DØDHEIMSGARD - A Umbra Omega

recenze
gorth
Hodnocení:
6.5

Album dobrých momentů a špatných skladeb.

DHGDisclaimer: Úvodní informace je možné bez potíží dohledat na internetu.

Vicotnik trpí megalománií, přesněji řečeno, trpí jí jeho skladby a posluchači. Pokud Supervillain Outcast doplatilo na mnoho příliš podobných skladeb, A Umbra Omega se naopak vyznačuje rozmáchlou nekonzistencí, neschopností uzavřít skladbu samu do sebe, proměnit neustálý přesun v opravdový vývoj kompozice. Skladatel, kytarista, basák a zřejmě také bubeník na půl úvazku Vicotnik měl prý pro novou nahrávku DHG připraveno snad dvacet kusů, ale ve snaze odstřihnout se od minulosti je zničil a začal nanovo. Je diskutabilní, jestli byl tento pokus úspěšný, je však téměř jisté, že z nápadů rozpracovaných do pěti skladeb by se dvacet i více songů dalo stvořit bez násilí. Bohužel, zdaleka ne všechny by byly poslouchatelné. Přes ohromné množství nápadů tak na desce chybí track, který by byl od začátku do konce skvělý.

DHGCo se výrazových prostředků týče, snaha o reformu se nezdařila. Nové struktury jsou totiž vyplněny převážně starým materiálem. Supervillain Outcast jakoby neexistoval, zato riffů z vrcholných 666/Satanic Art se najde požehnaně. Pokud Aldrahn zpívá „there’s a place called reality“ a riff silně upomene na zásadní Traces of Reality, dá se to brát jako aluze, na řadě jiných míst ale taková možnost není. Až příliš mnoho blackových pasáží jako by jen lehce upravilo riffy staré patnáct let, přičemž tyto změny jim ubírají na expresivitě. Mnohem zajímavější je Vicotnikovo navázání na Ved Buens Ende. Především má celková atmosféra mnohem blíže k podivnosti a melancholii Written in Waters než k démonické ironii 666, což je dáno skutečností, že spíš než blackovými riffy vyplňuje Vicotnik skladby právě jemnou, přemýšlivou kytarou a překrásnou basou. Tu u VBE obsluhoval Skoll (v současnosti vytížený v pozici Darth Vadera u Arcturus), ale Vicotnik (basoval u Code) na něj navazuje více než zdařile. Hraje extrémně melodicky, místy až přebírá roli kytary (např. kolem 11:00 God Protocol Axiom) a především je jako snad jediná věc na albu konzistentní. Až příliš často však tyto pasáže narazí. Někdy hudebně - například skvělé melancholické zakončení God Protocol zničí nasypaný black/thrashový začátek následující skladby, jindy se s jemnou polohou DHG tluče Aldrahn.

U Thorns a DHG Aldrahn jednak nelidsky, ploše řval, což skvěle sedělo k industriálnímu nádechu obou projektů, jednak rozjížděl maškarádu, která vzhledem k naprostému psychopatismu fungovala. Za těch patnáct let však bohužel jednak poněkud dospěl, jednak poněkud ztratil kontakt s hudbou (donedávna se podílel pouze na průměrném bm projektu The Deathtrip, který vydal v roce 2008 demo). V současnosti už jeho hlas nemá ani onu barvu, ani auru narušenosti, což se Aldrahn snaží kompenzovat širší škálou zvuků. Výsledky jsou bohužel v naprosté většině pouze prázdně teatrální, navíc spolu se zpěvem přestaly fungovat i texty. Následně, jak bylo zmíněno, zpěv často podrývá instrumentální složku. Velice povedený začátek God Protocol Axiom ničí odhalení, že „the devil hides in fractal patterns/beyond the singularity,“ které působí jako od sedmnáctiletého blackmetalisty po prvním tripu - včetně intonace. Netvrdím, že texty v metalu mají dávat smysl, neměly by však rušit od poslechu, což vypjatý přednes „smother my spiral repetition“ nesplňuje. Nesmyslnost oné představy omračuje.         

Najdou se však i místa, kde Aldrahn naopak exceluje - například závěr God Protocol, který vyniká i v celkovém kontextu alba. Vicotnik tu totiž zkusil něco nového - romantický black metal (od 11:30), který funguje překvapivě dobře. Míst, kde se povedlo něco takového, je bohužel minimum. V Architect of Darkness se mihne zdařilá (zřejmě norská) folková melodie (7:30), Aphelion Void kolem 10. minuty letmo koketuje s country, Architect of Darkness a Blue Moon Duel jsou vybaveny pseudoambientními intermezzy, která připomenou teatrálnost A Forest of Stars či Devil Doll, ta ale u DHG nefunguje; industrial přítomný není. Žánrově je tedy deska jednotná.

Dødheimsgard, DHGJak jsem předeslal v prvním odstavci, kompozice bohužel trpí nejednotností. Do jisté míry tomu odpovídá i forma recenze - je potřeba poukazovat na konkrétní příklady, protože se těžko najde minuta, kdy by Vicotnik udržel jen jednu polohu. S tím souvisí skutečnost, že se málokdy najde delší souvisle dobrá nebo souvisle špatná pasáž. Právě proto se A Umbra Omega dá jen těžko chválit. Dobré pasáže převažují - zejména první dvě skladby se poslouchají velice příjemně, tu a tam se najde i strhující moment - Vicotnik má skvělý cit pro skloubení basových a kytarových linek - ale celkově jde vlastně jen poukazovat na jednotlivé dobré momenty, jejichž vzájemný vztah je velice volný.

Několik zásadních věcí:

Produkčně i hudebně čistá, skladatelsky překombinovaná deska.

Fráze o genialitě a šílenství naprosto nemají smysl. Ani jedno tu není.

Je to víc Ved Buens Ende než Dodheimsgard.

Neuvažovat o desce v kontextu 666 International/Satanic Art.

Vicotnikova sólovka. (Na 666 byly čtyři další osobnosti: Czral, Hatlevik, funkční Aldrahn, Apollyon.)

Má cenu poslouchat spíš „nové Dodheimsgard“ než různé následovníky a uctívače VBE/DHG? (Yurei a další věci z Adversum, Bergraven, koneckonců i Virus a )

mIZZY
Hodnocení:
9.5

DHGS Gorthovou recenzí, lze těžko nesouhlasit, přesto se mu pokusím lehce oponovat a podívat se na desku z poněkud optimističtějšího úhlu pohledu a vypíchnout silnější momenty nahrávky, které u mě převažují.

Začnu nejdříve bookletem, jehož minimalistický vzhled odporující komplexnosti alba se mi dosti líbí. Další věc je zvuk, který, jak psal Gorth, je čistý a velice zdařilý. Dost možná bych letošní desku označil za zvukově nejdospělejší z celé tvorby DHG. K starým palbám se možná pochmurnější zvuk hodil více, ale co se čitelnosti jednotlivých nástrojů týče, A Umbra Omega rozhodně vyhrává.

Dále se zaměřím převážně na Aldrahna. Jak jsem psal v desce měsíce, rozhodně mě jeho návrat potěšil i přesto, že Kvohsta a jeho výkon (nejen) na Supervillain Outcast naprosto zbožňuji. Jde sice moc dobře slyšet, že si Aldrahn dal vokální pauzu a jeho řev již není, co býval, čehož jsme si také mohli všimnout na nedávném koncertu. Naopak od Gortha mě však jeho teatrální hlasové výjevy velmi baví. Dokonce i kritizované pasáže „smother my spiral repetition“ nebo „beyond the singularity“ beru jako příjemné oživení desky a snahu o vyvážení (celkem slyšitelné) absence drog během nahrávání. Ok, texty nejsou zrovna perfektní. Sice většinu skladeb DHG znám nazpaměť a jsem schopný je sám odzpívat, jenže díky složitosti a povedenosti instrumentální složky nemám větší potřebu se v nich rýpat, i když jejich poměrně důrazná, ovšem celkem zdařilá artikulace téměř bije do uší. Co mě z vokální stránky celkem štve, jsou spíše šeptající momenty nebo pasáže s pokusem o pseudo-ženský zpěv. Naopak ale úlety jako recitace „kiss the blood“ naprosto žeru! Vlastně jo, JO!, veškeré to hekání a sténání se mi líbí více než pokusy o řev.

DHGMísty navíc vokál skvěle doplňuje i instrumentální složku. Třeba do použitého saxofonu nebo kláves více než dobře zapadá. Že by rušil, bych také zrovna neřekl. Někdy sice nastupuje do hodně výrazných pasáží, ale třeba až při několikáté repetici. Asi až ve třetí skladbě The Unlocking (když nepočítám intro, které desku hezky uvede, jako plnohodnotnou skladbu) zavání přehnaný zpěv falešností a začíná trhat uši. Naopak v něm velmi dobře vyznívají kytarové disharmonie, které DHG umí použít nekýčovitě a jinak, než zbytek současné blackmetalové scény, na něž se připojí hekající Aldrahn a opět přidává nahrávce na zábavnosti. Spíše mě vytáčí začátek „They pick my bones“ v Architect of Darkness, kdy spolu s kytarovým brkáním zní vokál téměř infantilně a také natažené klávesové pasáže nejsou zrovna to nejlepší. Vlastně se asi jedná o jediný track, který mě po více než polovinu své délky poněkud štve. Končí však Gorthem zmíněnou, velmi zdařilou melodií a black metalem, jež song zachraňují.  Naopak dobře nasypaný vokál je v Blue Moon Duel, jenž znovu proplétají vhodně zvolené kytarové disharmonie, které se přehoupnou na pomalejší a atmosferičtější zlo, na něž Aldrahn opět naváže rozsekaným vokálním peklem, které kromě pár kratších zaváhání pokračuje až do utrápeného konce.

Je deska překomplikovaná? Určitě. Jenže i k tomu se stavím pozitivně. Nemálo kapel by z množství nápadů použitých v jednom songu bylo schopno napsat celé album. Sem tam na sebe jednotlivé riffy nenavazují úplně ideálně, nepůsobí však ani dojmem, že musely být vecpány do skladeb za každou cenu. Stejně tak i použití saxofonu a poměrně výrazných kláves v sonzích velmi dobře sedí. Než jsem si zvykl na klidnější intermezza mezi blackovými riffy, také chvíli trvalo, ale s narůstajícími poslechy právě tyto pasáže jen rostou a rostou, jelikož v nich vynikne ona perfektní basa. Bubeníkovu práci, která i hlušší místa činí zajímavými, lze také pouze chválit.

Industrial téměř chybí, je to podstatně menší palba a Vicotnik hodně zavzpomínal na Ved Buens Ende, jejichž originality a geniálnosti se mu dostáhnout nepodařilo. Většinu nápadů jsme už pravděpodobně někde slyšeli. Když však umí vzít 17 let starý riff, přiblížit se atmosféře navozené před 20 lety, vše obléct do moderního hávu a velmi precizně zahrát, nelze se na něj zlobit. Ono i to blackmetalové přehrávání stupnice v podání Dødheimsgard zní velmi slušně.

DHGA Umbra Omega bych také neoznačil jako Vicotnikovu sólovku. Jména jako Czral, Skoll nebo Apollyon sice chybí, ale minimálně dle informací psaných v obalu měli basu na starost jakýsi Void a Lars Emil Måløy (čímž nepopírám možnost, že všechny pasáže napsal Vicotnik) a bicí jsou údajně Sekaranova práce.

O genialitě tedy, oproti 666 a Written in Waters, mluvit nelze. I přesto, že se jedná o kultivovanou a inteligentní nahrávku, při snaze o objektivní zhodnocení nelze upřít fakt, že je novinka dost velký guláš a jsou na ní momenty, které ji trochu shazují. Během více než hodinového poslechu ukáží Dødheimsgard mnoho svých tváří a album je třeba mnohokrát protočit, než posluchač všechny objeví a zapamatuje si je. Ani po více než deseti posleších jsem se v jednotlivých skladbách plně nezorientoval, nejsem deskou přesycen a věřím, že mě bude bavit ještě hodně dlouho. Celkově hodnotím A Umbra Omega jako zdařilou a velmi nadprůměrnou desku. Čekat osm let na nové album se vyplatilo.

AddSatan
Hodnocení:
8.5

DHGS touhle deskou to nebylo, není a ještě asi chvíli nebude lehké. Co se týče většiny kladů i záporů, tak musím, alespoň do jisté míry, souhlasit s gorthem. Co se týče těch záporů, tak tam je právě ona míra velmi důležitá. Riffy v blackmetalových smrštích, jakkoliv jsou ve většině případů povedené a funkční, skutečně připomínají deriváty těch, které jsme už slyšeli na SA/666 a jejich geniality nedosahují (ovšem vyrovnat se jedněm z nejlepších BM riffů, které kdy byly složeny, asi už prostě nejde). Horší je to občas s provázaností celku, smysluplným přemostěním blackmetalových attacků k měkčím, brnkacím či experimentálnějším pasážím. Tyto změny často působí zbytečně násilně, skokově až náhodně. K celkové kompozici a dramaturgii mě napadá, že Vicotnikovi zkrátka chybí nějaký korektor, někdo, kdo by mu do toho rozumně kecal a trochu ho usměrnil.

Nicméně díky obsahu a kvalitě pasáží a hudby samotné se mi na tenhle neduh vždy celkem rychle daří zapomenout a tolik ho neřešit. Ducha, postupy a podivnou, surreálně-magicko-melancholickou atmosféru nadčasových Ved Buens Ende se podařilo evokovat, a snad i trochu rozvinout, znamenitě. Tyto části, disponující naprosto nádhernými kytarovými, ale především basovými linkami, z kterých se mi až tají dech a před kterými musím prostě smeknout. Basa je zde kytaře naprosto rovnocenným partnerem (což Vicotnik dokázal už u Code) a hlavní slovo přebírá docela často.

DHG

Aldrahnovo „šílenství“ už není tak uvěřitelné a zlověstné jako na 666, jeho projev je často o něco „hodnější“, dost teatrální, v několika chvílích až přehnaně. Přesto mě převážně jeho vokální kreace poslouchat baví a v mnoha případech je vyloženě vynikající. V některých čistých („“) partech jakoby sem tam volně navazoval na Kvohsta ze SO, na několika místech (vzdáleně?) zase připomíná fanatickou deklamaci a vytržení Davida Tibeta. „Semi(pseudo)-ambientní“  intermezza se mi líbí a fungují dobře (a to AFoS zrovna nemusím). Když budu rýpat, tak se mi sem tam úplně nepozdávají použité rejstříky kláves, ve většině případů jsou ale dobré/v pohodě, docela potěší i vstupy saxofonu a elektroniky, byť nejsou nijak zvlášť výrazné.

Zvuk desky a všech nástrojů - dokonce i bicích - je naprosto lahůdkový a celkem přirozený (jaká to vzácnost v dnešní plastové době). Stejné je to i s jejich souhrou - tu dokonalou spolupráci basy, bicích a samozřejmě i kytar je radost poslouchat. Ještě k bicím - Vicotnik je sice všeuměl, ale podle všeho je nahrál J. D. Vooren (aka Sekaran/Terghl, mj. ex-Code), basu v 5. a 6. skladbě zase L. E. Måløy a oba nelze než chválit. Vypichovat jednotlivé skladby nemá příliš smysl, ale když už, tak souhlasím, že první dvě (myšleno ty po intru) jsou asi opravdu nejlepší.

Zkrátka a dobře - i když jsem si vědom nedostatků a záporů, klady mi u A Umbra Omega podstatně převažují a deska mě baví a to tak, že hodně. V letošním TOPu má místo jisté.

PS:  Když si představím, že by tam místo Aldrahna zpíval Czral, klidně to mohlo vyjít jako druhá řadovka VBE (a možná mohlo i bez toho Czrala?).

Vložit komentář

js. - 18.04.23 14:02:21
ty jo jsem dal první skladbu a už měl sílu jen proklikat pár dalších, z většiny nuda na úrovni 10 let starýho no name post-bm, něco je vyloženě agresivně blbý ("elektronika"), občas z toho vyleze něco, co by mělo potenciál být fajn (v těch skladbách, co zmiňuje Satan), pochybuju, že se mi to bude chtít ještě někdy zapínat. Satanic Art / 666 a trochu i Supervillain Outcast měly kolikrát docela démonickou atmosféru, tj. subjektivně tak pětadevadesátý percentil v rámci bm, ale já už jsem proti tomu tzv. zlu desenzitizovanej/
AddSatan - 17.04.23 17:37:45
DHG jsem taky nikdy jako nějaký velký / větší zlo nevnímal, ale tohle je přece jen výrazně hodnější a krotký, "neškodný", místy až unylý (a "teplý"?) než cokoliv staršího (s prvníma dvěma se to blbě srovnává, ale taky). AUO bylo feelingu VBE blíž, ne že by tu nebyl, ale ty postupy / melancholie jsou míň divný / "magický", víc takový standardní, přímočařejší - často bližší spíš Ulver, nebo až nějakýmu ubulenýmu emo/post-blacku, třeba hned Et smelter 2:15 (v těch první dvou minutách slyším něco jako Sonátu měsíčního svitu od Beethovena mixlou s Kveldssanger od Ulver :) ). První dvě skladby a Halow nejslabší, Abyss... lepší než ty tři, ale taky žádná sláva. Se staršíma skladbama by mohla živě dobře fungovat Det Tomme Kalde Mørke (tam jsou dokonce další derivace riffů á la Satanic Art ... a taky Bach možná :) ), zbytek spíš ne. Ta elektronika na konci Interstellar... je jedna z věcí, co mi připomněla Arcturus (The Chaos Path), trošku na sílu naroubovaný a rozpačitý, i když ne úplně špatný. Ad Pink Floyd - jak tenhle, tak i obal AUO je hodně Dark Side of the Moon :).
mIZZY - 17.04.23 16:20:26
První poslech byl pro mě takovej meh, ale roste to. Rozhodně k tomu nelze úplně přistupovat jako na desku, co navazuje na cokoliv od Satanic Art dále. Ono to svým způsobem kombinuje prvky prakticky všech nahrávek z kapel, v kterých se Vicotnik mihl, a do toho další věci. Pink Floyd jsou v jednom songu úplně jasný, haha. Sem tam se objeví A Umbra Omega část, občas Supervillain, ale stejně tak úplně starý black metaly. Nejslabší z celého alba mi kupodivu přijde ten nejdelší song, kterej aji zveřejnili jako první - Abyss Perihelion Transit. Nejvíce mě baví asi Interstellar Nexus, hlavně asi díky té industrial tucce na konci. Poslechnu to hodněkrát, podle mě to bude dávat docela dlouho, ani A Umbra Omega se mi teď stále neoposlouchalo, byť mě tam docela sere Aldrahn. Tohle je dost jiný, vlastně ještě více VBE než AUO. Místama v tom hodně slyším i Voluptas, haha (náhoda? :) ). Ale jako těch dobrých motivů, co mě baví, to má dost. Spíše si říkám, jestli chce naživo kombinovat songy z tohodle spolu s materiálem z 666, Satanic Art a SO, jak to bude fungovat. Ale když na koncertech skvěle makalo, když po Sonar Bliss řízli En krig å seire, proč vlastně ne tohle? A Bizzi, oni DHG někdy byli nějaké větší zlo? :)
bizzaro - 17.04.23 11:01:08
dojmy se s dalsim poslechem zlepsily, ale je to takovej fajn poslech pro alternativce jako posledni DsO, zadny zlo
AddSatan - 17.04.23 10:27:31
It Does Not Follow, Det Tomme Kalde Mørke a i Interstellar Nexus (trochu prostříhat) jsou převážně docela fajn / dobrý, zbytek mě taky spíš nudí až místy trochu irituje, byť v každý skladbě jsou fajn místa ... nemám ani tak problém s tím, že Vicotnik udělal jednodušší, atmosférickou nahrávku, ale spíš mě ty motivy / postupy / atmosféra často prostě (moc) nebaví, moc natahovaný atd. ... nejslabší deska DHG minimálně od Monumental Possession, možná vůbec... je možný, že se ty dojmy ještě trošku zlepší, ale nevěřím, že nějak výrazně... mj. mi to na různých místech připomnělo Ulver, Pink Floyd, Arcturus, poslední Deathspell Omega, asi i Manes ... vokály často jak cca něco mezi Garmem a Kvohstem, ne všechny se mi líbí, celkově ale asi lepší než Aldrahn na AUO
bizzaro - 15.04.23 13:49:11
BMCurrent teda dost nuda
radek.bxbx - 15.04.23 11:26:17
jsem hodně zvědavý na recenzi nového alba
AddSatan - 16.03.23 09:55:13
Nic moc, je to teda konzistentnější než cokoliv na AUO, vokály mě asi nikde neiritujou tak jako některý Aldrahnovy teatrální výlevy, ale taky výrazně nudnější, než cokoliv na AUO ... jako fajn, ale... mj. ten závěr po 8 minutě zní trochu jako Dordeduh :). No doufejme, že zbytek alba bude zajímavější ... mi přijde, že kapely často vypouští jako singl věci, který fakt nejsou reprezentativní. A v posledním cca roce jsem párkrát AUO poslouchal a pořád mě to dost baví, celkem jsem si i zvyknul na to nelogický napojování a vadí mi ještě míň, než v době vydání. Na druhou stranu mě možná ještě trošku víc serou některý vokály (většina dobrá, místy i super, ale...). S odstupem bych šel o cca 5% dolů, ale převážně pořád hodně dobrý až skvělý (a ta basa!).
mIZZY - 16.03.23 09:22:03
Zatím teda dost rozpačité dojmy, ale tak nějak počítám s tím, že zbytek nového alba bude znít o dost jinak. https://www.youtube.com/watch?v=t5tjkOA7TxI
mIZZY - 08.01.16 14:55:18
To, že DHG pojedou turné se Secrets of the Moon, které mine ČR, se asi celkem ví. Původně jsem nad tím mávl rukou, ale jelikož mě i nové album SotM baví jak sviňa, dost přemýšlím o tom, že bych se znovu vydal do zahraničí. Nejblíže je koncert v Drážďanech, který vychází zrovna na pátek. Nepřidal by se někdo? https://­www.facebook.com/­events/­1653416354929076/
mIZZY - 19.12.15 11:13:30
Tyjo, proč tam zvou takovéhle kapely. Tam asi budu muset taky jet :(
brutusáček - 17.12.15 22:03:22
DØDHEIMSGARD na czech death festu
gorth - 01.08.15 23:18:50
Lugubrum vypadá slibně:)
AddSatan - 01.08.15 21:07:16
ad diskuze k worshipům VBE - zkouším zase poslední Lugubrum (dostal jsem se k nim skrze Urfaust - bubeník nosí jejich triko a teď s nima budou i někde hrát) a to je dost svérázná, asi nejvíc právě z VBE vycházející/chvílema asi i worship (ta basa je jasná) kanálnější podivnost, působí to i trochu jako parodie na VBE (třeba vokál zní jako Vicotnik tak po 10-ti pivech :) ), ale umí i docela hrát a ty najazz/proglý pasáže jsou dost fajn, to album je o Napoleonově výpravě do Sýrie v roce 1799 a nahrávalo se ve starým vinným sklepě... minimálně je to dobře vyjetá sranda, ale i s nějakým hráčským skillem :), nějak se to srovnává i s Circle of Ouroborus a právě i s Urfaust (ale tam bude hlavní spojitost ten chlast a sklepy :) ), ale jde to hlavně z VBE... poslouchat jen spíš v případě, že máte chuť na "něco lehčího" :)
lemmy - 05.06.15 23:00:46
tohle snad ani nemělo vycházet pod jménem dodheimsgard
brutusáček - 04.06.15 17:12:27
gutalax a dhg..zajímavej fest!
mIZZY - 04.06.15 16:26:21
Mimochodem, kdyby chtěl někdo na koncert Dodheimsgard, ale nevychází mu Brutal, tak má příležitost v září v Německu kousek za hranicemi. Některé další kapely jsou taky super! Chaos Echoes, Herder, Teethgridner a k tomu nějaké naše grindy :) Lístky cca za litr. https://www.facebook.com/events/1723271574566346/ DØDHEIMSGARD (Oslo/ Norway) MANTAR (Hamburg/ Germany) CHAPEL OF DISEASE (Cologne/ Germany) GUTALAX (Křemže/ Czech Republic) HERDER (Groningen/ Netherlands) CHAOS ECHŒS (Paris/ France) NIGHTSLUG (Düsseldorf/ Germany) MOSAIC (Thuringia/ Germany) POTHEAD (Prague/ Czech Republic) TEETHGRINDER (Zwolle/ Netherlands) HUMAN LARVAE (Berlin/ Germany) UR (Dresden/ Germany) BITCHHAMMER (Leipzig/ Germany)
gorth - 01.06.15 18:49:58
já chtěl původně dát o něco víc, ale po dvou měsících průběžného poslouchání (20+ poslechů) mě to přestalo bavit, čili ty měsíce na vstřebání mi přijdou v tomto případě jako mýtus (možná měl spíš autor nechat ty skladby chvíli uležet) :) takhle, odhaduju, že kdyby to album bylo celé v post-VBE duchu, dobře složené a s odpovídajícím zpěvem, dal bych tomu tak 85 a byl velice spokojenej/nadšenej - ale materiál tak silnej jako 666/Written in Waters tam imo prostě není, nebo jen stopově (nemluvě o atmosféře)
mIZZY - 01.06.15 16:18:24
Já nad tím hodnocením chvíli přemýšlel, jestli není až přestřelené, ale nakonec si říkám, že i přes fakt, že mě na desce X věcí sere, mě poslech velice baví a deska prostě namakaná (místy až přehnaně) je. Krom toho mám k této hudbě opravdu hodně blízko. Dejme tomu, že SO mě i po těch letech furt na nějakých 9/10 baví, tak tohle je ještě výše. Kdyby byl Aldrahn lepší, některé struktury smysluplnější, Architect of Darkness o polovinu kratší a pár riffů originálnějších, šel bych s hodnocením asi ještě výš. Když A Umbra Omega srovnám například s tím, co vyšlo loni, je to z mého pohledu nejlepší, nejpropracovanější a nejlíbivější deska, co jsem za delší dobu slyšel. Už jen fakt, že jsem ji slyšel téměř dvacetkrát a stále mě baví a objevuju v ní něco nového, mluví za vše. O kolika deskách tohle můžete říct? Poslední, která mě napadá, je asi Hubardo od Kayo Dot.
AddSatan - 01.06.15 15:37:30
gorth: ad "avantgarda" souhlas, bráno takhle - jo disharmonie taky - jsou prostě jiný, než člověk dneska slyší všude okolo a je za tou formou hlavně i cítit nějaký (jiný) obsah ad editor - ideální by mohl být ten Czral bizz: no "vykrádalo" je možná až moc silný termín, ale zvláště některý ty black riffy v sypačkách zní opravdu hodně jako ty ze SA/666 u kterých jen někdo sem tam prohodil akord :) a právěže jen "variace na téma" je to dost často, ale ty VBE mi tam přece jen přijdou alespoň trošku posunutý/rozvinutý, což je fajn
na hlubsi analyzu by clovek s tou deskou pri delce skladeb musel stravit mesice
přesně - sice mi ta honba za aktuálností přijde přehnaná, ale zase psát recenzi až po půl roce... sám jsem zvědav jak se to ještě během pár měsíců (let? :) ) usadí...
Aldrahn obcas zni jak nakej demon z Evil Dead
přésně - taky mě to napadlo :) ad hodnocení - dost jsem váhal, je to někde mezi 8-8,5 a není to definitivní, myslím, že zdůvodněný to mám dostatečně, mIZZY teda překvapil a gorth vlastně taky :) jinak ty texty mi nepřijdou až tak hrozný/rušivý - ale nejsem pan angličtinář, takže... :)
bizzaro - 01.06.15 13:30:19
a mne zrovna treba ta forma skladeb takhle vyhovuje. ani nemam pocit, ze by se tu "vykradalo" nak extra z minulosti, jasne, navazani na VBE je vic nez zrejmy, ale vnimam to dost pribehove, neco jako Mussorgskyho variace na tema, takova soundtrackovitost. "uvodni" Aphelion Void mi prijde nejkomplexneji zpracovana a nejdotazenejsi, ale v kazdy skladbe jsou momenty do vitriny, na hlubsi analyzu by clovek s tou deskou pri delce skladeb musel stravit mesice. Aldrahn obcas zni jak nakej demon z Evil Dead a teatralnost me taky nijak nerusi - s texty to neprochazim, vnimam ho jako nastroj. bud nemam naposlouchano z tohodle odvetvi, ale proste celkova spokojenost, i kdyz toho DHG tam mohlo byt vic :)
gorth - 01.06.15 13:23:16
podle mě je prostě ten pojem "avant-garde metal" zaužívanej a člověk si pod ním dokáže představit něco konkrétního (ve vztahu k novým věcem, které se v žánru děly cca 1995-2005), to je vcelku normální, že označení ztratí vlastní význam, jakmile se žánr nějak fixuje.. experimentuje to akorát v rámci struktury, ale proč ne, asi Yurei je určitě "až moc worship", ale aspoň tam dávají smysl kompozice - já na tu otázku nemám odpověď, je to fakt jen námět na zamyšlení poznámka o editorovi je přesná, občas mám pocit, že bych si na to měl založit živnost, najednou by ze spousty nadějných desek byla spousta skvělých desek;) právě v tomhle smyslu to je sólovka, ne že by to všechno nahrál sám, ale že to poskládal a nebyl tam žádný hlas, který by mu něco rozmluvil o albu Deathtrip vím, ale to už je současný s touhle deskou, šlo mi hlavně o to mezidobí práci s disharmonií jsem určitě zmínit měl, to je fakt osvěžující, ságo taky fajn, ale je tam jen občas vyhnul bych se tvaru "sonzích":) to hodnotíte docela vysoko, na to, že nejste nekritičtí - ale proč ne, ty recenze dávají smysl (narozdíl od spousty adorací, které se vyskytly jinde)
AddSatan - 01.06.15 11:56:32
hm mě tak napadá, jestli tu desku lze ještě právem nazvat avantgardní, když ten obsah a asi i forma z větší části napodobuje něco, co bylo avantgardní před 16-21 lety :), a vlastně jestli progresivní? nejvhodnější by asi bylo (stále ještě) experimentální/tující...? ad gorthova poslední otázka - následovníci Virus a (na Resplendent Grotesque, dál už ne) > "noví" DHG, už jen za to, že ten odkaz dále rozvíjeli někam trochu jinam a drželo to víc pohromadě, Yurei jsem slyšel kdysi asi jednou a přišlo mi to až moc worship, ale zkusím někdy ještě, ten zbytek neznám... a Aldrahn s The Deathtrip nevydal jen demo, ale i loni velkou desku, která teda za moc nestojí - resp. Aldrahn je na ní asi to nejlepší a má to fajn "Thorns zvuk" (mj. to mixoval Snorre), ale riffy a hlavně bicí dost nudný (což zarazí o to víc, že je podle všeho programoval Mullins z The Axis of Perdition)...