PROMETHEUS -

recenze
Baara
Hodnocení:
6.5

Thriller a sci-fi mohou mít hloubku, ale mají-li přilákat široké publikum, musí mít šťávu. A hlavu a patu. Ridley Scott se snažil nám dát akci, napětí, filosofický přesah i propracované postavy, ale přes všechny jeho zkušenosti se mu dost dílčích cílů vymklo a nedovolilo mu sestavit kompaktní celek.

PrometheusV sedmi letech mě příbuzní nechali spát v obývacím pokoji, kde zrovna běžel Vetřelec. Ale Barunka nespala, Barunka se dívala. A měla z toho šok na několik dalších dní (a dlouhých nocí). Po více než dvaceti letech od té noci se Ridley Scott vrátil do vesmíru. K žánru, který kdysi spoludefinoval. K sérii o vetřelci...nebo ne? Produkci a propagaci Promethea zakrýval závoj tajemství. Producenti nás napínali a podněcovali upouštěním vizuálních detailů a virálních videí (viz odkazy níže). Dostali jsme nakonec to, na co jsme byli lákáni? 

Prometheus

Archeologové Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) a Charlie Holloway (Logan Marshall-Green) objevili v odkazech dávných civilizací hvězdnou mapu vedoucí k planetě, která by podle nich mohla skýtat odpověď na otázku o původu lidské rasy. Financování jejich výzkumu se ujme společnost Weyland Industries, která s nimi do dalekého vesmíru vyšle loď Prometheus. Samozřejmě i s chladnou zástupkyní společnosti (Charlize Theron) a nezbytným androidem (Michael Fassbender). Jak už to tak ale bývá, neptejte se, pokud nejste připraveni na odpovědi.

Prometheus schytal několik záporných a zklamaných recenzí. Jejich oponenti tvrdili, že pokud někdo čekal druhého Vetřelce, zklamání si Prometheus - Logan Marshall-Green, Noomi Rapace, Michael Fassbenderzaslouží. Nesouhlasím. Nečekala jsem film ve „vetřelčím“ stylu, protože nejsem hloupá a čtu, o čem film je. Ale čekala jsem, že režisér Scottových kvalit se na úkor myšlenkového přesahu nevykašle na základní věci jako tempo vyprávění, kvalitu dialogů a budování napětí. A pozor, to ty myšlenky ještě nejsou tak převratně zpracované! Ne, opravdu nečekejte Vesmírnou odyseu nebo Solaris, pořád jsme na poli mainstreamového žánrového filmu. Ridley Scottovi je 74 a logicky ho už zajímá spíš to, odkud pocházíme, kam jdeme a proč občas zatoužíme být nesmrtelní, než jak fešanda v kalhotkách se zrzavým kocourem vystřelí ocasatou potvoru do hlubokého vesmíru. Ale! Myšlenkový obsah nemusí nutně znamenat ukecaný film (viz výše zmíněné mistrovské kusy), což Prometheus bohužel Prometheus - Michael Fassbenderněkdy je a na některých dialozích je to bohužel až příliš vidět. Stejně tak některé postavy mají zbytečně několik rádoby rozměrů (otcovství a mateřství apod.), které jsou neúčelné, rodí zbytečné slovní odbočky a například hlavní postava je kvůli nim značně nesympatická (dle některých až nesnesitelná). Postavy dělají naprosto nepochopitelné hlouposti (když kamera ztraceného kolegy najednou začne zabírat loď, opravdu mu normálně otevřete?), najednou hromadně umírají, tempo kolísá mezi skvělými dynamickými scénami (viz fantastická chirurgická práce na Noomi Rapace) a těmi, které působí až jako vata. A ani v posledních desítkách minut to není zdaleka ono.

Prometheus - Michael FassbenderČeho ale dostaneme vrchovatě je vypiplaná vizuální stránka, a to jak počítačová (lodě), tak výpravná (mnohé kulisy v „pyramidě“ skutečně vyrostly v Pinewood Studios, postřehnete sem tam i mistra Gigera). „Inženýři“ i jejich „líheň“ nejsou přehnaní, stejně jako úsporné kostýmy a interiéry Promethea. Určitě jsem spoustu detailů nezaznamenala, i když 3D formát mi osobně přišel trochu zbytečný. Druhou lahůdkou filmu je android David Michaela Fassbendera, ať už jde o jeho „humor“, stylizaci do Lawrence z Arábie nebo bezchybnou robotičnost. Fassbender je definitivně jedním z nejzajímavějších herců dneška.

PrometheusThriller a sci-fi mohou mít hloubku, ale pokud mají přilákat široké publikum, musí mít šťávu. A hlavu a patu. Ridley Scott nám sice konečně řekl, kdo byl „space jockey“, a snažil se nám dát akci, napětí, filosofický přesah i propracované postavy, ale přes všechny jeho zkušenosti se mu tolik dílčích cílů vymklo a nedovolilo mu sestavit kompaktní celek. Dva ze čtyř trháků roku máme za sebou. Avengers překvapili, Prometheus lehce zklamal. Teď se těšme na povstání Temného rytíře a Hobita.

---- --- -- - -- --- ----

USA, 2012, 124 min

Režie: Ridley Scott

Hudba: Marc Streitenfeld

Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender, Guy Pearce, Charlize Theron, Idris Elba, Sean Harris, Kate Dickie, Logan Marshall-Green, Rafe Spall, Benedict Wong, Patrick Wilson, Emun Elliott, Lucy Hutchinson, Ian Whyte

Vložit komentář

k.eight.a - 25.12.12 13:09:48
DW - 16.06.12 20:11:21
Konečně sem viděl celý. Až na poslední dejme tomu třetinu velmi pěkný dílko.
Black_Hand - 15.06.12 10:33:40
no ne ten prvni dil. ten byl spatnej jako lynch, ale uplne jinym zpusobem.
brutusáček - 15.06.12 10:30:51
jo nová verze duny z pražských barandovských ateliéru je povedená :) Baron Vladimir Harkonen se do mé topky top 5 vesmírných padouchů vejde....navíc harkoneni v duně 2 byli nejvíc!! :) a duna na amize to je kvlt
Black_Hand - 15.06.12 10:04:00
gorth: no, asi moc nepomohlo .-) ale ja jsem o lynchovi cetl knizku a on je proste evidentne takovej ten soliter co si bud veci udela po svym nebo to proste nefunguje. krom toho filmovat roman jako je duna je podle me proste celkove blbej napad .-)
to jsem si myslel taky. vlastne to byla jedna z pricin, proc jsem si myslel, ze nektery veci proste nejdou zfilmovat. a proto jsem byl tak pozitivne prekvapeny z deti duny. tolik presne trefenych momentu jsem fakt necekal.
D. - 15.06.12 10:00:26
gorth: no, asi moc nepomohlo .-) ale ja jsem o lynchovi cetl knizku a on je proste evidentne takovej ten soliter co si bud veci udela po svym nebo to proste nefunguje. krom toho filmovat roman jako je duna je podle me proste celkove blbej napad .-)
Black_Hand - 15.06.12 00:31:22
BH: za ty tri vteriny Gigera bych jeste ubral
tak tri vteriny ne, ale o moc dyl tam nebyl :).
Sud - 15.06.12 00:28:13
BH: za ty tri vteriny Gigera bych jeste ubral
DW - 15.06.12 00:05:10
gorth: Ale panivčelko Šogun mě navedl že to bude sci-fi film :(.. Já na to koukal jak tele na nový vrata :) Hanzzi: Zhyň ty kacíři, Alien je kvlt jak prase!!
gorth - 14.06.12 23:30:19
DW - proboha, co jsi čekal?)) já na to koukal vpodstatě jak na Indiana Jonese s bonusem hajlujících dětí a haknkrojcové základny na Měsíci.. Hunger Games vidím podobně jak bizz.. D. - vidíš, to jsem nevěděl... ale stejně nevím, jestli by to pomohlo, mně to prostě přišlo špatný ideově, a štítové kostky a sonické moduly tam zůstaly tak jako tak;)
Hanzz Strewer - 14.06.12 18:58:36
Jedno klišé za druhým, scénář jak z prdele - povětšinou céčko někdy efko ... mohl bych takhle ještě nějakou chvíli pokračovat, což zjevně vypovídá o tom, že nejsem zarytým fanouškem Ridleyho Scotta ani kultu Vetřelce. Prostě jsem šel na film, od kterého jsem nic nečekal (ještě že tak ;)) a odcházel jsem z kina s prázdným pocitem, že už zítra ani nebudu vědět, na čem že jsem to byl :). Nakonec se mi v paměti uchovala trocha rozčarování v kombinaci s "vážnými" momenty ve filmu, při kterých jsem se docela nasmál. Jako parodii bych to možná bral, ale když se ani žádný sci-fi orgasmus (jak jsem se později dočetl na csfd), až na jeden nebo dva náznaky, nekonal, stále trochu lituju těch čtyř Plzniček, co jsem mohl mít místo lístku :D
Black_Hand - 14.06.12 18:30:57
Film je to ok a hlavně je to sci-fárna s raketama a ufonama ,vetřelce si berou jen jako berličku. V každým hororu jsou blbí postavy až to bolí, stejně zemřou, mě se to líbilo, jen mě poslední dobou sere to 3d to je strašně zbytečná kravina ...víc peněz do scénáře a´t je to opravdu žraso. Jinak cajk lepší aspoň pro mě než zdrojovej kód.
a co prvni alien? v kazdym hororu nejsou blby postavy. v kazdym slasheru ano. je to takovy nerduv sen, poslat roztleskavacky a kapitany sportovnich tymu na mlynek na maso. v alienovi to byli normalni lidi, vetsinou hornici a vesmirny krysy co se dostali do situace, kdy museli naplnit jednu klauzuli ze svy pracovni smlouvy a vysledek nebyl zrovna super. a navic problem je, ze to horor ani moc nebyl, kdyz se stavim na stranu tech co ty pitomce pekne jednoho po druhem vrazdi :).
tintas - 14.06.12 17:33:26
Film je to ok a hlavně je to sci-fárna s raketama a ufonama ,vetřelce si berou jen jako berličku. V každým hororu jsou blbí postavy až to bolí, stejně zemřou, mě se to líbilo, jen mě poslední dobou sere to 3d to je strašně zbytečná kravina ...víc peněz do scénáře a´t je to opravdu žraso. Jinak cajk lepší aspoň pro mě než zdrojovej kód.
Black_Hand - 14.06.12 16:10:16
tech HG se dost bojim, picovina pro nactilety podobne adaptovana uz nekolikrat
nejsi sam kdo byl skepticky. zeptej se bary ja se to libi ji, pak se rozhodni :P.
DW - 14.06.12 16:02:44
já od Iron Sky očekával úplně něco jinýho, ten námět mi přišel naprosto nevyužitej pro stupidní komedii :) To je ten Prometheus fakt tak špatnej?
bizzaro - 14.06.12 16:00:47
tech HG se dost bojim, picovina pro nactilety podobne adaptovana uz nekolikrat
Black_Hand - 14.06.12 15:23:27
Duna je Lynchův nejslabší film a jako adaptace katastrofální... heh, z letošních filmů jsem vlastně viděl akorát Iron Sky a Avengers, Iron Sky parádní, Avengers nic moc, ale v klidu... ale plánuju zkouknout Diktátora a čekám celkem dost.) btw: na Tarkovského Solaris mi vadí, přestože to je super film, že úplně překrucuje význam knihy (místo setkání s něčím totálně cizím tam probírá lásku?), daleko radši mám Stalkera (to je pro změnu asi nejlepší adaptace vůbec:))
zkoukni hunger games, jestli je jeste davaj.
D. - 14.06.12 15:09:41
gorth: duna je lynchuv nejslabsi film diky tomu ze jeho verzi producenti prostrihali a je asi o hodinu kratsi nez mela byt (ikdyz osobne si nejsem jisty co je vetsi zlo .-). lynch se pak zarekl ze kvuli tomu uz nikdy nebude tocit cizi scenar. to jen tak pro zajimavost.
gorth - 14.06.12 14:59:16
Duna je Lynchův nejslabší film a jako adaptace katastrofální... heh, z letošních filmů jsem vlastně viděl akorát Iron Sky a Avengers, Iron Sky parádní, Avengers nic moc, ale v klidu... ale plánuju zkouknout Diktátora a čekám celkem dost.) btw: na Tarkovského Solaris mi vadí, přestože to je super film, že úplně překrucuje význam knihy (místo setkání s něčím totálně cizím tam probírá lásku?), daleko radši mám Stalkera (to je pro změnu asi nejlepší adaptace vůbec:))
Black_Hand - 14.06.12 14:49:21
tendle rok: hunger games, avengers. dark shadows byl sranda bijak, nic extra. a jak jsem rekl, nejlepsi duna jsou pro me deti duny, i kdyz samozrejme taky maji nektere musky. pro me je asi hlavni problem promethea, ze na jednu stranu chce abych premyslel nad tim co chce rict, na druhou mi preklada dej takovy, ktery vyzaduje abych nepremyslel. bud jedno nebo druhe :).
brutusáček - 14.06.12 14:42:52
čoveče co tobě je po chuti? :))
Black_Hand - 14.06.12 14:38:19
slabz, evidentně díky nepřemýšlením nad některýma dialogama jsem si ten film užil :) Duna od Lynche best
..hm...neni. musel jsem prehnane moc mlatit hlavou do zdi abych to dokoukal.
brutusáček - 14.06.12 14:15:33
slabz, evidentně díky nepřemýšlením nad některýma dialogama jsem si ten film užil :) Duna od Lynche best
Black_Hand - 13.06.12 20:25:13
covece baro. ja asi zacnu spolehat na tvy recky. mame asi podobny vkus :). jen bych nedal 60, ale tak 40. a to jen za gigera, kameru, davida a semtam kapitana. debilni postavy delajici debilni veci to totalne zabijeji. semtam, a hlavne ze zacatku, jsem sice mel ten spravny pocit z neznama, ale to rychle opadlo. ja jsem jeden z tech, ktery postupem casu zacal Shawovou nenavidet, bytostne. je to krava nehorazna, skoda ze prezila. hodne jsem se tesil na jeji smrt. a to je ten problem. jak mam premyslet o tom vsem ostatnim, kdyz musim poslouchat postavy, ktery by mely co nejdriv dostat darwinovu cenu za blbost? jakakoli sance na horor se stala komedii stylu patek 13., scary movie ci exorcista (ok, to neni pro vsechny komedie :). david to jediny zachranuje a tak byl pro me hlavni hrdina on. filozoficke prvky: jedna vec jsou odkazy na mytologii, druha filozofie. sorry, ale pokud chce scenarista prozkoumat otazku puvodu lidstva, tak nesmi mit znalosti biologie z texaske stredni. hlaska, ze by todle vyvratilo poslednich 300 let darwinismu me naprosto odrovnala. pul sekundy jsem si rikal "ok, nemusi tam byt biolog a muze to byt nejaky humanitne zamereny clovek, co si o tom nic moc neprecetl", ale pak nasledoval facepalm, protoze to bylo v pritomnosti hollowaye. evoluci by to nevyvratilo, pouze by se postarala o to, ze lidi mohou hledat puvod zivota jinde, nez na zemi (abiogeneze != evoluce), ale musi zkoumat nekde trochu jinde. i kdyby ty filozoficke prvky byly nakrasne dobre, tak mi od nich nesmi odtahovat pozornost jedna debilita v pribehu za druhou. osobne jsem bral jako nesmirne potesujici, kdyz jsem se dozvedel, ze chteji jen minimalni spojeni s puvodnim vetrelcem. rikal jsem si: "hura! nebude to blby prequel. oni snad fakt chteji udelat dobry film!"...mmmm...ne. textove tedy s tebou souhlasim temer uplne, s bodovym ohodnocenim bych sel o dost niz, protoze asi mam jine priority. a jak rikas, pokud chci dobrou filozofujici scifi, tak mam lepsi vyber. dokonce bych jeste prihodil "deti duny" za coz ale asi muze reziser, ktery nejenom ze umi z house, ale taky na rozdil od lynche a toho babrala co udelal prvni dil pro scifi channel pochopil predlohu. btw, todle je super: http://redlettermedia.com/half-in-the-bag-prometheus/ http://redlettermedia.com/half-in-the-bag/whats-your-number-and-the-black-ninja/ bohuzel mi prijde, ze to z druhe kritiky nejako nedodrzeli v prometheu :(. btw 2: neprislo nekomu divny, ze lawrence z arabie byl v 3d?
Baara - 13.06.12 20:13:24
film je zabava.nicmene to neznamena,ze musi byt blbej nebo spatne udelanej.to opravdu neni dobra poznamka na hudebnim webu...
D. - 13.06.12 19:14:58
brut: yeah! .-D
brutusáček - 13.06.12 18:40:09
KOMANDOOOOOOOOOO
D. - 13.06.12 18:31:29
haha, tywoe chudak ridley, ten to schytava .-D kdyby se takhle do detailu propiral kazdej film tak si muzete skoro na cemkoliv najit 1000 picovin a rict ze je to sracka, vcetne prvniho vetrelce. tim nechci nic obhajovat, ale fakt je, ze spis nez na logice deje zalezi jak komu danej film sedne celkovym vyznenim, protoze jde o zabavu a ne o dokument. spousta kultovnich filmu, zvlast akcnich, jsou objektivne vzato naprosto nelogicke sracky .-) a vety typu "nejhorsi scenar vsech dob" nebo "s dnesni technikou tohle zvladne natocit kdokoliv", svedci akorat tak o tom ze mel dany clovek proste nerealisticky vysoky ocekavani, ktery nemohlo byt splneno .-) myslim ze kvalita takto zostra sledovanych filmu se ukaze az casem. kdyz o tom za par let uz nebude nikdo vedet, tak vime ze to fakt byla sracka .-)
nadrom - 13.06.12 12:16:32
Hele určitě se na to podívej a posuď sám. Názory se dost různí. Co se týče mě, tak je ten film po všech stránkách špatnej. Hlavně asi nejhorší scénář všech dob, což se ovšem nedivim, když scénarista je nějakej nýmand bez zkušeností, co se podílel na Lost:)...Aspoň je vidět, že duchovní otec vetřelce neni Ridley Scott, ale Dan'O Bannon a Giger. Skvelej scenar kolikrat zvladne natocit i prumernej reziser. To, ze udelal debilni film bych mu este odpustil (konckoncu se mi od nej libil jen Vetrelec a Blade Runner), ale ze tim este kurvi universum myho nejoblibenejsiho sci-fi, tak to uz mu fakt neodpustim. Jo a jinak vizualne mi to teda nijak uzasny neprijde, z dnesni technikou tohle zvladne natocit kdokoli, libilo se mi tak maximalne jak pada ta lod, ale to uz sme videli skoro cely v traileru. A ani ta Charlize Theron se tam neukazala naha, to bych dal mozna 15:) - mimochodem jeji postava je asi nejzbytecnejsi z celyho uz tak zbytecnyho filmu...
Střap - 13.06.12 11:39:50
mám chuť se na to podívat. Jako fakt by mě zajímalo jestli je to až taková píčovina nebo ne.
brutusáček - 13.06.12 11:00:34
http://www.moviezone.cz/clanek/21300-prometheus-odpovedi-na-nejcastejsi-otazky/ a jestli si ještě zaspoileruji: největší nelogičnost je, že letí na cizí planetu někam do řitě a nemaj sebou ani jednoho vojáka? a potažmo letí vědeckou lodí? :)
nadrom - 13.06.12 10:03:59
Ok, mam to tam:)
Baara - 13.06.12 10:03:01
Jasně, že na to máš právo. A Bizz má právo ti říct, že si to máš strčit do prdele :-)
Baara - 13.06.12 10:02:12
Ano, slovo definitivně je "anglismus jak sviň". Kaju se :-)
nadrom - 13.06.12 09:57:09
Nevim proc bych si mel 10% strcit do prdele...ja to tak cejtim, od toho to hodnoceni snad je ne? Nebo to musi projit autorizaci? ten film je naprosta hovadina, ktera nema obdoby...co se tyce me, vic si to nezaslouzi. Na nazor mam snad pravo ne?...nebudu se tu rozepisovat proc to tak vidim, uz sem se rozciloval dost a psal to ne fcbk, nebudu se opakovat a spoilerovat...ale klidne ti duvody proc to tak vidim objasnim pokud budes chtit...
Cronic - 13.06.12 09:32:43
tych nelogickych situacii a absolutne nelogickeho spravania ludi tam bolo naozaj az moc, cim sa stracala nejaka uverilelnost celeho (teda ak nieco takeho pri scifi je :D), ale ten vizual bol neskutocny, dlho som nieco takehoto nevidel. uz len kvoli tomu sa to oplatilo vidiet. ale viac menej spokojnost, podla reakcii som sa bal ze to bude o dost horsie :D a mne osobne tam ani len votrelci nechybali, kedze to v podstate ani nebolo o nich. inak super recenzia ;) Brut: s tym Hardym som bol aj ja celkom prevkapeny inac ak by vedel niekto nieco viac by ma celkom zaujimalo pred cim ti inzinieri tak utekali, ze ich tam bolo tolko mrtvych. lebo teda nevyzerali moc nato ze by sa bali (inac dalsia logicka hadanka naco spali 2000 rokov ked chceli zem uz davno zrusit a lod mali uplne v poriadku??? )
brutusáček - 13.06.12 08:47:51
Příspěvek obsahuje spoilery:: On to neni tom Hardy! možná největši deziluze s kterou se potýkám. Dialogy hlavní postav mi přišli ok, ať už šlo o cukrování nebo filozofování a to už z podstaty myšlenky toho filmu. Nelogičnosti vidim třeba v chování…“dva členové posádky mi na emzácký planetě uvíznou v emzácký budově“ a nikdo nesleduje jejich monitor a pohyb a jde šukat. A Druhý případ, je císařský řez, při který se narodí emzák a vůbec nikoho z posádky to nezajímalo, divný. Jinak mi to všechno sedlo, něco odpověděli a logicky otevřeli další otázka. Nový Bishop naprosto luxusní i to jeho chování „divně naprogramován“ . Dá se s přehledem říct, že nejlepší postava filmu. Pro mě je třeba i super konec, neletim domu letím za nima. Né z důvodu zjistit kdo to je ale proč se rozhodli pro změnu osudu lidského. a uplný finální konec a střih do titulek s klasickou hudbou naprostá chuťovka Vizual za 100
bizzaro - 13.06.12 07:52:13
mne ve filmu vadily urcity "nelogicnosti", nevysvetlenosti.. jasne, domejsleni je vzdycky fajn, ale od tohodle filmu jsem tohle neocekaval. vizual je ale skvelej a velka cast filmu naprosto super. asi jsem cekal jeste trosku vic. takze jak - Prometheus: Home? :) Fassbender je (jako vzdy) fantastickej, Noomi a Charlize fajn a Nadrome, tech 10% si strc do prdele
lemmy - 13.06.12 01:34:07
diky za docela objektivní recenzi (spáčilová byla ještě příšernější než obvykle), a díky bohu za to, že to není vesmírná odysea a solaris :-) jen bych báro milá zvednul prstík (kterej asi, hehe) nad brutálním použitím slova definitivně. jinak prima, díky. díky, čau.
bros - 13.06.12 00:49:06
hah, očividně nejsem sám, kdo si zapamatoval Ripleyový kalhotky :-))

Zkus tohle