Autor: 85 Uživatelé: 81 Tvé hodnocení: hodnoť
TEMNÝ RYTÍŘ POVSTAL > The Dark Knight Rises

Batman končí a stojí to za to. Skvělé souboje Batmana a Banea, působivé akční scény a nové hračky. Nezmínit skvělé herce a nezapomenutelnou hudbu by byl hřích. Christopher Nolan definoval nový filmový podžánr a více než důstojně se se svým Batmanem rozloučil.

Christopher NolanV roce 2005 se Christopher Nolan (Memento, Dokonalý trik, Počátek), Brit bez zkušenosti s akčními filmy, odvážil představit hrdinu jménem Batman jako člověka jménem Bruce Wayne. Říznul komiksový žánr hlubší psychologií, současným světem a všudypřítomnou temnotou. V Temném rytíři (2008) ještě přitvrdil a vytvořil nejrealističtější, nejtemnější a (podle mnohých) nejlepší komiksový film všech dob. Třetím dílem se Nolan s Batmanem definitivně loučí. Samozřejmě s vysokými očekáváními.

Tom Hardy (Bane)Do Gothamu se vracíme osm let poté, co na sebe Batman (Christian Bale) vzal smrt Harveyho Denta a stáhl se do ústraní, fyzicky i psychicky poničený. Gotham je klidné město bez organizovaného zločinu, sjednocené právě pod ikonou Harveyho Denta. Ze svého sídla se Bruce Wayne musí vydat poté, kdy se ve městě začínají dít nepříjemné věci pod vedením zločince jménem Bane (obrovský Tom Hardy), který nakonec drží všechny v šachu atomovou bombou se zdrojem z reaktoru Wayne Enterpreises. Sám Batman ho však nedokáže zastavit, sahá po nových technologiích (letadlo Bat) a nových spojencích, včetně zlodějky Seliny Kyle alias Catwoman (Anne Hathaway), členky své správní rady Mirandy Tate (Marion Cotillard) a idealistického policisty Johna Blakea (James Gordon-Lewitt).

Tom Hardy (Bane)Přiznám rovnou, že po prvním zhlédnutí jsem si nedovolila recenzi napsat. Měla jsem pocit, obzvláště po poslechu vyprávění odborníka na slovo vzatého Kevina Smithe (pozor, šest půlek spoilerů!), že mi toho uniklo neskutečně moc. Ale první dojmy byly velice dobré, ačkoli ne stoprocentní. Povstání (pro zjednodušení tak trojku nazývejme) má mouchy. Jako kdyby se v něm přespříliš mluvilo a některé výroky svou nereálností dokázaly na pár vteřin vytrhnout z Nolanova realistického pojetí (Dagget k Baneovi: „You’re pure evil!“). Některé dialogy se zdály být příliš doslovné a popisné (Chrisi, my máme oči, víme, co se na plátně děje!). Nicméně některým opět nechyběl humor (hlavně od Catwoman). Také Batmanovo uzdravování a fyzické výkony v kombinaci s jeho zdravotním stavem byly poněkud zarážející… ale konec konců, je to Batman, že. Jenže…

Christian Bale (Batman)…při druhém sledování filmu byly tyhle drobnůstky najednou vedlejší. Najednou dlouhé proslovy Alfreda dávaly smysl. Scény navazovaly jedna na druhou a téměř každá postava měla své jasné místo a účel. Dokonce si všimnete i Teal’ca z Hvězdné brány, ačkoli poprvé se mi podařilo zachytit jen detektiva Quinna z Dextera. Uvědomíte si, jak úžasný počin je třeba úchvatná úvodní letadlová sekvence, aniž by se točila před zeleným plátem. Že veškerá (možná až příliš ambiciózní) velkolepost je propletena emocemi, ačkoli ne ve stoprocentní harmonii. Ale funguje to. A dalších minimálně 20 % všemu přidává vskutku geniální soundtrack maestra Hanse Zimmera.

Napoprvé se také zdálo, že Nolan se chce vyjadřovat až k příliš mnoha negativům našeho současného světa. Terorismus, nadvláda finančních trhů James Gordon-Lewitt (John Blake)(ne náhodou točil na Wall Street v době její „okupace“), přílišné rozdíly mezi chudými a bohatými, možnost zneužití jaderné energie… Napodruhé to však všechno zapadne, protože světe div se, všechno je to propojené. A navíc Nolan podkládá nakonec i chování takové postavy jako Bane lidskými city a nic neprezentuje černobíle. Všichni bohatí nejsou zmetci, všichni policisti nejsou hrdinové a všechny ženy nejsou naivní idealistky. Kdosi napsal, že Nolan se snaží vyhovět všem názorům. Kdepak, tomuto se v literatuře říká románové mnohohlasí. Každá z postav prezentuje jeden z názorů a Nolan žádnému z nich nestraní. Bane nakonec dostává jednu z nejdojemnějších scén celého filmu, ačkoli prezentuje anarchistické levicové myšlení. V Gothamu Chrise Nolana není nic a nikdo černobílý.

Christian Bale (Batman), Anne Hathaway (Catwoman)Co ale funguje stejně jako v každém Nolanově filmu jasně a napoprvé, jsou herci. Nolan se vrací k mnoha postavám trilogie. Svých pár minut dostane i Scarecrow a Cillian Murphy si to řádně užívá. Michael Cane je emocionálním pilířem celého filmu a stejně jako Morgan Freeman je dle očekávání bezchybný. Anne Hathaway je sexy a mezi ní a Balem je ta potřebná jiskra (což se u Balea o mnoha herečkách včetně Marion Cotillard říct nedá). Tom Hardy uhraje tělem a očima všechno a jeho hlas a věty zpod masky jsou působivé nejen svou jinakostí (angličtináři nechť si všimnou jazyka). Především se však vracíme k samotnému Batmanovi, kterého ve dvojce nechal Nolan zastínit jeho protivníky. Bruce Wayne je prázdný člověk, který nikdy nepřekonal smrt svých rodičů. Boj se strachem a vztek stvořily jeho Batmana a lásku, která mu prostě není souzena, nahradil vztah k jeho městu. Jeho blízcí mu nahrazují reálné vztahy ke světu, komisař Gordon (opět okouzlující a skvělý Gary Oldman) mu zprostředkovává svědomí, Lucius Fox zodpovědnost a Alfred sebereflexi. Povstání odkazuje na mnohé momenty z Batman začíná a uzavírá tím jasný kruh. Batman se vrací ke svým začátkům, aby mohl odejít.

Tom Hardy (Bane), Christian Bale (Batman)Batman totiž opravdu končí. Jak? Jděte do kina (ideálně do IMAXu) a zjistěte to sami. Rozhodně to stojí za to. Užijete si dva skvělé souboje mezi Batmanem a Banem, několik působivých akčních scén a nových hraček, skvělé herce a nezapomenutelnou hudbu. Christopher Nolan definoval nový filmový podžánr. A více než důstojně (ačkoli ne dokonale) se se svým Batmanem rozloučil.

---- --- -- - -- --- ----

Tom Hardy (Bane), Christian Bale (Batman)

USA / Velká Británie, 2012, 164 min

RežieChristopher Nolan

Hudba:  Hans Zimmer

HrajíChristian BaleGary OldmanTom HardyJoseph Gordon-LevittAnne HathawayMarion CotillardMorgan FreemanMichael CaineMatthew ModineAlon AboutboulBen Mendelsohn,Burn GormanDaniel SunjataAidan GillenNestor CarbonellBrett CullenReggie LeeChris EllisJuno TempleThomas LennonRob BrownFredric LehneWill EstesDavid Dayan Fisher,Brent BriscoeJohn NolanRobert WisdomIan BohenUri GavrielAramis KnightJosh Stewart,William DevaneJoey KingLiam NeesonCillian MurphyTom ContiDesmond Harrington,Tomas AranaJillian ArmenanteAja EvansWade WilliamsJake CanusoDaniel Newman,Warren BrownChristopher JudgeJason YeeMichael Papajohn

• Rated 9 out of 10.

Temný rytíř povstal / The Dark Knight RisesNemá smysl chodit kolem horké kaše a lhát si do kapsy, poslední díl Batmanovské trilogie od mistra řemesla Ch. Nolana se opravdu hodně povedl a ani velká očekávání, která film provázela, na zážitku neubrala. Je to geniální přehlídka hollywoodského řemesla, epická podívaná na všechny strany - něco podobného je dnes schopný natočit opravdu jen Nolan. Nejsem žádný extra fanda Batmana a jeho příběhů, viděla jsem sice oba předchozí díly (Batman začíná, Temný rytíř) a určitě není na škodu, pokud si člověk před posledním dílem připomene dějovou návaznost a všechny nejdůležitější spojitosti, nicméně dovolím si tvrdit, že Temný rytíř povstal by fungoval i sám o sobě, bez jejich znalostí. Trochu jsem se zpočátku zlekla téměř tříhodinové stopáže, ale uteče to hodně rychle a na plátně Vám nikdo (nic) nedovolí, abyste byť jen na chvíli věnovali pozornost něčemu jinému.

Anne Hathaway (Catwoman)Christian Bale je jako vždycky skvělý. Pro mě rozhodně nejlepší Batman. Nezklame ani v nejmenším. Ostatním postavám taky není příliš co vytknout, možná až na to, že jich je opravdu dost a je hodně vsazeno na divákovu stoprocentní pozornost, aby si dal všechno(y) do souvislostí. Opravdu jen znalec si vše hned spojí, ale i v případě, že Vám občas něco uteče, není třeba zoufat, film na tom rozhodně nestojí.

Z postav však velice potěší především hlavní záporák, žoldák Bane. Chci se vyhnout srovnání s Jokerem, protože v tom nevidím žádný smysl. Oba jsou úplně jiní a především má každý jinou motivaci, proč Gothamu, potažmo Batmanovi ztrpčovat existenci. Tom Hardy na sobě opravdu zamakal a Bane je v jeho podání Anne Hathaway (Catwoman)impozantní hora svalů, která budí respekt. Železná rouška a jí deformovaný hlas jsou geniální doplňky, které činí Banea opravdu nezapomenutelným. Pokud jste v zásadě pravicově smýšlející a nad kapitalismem nelámete hůl, nejspíše si párkrát v duchu řeknete „to je ale levičácký idiot” (popř. libovolné jiné negativní přízvisko), ale na konci mu odpustíte.

Tom Hardy (Bane)Z akčních scén jsou velkým zážitkem všechny, kde se zjeví epesní vznášedlo The Bat, ovšem pomyslným vrcholem, kdy se u mě dostavil očekávaný wow-efekt, jsou záběry a scény, kdy Bane odpálí v Gothamu nemalé množství výbušnin. Nechci vypustit žádný spoiler, a tak není na místě popisovat, co vše tím způsobí, ale je to působivé. V duchu jsem si v tu chvíli říkala, že teď je to opravdu „zlý“, beznaděj a zoufalství se značila ve všech tvářích na plátně, a i když samozřejmě víte, že to Batman zas dá nějak do pořádku, je jasné, že jednoduché to mít nebude.

Temný rytíř povstal / The Dark Knight RisesCelkově působivou a emotivní atmosféru tvrdě zkoušeného Gothamu a jeho obyvatel dotváří hudba Hanse Zimmera. Tento pán svým hudebním doprovodem nemůže nic zkazit, právě naopak, je zárukou nejlepší kvality a ani v tomto případě tomu není jinak.

Nesouhlasím s tím, že Nolan, jak tvrdí někteří kritikové, ve třetím díle Batmanovské trilogie chytil sám sebe do pasti snahou a ambicí tento žánr přesáhnout a přetvořit ho vlastním způsobem. Naopak, celá trilogie je dotažena do konce se vším všudy. Temný rytíř povstal je nejen skvělým zakončením trilogie, ale kvalitou a zpracováním naprosto rovnocenným partnerem svému předchůdci, Temnému rytíři. Můžeme doufat, že se mu dostane alespoň stejné pozornosti.