SATYRICON - Satyricon

recenze
sicky
Hodnocení:
8.5

Satyricon přicházejí s nečekaně vyklidněnou deskou, která je na hony vzdálená jejich předchozí tvorbě, nicméně funguje výborně. Nebo jen prostě: „Tohle není Satyricon!“ Deska je asi zatím největším (i negativním) překvapením letošního roku.

SatyriconBezejmenná novinka Satyricon se objevila tak nějak v tichosti, bez velkých očekávání a přiznejme si to na rovinu, překvapila, jako letos zatím ještě žádné album. Jasně, pokusů posunout black metal alternativním směrem tu již bylo samozřejmě hodně (DHG, Ulver, Wolves in the Throne Room anebo třeba poslední Dimmu Borgir) a konečně i Satyricon samotní se snažili vždy nadhazovat jeho nové varianty, nicméně to, s čím přicházejí na své novince, tu asi ještě nebylo.

Album je od black metalu v jeho klasické podobě (rozuměj mizerný, chřestivý zvuk, bzučivé kytary a rychlé klepačky), ale i té teatrální, symfonické, dost daleko. Zůstal sice stejný Satyrův skřehot, ale hudebně je nahrávka (nejen na poměry kapely) dost vyklidněná. Album nikam nespěchá, ubíhá zvolna, má měkoučký, dřevní zvuk a zní docela archaicky. V jistém smyslu je přesunem do metalového pravěku, nicméně nečekejte lacinou heavymetalovou šaškárnu á la Darkthrone. Temné blackmetalové dědictví je u Satyricon stále cítit, a to především díky krásně zachycené atmosféře soumraku a blížící se temnoty (viz výborný, vše vystihující obal).

Ovšem, jak se říká, ďábel se skrývá v detailu. Když se totiž zaposloucháte do Satyrovy kytary, odhalíte, že přes prvotní primitivní, minimalistický dojem, hraje jednoduše geniálně. Neschovává se za hlasitý rámus jako v minulosti a obnažen zamířil přímo k podstatě. Jednoduché, avšak velmi účinné riffy fungují výborně a navíc jsou skvěle podtržené Frostovými bubny. Po produkční stránce vůbec vypadá deska překvapivě dotažená, vše je jasné jak facka a vše krásně vyzní, včetně čistého vokálu S. Hoyema hostujícího v baladě Phoenix.

Satyricon studioPointu alba asi nejlépe vystihují stěžejní skladby Our World, It Rumbles Tonight a The Infinity of Time and Space - plíživě gradující nápadité věci se silným kytarovým riffem, které jsou na rozdíl od předchozí agresivní tvorby Satyricon spíše tiché, klidné, částečně doommetalově epické, mají ovšem napětí, atmosféru. Je ale třeba si všimnout, že, ač je proměna kapely vpravdě veliká, nejde úplně do základu. Skladby jsou stále dostatečně metalové a najdou se jak odkazy na black´n´roll z Now Diabolical, tak na prastaré blackošské tvrďárny. Vše je jen zabaleno do nového zvukového kabátu a zahrané s nadhledem a jistou „stařeckou vyklidněností“. Výsledkem je tak nejen „něco jiného“, ale i příjemně variabilní a nečekaně pestrá a vyzrálá deska, kterou by od Satyricon čekal asi málokdo.

SatyriconNetřeba připomínat, že Satyr s Frostem již před lety pochopili, že klasický black, který hráli na Nemesis Divina, pro ně není úplně to pravé ořechové a snažili se vždy hledat nové cesty, ale teprve teď podle mého našli tu správnou, na které mohou zestárnout s grácií a noblesou, jak se na správné ikony stylu sluší a patří. V této souvislosti mě napadá přirovnání k sice žánrově rozdílným avšak podobný přerod absolvujícím Mastodon, kteří také podobným způsobem na posledních deskách vyměkli, ale své minulosti se nezpronevěřili. A stejně tak i Satyricon, jedna z prvních a zásadních kapel legendární norské scény, má na podobnou pozici stárnoucího mentora i právo a zkušenosti.

Tipuju, že fanoušci starých alb a vůbec ortodox blackeři budou valit bulvy a kapelu zatracovat, nicméně pro mne (blackem tolik nezatíženého posluchače) se jedná o velmi příjemnou a zajímavou desku se silnou atmosférou, která daný žánr představuje v decentní a překvapivě přijatelné podobě.

bizzaro
Hodnocení:
6

SatyriconDá se říct, že skoro žasnu nad tím, čemu všemu se ještě dá říkat black metal. (To ale občas nad žánry obecně.) SatyriconSatyricon je „přiblbe“ očouzenej stoner/heavy occult rock a dalo by se většinou své stopáže nazvat ucajdaným emo bl…rečíkem (Nocturnal Flare), ale cyp s tym. Spustíte-li album a odhlédnete-li od Satyrova vokálu, nedokážu si představit, že by se prakticky cokoli z něj na některém z jejich bývalých trůnů mohlo usadit, ale furt, byť udiven tou inspirací v klasickém metalu, poslouchám. Jenže pak přijde Phoenix a důkaz toho, že duo Norů, které už léta po fázi vývoje v black´n´rollové těleso není schopno napsat pořádnou blackovou mrdu (proto bych prominul), definitivně ztratilo soudnost. Jako, přátelé, nejsem žádnej hejtr, ale co je moc, to je moc… pak desku už vypínám s drkotajícími zuby a pocitem, že Quorthon s celým nordlandským ručníkem na čele připravuje ve Valhalle pro Satyra s Frostem pořádnou porci „krve ohně smrti“.

Dobře. Tak ještě jednou, uklidnit se, zapomenout na Phoenix a co se na Satyricon dosud odehrálo a zkusit desku od její druhé poloviny, která začíná, a teď to prozradím, skvělou Walker Upon the Wind. Podkladové mefistovské vokálové skřeky, sem tam industriální prozvuk, parádní tempo… asi bych měl tu hlášku o neschopnosti dua napsat pořádnou blackovku vzít zpět. Pak už ale Satyricon zas navlečou svůj black´n´rollový Kabát a dohrají desku vcelku uspokojivě, ač výrazně ve stylu úvodních skladeb, až do konce. Jednou šlapavě s Nekrohaven, jednou blackově svižněji s Ageless Northern Spirit, pak s bathoryovs(epic)kou The Infinity… a finišují krátkým epilogem Natt a je (na standard verzi) konec. Až na „tu hrůzu” uprostřed to celkově dává smysl, ale tohle je Satyricon a proklamovaná budoucnost žánru? (Aspoň že ten Ihsahn má rozum.)

SatyriconCo si o albu myslet? Satyr umí pracovat s médii a veřejností, tudíž na album bylo natěšeno nejedno, i neblackové, ucho. A celkově se tento přístup, dle mě, odrazil i v obsahu alba, kdy nehledě na to, co Satyr hlásil, ve finálním produktu má odlišně jinačí podobu. Asi to není úplně špatná deska, ale těch několik fajn nebo funkčních momentů mi na její výraznější vytlačení nad průměr nestačí. Tohle prostě „není” Satyricon, tohle tak ňák dokáže složit „každá“ kapela. Sicky jako „milovník” klasických metalů, dívím se, bere, já ne.

Možná je takto tahle deska zamýšlena. Však co jiného než humbuk (protichůdných názorů) okolo ní je pro její úspěch a osobní seznámení fanoušků s ní potřeba. Satyricon si to sice mohou dovolit a odvaha jít dál/se posunout jim nechybí, ale zas neradno všechny posluchače jako beznázorové ovečky úplně podceňovat. Není se třeba ničeho bát, avizované zlo (tedy black metal v hudební ani zvukové podobě, až na super obal) se nekoná.

Vložit komentář

jazzko - 13.02.14 18:23:28
jazzko, chlape, tvrdit čtenářům metalovýho serveru, že metalový zpěváci neumějí zpívat, a přitom další větou přihodit, že metal už leta neposloucháš (a tudíž o něm víš kulový), je trapas. Upřímně, chápu, že každý má svoji pravdu, ale honit si ego tím, že budu metlošům vypisovat, jaký že jsem to znalec jazzu, je nonsens. Nezapomínej prosím nato, že metal poslouchají především ti, které ta tvoje hudba sere :) a ad Skladba Phoenix, ta je dobrá právě proto, že ten zpěv je tam takový jaký je, zvláštním způsobem nedokonalý, podivný, se zvláštní náladou, a hlavně zapamatovatelný. Technika, oktávy, ječáky, atd..to samo o sobě neznamená nic
Tak trochu se to otáčí proti mně, ač není žádný důvod, nejsem s nikým v rozporu. Trochu si to shrńme: Phoenix je zazpíván dobře (v rámci žánru), skladba se mi líbí a i celá deska. V metalu se nehraje příliš na zpěv, důležitá je spíš instrumentální stránka a to se asi (dle tvrzení zde diskutujících) nezměnilo ani za posledních 10 let, nebo ano? S jazzem jsem tady nepřišel jaksi sám, ale byl jsem vyzván k tomu, abych uvedl zpěvačky, jež se líbí mě, tak jsem to udělal. Je to problém? Jediné co tvrdím je, že metal nepotřebuje ty nejlepší zpěváky a tak tam ani nejsou (nebo jenom poskrovnu). To co někdo považuje za dobrý zpěv, jinému třeba trhá uši, s tím se nedá nic dělat. Pokud se někdo chce hádat o kvalitě zpěvu, ať si najde učitele zpěvu a podebatuje se s ním. Já o tom nikoho přesvědčovat nehodlám, dovolil jsem si pouze vyjádřit svůj názor. Další diskuze na toto téma už mě přestává naplňovat a tak další vaše připomínky ponechávám bez reakce. Děkuji za smysluplné příspěvky a jsem rád, že jsem třeba někomu i rozšířil obzory. Na oplátku jsem dostal tipy na několik zajímavých kapel. Ale aspoň se tady ta diskuze trochu rozhýbala, no ne..? :)
pf - 11.02.14 23:24:43
napada me asi 97 dobrejch metalovejch zpevaku, z fleku. ale taky takt nejak médl zrovna kůli zpěvu neposlouchám
sicky - 11.02.14 19:58:35
jazzko, chlape, tvrdit čtenářům metalovýho serveru, že metalový zpěváci neumějí zpívat, a přitom další větou přihodit, že metal už leta neposloucháš (a tudíž o něm víš kulový), je trapas. Upřímně, chápu, že každý má svoji pravdu, ale honit si ego tím, že budu metlošům vypisovat, jaký že jsem to znalec jazzu, je nonsens. Nezapomínej prosím nato, že metal poslouchají především ti, které ta tvoje hudba sere :) a ad Skladba Phoenix, ta je dobrá právě proto, že ten zpěv je tam takový jaký je, zvláštním způsobem nedokonalý, podivný, se zvláštní náladou, a hlavně zapamatovatelný. Technika, oktávy, ječáky, atd..to samo o sobě neznamená nic
jazzko - 11.02.14 14:49:20
taktze :) Einar Solberg (Leprous - treba nová deska Coil), Spencer Sotelo (Periphery - skladbyyy... Ji, Have a Blast, Scarlet), Russell Allen (Symphony X, tohle je vic heavy/power, ale je hodne svuj), Joe Duplantier (Gojira, priklad metalovyho zpěvu, treba skladba L'Enfant Sauvage), Dan Tompkins (Skyharbor, ex-Tesseract - album One), Warrel Dane (Nevermore - klido neco z The Obsidian Conspiracy), Eric Kalsbeek (ex-Textures, deska Silhouttes), Mikael Åkerfeldt (Opeth, skoro cokoli, ale dej si neco z poslednich dvou alb treba), Jørn Lande (Ark - Burn the Sun)... treba takto :)
Až budu mít čas, určitě se na to podívám, zatím dík za podrobné tipy..
ad jazz, ok, jak ses tu rozepisoval o opeře jako jediné osobní cestě dál, představil jsem si něco jiného, mě ten žánr jako takový moc nebaví, s výjimkou Norska, odkud mě baví skoro všechno, švýcarských minimalů a nějakých roztroušených náhod (experimentálnějších)... ale už dlouho jsem ty klasičtější věci nezkoušel, tak dám tvé tipy ad hledání, ono by to dost možná stačilo napsat do yt, s oklikou přes google do půl minuty, no ale to je jedno offtopic: chudáci Satyricon
Neříkám, že to třeba nebude jinak, ale posun ve vnímání hudby je (alespoň u mně) věkem opravdu znatelný a já se nerad vracím zpátky, takže logicky mi vychází, že bych měl směřovat spíše ke složitějším hudebním útvarům, což klasická hudba (včetně opery) bezesporu splňuje. To sem ale nepatří, to je nakonec každého věc, kam a kdy se vydá. Youtube! A víš, že mně vůbec nenapadl? Já ho moc nepoužívám, nikdy jsem si na něj nezvykl, jsem asi "old school" :)) Ale na rychlé "skouknutí" určitě postačí, tak příště zvolím tuto jednodušší cestu.. Satyricon, proč chudáci? Jakože kam se zvrtla diskuze pod recenzí jejich desky? No, nakonec na tom tak zle nejsou, vždyť jsem je vlastne hodně chválil.. :)
..jakože třeba mě to jako pecka debata připadá, a strávil jsem na ní víc času a lepšího, než s novýma satyricon :)
To je fajn, k tomu by přeci diskuze měly z principu sloužit.. vyměnit názory a případně se dovědět něco nového.. Těší mě, že se diskuze prozatím nezvrhla do vulgární roviny plné osobních invektív..
Přijde sem člověk, kterej očividně z metalu nezná nic a začne poučovat, že metalovej zpěv stojí za prd - všichni se toho chytnou a začnou ho přesdvědčovat, že to není pravda... Ajajaj.
To, že neznám kapely, které dnes aktuálně frčí mě jako diskvalifikuje z veřejné debaty? Za 10-20 let zas nebude další generace znát ty dnešní kapely, smiř se s tím.. Diskuze je o desce Satyricon a o zpěvu v kontroverzní skladbě Phoenix. Nikde nikdo nenapsal, že metalový zpěv stojí za prd, naopak, metalový zpěv je super a do metalu patří. Za prd stojí akorát takový zpěv, který si hraje na něco, na co nemá a to platí obecně v jakémkoliv žánru..
DR - 11.02.14 10:43:50
Je vidět, že tu chybí Abbbrrro. Přijde sem člověk, kterej očividně z metalu nezná nic a začne poučovat, že metalovej zpěv stojí za prd - všichni se toho chytnou a začnou ho přesdvědčovat, že to není pravda... Ajajaj.
pf - 11.02.14 09:00:23
jo, přesně, gorthe, chudáci satyricon. hele, mně třeba přišlo super vůbec to převedení debaty do roviny, co je pro vás v hodnocneí zpěvu důležitý. technika, charisma apod.. a jsem rád, že ta moje vkladka vyzněla ironicky
lemmy - 11.02.14 04:10:23
ad pf: pecka příspěvek (jinak řečeno, naprostá klasika, čekám, kdy se u těchhle tvých větiček objeví ©;))
jestli on to tentokrat peťa nemyslel vážně :D jakože třeba mě to jako pecka debata připadá, a strávil jsem na ní víc času a lepšího, než s novýma satyricon :)
gorth - 10.02.14 20:45:41
ad pf: pecka příspěvek (jinak řečeno, naprostá klasika, čekám, kdy se u těchhle tvých větiček objeví ©;)) ad Corey: dobře:) rozpoznatelnej možná, ale v takové až moc "procítěné" sféře:) ad jazz, ok, jak ses tu rozepisoval o opeře jako jediné osobní cestě dál, představil jsem si něco jiného, mě ten žánr jako takový moc nebaví, s výjimkou Norska, odkud mě baví skoro všechno, švýcarských minimalů a nějakých roztroušených náhod (experimentálnějších)... ale už dlouho jsem ty klasičtější věci nezkoušel, tak dám tvé tipy ad hledání, ono by to dost možná stačilo napsat do yt, s oklikou přes google do půl minuty, no ale to je jedno offtopic: chudáci Satyricon
pf - 10.02.14 19:48:00
pecka debata
bizzaro - 10.02.14 10:07:01
no tenhle hype taky nechápu:) (a vůbec netvrdím, že covery nemůžou být super a přínosné, kdyby to tak náhodou vyznělo) btw, bizzi, Corey ze Slipknot jako výborný zpěvák? ty čisté věci jsou jen lepší popík, ne?;) navíc mám skoro podezření, že právě to je ten případ šikovnosti pánů ve studiu (ale to je pocit založený na velikosti a komerčnosti kapely, nic víc)
covery neposloucham, ale ten od S&S je absolutne nadpozemskej! co se tyce Coreyho, no jestli znas jen Slipknot, tak to je trosku malo - hostovacky, Stone Sour a predevsim lajvka. je to pro tebe asi trosku zvlastni, ze saham po nem (velka masova kapela), ale je naprosto vybornej zpevak schopnej pouzivat ruzny techniky, ma fantastickou rytmiku, dobre intonuje a navic je rozpoznatelnej, ne, zadna prace studia to neni. a samozrejme se tyhle debaty ucastnim proto, ze mam radsi instrumentalni hudbu, pac zpev to umi nadherne zmrsit, cili zpev me, kdyz uz, fakt zajima (stejne jako zpevacky :))
z doporučovaných interpretů k poslechu ty, které byly jasně popsané, tedy ten a ten z kapely té a té. Zcela jsem vynechal doporučení založených na jménach samotných zpěváků, neb zjišťovat kdo kde s kým a v jaké kapele hraje
taktze :) Einar Solberg (Leprous - treba nová deska Coil), Spencer Sotelo (Periphery - skladbyyy... Ji, Have a Blast, Scarlet), Russell Allen (Symphony X, tohle je vic heavy/power, ale je hodne svuj), Joe Duplantier (Gojira, priklad metalovyho zpěvu, treba skladba L'Enfant Sauvage), Dan Tompkins (Skyharbor, ex-Tesseract - album One), Warrel Dane (Nevermore - klido neco z The Obsidian Conspiracy), Eric Kalsbeek (ex-Textures, deska Silhouttes), Mikael Åkerfeldt (Opeth, skoro cokoli, ale dej si neco z poslednich dvou alb treba), Jørn Lande (Ark - Burn the Sun)... treba takto :) btw, Jazzko, nakej jazzik nam tu taky vysel, treba Coltraine nebo ten Davis
jazzko - 10.02.14 09:01:07
jasné, tak nějak jsem si to představoval s těmi zpěvačkami, já chci od hudby něco úplně jiného, takže spíš než dokonalý zpěv čekám nějakou invenci ve skladbě a zvuku celkově, čili ne přehrávání starých hitů.) experimentovat bez míry!;) někdy je úžasné právě to neumětelství, protože je bezprostřední a klidně i nové jinak souhlas překvapuje mě, že jsem i trefil, co se bude líbit a co ne:p akorát škoda, že sis nedal Arcturus spíš s Garmem než to poslední album s Vortexem, a taky škoda, že ses nepodíval na ty bizzovy tipy
Většinu času investuji do jazzu jako takového a tam se zpívá málokdy. K jiným žánrům jsem přešel zrovna proto, že mi v metalu chyběla invence, nápad, posun, cokoliv. Vše už jako bych slyšel tisíc krát, jenom v bledě modrém. Změna byla nevyhnutelná, v opačném případě bych ustrnul na mrtvém bodu. Za tu dobu asi osmi let jsem poznal nesčetné množství umělců ze světa jazzu i world music a pokud by byl zájem, mohu vřele doporučit masakroidní desky třeby od Kennyho Garretha, nebo inovátorství Coutney Pine, který ani jednu desku nemá stejnou, případně klasiku všech klasik, neuvěřitelnou, nenapodobitelnou a nezahratelnou desku Bitches Brew od Miles Davise. To aby bylo jasno, že i já obvykle očekávám od hudby něco více, než jenom covery starých skladeb a voice jazz je jenom malou částí toho co poslouchám. Ale původní příspěvek byl o zpěvu toho chlápka ve skladbě Phoenix, proto se debata stočila tím směrem. Pamatuji si, že mě svého času fascinovaly i desky takřka amatérské, které ale měly zajímavé nápady a atmosféru (jako například od dnes už nedohledatelného Avatar), takže prohlášení, že neumětelství má také své kouzlo, rozumím. Projel jsem zpětně diskuzi a vybíral jsem z doporučovaných interpretů k poslechu ty, které byly jasně popsané, tedy ten a ten z kapely té a té. Zcela jsem vynechal doporučení založených na jménach samotných zpěváků, neb zjišťovat kdo kde s kým a v jaké kapele hraje, případně zjišťovat ve kterém albu Arcturus zpíval Garm a ne Vortex, to by už mě stálo víc energie, než jsem byl ochoten investovat. Už tak bylo časově náročné dohledat a stáhnout desky jenom proto, abych si je jednou či dva krát vyslechl, takže se omlouvám, že jsem do toho nedal více, ale mám i jiné věci na práci.. :)
gorth - 08.02.14 18:41:37
no tenhle hype taky nechápu:) (a vůbec netvrdím, že covery nemůžou být super a přínosné, kdyby to tak náhodou vyznělo) btw, bizzi, Corey ze Slipknot jako výborný zpěvák? ty čisté věci jsou jen lepší popík, ne?;) navíc mám skoro podezření, že právě to je ten případ šikovnosti pánů ve studiu (ale to je pocit založený na velikosti a komerčnosti kapely, nic víc)
bizzaro - 08.02.14 15:53:18
čekám nějakou invenci ve skladbě a zvuku celkově, čili ne přehrávání starých hitů.) akorát škoda, že sis nedal Arcturus spíš s Garmem než to poslední album s Vortexem, a taky škoda, že ses nepodíval na ty bizzovy tipy
pro gortha: treba takhle? nejlepsi cover, co jsem slysel a hlavne nejvic ímo pro me, u toho umru http://vimeo.com/37124151 pro jazzka: jj, ty my tipy sis mel dat :)
gorth - 08.02.14 15:06:58
hehe, díky za obsáhlý rozbor jasné, tak nějak jsem si to představoval s těmi zpěvačkami, já chci od hudby něco úplně jiného, takže spíš než dokonalý zpěv čekám nějakou invenci ve skladbě a zvuku celkově, čili ne přehrávání starých hitů.) experimentovat bez míry!;) někdy je úžasné právě to neumětelství, protože je bezprostřední a klidně i nové jinak souhlas překvapuje mě, že jsem i trefil, co se bude líbit a co ne:p akorát škoda, že sis nedal Arcturus spíš s Garmem než to poslední album s Vortexem, a taky škoda, že ses nepodíval na ty bizzovy tipy
jazzko - 06.02.14 11:51:50
[quote] jazzko, a ty pěvecké bohyně jsou jen na neskutečné řemeslné výši, nebo i dělají nějakou zajímavou hudbu?:) napadá mě srovnání s Sidsel Endresen nebo i Jenny Hval...:p [/quote] Gorthe, děkuji ti náčelníku, že ses mě zastal.. :) Řemeslnou úroveň a techniku zpěvu snad ani nemusíme rozebírat, tam nelze říct nic negativního. Zajímavou hudbu samozřejmě dělají, alespoň pro mně zajímavou je, pokud to myslíš ve smyslu tom, že ty desky zaštiťují svým jménem. Pokud je tvá otázka ale směřována na jejich přímý podíl na vzniku té hudby ve smyslu autorském nebo instrumentálním, pak tě asi budu muset zklamat. Tyto zpěvačky povětšinou předělávají skladby od dalších legend minulosti typu Elly Fitzgeraldové, Niny Simon a podobně. Pokud se jedná o nové skladby, s největší pravděpodobností jim je píše někdo jiný a nahrají je s těmi nejlepšími hudebníky současnosti (samozřejmě v rámci žánru), se studiovými hráči nebo třeba i s nějakou filharmonií (záleží na projektu). Chtěl bych ale říct, že z mého pohledu toto není podstatné. Hlas je taky nástroj (a možná že ten nejdokonalejší - nebo znáte nějaký jiný nástroj, kterým se dá navodit tak pestrá škála tónů a barev?) a ony ho ovládají naprosto bravurním způsobem. Zlehka jsem si projel ty dvě zpěvačky, o kterých píšeš: Sidsel Endresen - určitě dobrá zpěvačka a i vcelku zajímavá a nevtíravá hudba na klidné nedělní odpoledne :) Jenny Hval - na můj vkus má dost nepříjemnou barvu a trochu ukvíkaný projev, za mně tedy nee :( Jinak díky za tipy! [quote] jestli to zmíněným "pěveckým bohyním" nikdy naživo neuklouzlo? Počítám, že ne, i když kdo ví... [/quote] Dobrý zpěvák by měl být schopen slušného projevu i naživo. Ve studiu udělají zpěváka i ze mně :) Ale je pochopitelné, že člověk není stroj a nemůže podávat 100% na všech vystoupeních. I hrdlo se může rozladit, může být nemoc, nechuť zpívat a hrát zrovna teď a tady, cokoliv.. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Dále tady padala jména kapel a zpěváků a já tady nejsem žádný arbitr a nemám patent na rozum, takže mě prosím neberte zas tak úplně vážně, nicméně jsem si poslechl aspoň pár ukázek od těchto seskupení: Arcturus - ten chlápek na to strašně tlačí a na ty vyšší polohy nemá kapacitu, občas mu to slušně ujede. Hudba v pohodě, toto bych si občas klidně pustil (vyslechnuto: Daemon Painter, Hibernation Sickness Complete). Madder Mortem - to je ženská? pokud ne, tak se někde stala chyba :) Ne, vážně.. její projev je nejméně o třídu výš, je slyšet že má školený hlas a že se tomu věnuje. Ale občas ty úlety do výšek by si odpustit mohla, tam se jistota trochu ztrácí a hlas přechází v řízený jekot. Hudba mě ale moc nebaví. (vyslechnuto: Formaldehyde, Armour) Resplendent Grotesque - tuctový zpěv, nic co bych neslyšel u desítek jiných, kvílení (vyslechnuto: Jesus Fever, I Hold your light) Unexpect - drží se tónu ale, tím pozitiva končí. Nelíbí (vyslechnuto: Rooted Shadows) A to by stačilo, víc času už se mi nechce do toho investovat.. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Obecně vzato, k metalu jisté intonační nepřesnosti, nečistoty a nedokonalosti patří. Poslouchal jsem metal z jiných důvodů, než kvůli zpěvu. Akorát nyní, díky poznání jiných hudebních žánrů, si uvědomuji posun v mém vnímání, a to co předtím bylo skvělé, nyní už nedostačuje nebo dokonce nevyhovuje. Ono klást jazzové zpěvačky do srovnání k těm metalovým není příliš fér, to já vím, ale chtěli jste je slyšet, tak jsem je zde uvedl. Někdo tady taky zmiňoval, že ve srovnání s operním zpěvem, je třeba i jazzová zpěvačka nedokonalá. Tak úplně nesouhlasím, neb operní zpěv pracuje především s přirozeným vibratem, kdežto v jazzovém zpěvu jde zejména o zajímavou barvu a práci s hlasovými polohami, čili jsou tyto dvě techniky zcela nesrovnatelné a nelze je zaměňovat nebo dokonce suplovat (jako že by v opeře zpíval jazzman? really funny!). Mimochodem když už jsme u toho, opera je nádherný hudební žánr, ke kterému mám postupem času stále blíž a tuším, že až vyčerpám jazzové vody, už zbude jenom jeden směr, který nebude mířit vzdat. Doposud jsme se věnovali zpěvu čistému a tak při něm i zůstaňme. Mě by ke štěstí stačilo, kdyby se v metalu zpívalo buďto growlingem nebo když už čistě, tak bez tlaků a snah o co nejvyšší rozsah, na který většina beztak prostě nemá. Hlasu svědčí přirozená poloha a jenom výjiměční zpěváci by se měli pouštět do experimentů.. Každopádně děkuji všem za komentáře a příspěvky, jsem velmi překvapen, ale i potěšen, jakým způsobem a hlavně na jaké úrovni se zde diskuze rozvinula. Za těchto podmínek, bude li zájem, rád podiskutuji i v budoucnu.
gorth - 04.02.14 17:27:51
whatever... "technicky famózní" byl pokus o vyvození definice z jazzkových příspěvků; a upřímně se mi nechce citovat všechny věty, ze kterých jsem k tomu došel, kvůli kterým jsem se ozval atp., takže to nechám plavat a spíš se o tom pobavíme na nějakém koncertě, kde bude i menší nebezpečí nedorozumění:) jinak jsem zvědav, jestli si to jazzko poslechne a hodí sem srovnání nebo jakýkoli komentář
AddSatan - 04.02.14 11:49:44
jenze tohle je treba si definovat, nez se zacnes o necem bavit
rozhodně, ta definice "zpěvák/čka nejvyšší úrovně" se tu objevila až v závěru + až v posledním příspěvku definoval konkrétní případy s kterými to srovnává, kromě teda "Anneke z ex The Gathering", která mu "opravdu kvalitní" přijde, s kterou podle mě zde další jmenovaní/né srovnatelní jsou úplně v pohodě...
ja "kvalitni" zpevaky vyjmenoval (vsechny nize uvedene) ;)
já taky - možná až na toho Garma (s otazníkem a bral jsem v potaz studiovou tvorbu Arcturus, ne Ulver živě).
bizzaro - 04.02.14 09:03:50
ale hlavně - Mluvilo se o "kvalitním zpěvu", "opravdu dobrém zpěvákovi" apod. nemýlím-li se?
jenze tohle je treba si definovat, nez se zacnes o necem bavit, protoze kazdy tu "kvalitu" a "opravdu dobreho" vnima jinak, takze... za sebe rikam, ja "kvalitni" zpevaky vyjmenoval (vsechny nize uvedene) ;)
AddSatan - 04.02.14 01:45:46
co pro vas znamena ten dobry zpev - vyjimecny projev, zajimavy hlas, nebo technicka stranka (dech, intonace, fraze..)? ja to zohlednuju vsechno najedno, proto jsme uvedl ty zpevaky, ktere jsem zminil
já to beru stejně a je toho asi ještě víc - určitá "emoční uvěřitelnost" (ehm feeling, nebo jak to říct) apod., jsem ale schopen spíš přimhouřit oko nad občasnou, mírnou technickou nedokonalostí, než nad ostatními faktory... gorth: tak jako dovolit si můžeš co chceš, ale přijde mi to zbytečný/přehnaný...pf-ho i tvůj příspěvek chápu, ale myslím, že právě u zmíněných Norků/ek apod. to zpěv rozjíždí docela slušně a často na sebe strhává pozornost opravdu hodně - ale jako jo, "bohyně" jsou v tomhle ještě dál, mají na to prostor, ale to už fakt zase jenom šoupeme hranicema... ale hlavně - měl jsem dojem, že tam nikde termíny jako "technicky famózní zpěvák" nepadaly ne? Mluvilo se o "kvalitním zpěvu", "opravdu dobrém zpěvákovi" apod. nemýlím-li se? To je jako bych jazzkovi zkoušel argumentovat, že jeho "bohyně" nejsou nic moc, protože vrcholný operní zpěváci/čky jsou ještě dál... edit: ok pak tam padlo "v metalu zpěvák/čka nejvyšší úrovně v podstatě zbytečný/á a neuplatitelný/á." tak pak ta technická úroveň dejme tomu.... "zbytečný / neuplatnitelný" to si nemyslím.
bizzaro - 04.02.14 01:02:17
ono je to asi spis o tom, co pro vas znamena ten dobry zpev - vyjimecny projev, zajimavy hlas, nebo technicka stranka (dech, intonace, fraze..)? ja to zohlednuju vsechno najedno, proto jsme uvedl ty zpevaky, ktere jsem zminil - doplnil bych treba Correyho Taylora, to fantastickej zpevak, nebo klidne Oyvinda Haegelanda (Spiral Architect), kdyz davate ty Norky. Bruce tam byl spis proto, ze i kdyz je to hevikar, zpiva prijemne, nevypjate, neprepina hlas, ma jasnej ton
gorth - 03.02.14 23:56:21
si člověk rejpne a hned schytá Honzíka:)) hele, koukal jsem (letmo) na "bohyně" a doprovází je takové vyklidněné, hravé jazzíčky, v porovnání s nimi si myslím tu kytarovou stěnu můžu dovolit i obecně když si vezmu Arcturus a Madder Mortem - ta hudba je daleko víc komplex (s tím souvisí i pf-ho příspěvek), nic se tam nemůže takhle rozjet a nechat ostatní vzadu - takže, jak říká jazzko, tam je nějaký technicky famózní zpěvák zbytečný (podotýkám, že obě kapely mám hodně rád a zpěv do toho zcela zapadá) kromě těch dvou jsem taky zmínil tři Norky, ale to je jedno; Kvohst je dobrý, ale vzpomínám si, jak v Transylvánii jedno náročné místo prostě upravil a zazpíval lehčí variantu - Resplendent Grotesque je super, i díky jeho hlasu, ale nepřijde mi jako technicky (!) dokonalý zpěvák -> si myslím, že obě strany berou "dobrý zpěv" jako něco jiného - jazzko třeba narozdíl od bizze nepovažuje Dickinsona za dobrého zpěváka (a já si myslím, že podle jeho měřítek má tedy tvrzení, že v metalu nejsou opravdoví zpěváci, smysl) když mě někdo opraví, hádat se nebudu, školy na to nemám:P, ale ani v progmetalu si nevybavuju nějaké extrémně náročné hlasové pasáže, spíš jde o instrumentální náročnost, nebo může třeba bizz nahodit konkrétní link?
AddSatan - 03.02.14 23:11:51
Honzíku, mě zase fascinuje, že argumentuješ stylem "vedle valící kytarové stěny není tak úplně prostor pro vokální exhibice" - ano metal je vždy jen a jen valící kytarová stěna :). Tohle zevšeobecňování ach jo... ano můžeme se bavit jak moc jo a jak moc ne a do jaký míry apod. ale proč tohle? Já myslím, že tu všichni víme, že to tak úplně není... proto chápu, že se nad tím bizzaro pozastavil a jazzko sám přiznává, že v této oblasti již není příliš zběhlý a srovnáná se situací v 90. letech... Pěkný, že jsi vypíchl zrovna tyhle dva a ano... příjemný si do někoho kopnout viď? :) Rygg není co se týče živého projevu zrovna nejjistější, to je fakt. Chvost - obavy byly ano, ale myslím že to dal už tenkrát v pohodě a několikrát od té doby dokázal, že dobrým pěvcem je. Takže až na Garma si myslím, že ostatní zmínění mezi "opravdové zpěváky" patří. Nicméně srovnával jsem studiovou tvorbu, jestli to zmíněným "pěveckým bohyním" nikdy naživo neuklouzlo? Počítám, že ne, i když kdo ví... O "profesorství" ve zpěvu tě asi poučí někdo jiný počítám...
gorth - 03.02.14 22:35:53
heh, bizzi, mě fascinuje, že ses chytl jedné z věcí, které byly v tom poněkud pompézním recenzovitém příspěvku úplně v pohodě:) vedle valící kytarové stěny není tak úplně prostor pro vokální exhibice - to tady omíláte víceméně všichni, v různých podobách, ne? nepřijde mi to nějak kontroverzní, navíc Mr Jazzko připustil existenci výjimek Štěpáne, Chvost - pamatuješ na ty strachy před koncertem Code, jestli to uzpívá naživo? ještě extrémnější pak byly Ryggovy úlety v (myslím) dost jednoduchých linkách Ulver na koncertech... to imo nejsou úplně znaky "opravdových zpěváků"... jsi spíš vyjmenoval lidi se zajímavými hlasy, i když ta trojice norských zpěvaček asi bude dost dobrá i technicky, pravda... mimochodem, v metalu, mimo té profesury (která je stejně ale v naprosté většině jen instrumentální, ne? Cynic, Meshu...), naštěstí pokračuje/rozvíjí se i kanální tradice - http://www.youtube.com/watch?v=5ueXC5om6mA :) jazzko, a ty pěvecké bohyně jsou jen na neskutečné řemeslné výši, nebo i dělají nějakou zajímavou hudbu?:) napadá mě srovnání s Sidsel Endresen nebo i Jenny Hval...:p
jazzko - 03.02.14 11:10:05
Ok, dnešní metalovou scénu neznám, avšak tyto ambice už dávno ani nemám. Třeba opravdu všichni ti jmenovaní jsou kvalitní zpěváci dělající čest pěveckému řemeslu, nebudu to zpochybňovat ani rozporovat, dokud si je nevyslechnu sám. Pro mně osobně už je dobrý zpěv tak trochu o něčem jiném a obávám se, že vyjmenovat zde mé oblíbence nebude přesně to, co by v této diskuzi mělo být. Ovšem pokud to chcete, není problém. Za kvalitní zpěv považuji třeba Dee Dee Bridgewater, Malia, Mina Agossi, Cassandra Wilson a jiné.. Tyto považuji za pěvecké bohyně, jejichž přednes ve mně vyvolává obrovskou škálu emocí aniž bych nutně musel tušit, o čem že to zpívají. Plně si uvědomuji, že toto jsou jména, která s metalem nemají nic společného, a ani mít nemohou, v metalové hudbě by se neuplatnili. To je ale to co se snažím od začátku říct. Pro metal je zpěvák/čka nejvyšší úrovně v podstatě zbytečný/á a neuplatitelný/á. Metalová hudba je nepotřebuje, je stavěná na jiných hodnotách, alespoň tomu tak v minulosti vždy bylo. A proto tento žánr bude mít opravdu kvalitních zpěváků vždy poskrovnu.
bizzaro - 01.02.14 19:30:02
ale v první řadě to musí pořád valit, samotný pidlikačky nemaj cenu
bez diskuze!
sicky - 01.02.14 17:37:22
dneska "metal" ale dost posunul smerem profesorstvi, virtuozit a konzervatori, coz samozrejme primo umerne zasahuje i zpev.
tak tenhle posun zrovna moc neuznávám. samozřejmě není na škodu, když je metal technický, náročnější ale v první řadě to musí pořád valit, samotný pidlikačky nemaj cenu
sicky - 01.02.14 17:32:51
v metalu) zcela chybí opravdu kvalitní zpěváci (čest výjimkám jako třeba Anneke z ex The Gathering), to je holý fakt, avšak na druhou stranu, metalová hudba nikdy nebyla tím správným prostorem pro opravdové zpěváky, ti se realizují ve zcela jiných hudebních žánrech
podle mě jich je fůra, namátkou třeba Glen Benton, Lou Koller, Elliot z BTM:), Barney Greenaway nebo třeba ten John Bush. jde o to, co považuješ za kvalitní zpěv.
AddSatan - 31.01.14 13:45:46
....Lazare (Solefald), Garm a Vortex (mj. Arcturus, Vortex mi sice úplně nesedí, ale "dobrej zpěvák" to je), Kvohst (vokály na Code - Resplendent Grotesque). z metalových zpěvaček Leilindel (Unexpect), Agnete z Madder Mortem souhlas - super příklad...Atrox, The 3rd and the Mortal... Těch příkladů nebude málo... v porovnání s těmihle jmény (i niže uvedenými) mi snažení Siverta Høyema na Phoenix přijde sotva průměrné... Zase podobná blbost a lá spor o tom, že metalový "blití" není nijak náročný a zvládne to každý... (edit: pokud to teda vztáhneme jen na ten "nejmetalovější metal", tak je ten výběr samozřejmě omezenější, ale i tak...)
DR - 31.01.14 13:06:00
tak snad i pěvčisko z fates warning by se mohl dostat do kategorie "dobrej" zpěvák, a to je prosím pěkná staroba (nebo třeba john bush)
Leif - 31.01.14 12:40:24
jazzko Doporučoval bych se také podívat po metalových zpěvačkách. Kupříkladu, vokalistky skupin AVATARIUM a MADDER MORTEM jsou naprostá klasa (nezpívají ve stylu gothic metalu).
brutusáček - 31.01.14 12:04:04
čurákvsynovi toho musíš znát
bizzaro - 31.01.14 11:36:51
vis, Jazzko, on se dneska "metal" ale dost posunul smerem profesorstvi, virtuozit a konzervatori, coz samozrejme primo umerne zasahuje i zpev. v dobe, cos zminil, zes to poslouchal, byla muzika o jinych vecech. myslel jsem, kdyz ses takhle vyjadril, ze jsi aspon trosku seznamen, jak se veci vubec maji, ale pripada mi to, jako bys mel doma 486 a nadaval, ze ti to beha pomalu, ze dneska ty kompy stojej za vylizpicu :)) btw, co pokladas za dobryho zpevaka/cku?
jazzko - 31.01.14 11:15:31
Díky za výčet zpěváků, bohužel ale žádného z nich neznám a to prostě proto, že se metalovou scénou již nezabývám. Znal jsem celkem dobře scénu devadesátých let a těsně po přelomu tisíciletí, zejména death/black/doom odonože a aktivně jsem poslouchal snad všechny tehdejší hvězdy tohoto nebe. Tyto kapely mi už ale bohužel nic neříkají, takže se k nim nemohu relevantně vyjádřit, ovšem v té době kvalitní zpěv zcela určitě v žánru chyběl a nechce se mi věřit, že by se zrovna v této části (pro metal ne zas tak důležité) něco zásadně změnilo, ale možné je vše. Další věc je, co kdo považuje za kvalitní zpěv. V dávné minulosti se mi zdálo, že třeba i takový Bruce Dickinson zpívá dobře, ale dnes se své tehdejší naivitě mohu jenom smát, neboť od té doby jsem slyšel kvantum hudby, která je třeba na zpěvu postavená a tam by dotyčný pohořel jako papír, o tom žádná. Nechci vyvolávat spory a flamy, hudba je záležitostí subjektivní a tak má každý jiné priority, což je zcela v pořádku. Chtěl jsem jenom říct, že mám srovnání s jinými žánry a v tomto kontextu vychází každý metalový zpěvák, kterého jsem měl tu čest slyšet, jako naprostý amatér. Nic to ale nemění na tom, že je to tak správné, neboť tvrdá hudba je úplně o jiných hodnotách..
pf - 31.01.14 09:51:05
teda, harmonizér
pf - 31.01.14 09:30:33
"dodal bych, že metalový zpěváci se zřídka opírají a vokodéry a úpravy" lemíku, ale např. první vlnu death metalu provázely hodně často dohady, jestli chlapci nepoužívají vocoder (často to bylo nad prnví deskou deicide)
bizzaro - 31.01.14 00:27:13
a dodal bych, že metalový zpěváci se zřídka opírají a vokodéry a úpravy, takže zní možná zemitěji.
jo, tohle ma taky hlavu a patu. nejcasteji se asi pouziva hall a naky drobny echo
lemmy - 30.01.14 23:47:02
velmi trefně šéfko, podtrhl bych Tvou myšlenku, že metal neslouží téměř nikdy jako "podmaz" pro zpěv, na rozdíl od jiných žánrů. a dodal bych, že metalový zpěváci se zřídka opírají a vokodéry a úpravy, takže zní možná zemitěji.
bizzaro - 30.01.14 14:59:37
spíš bych to asi cleý formuloval jinak, že v metalu se uplatní jen dost omezej okruh zpěváků, díky jeho lineánímu charakteru, díky patternům a vcelku omezenýmu prsotoru pro to jet si po svym
je dost metalu, ktery nijak linearni nejsou, ale jasne, ty nemaj vyrazny zastoupeni v celym tom kolaci, takze vlastne v globalu jo. ale co se tyce paternu a prostoru pro "jet si po svym", nemam pocit, ze by byl metal nijak vic omezenej nez jakykoli jiny zanr. tahle metodika se da uplatnit v jakykoli hudbe, spis je to o tom, ze metal je, jak to rict, muzikalnejsi a hlavne ziva hudba, ktera v castym pripade neni tvorena jako podklad pro zpev, ktery byva jinak dost dominantni. mel by jako muzika, a troufam si rict, ze to tak ma vetsina posluchacu, fungovat i sama o sobe.
pf - 30.01.14 14:27:25
spíš bych to asi cleý formuloval jinak, že v metalu se uplatní jen dost omezej okruh zpěváků, díky jeho lineánímu charakteru, díky patternům a vcelku omezenýmu prsotoru pro to jet si po svym
bizzaro - 30.01.14 14:02:32
Jmenuj nějaké metalové zpěváky, kteří podle tebe umí zpívat..
o no je to (za me) tak, ze dobrej zpevak nemusi nutne zpivat ciste, ale ovladat i jiny - klidne deathmetalovy - techniky je dost tezky. nicmene pokud se budeme ubirat cestou, kterous ty naznacil, dobri zpevaci takhle z patra: Einar Solberg (Leprous), Spencer Sotelo (Periphery), Russell Allen (Symphony X), Joe Duplantier (Gojira), Dan Tompkins (Skyharbor, ex-Tesseract), Warrel Dane (Nevermore), Eric Kalsbeek (ex-Textures), Mikael Åkerfeldt (Opeth) a klidne Ihsahn a Björn Strid (Soilwork). a dohazuju jeste Jørna Lande a treba Čurákavsynovi ;)
jazzko - 30.01.14 13:43:41
Díky, za koment.
tyyyyjo, dal sis zalezet a je to ais nejdelsi a nejvecnejsi koment ke clanku tady na webu (co si pamatuju), ale ten vynatek, co jsem ti vypostoval, ot je velka hloupost.
Stojím si za tím, že není.. Jmenuj nějaké metalové zpěváky, kteří podle tebe umí zpívat..
bizzaro - 29.01.14 17:23:24
metalová hudba nikdy nebyla tím správným prostorem pro opravdové zpěváky, ti se realizují ve zcela jiných hudebních žánrech
tyyyyjo, dal sis zalezet a je to ais nejdelsi a nejvecnejsi koment ke clanku tady na webu (co si pamatuju), ale ten vynatek, co jsem ti vypostoval, ot je velka hloupost.
jazzko - 28.01.14 14:40:52
Zkusil jsem si pustit poslední desku Satyricon, navnaděn recenzí, zvědavý po hlasité kritice fanouškovské obce. Nutno na začátek říct, že Satyricon jsem poslouchal od vydání Nemessis až po Now, Diabolical. Poté jsem se, pro celkově stagnující metalovou scénu, která už mě neměla příliš čím obohatit a z mého pohledu jenom opakovala již opakované, zcela odklonil k hudebním žánrům, které s metalem nemají zhola nic společného, avšak které mi umožnily můj další hudební vývoj. Kapely jako Satyricon, Emperor, Dimmu Borgir, CoF, Immortal, Enslaved a mnozí jiní, na které si z hlavy třeba už ani nevzpomenu, to vše byla jména, která se v mé hudební aparatuře v devadesátých letech, ale i v novém miléniu, objevovala velmi často. Nyní, po osmi letech, jsem zvědavě sáhnul po novince od Satyricon. Satyricon jsou na první poslech umírněnější, pomalejší, čitelnější a jaksi hladší. Ta tam je zběsilé tempo z Extravaganzy, zmizel nádech středověku z Nemessis Divina, postrádám i rockovou přímočarost z Volcana či z Diabolical. Kapela patrně měla vždy za cíl neustrnout na stejném místě a snaha o jakýsi posun v celkovém hudebním vyznění je s přihlédnutím k věku tvůrčího dua Satyr-Frost z mého pohledu zcela pochopitelná a logická. Jinak se na hudbu (ale celkově na jakýkoliv jiný druh umění) dívá člověk kterému je 20 let a jinak ten, kterému je už více než čtyřicet. Syrovost, rychlost a technickou složitost nahrazuje důraz na přednes tónu a hra s barvami zvuku. Rozumím tedy klidným pasážím i rozhodnutí pro analogovou nahrávku (která mimochodem na kvalitní aparatuře zní opravdu velmi dobře). Pánové už nemají potřebu dokazovat, že jsou schopni nadzvukových sypaček a extrémní syrovosti (to ostatně stále jsou), byť i na této desce kdo chce, ten tam i tyto aspekty bez problémů najde. Milovníci extrémní řežby se už hold musí poohlédnout někde jinde. Na chvilku bych se pozastavil při tolika propírané kontroverzní skladbě Phoenix. Je pro mně opravdu překvapením, že jí nazpíval někdo jiný, a že vůbec došlo k rozhodnutí použít čistý vokál. Satyrův hlasový projev přitom považuji za snad to nejlepší a nejďábělštější, co jsem v tomto úzce profilovaném žánru kdy slyšel. Phoenix ale není špatnou skladbou a rozhodně nesdílím názor (patrně většinový), že by byla skladba nazpívaná ležérně, či snad zcela odfláknutá. Naopak, mám pocit, že se dotyčný zpěvák do skladby opravdu snažil položit a v rámci svých hlasových možností vydal ze sebe maximum. Že v žánru jako takovém (a klidně i v celém metalu) zcela chybí opravdu kvalitní zpěváci (čest výjimkám jako třeba Anneke z ex The Gathering), to je holý fakt, avšak na druhou stranu, metalová hudba nikdy nebyla tím správným prostorem pro opravdové zpěváky, ti se realizují ve zcela jiných hudebních žánrech a je to tak naprosto v pořádku. Skladba Phoenix tak pro mně zůstává zajímavým oživením desky a byť bych nechtěl, aby byla třeba taková deska celá, jako jednotlivá skladby vsazená do celku mi přijde více než povedená. Satyricon dozráli do dospělosti a pokračují tak tam, kde je to z mého (ale snad hlavně z jejich) pohledu logické. Rozhodně se jedná o správný krok a za sebe jsem rád, že se Satyricon odmítá zařadit do obrovské haldy kapel, které hrají 20 let stejnou hudbu s minimem invence a s totální rezignací na jakýkoliv hudební progres. Satyricon mě tedy i po dvaceti letech pořád baví.. :)
pf - 04.12.13 15:19:10
treba ten druhej riff v pheonix je odlehceny ordo ad chao uplne na pohodu :) a je tam toho vic...
jasnej souhlas ;)
666 - 04.12.13 12:44:43
treba ten druhej riff v pheonix je odlehceny ordo ad chao uplne na pohodu :) a je tam toho vic...
Crust - 04.12.13 11:48:43
Odlišné, nicméně povedené album. Zvuk mi trochu připomíná "Ordo ad Chao". Nejvíc se mi od Satyricon stále líbí "Volcano". Sračka byla minulá deska "Age of Nero", to jsem opravdu nemohl vystát.
Ok, dejme tomu, ale mne prijde evidentni, ze Age of Nero melo k Volcano mnohem bliz zvukove i stylove. Po poslechu AoE jsem byl sice zklamanej, ale se znechucenosti po poslechu eponymniho se to neda srovnat :) Ale tak tisic lidi, tisic chuti.
Sud - 04.12.13 09:30:21
tak tohle privnani je daleko.
bizzaro - 03.12.13 23:53:13
Zvuk mi trochu připomíná "Ordo ad Chao"
To jako vážně?
prepil - 03.12.13 23:36:12
Zvuk mi trochu připomíná "Ordo ad Chao"
To jako vážně?
k.eight.a - 03.12.13 23:06:04
Odlišné, nicméně povedené album. Zvuk mi trochu připomíná "Ordo ad Chao". Nejvíc se mi od Satyricon stále líbí "Volcano". Sračka byla minulá deska "Age of Nero", to jsem opravdu nemohl vystát.
Cronic - 23.10.13 10:55:30
sice som od satyriconu cakal nieco ine ale prekvapivo po mesiaci pocuvania to bavi viac a viac. osobne mi to najviac pripomina volcano...
pf - 27.09.13 20:41:57
hele, me to docela bavi, tkaovej nekro bigbos s krasne retardovanou atmoskou. az na picoviny jako phenix mi to ZAS AZ TAK (naladove) jiny od starejch desek neprijde, i nektery melodie jsou podobny jako na shadowthrone, jen prost epod nima nehučí vetrak a nikdo do toho neklepe koberec, ale pod to hraje někdo bluesovej rokec jako stirzenej ze sedmdesátek. bg deal, vleka zrada ;)
Stick - 18.09.13 15:16:21
taky neodsuzuju, konec koncu jsem tu desku uplne nezmrdal a neco se mi na ni libi, ale co dela Phoenix vne ty desky, fakt netusim
Já jsem spíš mluvil obecně o nenávistných komentářích, které se na webu objevují. Phoenix každému sedne podle vkusu, někdo ji přelouskne, někdo pro změnu ne no. Já jsem na té pozitivní stránce tábora, mě právě nebaví spíš zbytek desky, než tahle popovka :-))
mIZZY - 18.09.13 13:26:01
Docela souhlasím s tím, že první půlka alba je celkem blbost. Phoenix ne že by byl nějakej super song, ale jako nečekané zpestření ujde. Nijak mě neuráží a vlastně se mi ta jeho teplota aji líbí. Další 3 songy poměrně slušné a poslední 2 zas nic extra. Jaksi jsem čekal, že nevydají desku století, ale mohlo to být lepší.
gorth - 17.09.13 18:01:26
jako celek nuda, ale tak na 10-15 minut dost dobré, je to pěkně "smooth", čitelné, příjemné.. nějak mě ten rockově udělanej BM baví, odpočinek bez toho, že by mě srala ta typická šablona jako u "čistého" rocku:P Phoenix samotný je hudebně o ničem a zpěvák to úplně ničí v momentě, kdy na to trochu přitlačí stoner tam teda neslyším, to už spíš klasický doom
lemmy - 17.09.13 14:36:08
Strašná blbost, pitomá deska. Zajímalo by mě, kdo by blafl po takové rozbředlé hovadině, kdyby neměla jméno Satyricon. Takhle se můžou ohánět "kontroverzí". U Phoenix jsem vypínal, napodruhé jsem zvládl celý, ale potřetí si už tuhle sračku rozhodně nepustím. Bizz: měl si to pořádně zmrdat :)
Ivoš - 17.09.13 13:00:31
Já bych řekl,že je novinka takový prubířský kámen posluchačů Satyricon. Kdo bere od kapely všechny podoby její tvorby,ten nebude zklamán,je to atmosferická,archaická a náladová deska,žádné honění bicích a žádné "včelíny" na kytarách.. Kdo považuje za kvlt Nemesis Divina,ztěžka zkousl Rebela a Age of Nero je pro něj zaprodanectví a špatný rock'n'roll,tak toho bude tahle deska budit hrůzou ze sna.. Mě se osobně deska líbí,když chci něco atmosferického,náladového a staromódního,jsem spokojen .. Nejlepší deskou Satyricon pro mě zůstává a asi zůstane Rebel Extravaganza,to totiž byla ukázka jak se dělá originální black metal.Hodně můžu i Nemesis Divina a Now Diabolical.
Master - 17.09.13 13:00:26
Já bych to spíš slyšel na country:))
sicky - 17.09.13 12:31:48
doom určitě ano, konkrétně třeba ta phoenix nebo nocturnal flare jsou z velký části klasickej doom ve stylu starejch paradise lost, katatonia, my dying bride. hard rockem bych to určitě nenazval
bizzaro - 17.09.13 12:09:05
Ty styly vypsaný v hlavičce lol
Mně se zdá, že stoner je teď obecně nějak hodně v kurzu.
ono je to jakoby... sludge prvky, stoner doom feeling.. vlastne je to normalni hard rock od komina ;)
Medák - 17.09.13 12:05:12
Mně se zdá, že stoner je teď obecně nějak hodně v kurzu.
bizzaro - 17.09.13 11:58:03
hlavne ono je to cely vo vocouzenejch brnkackach, proste picovina
Ty styly vypsaný v hlavičce lol, jestli nějaký stopy blacku tady ještě jsou, tak stoner a zejm. doom je úplně mimo. Já v tom cítím spíš blues, he-he. :)
to uprav, vid ;)
Leif - 17.09.13 11:09:26
sicky to vystihl, není co dodat. Ty styly vypsaný v hlavičce lol, jestli nějaký stopy blacku tady ještě jsou, tak stoner a zejm. doom je úplně mimo. Já v tom cítím spíš blues, he-he. :)
Crust - 17.09.13 09:49:25
tvl, Phoenix, takova hovadina... to album je proste mrdka, Necrohaven jeste ujde, i kdyz je to heavik, ale aspon je tam trochu to rozstipnuty kopyto. dikycau
bizzaro - 17.09.13 09:34:10
Mně se Phoenix líbil, aspoň si to na nic nehraje. Nikdy jsem Satyricon neodsoudil, a nehodlám to dělat ani po letošní nepovedené fošně
taky neodsuzuju, konec koncu jsem tu desku uplne nezmrdal a neco se mi na ni libi, ale co dela Phoenix vne ty desky, fakt netusim
Stick - 17.09.13 09:05:56
Mně se Phoenix líbil, aspoň si to na nic nehraje. Zbytek alba ve mně zanechal dost chabý dojem bohužel. Nikdy jsem Satyricon neodsoudil, a nehodlám to dělat ani po letošní nepovedené fošně, ale takhle prostě ne..
brutusáček - 17.09.13 08:40:58
satyr míří na mtv? :)
DemiMortuus - 17.09.13 00:44:06
Průměrnost a nuda...souhlas s šefem...tak aspoň že jde klukům to modelkaření a řečnění...
Trym - 17.09.13 00:24:21
Někdo někde napsal, že Phoenix je nejlepší kus, co Satyricon kdy natočili – nemyslím si, že by to tvrzení bylo nějak extra mimo. Vůbec by mi nevadilo, kdyby ten týpek nazpíval celou desku. Na zbytek alba zatím nemám názor, ale tahle skladba mě uchvátila na první poslech.

Zkus tohle