ENSLAVED - Axioma Ethica Odini

recenze
onDRajs
Hodnocení:
7.5

Mohlo by to vypadat, že Norové vykrádají nabitou hudební skříň, kterou za uplynulá léta tak pracně naplňovali. Tak to v žádném případě, i když osm let neměnná sestava se logicky musí projevit na jisté „usazenosti“ hudebního výrazu. Navíc, proč úspěšný recept drasticky měnit, když od vydání "Isa" skupina nepřestává slavit úspěch? Z pragmatického hlediska se dá prostě a jednoduše konstatovat, že Enslaved se našli.

enslavedNorští matadoři Enslaved pojedenácté. Ano, je to skutečně tak, počet jejich desek se přehoupl do dvouciferných cifer a na poměry extrémního metalového bandu lze jejich věk považovat za téměř dinosauří. Po předchozím, rockově zklidněném albu Vertebrae, se kvintet rozhodl opět uhodil do strun, otočit knoflíkem na kytarových zesilovačích doprava a rychle se navrátit ke kovovějšímu znění. Vrátili se tedy Vikingové do stejné řeky?

Ne tak docela. Axioma Ethica Odini sice přitlačila na pilu, ale (poněkud překvapivě) se přiblížila inteligentnímu metalovému střednímu proudu. Abychom si rozuměli, Enslaved provedli něco podobného, co před časem Opeth. Zastřenou, mystičnem opentlenou atmosféru a tu typickou dřevnatost, kterou šlo zřetelně vystopovat ještě na desce Isa, odhodili do povzdálí a prim nyní hraje prvosignální metalovitost (nutno říct, že perfektně zaranžovaná) bez skrytějších důmyslností. Dřívější neuchopitelnou tajuplnost Norové začlenili do své kovové tváře - udělali si z ní spíš kosmetický doplněk, než že by na ní kladli přehnaný důraz.

Důsledkem výše řečeného je deska bez výraznější přidané hodnoty, ovšemže v rámci kvalit Enslaved. Další a další poslechy odhalují nečekanou věc – není vlastně moc co objevovat. Dříve skryté cennosti jako užívání zvuku hammondek nebo nahalované vybrnkávačky takřka vymizely. Ne, Enslaved vsadili na přímočarou black’n’rollovou riffáž doplněnou o vkusné klávesy a na krásný, zastřený melodický vokál Arve Isdala.

Dosud by to mohlo vypadat, že Norové bohapustě vykrádají nabitou hudební skříň, kterou za uplynulá léta tak pracně naplňovali. Tak to v žádném případě. Bál bych se použít i slova „šablonovitost“. Proč? Faktem zůstává, že sestava zůstává neměnná už dobrých osm let, což se musí logicky projevit na jisté „usazenosti“ současného hudebního výrazu kapely. Navíc, proč úspěšný recept drasticky měnit, když od vydání Isa skupina nepřestává slavit úspěch? Z pragmatického hlediska se dá prostě a jednoduše konstatovat, že se Enslaved našli.

enslavedZabahněná emoblackovitost sice vyprchala, co však zůstalo, jsou stále přetrvávající silné riffy. Přímé odkazy na sedmdesátá léta se vytratily (výjimkou budiž Night Sight), ale co na tom, když vám to vynahradí zasněná jízda Raidho s dominujícím Isdalovým vokálem v podmaňujícím refrénu? Berte, nebo nechte být. Obdiv Grutle Kjellsona k Rush se na poslední desce střetl se směřováním mladého vydavatelství Indie Recordings. Enslaved sice stále stoprocentně znějí jako Enslaved, ale spíše než ke svému originálnímu pojetí (post)blacku mají nyní blíže než kdy jindy k posmutnělému severskému prog metalu (In Vain, Leprous, Frantic Bleep).

Dělají to ovšem stále dobře. Axioma Ethica Odini je, myšleno bez pejorativních dvojsmyslů, vzhledem k neokázalé historii Norů deskou pro masy. Důkazem toho mohou být nadšené odezvy z převážně mainstreamových metalových periodik. Konečně si jich také všímají. Proč by ne, za tu letitou píli si Seveřané zvýšený mediální zájem zaslouží. Jen tak mimochodem, v červnu to bude přesně dvacet let, co teenageři Ivar a Grutle dali kapelu dohromady.

Vložit komentář

Black_Hand - 31.03.11 14:44:17
Below the Lights je taky super. vlastne spolu s Eld, Ruun a Mardraum patri mezi my nejoblibenjsi enslaved.
Corn - 31.03.11 13:21:40
ITNElektuál :-)
lunaris - 31.03.11 13:04:50
Enslaved mám rád po Isa, pak mě to bohužel začalo míjet. Recenzovanou desku si ale musím nejdřív poslechnout, když všude čtu, že je vcelku tradiční. Jejich nej album podle mě je Below the Lights, do kterého je ale třeba se dostat. Nabízí mnoho různých nálad a hlavně poslední skladba je vál nad vály. Frost jsem si nedávno po nějaké době pouštěl a přišlo mi to daleko lepší než při předchozích posleších. Možná jsem to album konečně pochopil. Jinak má ale Corn pravdu, Midgards Eldar, Liflandi Lif Undir Hamri, Slaget ad. jsou skvělé. Ad Emperor - Prometheus už ani není Emperor. Ihsahn i podle bookletu dělal vlastně všechno sám a je to znát. Sólová tvorba na to zdatně navazuje, ale pro mě to není. Předchozí desky ale můžu kupodivu všechny včetně IX E. Nej je samozřejmě Wrath of the Tyrant a ITNE.
Corn - 30.03.11 13:44:14
Klip děs běs, ale diabetickej fulmůn je nej deska íček!
Black_Hand - 30.03.11 13:29:30
no jo no, harry potter... i presto ale byl call of the wintermoon nesmirne inspirujici, staci si vzpomenout na "ve stinu starych dubu" od trollechu.
Corn - 30.03.11 13:14:16
Jo :-))), čekal jsem neználka jako na debutu :-))))))))
Black_Hand - 30.03.11 13:09:54
prekvapuje te to u klipu immortal?
Corn - 30.03.11 12:49:07
BH: tam je to celý průser, jednak hraje do abbathovic chyb (a že jich tam je), má bicí postavený, jak kdyby se vysypaly z náklaďáku a k tomu skáče nohama po zemi, na který nemá ani pedály :-))))
Corn - 30.03.11 12:45:18
Na Attilu nemáme ale nikdo... převléct se za fuhrera s jmenovkou chaplin, pak za odpadky a zakončit to králíkem bugsem bunnym, vyhrožujícím fans metrovým pórkem, přes to vlak nejede :-) http://www.wearworx.com/attila.html
Black_Hand - 30.03.11 12:43:58
eee oprava. grim and frostbitten kingdoms jsem myslel :).
Black_Hand - 30.03.11 12:36:23
no me je jasny, ze dopadnes se svymi avant prevleky jako hellhammer v antarctice :P.
Corn - 30.03.11 12:11:26
Bylo to pohodlný a praktický :-), nebudu se přece vařit v červenci v koženejch gatích, nebo v latexu :-D
gába - 30.03.11 12:02:53
což je na obscín sakra krutej avant převlek
gába - 30.03.11 12:02:17
ty že nejsi prog jo? kdysi na obscínu jsi byl snad v nějaký adidas soupravě :-D
Corn - 30.03.11 11:54:09
gába: až uslyšíš to, co jsme teď nahráli s novu kapelou, pochopíš, že progem se neuživím :-))))))))))))))))
pf - 30.03.11 11:44:01
EMPEROR jsou vlastně tři kapely v jedný. věci do debutu včetně jedna, ANTHEMS druhá a PROM třetí, IX jsou takový béčka z ANTHEMS. ale ANTHEMS je pořád nejvíc
gába - 30.03.11 11:33:39
grrrrr, přilepit sluchátka na uši a repeat! :-)
Corn - 30.03.11 11:14:24
Nelíbí :-/
gába - 30.03.11 11:07:56
hroznej nášleh ta deka, ale taky nemyslím že bych jí úplně pochopil :-)
Corn - 30.03.11 10:55:22
Prometheus nechápu vůbec :-)
gába - 30.03.11 10:51:11
Anthems a Prometheus nejvíc samozřejmě
Corn - 30.03.11 10:43:37
co jsem si zamiloval do osmnácti, to je za čarou :-)
Black_Hand - 30.03.11 10:24:07
hmm tak okolo dvou tretin je moon fakt moc dobra :). u me osobne je to tedy ATWAD. me se tam libej hlavne ty trochu progovy/avantovy riffy, ta atmosfera a vubec jak je to pekne dynamicky.
Corn - 30.03.11 10:11:10
Trefils to úplně přesně, i když Anthems je poslední, co od císaře beru (ale pochopitelně o megalevel níž, než nejvícová eklipsa). Nejlepší věc od empíků je ale tenhle sajdštyk http://www.youtube.com/watch?v=FmK2STC2hDo
Black_Hand - 30.03.11 10:06:32
Corn: 10x otcenas 5x zdravas? :) Ihshan mi prijde na novejsich vecech trochu sterilni, takze ano taky mam rad starsi. u tebe je predpokladam taky bez debat, ze mas radsi ITNE, nez ATWAD a vsechny pozdejsi. pokud ne, tak nejses tak konzistentni, jak jsem si myslel a to by bylo dobre :). innuaa saaataaana, innuaa saaataaana...
Corn - 30.03.11 09:49:43
Kdybyste tu ten Eld tak neglorifikovali, tak by mě to ani tak nesralo :-))))))). Bylo vtipný se na Wackenu bavit s Ihshanem... říkal, že je docela frustrující poslouchat od starejch fans, že nejlepší hudbu udělal v době, kdy vlastně skoro neuměl ani hrát :-)))). Dám si 10x Allfadr a 5x Slaget a bude to dobrý :-D
pf - 30.03.11 09:44:26
mě třeba novější enslaved bavěj zdaleka taky ne všechny, ale má to (i když už jinou) neopakovatelnou náladu, o kterej s emilion kapel snaží a nic
pf - 30.03.11 09:42:36
tc: hele, ne každýmu se musí líbit všechno, prostě to je to, co abrovi nedochází na jiným místě, myslím, že je skvělý, že tady má každej svojí hlavu a nemusí nic hrát
gába - 30.03.11 09:32:12
pamatuju, že zpočátku mi dělala problém hned první skladba - až potom jsem zjistil že je vlastně nejlepší, klasika :-)
Corn - 30.03.11 09:20:31
Zkoušl jsem se dostat do toho Eldu, ale nejde mi to, škoda, něco na tom musí bejt, když to tak chválíte. Smolík na mým hřišti :-/
pf - 29.03.11 17:31:46
ty vole, ELd je skvělý i po letech, ale naprostej souhlas s gábou, to není na to si to jednou pustit
Corn - 29.03.11 13:10:01
Nejradši Hordanes :-)
Black_Hand - 29.03.11 12:51:00
jo, ze mne to neprekvapuje :). radsi hordanes nez eld.
Corn - 29.03.11 12:47:08
Slaget I Skogen Bortenfor
Black_Hand - 29.03.11 12:46:19
gaba: chudaci slepice :P. Corn: a ktery slaget myslis :).
Corn - 29.03.11 12:34:18
Midgards eldar :-)
gába - 29.03.11 12:30:11
já psal že si to nesmím pustim, chjo
gába - 29.03.11 12:29:26
Gerast mér nú hvítingjar þessir hvimbliðir Að þeir sækja okkur heima ár hvert Þennan hyggst ég drepa! for længe siden - 11/10 jednoznačně!!!
Corn - 29.03.11 12:26:52
Ta je "povinná", stejně jako Slaget...
Black_Hand - 29.03.11 12:24:47
myslim, ze tudle dokonce hrali kdyz tu byli minuly rok s dimmacema. patrila mezi hodne povedene :).
Corn - 29.03.11 12:21:45
Chápu, ta deska vůbec byla dost "vyzmatkovaná" (tajnej název, atd.), ale má "jesky-pytten-ňnost" jak cyp!
Black_Hand - 29.03.11 12:13:20
Corn: jak vysly ve stejnym roce, tak v tom mam bordel :).
Corn - 29.03.11 12:00:36
Black Hand: to bude asi tím, že Vikingligr vyšel před Frostem :-))))
gába - 29.03.11 11:58:56
BH: já si tu deku vůbec nemůžu pouštět. bych měl zase minimálně na pár týdnů vystaráno
Black_Hand - 29.03.11 11:56:25
gaba: joo eld patri porad k mym nejoblibenejsim :). zrovna vcera jsem ho znova sjel.
Black_Hand - 29.03.11 11:55:49
Corn: vzdyt si tu ale vychvaloval i vikingligr ne?
abro666 - 29.03.11 11:49:50
frost sem kdysi taky valil, ted uz ani nevim, jak to hraje:-)
gába - 29.03.11 11:47:27
jejich nejlepším albem Eld to právě pořádně začalo... :-))
Corn - 29.03.11 11:36:34
Kvalitní to je, ale to, co na Enslaved miluju, bylo jen na éře Yggdrasill-Frost, pak to zmizelo.
pf - 23.03.11 12:08:42
velmi trefně napsaný!
bruth - 23.03.11 08:04:56
dobrý to zřejmě je, ale asi né pro mě
bruth - 23.03.11 08:04:42
že prej je to dobrý tak jsem to testnul....a nevim no já si asi zůstanu u arcturus ;-)
karlos - 23.03.11 07:14:05
Parádní deska,v době po vydání jsem to točil pořád dokola..9/10
Filipismo - 23.03.11 04:48:38
Perfektně napsáno, přesně tak to je!!! Možná bych dal o půl bodíku navrch, jinak ale souhlas ve všech bodech.

Zkus tohle