agresivních riffů je podbarvován třetí kytarou, která jemnými vyhrávkami onu dost chorobnou atmosféru dotváří. Úderné, jemně šílené a přesto tak moc zábavné. Při poslechu jsem si často představoval různé, více či méně psychotické obrazy plné nocí zalitých temných lesů, prapodivných postav a strachu. Takhle atmosférou nabitá hudba se málokdy slyší a za tohle Vildhjarta zaslouží velikou poklonu. Stejně tak za to, jak z jejich hudebního projevu doslova srší upřímnost, propracovanost, originalita, ale především zábava. Jo, přesně tak! Právě díky precizní kytarové práci je tohle dílo opravdu zábavné. (A mně nezbývá nic jiného, než tuhle placku točit stále dokola.)

VildhjartaPěju ódy na (více)strunnou složku hudby, nicméně vyzdvihnout se musí i to ostatní. Bez debat onu monstrózní sílu desce dává i rytmická sekce, která svým těžce spočítatelným projevem dodává kytarám tu pravou drtivou sílu a dotváří psychotickou strukturu skladeb, kde se žádný motiv neopakuje, a když už, tak v notně pozměněné struktuře.

Vildhjarta dost sází na instrumentální vyznění, nicméně vokály si zde své místo také najdou. Řvouni jsou v kapele dva a navzájem se doplňují, místy se prolínají. Bylo pro mě vcelku překvapení, že až na jeden moment ve skladbě Traces, čistý vokál na téhle desce není. Další věc, kterou vítám. Ne že by se mi snad čistý zpěv nelíbil, ale v djentu je ho už Vildhjartavšude moc a působí tak nějak už jako klišé. I touhle věcí se Vildhjarta dost liší od ostatních kapel žánru. Vlastně mnoho aspektů téhle fošny se vymyká žánru djent. Kytarová složka je dost výrazně svojská a svým vyzněním bych jí zařadil někam až do úderných, těžkotonážních a chaotických mathmetalových vod á la Ion Dissonance a The Dillinger Escape Plan. A dovolím si ještě jedno přirovnání. Sice nemám rád, když se něco přirovnává k Meshuggah a jejich veledílu Catch 33, ale právě Måsstaden mi Catch 33 připomíná asi nejvíc, přitom o nějakém vykrádání nelze mluvit. Ale myslím, že každý, kdo si desku poslechne, mi dá zapravdu.

Suma sumárum, Vildhjarta mě překvapila a potěšila jako žádná jiná kapela. Jak v tomto roce, tak i v letech minulých. Pánové na nás vyplivli hutnou, dost svéráznou desku, která Vildhjartatak trochu překračuje ostatní své žánrové souputníky a vykračuje si svojí cestičku, která překvapivě není dlážděná vesmírem a nezní futuristicky, ale svou zlobu ukrývá v temných lesích krásně zlého a vskutku prazvláštního světa fantasy. Když k tomu všemu připočtu slušivý zvukový kabát, mám tu žhavého kandidáta do svého top 3 za tento rok.

8.5

VildhjartaTuhle desku jsem poslouchal tolikrát ne snad z důvodu, že by mě sejmula, ale protože jsem se ji snažil pochopit. Vy, kdož nedisponujete dostatečnou trpělivostí a obrněností, to ani nezkoušejte. Dekonstruktivní přístup neustálého vnímání a zařazování nových a nových podnětů posluchače lehce znaví. Album totiž zní, jakoby někdo natrackoval riffy a pustil režim náhodného přehrávání. Nechci říci, že by album nepojilo, ale tento až nahodilý či - nechci se opakovat - dekonstruktivní přístup, kdy posluchač musí neustále vnímat, zařazovat si a zpracovávat nové a nové nápady, ho lehce opotřebuje. Nehledě na apokalyptický a neuro zvuk, který se do mozku zarývá jak rezavé šrouby. Album prostě působí jak mimozemská sonická sonda. Se všemi přihlédnutími ale nakonec album hodnotím velmi pozitivně, i když mi jeho experimentální forma dávala dost zabrat. Na (skrytý?) smysl či poselství alba jsem ovšem nepřišel a už se o to vlastně ani nesnažím. Brát jej, jak leží, je k Måsstaden asi nejlepší možný přístup, pak se vám z něj stane vynikající, originální album, které oceníte až za čas.

fill - 28.08.18 11:31:17
Nemáte někdo náhodou nějaké info o nové desce? Oni už snad milion let nic nevydali :-(
k.eight.a - 26.08.18 18:59:32
Zrovna testuju ten nově spuštěnej Googlee shop a tohle tam zrovna je za 120Kč. Vlastně je tam toho docela dost, což sem ani nečekal :).
O 5 let později značně zdražili. Måsstaden za 240 Kč resp. 190 Kč, Thousands of Evils (EP) za 160 Kč ... https://play.google.com/store/search?q=Vildhjarta&c=music
auvas - 09.10.13 13:20:32
Zrovna testuju ten nově spuštěnej Googlee shop a tohle tam zrovna je za 120Kč. Vlastně je tam toho docela dost, což sem ani nečekal :). https://play.google.com/store/music/album/Vildhjarta_Thousands_Of_Evils_EP?id=Bgp6n5peysgow5ain2vjfw33cpu&hl=cs
Cherubian - 08.10.13 19:19:11
Gramec pořizovat nehodlám, dělaj se z toho blbě mp3ky... No nic, vypadá to, že to budu muset někde šlohnout :-) Jako fakt tragická propagace.
bizzaro - 08.10.13 17:08:22
Gramec bych být tebou pořídil.
Cherubiane: zadnej gramec! pokud ho uz z minulosti nemas, jinak poletis na Aardvark, hipstere! ;))))
DW - 08.10.13 16:39:35
Jsem to chtěl editovat už ráno ale mobilně mi web nějak nefachal. CD verze zatim nejni jestli bude nevim. Gramec bych být tebou pořídil.
Cherubian - 08.10.13 11:19:26
www.amazon.co.uk/gp/product/B00F6DLN4S/ref=dm_sp_alb/280-2459563-720 Platba kartou. Tady by mělo bejt lpíčko. www.cmdistro.de/Item/Vildhjarta_-_Thousands_of_Evils_-clear_LP-/1673 a CD přes Ameriku, tam bych počítal s docela velkym poštovnym. www.cmdistro.com/Item/Vildhjarta_-_M-sstaden/39569
Právě že Amazonu se chci vyhnout, maj tam ňákej ten jejich downloader a ten si do počítače tahat nechci, další krám. LPíčka bohužel nekupuju, nemám gramec a ten poslední odkaz je na Måsstaden :-)
DW - 07.10.13 22:50:22
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00F6DLN4S/ref=dm_sp_alb/280-2459563-7206922?ie=UTF8&qid=1379147909&sr=8-13 Platba kartou. Tady by mělo bejt lpíčko. www.cmdistro.de/Item/Vildhjarta_-_Thousands_of_Evils_-clear_LP-/1673
Cherubian - 07.10.13 20:51:27
Teď sem zjistil že to nový EP vyšlo jenom digitálně, bych blib. Neví někdo kde se to teda dá oficiálně stáhnout? Nemůžu to nikde najít, co to je za propagaci tohle kurva drát. Amatéři.
Cherubian - 30.09.13 18:42:20
už je out, kluci se nám trošku ztratili v čase.
Co tim myslíš?
DW - 30.09.13 12:19:06
Cherubian - 28.07.13 10:48:55
Neměli letos vydat nějaký nový EP?
Bejv - 14.02.12 21:45:12
Až na to že Vidlezjara tam hrát nebudou!!! Kurňa
brutusáček - 14.02.12 10:07:35
obzvlášt když to vše předskakuje animals ;-)
DW - 13.02.12 14:12:31
j dobrá sestava docela, zvlášť poslední dvě bandy :)
brutusáček - 13.02.12 13:13:46
fuuuuuu
bizzaro - 13.02.12 12:58:53
28.4. Praha - Rock Cafe s Veil Of Maya, Betraying The Martyrs, Vildhjarta, Structures, Volumes
RamsesIV - 24.01.12 19:22:44
Tak mi konecne prisla deska domů a po prvnim poslechu musim řict ze je to dost brutalni album. Posledni dobou posloucham dost tenhle styl kapel a řekl bych že tohle album vyčniva hodne. A dost svym osobytym zpusobem. Uvidim jak dlouho mě to bude bavit. Co se tyče podobnosti s meshu ..tak podle me tam moc podobnosti neni. Takle nikdy meshu nehrali a nejspis nikdy nebudou. styl zpěvu maximalne je podobny. Jinak samolepka se da lehce sloupnout a nezbydou po ni zadne neduhy na obalu :)
bizzaro - 12.01.12 11:37:53
Strape, vic viz diskuze u Immo
brutusáček - 12.01.12 10:53:03
Vildhjärta with umlauts means "wild heart" in Swedish. kdyby se takhle přejmenovali Immolation přestal bys je podporovat? ;-)
Střap - 12.01.12 01:38:56
Bizz: Plz smaz z myho staryho nicku hodnoceni tyhle umorny sracky...nic proti, ale ja kapelu s nazvem Vidlo-jarda podporovat nechci. A pokud to udelam tak bych to rad udelal dobrovolne:-)))) Jinak pokud to nekdo miluje nic proti vkusu...ale vite jak hehe. Ono je tam ponekud vic toho, co bych nikdy nehodnotil.
akh - 11.01.12 11:22:59
prekvapeni uz na prvni poslech. Fakt povedeny, obzvlaste chvile, kdy to meshu pripomina nejmene ;) prvni vec, cas 1:40 a 15 sekund slavy, dotazenych az do konce. To je presne ono.
brutusáček - 11.01.12 07:13:29
na Got-djent.com je to album roku
pač to vyčnívá nad ostatním...
bizzaro - 11.01.12 02:27:56
na Got-djent.com je to album roku
bizzaro - 10.01.12 17:33:53
no diky All These Feelings a zaveru alba celkove jim tu Catch nikdo neodpare
Trym - 10.01.12 12:10:08
Téhle muzice moc nerozumím, ale přijde mi to jako Meshuggah, jenom míň hustý. "Atmo" pasáže mě celkem baví, ale jak nastane džn džn hoblování, není to nic moc, podobně hrajou všechny "moderní našlapaný partičky".
Ramses - 10.01.12 00:33:36
Meshuggah nejsou djent ale vsechen djent vzesel v podstatě z Meshu... a at se nikdo nehada ze ne. Snad kazdej tvoritel djentu nebo pseudo djentu nakonec priznal ze se inspiroval nekde v Meshu :) takze pokud se posunou Meshu nekam dal a ostatni to uvidej jako pokrok, tak rok, dva pozdeji a hned zas bude celej djent nekde jinde :) no jen muj subjektivni nazor jinak s Vildhjartou jsem ani moc nepredpokladal ze vlastne neco vyjde. porad to byl takovej jen projekt nebo se to aspon tak tvarilo, jsem rad ze konecne neco dali dohromady :)
Bejv - 09.01.12 21:51:44
Zajimavý je, že když někdo z recenzentů dál plnej počet tak se tady rozjede debata o tom jestli přestřelil nebo nepřestřelil :-) Vím, že můj názor asi nikoho nezajímá, ale recenze jsou stejně subjektivní záležitost a tak si myslím, že když dá někdo plnej počet tak to není nic špatnýho. Prostě to tak vidí a hotovo! Stejně jako z některý věci je člověk urvanej a za čas by to přehodnotil směrem dolů tak to funguje i naopak. Ad. Contortionist - jeden z mála deathcorů co má smysl sledovat Ad. Meshu - meshu jsou meshu a nic jinýho nikdy nebudou ani math, djent apod. :-)
DW - 09.01.12 21:28:30
S tim souhlasim, Meshu NEJSOU djent. Ad Confortionist - nic pro mě:)
Cherubian - 09.01.12 21:00:34
Ale tak Brute, přece někdo tak osvícenej jako ty nemůže spojovat Mešu s djentem. MESHUGGAH je prostě MESHUGGAH, žádnej djent. Tak už dost :-) Mimochodem, slyšel někdo THE CONTORTIONIST - Exoplanet? Co na to říkáte?
brutusáček - 09.01.12 17:58:01
hehe je to paradox, že by djent předběhl sám sebe a musí se vracet k praotcům ze severu.....tak či tak švédi to zas natřou celému djentu v březnu!
zdeno - 09.01.12 17:56:21
Takze "zpatky k Meshuggah" je zanrovej posun?
zpátky k meshu? je tam určitě velká inspirace, ale řek bych, že V přišli i se svejma dost zajímavejma nápadama, který v djentu jako žánru chyběly...těžko říct, každej v tom asi slyšíme něco jinýho:)
Sud - 09.01.12 17:36:09
třeba Dalas na MP dá 7 úplně všemu :)) když chci něco vytáhnout neob mě to kurevsky baví, nevidím prolbém to nastřelit
Annal - 09.01.12 17:32:13
zdeno - 09.01.12 17:27:55
tahle deska žánr posunula o dost velkej kus si myslim...když si vezmu periphery, jakožto jedny z hlavních představitelů djentu, tak se s V nedaj srovnávat...tenhle djent je prostě "metalovej", a to mi v ostatních chybí, proto ten posun
Annal - 09.01.12 17:04:49
Me spis vadi kdyz furt davaj 7/10, 8/10 nez kdyz da nekdo srdcovce 10/10. "Masťa jde" dobry, konecne djent-djent a ne mnau-djent.
bizzaro - 09.01.12 15:25:09
a DW, tvuj pristup ocenuju a mam ho podobny, ale zas nejsme zadny kompy, abysme vsechny emoce odosobnili a dokazali na zaklade nejakych vzorecku hodnotit presne tak, jak by se obecne melo (nejsme na Abyssu ;-)), furt jsme jen fanousci a posluchaci, kteri se tady snazi neco sdelit a informovat ostatni, ne? takze jo, objektivnost ocenuju, ale nekdy to proste nejde no :)
bizzaro - 09.01.12 15:21:56
podle me to zanr o kus posunulo, nic takovyho jsem treba neslysel a ma to i pomerne originalni napady v kytarach, nejen strukture desky.. takze me to tolik nesundalo, ale ocenuju (v mym hodnoceni) vsechno (napady, prinos, osobni obliba), takze pokud je z toho Gianni tak v prci, od mych 85 do 100 neni daleko. taky se tu nikdo jako ja nevyndal z Last Chance.. nebo Cynic Traced ;)
DW - 09.01.12 15:03:50
tak stovkový album by asi mělo nějakým způsobem posunovat hudební hranice a definovat nějakej novej standard žánru nebo tak, nedovedu si představit, že si jednoho dne řeknu OK tyhle nový Ajrn Mejdn sou kůl a vypálim tomu kilo.. Když se na tom shodnou lidi s jiným vkusem, to taky už něco dokazuje, žejo :)).. Každopádně malichernost, jen mi to k týhle placce zrovna moc nesedí, když si vezmeme, kolik se toho od vidlí čekalo a jak jsme se těšili a dostali bagrující prd core s téměř ničím navíc v o dost horším technickým provedení oproti Meshu..
brutusáček - 09.01.12 15:00:29
a ono s tou stovečkou, kdy se případně má dávat...když se na tom shodnou lidi napříč s jiným vkusem...samozřejmě že se do toho bude projevovat subjektivita autora, tak ono konec konců, převážně píšem to co se nám osobně líbí.....
Bejv - 09.01.12 14:48:48
Dobrá recka i deska i když někdy mi příjde, že je v tom člověk jak ztracenej v temném lese :-) jinak mě nasrali jenom věci které už byly napsány (samolepka, grafik fakt pako). Snad jenom zpěvy my příjdou nedotažený. Je jich moc a uvítal bych čistý vokál jako v Shiver. I když to by nebylo asi pak takový zlo :-) a ta negativnost a stísněná atmosféra je na tom to nejlepší (doporučuju s podobnou atmoškou Nemertines) a zvuk mě rozbil.
DW - 09.01.12 14:40:40
Jak myslíte teda, já se k tomu nedopracuju, vy třeba jo :).. Hlavně když to srovnám s dalšíma deskama v roce 2011 (Februus, Cassini, Compass atd. atp.) je to vážně slabota.. Weightless taky stojí za hovno a nedáme tomu devade.. tak počkat! Zdeno: Luke Skywalker jo :D
Stana - 09.01.12 14:33:10
Tady jsem s Brutem, taky bych pár stoveček letos byl schopnej rozdat. Navíc z Gianniho recenze je to nadšení cejtit, prostě to slyší jinak než já a napálil tomu kilo, třeba se k tomu taky dopracuju(jeme).
GIANNI - 09.01.12 14:23:08
DW: chápu chápu...stovečkama by se mělo určitě šetřit a dát je opravdu jen deskám, co si to zasloužej. Bylo mi tak nějak jasný, že u někoho to hodnocení bude připadat jako přestřelený. Já k recenzi přistupoval co s největší objektivností, psal sem to poměrně dlouho, abych nepsal zbrkle první dojmy a ta fošna mě prostě dostává furt a furt, naposled dneska ráno. :) Natěšenost byla velká, ale ani v koutku duše sem netušil, že se mi to bude až takhle (maximálně) líbit. V mých uších ta fošna může postupem času už jen dozrávat, stejně jako Catch, která mě po každym poslechu vždy uchvátí, to stejný mám u týhle desky. Toť vše na obhajobu mého hodnocení a sem hrozně rád za názory ostatních, protože spoustu lidem to právě tak super vůbec nepřijde :) Tenhle rok si stovku ode mě ještě vysloužila jedna nahrávka, s který sem ještě tak dvakrát v prdeli, než z Masstaden, a to Maruta :)
zdeno - 09.01.12 14:08:46
Já osobně djent (fakt hodně vykurvený slovo) moc nemusim. Sem alergickej na ty jejich kříšťálovo-vesmírný motivy, občas to zní jako na narozeninový párty Luka Skywalkera. Ale tohle? Baví od začátku dokonce, i když je pravda, že až po třetím poslechu sem to tak nějak pochopil. Každopádně výborná věc a jako přestřelený hodnocení mi to nepřijde,já bych tomu dal taky míň, ale chápu to:)
brutusáček - 09.01.12 13:53:21
jj...defakto čekam jen název desky a tracklist .))))) no já jsem na ty stovečky štědřejší a pár jich za rok rozdám...víc jak 5 ale vesměs asi ne, prostě deska co tě smete..což měl asi tady gianni s touto deskou.....já se k tý stovce u meshuggah tak nějak dostanu vždy .) a ačkoliv to nevypadá je to objektivní... :))
DW - 09.01.12 13:39:43
to už taky víš dopředu jo :D Nemám problém nastřelit nový Anathemě třeba 6-7, i když je to srdcovka, mrdat na to, 100% dostane pár nahrávek za hudební historii
brutusáček - 09.01.12 13:37:04
jaký pak přestřelování...u mě je nová deska meshuggah taky za 100 ;-)
DW - 09.01.12 13:10:08
přestřelils to:) Vím, těšil ses na to jak cyp, ale stejně :), čekalo se o hodně moc víc
GIANNI - 09.01.12 12:16:11
hlavně tomu honem nastřelit 100% a zbytek řešit až potom :)
??
DW - 09.01.12 11:55:56
brutusáček - 09.01.12 11:21:05
vše chce svůj čas....své času i hlava33 dala moc moc zabrat :)
Stana - 09.01.12 10:44:05
Dneska jsem to poprvý nevypnul po druhý skladbě :D Tohle bude asi ten samej případ jako ty nový Animals As Leaders, prostě to bude chtít čas.. mě občas přijde, že je tam víc řevu než by bylo potřeba.
bizzaro - 09.01.12 10:11:13
dohozeno video
Kuba - 09.01.12 09:49:42
Tuhle desku jsem slyšel snad stokrát, ale pořád jí nechápu :D Na druhou stranu se mi líbí práce kytar - někdy si připadám opravdu jako v pohádce :))
bizzaro - 09.01.12 08:44:21
Deska, kterou nedokážu doposlouchat do konce, i když sebevíc chci.
tohle jsem se tak nak taky snazil sdelit
no hlavně že to wjůčko vždy měníš :) pane strawynsky :)
a/ nauc se psat jmena, b/ kdyz ti jede za 10 min posl. bus, tak moc moznosti, nez to vju doupravit doma, nemas. ja totiz korektora nemam, ehm..
brutusáček - 09.01.12 07:38:01
vjucko ted doma jeste malicko dolazeno, nahazoval jsem to narychlo v praci. brutusáček: Šéf prostě vjůčkne cokoliv i míšu tučnýho :)  a vsim sis v recenzich/clancich uz toho tlacitka "+ pridat vlastni recenzi/komentar"?
no hlavně že to wjůčko vždy měníš :) pane strawynsky :) add recenze samozřejmě super, stejně tak jako deska, víc to bolí jak tehdá hlavička 33 a i tu mi vildhhjarta dost připomíná, podle mě určitě hodně osobní deska na poli djentu...
DW - 09.01.12 07:34:43
bizzaro - 09.01.12 00:52:19
vjucko ted doma jeste malicko dolazeno, nahazoval jsem to narychlo v praci.
Šéf prostě vjůčkne cokoliv i míšu tučnýho :)
a vsim sis v recenzich/clancich uz toho tlacitka "+ pridat vlastni recenzi/komentar"?
GIANNI - 09.01.12 00:30:44
Já snad jen dodám pár keců k obalu, kterej po umělecký stránce je super. Moderní digitální grafika na hodně vysoký úrovni. Každá skladba na desce má v bookletu svůj obraz. Bohužel grafik, kterej sázel texty skladeb apod. narval tmavý písmo do tmavýho podkladu a to nemluvim o velikosti písma, který je prostě malý, takže nějaký texty nejdou přečíst ani kdyby ste se posrali, což mě teda dost vadí. A to nemluvim o nálepce s debilní hláškou THALL :D, která nebyla na igelitovym obalu, ale přímo na bookletu, takže kdyby ste jí chtěli odstranit, tak si odlepíte i kus toho moc pěknýho dílka.
brutusáček - 09.01.12 00:28:14
nebylo potřeba :)
GIANNI - 09.01.12 00:20:04