PESTILENCE - Spheres

recenze
schoosty
Hodnocení:
10

Vzal jsem si nelehký úkol na svá bedra, když jsem se rozhodl napsat tuto recenzi, avšak v porovnání s tím, čím zatížili svá bedra holandští Pestilence v květnu roku 1993, se jedná o titěrnost. Vydali totiž Spheres.
Než se tomuto klenotu podíváme na zoubek, dovolte, abych se krátce věnoval historii Pestilence - kapely, která se spolupodílela na vzniku královské disciplíny metalové muziky, techno-death metalu.
Kapelu založili v roce 1986 kytaristé Patrick Mameli a Randy Meinhard, ke kterým se zanedlouho připojil bubeník Marco Foddis a baskytarista/zpěvák Martin Van Drunen. V tomto složení nahráli 2 dema: Dysentery a The Penance, jímž si

review_808_px2

Pestilence v roce 1988 získali pozornost labelu Roadrunner a podepsali s ním smlouvu. V září téhož roku už se mohli pyšnit první oficiální deskou, nazvanou Malleus Maleficarum, nesoucí se v čistě thrashmetalovém duchu. Krátce poté kapelu opouští Randy a zakládá kapelu Sacrosanct. Jeho místo nezastupuje nikdo jiný než Patrick Uterwijk, který, jak se později ukáže, utvoří s Mamelim geniální kytarový tandem. Rok 1989 je ve znamení druhé ofiko placky Consuming Impulse, v níž je patrná snaha o důraznější tah na bránu a především o brutálnější pojetí jejich prezentace. Následuje US turné po boku Death a Carcass a odchod Martina Van Drunena. Pestilence se tedy ocitají bez baskytary a zpěvu, což ovšem nezabránilo famóznímu albu Testimony of the Ancients, aby v roce 1991 spatřilo světlo světa. Vokály obstarává sám Patrick Mameli a jako hostujícího baskytaristu kapela povolává techno-deathového pionýra z Cynic, slyšícího na jméno Tony Choy. Výborná produkce, obrovská invence a chuť pánů muzikantů stále se vyvíjet pasuje Testimony na jedno z nejzásadnějších opusů daného žánru a doby.
No a teď kdyby to Pestilence zabalili, mohl jsem to mít bez práce :-). Ale oni řekli ne!

Píše se rok 1993 a z tábora kapely se začínají ozývat zprávy o nové desce a zároveň slova, která se snaží jaksi ospravedlnit budoucí počínání kapely. Dovoluji si citovat Patricka Mameliho těsně před vydáním Spheres: „We tried really to change our music, to improve our songs. I hope that our fans will understand us because we always want to progress and it's impossible for us to keep playing the same things.“ Dokážu si živě představit, že nejednoho tehdejšího ortodoxního fanouška Pestilence tyto věty značně znervóznily a měly proč. Důvod je ten, že Spheres opravdu nemá ortodoxnímu fanouškovi co nabídnout. A tím, co může Spheres nabídnout nám ostatním, bych se rád zabýval v následujících řádcích.
První věc, která nás pravděpodobně napadne při poslechu tohoto CD je možná až přílišná snaha kapely odlišit se (a to zdaleka ne jen po zvukové stránce). Producent Steve Fontana, známý především spoluprací s Marty Friedmanem, a Patrick Mameli vtiskli této desce opravdu hodně osobitý zvuk, v němž hrají prim spíše středové bzučivé kytary a hlavně kytarové syntetizátory, jimiž je deska doslova protkána. V některých pasážích si jen tak nezávisle proplouvají a navozují atmosféru nekonečného kosmu, v němž se celá deska odehrává. To ostatně symbolizuje i nádherný obal, zobrazující naši starou známou mechanickou kouli, která se objevila i na minulém albu, tentokrát však plující

review_808_px3

vesmírem. Autorem obalu je Dan Seagrave, známý též ze spolupráce kapel jako jsou Suffocation nebo Gorguts.
Ale zpátky ke zvukové stránce alba. Baskytara, kterou na této desce obsluhuje zbrusu nový člen Jeroen Paul Thesseling prostě nemá chybu. Spolu s náramně pestrými bicími, skrývajícími spoustu technických fines a detailů, tvoří basa impermeabilitní základ, na kterém musí být radost stavět. A to vše doplňuje nádherně nemocně chorobný Mameliho vokál, který je však dle mého názoru trochu utopený.
Desku otvírá úderný 3dobý riff první skladby s názvem Mind Reflections, která je jakousi předzvěstí toho, co se bude odehrávat dál. Vítejte na palubě vesmírného korábu. Plavba bude trvat něco přes 33 minut, prosím zapněte si bezpečnostní pásy, budou potřeba! Právě se ocitáme v útrobách druhé písně s názvem Multiple Beings. Nese se v pomalejším tempu a dává tak možnost vyniknout celé škále rytmických postupů a zvratů. Ideální důkaz toho, že techno-death opravdu není o hrocení krkolomných riffů v závratných tempech. Ale klid, jak známo, může být předzvěstí bouře. Stejně tomu je i zde. Nemilosrdná černá díra v podobě třetí The Level of Perception už nás má v plné moci… ke konci kulminuje v hudební chaos, kterému přidávají na závažnosti nezvykle vyšponované Mameliho vokály. Bouře utichla stejně rychle, jako začala a my se pomalu probouzíme do Aurian Eyes, což je jedno ze 3 intermezz, které album rozdělují. Smyčce zde použité navozují depresivní atmosféru prázdnoty… ne však na dlouho. Plavba pokračuje a přes pátou Soul Search se dostáváme na mojí absolutní favoritku, Personal Energy. Dámy a pánové, toto je jeden z mála exemplářů, který bych se nestyděl nazvat pojmem jazz-metal. Zvláště pak sólo ve druhé polovině 3. minuty má do jazzu opravdu blízko. Řekl bych, že se jedná o nejdospělejší výtvor na této desce. Během druhého intermezza k nám promlouvají Voices from Within a my se máme možnost nadechnout před tím, než se nenávratně ztratíme v neprobádaných sférách kosmu. Osmá, titulní skladba Spheres patří k dalším vrcholům alba, nebere si žádné servítky, pomalu polyká všechen hvězdný prach, jež jí přijde do cesty. Otvírá jí zdánlivě jednoduchý, avšak rytmicky skvěle vymyšlený motiv, na který logicky navazuje další děj a krásné kytarové sólo ve fusion stylu. Nakonec je to za podpory všudypřítomných syntetizátorů celé zakončeno skvělým zasekávaným riffem. Nastolenými pravidly se řídí i devátá Changing Perspectives, jejímž

review_808_px4

vrcholem je prostřední část, kde se pro změnu zdá, že zde žádná pravidla nejsou. Opravdová lahůdka. Konec plavby se pomalu blíží, ale ještě než zanikneme v čase, máme možnost nostalgicky se pokochat posledními záblesky hvězd za poslechu třetího intermezza (tentokrát z pera novice Thesselinga). Kruh dokonale uzavírá poslední majstrštyk Demise of Time, který skončí náhle jako sfouknutí svíčky až se sami sebe ptáte: “Neprošvihl jsem něco?“
Odpověď zní zcela jednoznačně: ano. Spheres totiž v žádném případě nepatří mezi desky na jeden poslech a i přes zachování pevné a ucelené stavby písně v sobě skrývá ještě mnohá tajemství… tak jako samotný vesmír. Texty, které do konceptu desky geniálně zapadají, se zaobírají duševními stavy a myšlenkami s trochou sci-fi tématiky. A co vlastně kapela Pestilence vydáním desky Spheres dokázala?
Zcela určitě dokázala, že se za ní skrývají neobyčejně invenční muzikanti, kteří tvoří hudbu srdcem, nebojí se experimentovat a naprosto serou na hudební trendy dané doby, což je mi nadmíru sympatické. Zvlášť, když se jim to v konečném důsledku proklatě vymstilo. Ortodoxní bezmozci (rozuměj tehdejší metalisti) desku nepřijali a na základě toho byla kapela nucena ukončit smlouvu s Roadrunner, což vyústilo v rozpad kapely. Když o tom tak přemýšlím, tak se vlastně ani Mamelimu nedivím, že se otočil k metalu zády a začal se zajímat o odlišné hudební styly.
Spheres jako by se ztratilo v propadlišti dějin, i když věřím (ne, já to vím!), že se zachovalo v srdcích opravdových milovníků muziky, kteří k ní přistupují s otevřenou myslí.

Vložit komentář

DR - 18.03.09 15:07:25
brut: zkus druhou desku dismember, starší placky pestilence atd.
brutusáček - 18.03.09 12:02:37
tak já mam mnohdy problem s oldschůlem kvuli zvuku, třeba spheres je děs...
CrusT - 18.03.09 09:28:30
brutusacek: preesne moje slova! a jeste k tomu je to presne takovy, jaky jsem cekal! takze spokojenost...
bizz - 18.03.09 08:58:09
jeste se naucite poslouchat oldschool a pochopite metal, kua :) chcete nechat naky trika Krejtr? ;-) pristi prestupni Martyr! ;-)
brutusáček - 17.03.09 23:33:51
mě se to líbí strašně moc, možná harcovníci starších alb cítí zklamání ale mě to baví od hudby až po zvuk...
CrusT - 17.03.09 21:49:29
no a nejen tam :-)
brutusáček - 17.03.09 20:49:10
in sickness and death - to jsou jasný céčka :)))
brutusacek - 13.01.09 22:03:16
aha tak to z roku 07 neni remaster ale re-vydání...obsahuje akorát bonus živáky...takže nič
brutusaček - 08.01.09 15:17:42
nemá někdo ty remastrovaný sféry?
Meda - 08.01.09 09:49:54
no tak pohle toho bych soudil, ze nic ani novyho nemelo bejt ;-) Pestilence is currently recording the new material which has been described as a modern mixture of "Testimony of the Ancients" (1991) and "Consuming Impulse" (1989), more technical and brutal than all previous albums.
Satan.rap - 08.01.09 06:40:13
ja panackove nevim jestli ono to spis neni az osmdesatkovy...
CrusT - 07.01.09 23:32:03
a to mne se to zas libi hodne, mozna prave proto, ze je to takovy devadesatkovy....
brutusaček - 07.01.09 10:54:46
no len ten soud no....
bizz tech|emař - 07.01.09 01:34:12
no ja nevim, novinka se silnym filingem devadesatejch, ze bych to skoro postnul na Testimony. ale jinak nic, vuuuubec nic nju.. narozdil od "Cecek"..
DR - 07.01.09 01:13:10
bomba
Satan.rap - 07.01.09 00:44:54
CrusT - 24.09.08 21:46:33
fuu, s Wildoerem a v Hansen studios, ja se snad zacnut i tesit!
doom - 31.07.07 14:00:09
myslel som Mameliho rapovanie v demo skladbách. na LP by mal byt len Jelenchowitz.
doom - 30.07.07 19:40:20
dobre znejú, aj keď Mameliho rapovanie malo tiež niečo do seba :-)
bizz - 30.07.07 19:29:37
mas list? jakobych tam Mameliho i zaslech, ale jinak to prece nazpival Jelenchowitz
doom - 30.07.07 19:21:42
dobre znejú, aj keď Mameliho rapovanie malo tiež niečo do seba :-)
bizz - 30.07.07 11:53:37
jj, zni to skvele. hlavne se mi moc libi, jak jinak znej ty songy, co znam z dem Gestaltu/c-187
doom - 29.07.07 23:20:52
Pravdepodobne to už viete, ale leakol debut C-187.
peca - 12.04.07 17:41:53
jakejch treba? ja mel (a porad mam) nektery celkem oblibeny..
yarrdesh - 12.04.07 17:09:51
no mam gangsta metalovejch crossoveru plny zuby po 90tejch letech ..
pf - 12.04.07 00:06:03
www.myspace.com/consumingimpulse
bizz - 10.04.07 09:14:30
proste free gangsta metal jazz :) uvidime, co z toho s reinertem vyleze
yarrdesh - 09.04.07 22:09:14
no stahl jsem nejaky demo c-187 z roku 2006 .. jsou tam tyhle tracky : knee deep in dis shit, pcpmurdareally, collision04, 10-15m, sidewalk-chalk, roadblockdoa, ripdeal electrohiphop vs funkymetal s mameliho rukopisem v tonech. blby je, ze tam furt tlacej ten funky hiphop v rytmech, neustale na treti dobu virbl, kdyz vynecham pasaze kde to lamou pres kolena. ale kdyz lamou, tak pomalu a zase s dominantnim virblem bez ghost noticek a nejakych rychlejsich peklo brejku. furt ten funkymetal ... a jeste me sere hlas oldschool crossoverhiphopovej ;( fakt bych si radsi dal pestilencozni deathmetal se vsim vsudy
bizz - 06.04.07 15:22:08
ach taaak. a stana taky dela baci bac, ze jo? :-)
pepa - 06.04.07 14:43:42
bizz: zatim jen zkusebna, ale zadny zacinajici jelito uz nejsem:) jsem z trebice a mame pakty se stanem, toho znas
bizz - 06.04.07 13:20:12
pepinos: ty taky bubnujes? a kde? .)
pepa - 06.04.07 12:26:16
bizz: jak si to rozdělíme? kterej z nás půjde do Spawn of possession a kterej do necrophagist? :D :D
bizz - 06.04.07 08:56:26
krustymu jedině držkovku :-))
reaper - 05.04.07 19:26:45
jj, Focus X Spheres X Elements je nehorazna rvačka o prvni misto, tezko to seradit a nekomu neuskodit ;) Me se teda neoposlouchalo ani jedno, a ze je teda poslucham hodne casto... skoda, ze se Cynic rozpadli tak brzo, takhle vlastne porovnavame jedinacka s trochu rozvetvenejsimi rodinami :) Paklize by Cynic natocili 3 potazmo pak 4 desky bylo by to porovnani vice na miste... ale to je jedno, zatim servirujte krustymu dalsi porci chlebovy polivky ;))
pepa - 05.04.07 19:02:01
ja to cekal:) ale pravdu nemas:D
bizz - 05.04.07 09:34:48
ses divnej :))
pepa - 04.04.07 21:59:14
sadist:) jelikoz me zajima jestli jsem divnej kdyz me crust ba vic nez spheres (a min nez focus)
bizz - 04.04.07 17:13:30
nic nesosej, vsak by meli byt jeste ve studiu, ci tesne po nem. ja mam doma naky demoverze gestalt/c-187
killer - 04.04.07 17:07:38
tahle deska je mooc ale focus je lepsi!!!!:-))))) akorat me sere ze sem to nekomu kdysi pucil a ten nekdo zmyzel z povrchu zemskeho a to s spheres:-((((((((((((((((((((((((((((((((( c-187 se mi nederi sosnout takze yatim nevim
CrusT - 04.04.07 15:52:16
bizz: tak timhle sis to u me hodne posral, vole :-))
bizz - 04.04.07 14:29:41
myslis jako toho smudlu, co se tu vyjadroval 3.4. nebo jako Sadist? :-)
pepa - 04.04.07 14:10:32
kurvaaaa a co crust?:´-(
bizz - 04.04.07 13:52:19
souhlasim uplne ve vsem, akorat ja to samy mam i s Focus. slysel jsem to snad tolix, kolix bylo mozny a pritom stale neco vylejza.. obzvlast remaster hooodne pomohl. a Foddisek je sice trosku drevnik, ale zase je u nej slyset hodne ta zmena z metly na premejslivce a nektery ty napady by snad nemohl vymyslet nikdo jinej :))
-krusty- - 04.04.07 13:26:19
Bijte mě, kamenujte mě a mučtě mě chlebovou polívkou....ale "focus", ač je vysoce geniální, se rychle oposlouchá (pozor - ještě jednou k "Focus" - je to geniální album), ale "spheres" vydává svoje tajemství pomalu, postupně a posluchač pomalu s albem dospívá... si myslím:-) "Spheres", stejně jako "Elements" zasekne drápek a pojistí si posluchače jednou nitkou, kterou se spojí s uchem, kovadlinkou a hlemýžděm...a za měsíc, dva, tři či rok se tam vrátí s fanfárami!!! A to i přes Marcovy dřevorubecké bicí a absenci přesného metronomu :-))
bizz - 04.04.07 00:02:50
ehm, chces rict, ze uz si slysel neco? to snad kecas, ne?
yarrdesh - 03.04.07 19:25:52
c-187 teda nic moc ;( deathmetalova poloha mamelimu slusela vic, resp. foddis za bicima z toho ten detik delal vic nez reinert..
CrusT - 03.04.07 15:06:04
a jeste mi rouha nick - no toto! :-O
paet - 03.04.07 12:06:47
krusty: to je ruhanie :)))
bizz - 02.04.07 23:08:49
krusty, ty si teda troufas! :)
-krusty- - 02.04.07 22:39:50
ZÁSADNÍ ZÁSADNÍ ZÁSADNÍ!!!!! nepřekonatelné.....má to větší atmosféru než třeba "focus". VIVAT PESTILENCE!!
gorekanec - 02.04.07 13:45:42
jsou sce věci, které mám raději a ne vše mi tam sedí, ale musim uznat, že je to výborná deska a jsem rád, že neupadla do zapomění..
bizz - 02.04.07 09:52:52
hovno: antipočty? dyt to je krasne prehledny, jen zvukove je to rozlozeny a tim pro nekoho mozna trosku neusporadany. v kazdym pripade se tesim na C-187! jsem zvedav, co z toho, co znam, zbyde a jak to bude vypadat s zivyma muzikantama. uvidime..
hovno - 02.04.07 08:04:20
Souhlasím s Mr. Dr. Mám ten samej problém. Prostě tu desku do dnes nechápu. Ten max. divnej zvuk, antipočty. Ale za to se mi vždycky vybaví ta doba, kdy to vyšlo. Spheres je prostě naprostej unikát, škoda jen, že se to nedá poslouchat, hahahaha
pf - 01.04.07 22:43:38
polámala se klika od flašinetu a není, kdo by jí spravil… tak aspoň nahrajeme desku
bizz - 01.04.07 14:41:53
niternost opravena :-)))
reaper - 31.03.07 11:51:34
no... co znamena ta "niternost" v prvni vete? Jinak fine desticka, ostatne jako vse od Pest... btw se mi zda ze Testimony ma lepsi atmosferu, Spheres je ale zase kosatejsi, ruznorodejsi... tezko porovnavat neporovnatelne :)
doom - 30.03.07 22:17:25
Skvelá recka, u ž som ani nedúfal, že si niekto spomenie. Jedna z naj vecí, čo som počul. Ináč ročník 93 bol nehorázne dobrý. A ten C -187 znie dosť nádejne, plus Reinert a Choy v zostave, to ani nemôže dopadnúť zle.
Saint.rap - 30.03.07 18:24:19
bizz : Vsak v poho jen ti to trosku ujelo :)))) ALE JASNE RIFFY TO MA KURVA HUSTY
bizz - 30.03.07 17:39:29
s.rap: zas vse neber doslovne :-) musim ale rict, ze jina podobna kapela neni a trochu az na Creepmime ani snad nebyla. takovyhle riffy dela uz jen ips/apocrypha :)) a co treba zvuk kytar na Spheres? ja ten husi kejhot zboznuju! :-))
Saint.rap - 30.03.07 17:01:29
bizz 30|03|07 [15:18] tyyy vole, tak tos me dostal, dyt to je zvukove zmastenej tritonov, kterej dneska hrajou vsude v Kanade a delaj, ze objevili svet :))) No tak s timhle radeji daleko prrrrrrrrrr. A tady pri vsi ucte. . Jinak z hlediska Spheres je hlaska v bookletu Testimony hodne vtipna. Jinak skvela deska samosebou.
scif - 30.03.07 15:53:37
i když je to pro mě jedna z nej desek vubec co je,a mam v ni jasno jak v létě, chápu že někdo to pochopit stejně nemusi.to byl taky problem ty doby když to vyšlo .proste šok
DR - 30.03.07 15:46:08
takhle, abych to příblížil. Já vlastně doteď nevím, zda se mi to líbí nebo ne. Prostě mám s tou deskou problém, nemůžu o ní říct naprosto nic.
DR - 30.03.07 15:39:12
bizz: no vidíš a já to neslyším ani po 10 letech
paet - 30.03.07 15:22:10
bohuzial, take albumy uz asi nevzniknu...alebo nastastie? :)
bizz - 30.03.07 15:18:48
tyyy vole, tak tos me dostal, dyt to je zvukove zmastenej tritonov, kterej dneska hrajou vsude v Kanade a delaj, ze objevili svet :))) pro me je Spheres deska z all time fave top 3. at nejdu zbytecne daleko, jen treba Uterwijkovo solo v prvni Mind Reflections hrany na smycce nebo to v The Level of Perception - to je blazinec! :) Uterwijk je pro me neco jako Gobel v Cynic.
DR - 30.03.07 15:09:55
vůbec v ničem, asi je to fakt jiná dimenze vnímání
bizz - 30.03.07 15:06:32
v cem? ze je genialni a nadcasova?
DR - 30.03.07 14:55:16
tuto desku jsem doteď nepochopil
paet - 30.03.07 12:51:31
bizz: tak dufam ze to bude aj s venovanim pre mna :)))) http://youtube.com/watch?v=5aIoIV9YR9o
scif - 30.03.07 12:41:10
to je jedno co je to za rok.to tam zahrajem vsechno:-)))
peca - 30.03.07 12:37:12
ok, ja asi takhle individual-focus-unquestionable, akorat unque neni rok 93 no..)
bizz - 30.03.07 12:34:32
paet: to je jen takova mala propaganda, my to uz umime, jen hledame zbytek :-))) BA je uz domluveny, ale pst ;))
paet - 30.03.07 12:12:38
tak rychlo, nech este stihnete tohtorocny brutal assault :)))
scif - 30.03.07 12:10:25
spheres revival- berete este?
scif - 30.03.07 12:08:32
spheres revival- berete este?
bizz - 30.03.07 11:55:51
ty vole, nemuzu to poslouchat. zakladam SphereS revival, hledam lidi... hlaste se!
bizz - 30.03.07 11:21:34
vsak on nam ten rozpad Mameli vynahradi! C-187!!! www.mascotrecords.com/index.php?cid=13&aid=100
bizz - 30.03.07 11:16:52
scif: uz se zas tesim na ten cover :)
bizz - 30.03.07 11:12:56
peca: svate trio? Focus... Spheres... Elements!
paet - 30.03.07 10:46:07
no pred ten individual...by som este posunul Human.... :) a niekde tam strcil unquestionable....a bude to.... :))))
peca - 30.03.07 10:46:02
bizz: upresni )
paet - 30.03.07 10:33:13
no pred ten individual...by som este posunul Human.... :) a niekde tam strcil unquestionable....a bude to.... :))))
scif - 30.03.07 10:18:13
taky dekuji vsem z pestilence za rok 1993. focus to fakt neni :-) ale je to spheres!!!!!!!!!!
bizz - 30.03.07 09:55:42
to taky neni spatny, ale pred ITP je svate trio nanebevzeti! :)
peca - 30.03.07 09:17:44
ja osobne mam v tomhle ranku pred focus jeste individual thought patterns !
bizz - 30.03.07 08:59:23
paet ma recht!!!
paet - 30.03.07 08:56:51
Pre mna je tento album druhou najlepsou vecou, co kedy vysla. Focus je neprekonatelny :)

Zkus tohle