Datum vydání: 7. únor 2025
Vydali: InsideOut Music
Žánr: progressive metal
Bicí jsou zvláštní disciplína. Bubeník je motor kapely a
hlavní rytmický prvek. Bubeník nesmí nikdy přestat, udělat chybu a celá kapela
se na něj musí stoprocentně spolehnout. Dost často ale není hlavním
skladatelským pilířem a nijak zásadně se nepropisuje do celkového vyznění
kapely. Tohle ale rozhodně neplatí u Dream Theater.
Fanouškovi, který alespoň koutkem oka sleduje mainstreamovou
metalovou scénu, určitě neušlo, že ztracený syn Mike Portnoy se
po 13 letech vrátil do jejich soukolí. A ovlivnil naprosto všechno!
Přestože nebyl úplně u vzniku a prvních střípků při tvorbě nové desky
Parasomnia a neměl celý projekt úplně produkčně pod rukama, tohle je
v podstatě úplně jiná kapela než na předchozích
deskách s Mikem Manginim. A vlastně je přesně taková, jakou jsem si jí
já osobně vždy přál mít.
O zvuk se stejně jako na předchozí desce postaral Andy Sneap, a i přesto zní díky Portnoyovi naprosto jinak. Dle mého názoru mají mezi sebou Portnoy a Petrucci podobné spojení jako má Tommy Iommi s Billem Wardem. Skladby jsou mnohem více než s Manginim postaveny na kytarovém riffu a kolem něj je obestavena celá struktura skladby. A že je na desce úderných a skvělých riffů opravdu požehnaně. Dokonce bych řekl, že Parasomnia je vůbec nejtvrdší v katalogu Dream Theater. Má v sobě údernost pro mě nejoblíbenější Train of Thought, ale zároveň je barevnější a strukturovanější. Stejně tak klávesy Jordana Rudesse zde mají úplně jinou roli. Nehrají zde hlavní linku, ale dotváří atmosféru a skvěle doplňují, rozvětvují a zepičťují riffy, než aby je rušily, ztlumovaly (jak tomu bylo na minulých deskách) nebo upozaďovaly.
Album otevírá instrumentální skladba In the Arms of
Morpheus. Osmistrunný rytmický zvuk á la Meshuggah už
zde naznačuje, že bude něco jinak. Hned poté následuje fanouškům dobře známá Night
Terror, která je výkladní skříní nových Dream Theater. Skladba byla již představena
na jejich evropském turné, které jsem navštívil,
a již zde bylo
vidět, s jakou radostí, lehkostí a entuziasmem Portnoy nové skladby
hraje. Není to samozřejmě zdaleka takový technik jako Mike Mangini, ale jeho
hra má prostě úplně jiné koule. Jeho v podstatě až bigbítový groovy základ
dává hudbě Dream Theater tu zásadní esenci, bez které dle mého názoru nemůže
fungovat. A ono už i to označení progressive metal pokulhává na jednu nohu.
Ústřední riff Night Terror je až slayerovsky laděný a i riffy v ostatních skladbách na tom nejsou jinak. Například další singly A Broken Man, Midnight Messiah mají opravdu hutné riffy, které bych se nebál zařadit až někam do vod groovy thrash metalu. Nejvíce to ale platí pro skladbu Dead Asleep, kde je nejvíce znát Portnoyův neskutečný tlak a síla jeho hraní v kombinaci s houpavými riffy Johna Petrucciho. I když má ze začátku hodně jednoduchou strukturu, časem se skladba hodně rozkošatí.
Ona „progresivnost“ se zde vyskytuje spíše v hraní si
s motivy a obestavování skladby dalšími vrstvami, protože základ písní je
v podstatě až jednoduše rockový. Co se týče mě, vůbec to ale není na škodu,
ba naopak to nahrává kompaktnosti desky, aniž by obsahovala samoúčelné pasáže s
onaniemi jednotlivých nástrojů. Je to vše samozřejmě i díky skvělému zvuku
Andyho Snaepa, který stejně jako minulý rok s Judas
Priest i tentokrát zvukově dominuje. Daří se mu vybalancovat moderní sound
s jistou opravdovostí.
Další kapitolou je u Dream
Theater zpěv. Asi u žádné kapely jsem nezaznamenal, že by zpěvák dostával
takovou bídu a na každém kroku mu bylo naznačováno, že by se bez něj kapela
klidně obešla. Neobešla.
Nikdy jsem nebyl die hard fanouškem a u Dream Theater mě bavili vždy jen určitá období. Jeden z důvodů pro mě rozhodně byla i nelibost určitých poloh Jamese LaBrieho. Přesto jsem přesvědčen o tom, že do kapely neodmyslitelně jeho zpěv patří a bez něj by to nešlo. Byť občas jeho zpěv balancuje na hranici kýče a jeho barva hlasu mi někdy úplně nevoní, jeho zpěvové linky jsou naprosto nezaměnitelné a jsou protkány těmi správnými tóny, které na mě fungují. Zářný příklad je zmíněná A Broken Man, která má opravdu chytlavý a skvělý refrén a jejím ústředním motivem je protkána celá deska, což dělali Dream Theater i v minulosti, čímž je album krom ústředního tématu taky koncepční. Jeho hlas je na desce postaven podle mě trochu hlouběji než obvykle a nezachází až do těch otravných frekvencí, které mi v minulosti trochu vadily. Hodně mě baví vokály i v již zmíněném singlu Midnight Messiah, kde zní LaBrie trochu jinak než v jiných skladbách. Petrucci se ke konci skladby vyřádí ve skvělém sólu.
I když je Parasomnia na poměry Dream
Theater opravdu tvrdá, najdeme zde i ploužák Bend the Clock. I zde se
LaBrie s výškou hlasu drží při zemi a rozhodně to skladbě pomáhá, protože
není tak přeslazená jako cajdáčky na předchozích
deskách. Na konci desky se tradičně nachází nejdelší skladba. Tentokrát je
to devatenáctiminutová The Shadow Man Incident. Opět začíná chytlavým a groovy
nosným riffem, aby nás během své stopáže provedla až filmovou epickou
dramaturgií se skvělým Jordanem
Rudessem, klasickými rockovými etudami a zpěvnými pasážemi vyprávějící
příběhy. Vzhledem k tomu, že to ale opět celé neskutečně šlape a je to
celé strašně kompaktní, uteče to jako voda a člověk ani nemá pocit, že skladba
má skoro 20 minut.
Dream Theater už dávno nemusí nikomu dokazovat, že jsou zruční instrumentalisti a umějí skládat složité a strukturované skladby. Tuhle desku si prostě jenom užili a tuto radost z hraní přenáší i na posluchače, protože musím říct, že Parasomnia se poslouchá opravdu neskutečně skvěle!
Vložit komentář