Autor: 75 Uživatelé: - Tvé hodnocení: hodnoť
Pilgrimage

OLDE - Pilgrimage

Třetí deska Olde moc příjemně fúzuje všechny pomalé žánry až k jejich kořenům.

OldeAsi je to tu každému jasné, ale neznalým musím kápnout božskou. Už nejsem standardní posluchač pomalých hudeb. Ne že bych je neměl rád, ale prostě je už tak nevyhledávám. O to větší - v pozitivním slova smyslu - překvapení je, když se k vám takováto nahrávka dostane. Ale tak je to vlastně v každém žánru, ze kterého člověk už tak ňák vypadl.

Ne, původně jsem neměl v plánu psát recenzi, ale když jsem do Alba měsíce psal komentík na třetí desku kanadských Olde, průběhem příjemného a dalšího a dalšího poslechu se mi ale natahoval, natahoval a natahoval, až jsem jej na ucházející délku natáhl záměrně, protože představit Pilgrimage má smysl.

Olde by měli být jasná tutovka pro fans sludge metalu a sabaťáckého stoner doomu. Těžká kila a houpavý rytmus proložený bahnem si říkáte. To sice souhlasí, ale troufám si říct, že Olde vlastně typického fanouška mohou pro svou otevřenost vůči melodii a náladě zklamat. Nemuseli by se mu zdát dostatečně true, dostatečně těžcí, zakouření a bahnití, neřku-li temní.

OldeHned první skladba, titulní Pilgrimage, totiž fúzí pomalých žánrů, což je pro Olde na celé desce typické, nabízí melodii a náladu blízkou až anglickým kapelám z 90. let (jakožto třeba pátá The Dead Hand), kde na vás dýchne taková ta romantičtější posmutnělost. Docela příjemné spojení, při němž se mi v případě Pilgrimage pak vybavili i Pallbearer. Hned následující A New King ale zaskočí, neb načmouzený metálek kontaminují psychedeličtější vyhrávkou/brnkačkou a, světe div se, v závěru fusion sólem. Doslova jsem se málem posral, jak dobře to zní, nekecám. (Nj, zahostoval si Daniel Mongrain - dnes Voivod, ex-Martyr/Gorguts/Capharnaum). Od proto-doomovější Medico Della Peste si i všímám, jak dobře Olde maká jednoduchá rytmika (mimochodem bubeník Aubin si na desce dá dvě povedený kytarový sóla) a jak se McLarty snaží u zpěvu držet i melodii, což ale pro stoner kapely není zas tak překvapení. I když je Pilgrimage sludgem nasáklé, Olde jen repetitivnosti kytarovýho ubíjení využívají (nejvíc Depth Charge), ale nikdy po celou skladbu do typického bahna nesklouznou a vždy do skladby zasadí nějaký prvek, kterým překvapí a celistvost skladby obohatí. Jsou valiví, zároveň poměrně dost energičtí (dost se nabízí srovnání s Crowbar i Down) a někdy, což je příklad doomovky In Defiance s příjemnou kytarovou linkou, i nečekaně atmosféričtí (druhá půlka Under Threatening Skies Master nebo Wastelands, v níž je zajímavý harmonický posun) nebo, podobně jako sólem v titulní věci, zaskočí skvěle zasazeným saxofonem (The Dead Hand).

Třetí deska Olde není objevná, nicméně i jako občasný výletník do zamlžených bažin a zakouřených končin si troufám tvrdit, že Pilgrimage je na žánr i přes svou poctivost nadmíru otevřené album, které má sebe obohacujícího se posluchače velkou šanci zaujmout. Není to depresivní a zvukově ničící temnota pro zatvrzelé bažináče, je to vlastně jen zachmuřená muzika zasazená do několika příbuzných směrů. U mě však, možná právě proto, zafungovala natolik, že jsem si ji hned poprvé musel pustit ještě jednou, a doteď se k ní vracím. U sludge / stoner / doomu jev u mě ne často vídaný.

Olde, Pilgrimage, sludge, sludge metal, doom metal, stoner metal