Autor: 90 Uživatelé: 88 Tvé hodnocení: hodnoť
All Shall Align

ARCHSPIRE - All Shall Align

Techdeathová naděje z Kanady. Variabilita a chytlavost Spawn Of Possession i zběsilost Origin. Smysluplný arpeggia. Můj objev roku 2010.

Archspire logo

Kanadští deathmetalisté Gremory vydali jedno demo a rozpadli se. Zpěvák a kytarista teď hrají v Mitochondrion, basák s bicmenem v Archspire, na jejichž myspace jsem zabrousil právě kvůli ex-členům Gremory. Jediná skladba Ancient of the Ancients mi vyrazila dech a na pár týdnů mě přikovala k nenáviděné sociální síti.

Archspire

Lehkonohej techdeath v podání Arschspire zní jako srážka dvou veličin – Spawn Of Possession a Origin, ale v modernějším a jemnějším podání. Těch Spawn Of Possession prvků je tady víc. Natlakovanější pasáže se spoustou změn tempa, kdy si připadáte jako na kolotoči (začátek dvojky Archspire). Origin zas připomenou ultrarychlý tempa a smysluplný (sweep) arpeggia (začátek jedničky, trojky). Zběsilý frázování i (zde skvělý) turbodrbačky jsou společný oběma vzorům. Z dalších přirovnání mě občas napadaj Soreption (v nastřelenější a rytmicky odvázanější verzi) a kvůli lehkosti/vzdušnosti klidně i Cryptopsy.

All Shall Align kromě remasteru stejnojmenného EP z loňska navíc obsahuje Ancient of the Ancients, která na mojí verzi EP nebyla, potom nejnovější skladbu Rapid Elemental Disolve a (zbytečný) outro All Shall Align. Zvuk je mnohem lepší než na EP. Nakřáplá moderní čistota. Dokonce je čistší než třeba u Brain Drill. Přesto to řeže a nemám pocit umělotiny.

Archspire

Hudba je proměnlivá, hodně technická, ale není zas nijak ultra-složitá. Motivy se často střídaj, ale kapela se k nim pak zase (někdy v pozměněné podobě) vrací. Do toho tuna drobných zpestření, ale na sterilní pidlikaly zapomeňte. Archspire se zaříznou a nesklouznou po povrchu. Maj totiž smysluplný pidlikačky se smysluplným podkladem. A hlavně – Archspire jsou neuvěřitelně chytlaví. Skladby jsou vymazlený se spoustou kurlinek i pidlikání, ale přesto mi to nepřipadá přešmrdlaný. Sem tam kapela sklouzne k techmetalovému teplení, ale těch pár cosmogayness momentů mi nevadí.

Dalším kladem je písničkovost, kdy každá skladba má něco do sebe. Origin začátek u Deathless Ringing, přísňácká nariffovanost Archspire, skvělé protrsávání v Ascendance to the Summoning, techno, pidliblast a riffovačky v Ghosts of Silent Tongue. Ancient of the AncientsArchspire - Spencer Prewett (aneb mé první seznámení s kapelou) a natahovaný flažolet, Röndrumovská frázovačka i trochu atmo-deathu. Nejnovější Rapid Elemental Dissolve má super přechody drbání-pidlikání-drbání, pak Spawní riffovačky s bezva basovým podkladem, Originovské pasáže a ano, trošku toho teplení na konci. Outro All Shall Align je natahuje celkovou stopáž přes půlhodinu.

Jeden kytarista má osm strun, druhej sedm. Nevím, jak moc je to znát, snad v těch drbačkách. O něco míň metal je pak basák se šesti, ale jeho basování desce dost pomáhá. Skvěle vyplňuje pomalý techno-pasáže i pidlikačky a pomáhá se zpěvem. Bubeník je moderní sporťák, ale není mu cizí ani Röndrumovsky pestrá natlakovaná rytmika. Navíc se od dob Gremory výrazně zlepšil. Zpěvák je ultrarychlej frázovač se zběsilou kadencí a linky si zbytečně nezjednodušuje a vůbec desku dost zvedá. Slabší jsou ty nejdelší ječáky (třetí skladba po rozjezdu), ale ty možná dělal basák…

Pokud máte rádi Spawn Of Possession, Origin a chytrej pidlitechdeath, tak musíte mít rádi i Archspire. Tuhle desku jsem slyšel tak stokrát a pořád mě baví. Dostává mě podobně jako kdysi Cabinet. Přemýšlel jsem i o deseti bodech, ale nové desky výše zmíněných jsou na cestě - tudíž z opatrnosti 90.

Archspire, Gremory, technical death metal, death metal