SEPTICFLESH - Communion

recenze
bizzaro
Hodnocení:
8.5

Písně na Communion jsou chytlavé, mají velkou sílu a údernost. Dramaturgicky krásně plynou a nutí fantazii posluchače vytvářet nějaký ten příběh. A i když znějí jasněji a hrají lehce na jistotu, kvalitu mají hodně vysoko nastavenou.

Kdo by nevěděl, SepticFlesh (ano, SF dohromady) jsou řeckou kapelou, která vznikla již v roce 1990, která pravidelně vydávala, trochu i koncertovala (u nás se dokonce ukázala na jednom z Brutal Assaultů), podílela se na nějakých těch projektech a po 14ti letech se v roce 2003 rozpadla. Jenže jak už to bývá, muzikantům hraní chybí a na sklonku 2007 zde máme další reunion. SepticFlesh si poměrně rychle domluvili kontrakt na nové album, na nějž si pozvali Pražský symfonický orchestr (naposledy to udělali Edenbridge; otázka: kdo byl ale první, no?), zamluvili Fredman a šup nahrávat, aby ještě ne plně zapomenuté jméno připomněli zbylým fans. A aby zde byla alespoň nějaká ta změna, jak už jsem uvedl, ze sousloví se po odmazání mezery stává jedno slovo SepticFlesh.

Troufám si říci, že cca čtyřletý odpočinek kapele prospěl. Zpočátku jsem Septiky sledoval bedlivě, postupem času však najeli na jakýsi svůj přístup k věci a kapela už - pro mě - jen vydávala desky. Sice dobré a stále obsahující hudbu vlastně v nesestupující kvalitě, avšak postupem doby posluchač maličko otupěl a kapela už nepřekvapovala; maximálně určitými stylovými příklony.

Novinkový materiál je ale svěží, dostatečně tvrdý a nejen aranže, ale i samotná stavba písní dýchá filmovou výpravností – však Pražský symfoňák, se kterým se natáčelo, čítá 80 muzikantů a 32-členný sbor. A čím kdysi SF disponovali, tím disponují i nyní. Musím za sebe totiž říci, že kapela mě novinkou Communion velmi překvapila (ani jsem vlastně reunion pořádně neregistroval), jelikož na ní je zaznamenán fakt silný materiál obsahující to, co Septic Flesh dělalo originálním a nezaměnitelným. Silné a příjemné emotivní melodie jdoucí ruku v ruce s tvrdými a někdy i zběsilými riffy ve skvělé rytmické struktuře, chytlavé ale nevlezlé zpěvy a zapamatovatelné refrény. Z hudby stále ještě dýchá mystika, nic nezní koprnatě, orchestrální aranže jsou místy svou navrstveností majestátní, ale nejsou samoúčelné a tak nějak opravdu celkově doplňují hudbu a tvoří k septickému metalu vyrovnaného partnera, další nástroj - však také nehrají po celou dobu. SepticFlesh si opravdu dobře hlídají tu hranici, kdy by se role orchestru přelila do symfonické slátaniny, kterou občas některé kapely předvádějí, a tak si na albu zadosti užijeme podbrnkaného riffování a skvělých kytarových nápěvů a procítěných nekomplikovaných melodií, které takto opravdu uměli udělat opravdu jen staří Septic Flesh.

Pokud tedy SF kdysi byli kapelou, která ovlivňovala okolní hudební svět (z „našich“ hranic vzpomeňme zas probouzející se Depresy) a dokázala nenásilně a přirozeně prezentovat své hudební nápady, dnes je tomu opět takto. SepticFlesh totiž na Communion bezkřečovitě přechází někdy z goticky a klidně i až rockově laděných partií (především pozůstatky minulosti) do tvrdých deathmetalově sekaných (hlavní náplň desky) i nasypaných kusů a přitom neztrácejí atmosféru a zachovávají svou tvář. Jejich hudba je nenáročná (a nyní vlastně i hezká), poslouchá se velmi příjemně a je vhodná prakticky k čemukoli. Skladby na Communion trochu oprostili o aranžérské vychytávky a „blackový“ a mode(elekt)r(o)ní nádech z posledních alb (míním hlavně předchůdce Sumerian Daemons; kde asi Shargrath bral inspiraci pro některé ze svých voices a samples? ;)), trochu tedy upustili od experimentování v aranži a stavbě songů (spíše než syntetická je novinka symfonická, výpravnější), vyčistili sound i strukturu a tím je novinka na první poslech jednodušší, přímočařejší a dokonale travitelná. A když už takto na Communion díky zvýrazněným nosným motivům znějí jasněji, vytříbeněji by se dalo i říci, SF tím tvorbě do celku dali jasný směr a hrají spíše na jistotu (?), která má ale kvalitu hodně vysoko nastavenou. Škoda jen, že nálada písní již není náruživá a až erotické jiskření minulosti prakticky vyprchalo, ale zase se draculovsky potemnělo (Mr. Copola) a písně jsou opravdu chytlavé a mají velkou sílu a údernost. Dramaturgicky navíc krásně plynou a nutí fantazii posluchače vytvářet nějaký ten příběh. A asi ani nemá cenu zmiňovat, že produkčně se o jedná skvost a vše sedí jak…

Nezbývá než se opravdu radovat - SF jsou zpět a také letos jedněmi z potvrzených na Brutal Assault 2008!

d_m_c
Hodnocení:
7.5

V podstatě se vším souhlasím, SepticFlesh (už jsem tam cpal mezeru) nejsou žádnou symfo slátaninou, ačkoli by k této myšlence fakt, že nahrávali se symfoňákem, tak trochu mohl svádět. Spíš si myslím, že symfonické pasáže někde na hranici vážné hudby a filmových soundtracků daleko více vzpomínají na Christosův projekt Chaostar, jehož vliv je na desce Communion velice silný. SepticFlesh onu epičnost, majestátnost a mohutnost orchestrálních pasáží kloubí s death metalem, tvrdými riffy, hrubým vokálem (výtečným), nechybí ani typická tajemná atmosféra. Jsou to zkrátka stále Septic Flesh tak, jak je známe.

Stále se ale nemohu zbavit dojmu, že vrchol tvůrčích sil představuje deska Sumerian Daemons. Communion mi přijde v mnoha ohledech utahanější, darkmetalovější, ne snad, že by zde chyběly pořádné sypačky a tvrdé pasáže, těch je habaděj, ale chybí mi ona neuvěřitelná dynamika skladeb z desky Sumerian Daemons, kde dle mého byl také mnohem více vykreslen kontrat mezi křehkou atmosférou, orchestrálními pasážemi, ženskými vokály a deathmetalovou zuřivostí.

Pro ty, kteří se s řeckou legendou ještě nesetkali, může být deska Communion výtečnou pozvánkou do jejich zvláštního a originálního světa (znáte podobně znějící kapelu?), nabízí takový souhrn všeho v čem SepticFlesh vynikají, navazuje jak na svého předchůdce v kloubení symfonických pasáží s death metalem, tak i na kultovní desku Revolution DNA, na kterou je občas vzpomenuto především kytarovými postupy (Sunlight Moonlight). Rozhodně kvalitní materiál, na jehož živou prezentaci (letos na Brutal Assaultu) jsem velice zvědav, obávám se ovšem, že živě nevynikne to, co má.

Vložit komentář

brutusáček - 03.05.11 14:33:46
no je to dost sympho a vcelku mě to i baví....
JohnyPomyk - 11.03.11 12:21:25
podle nových ukázek na dobrou poctivou symfonickou death smršť
bizz - 19.12.10 22:00:36
tak tak, Sude, v porovnani s Comm je to niz, uvidime co deska
Sud - 19.12.10 17:03:15
tak sem to jeste parkrat protocil a uz mi to neprijde uplne slaby, ale na minuly desce by to porad byl nejslabsi song
DW - 19.12.10 16:09:47
to nás mrzí kejto:(.. jim brnkni a zjednejte nápravu.
k.eight.a - 19.12.10 14:12:49
Z první půle mám rozporuplné pocity.
piTRs - 18.12.10 16:18:02
no teda slabota. že se na ten vorchestr zrovna oni nevyserou
stana - 18.12.10 12:10:26
doufám, že přijedou novou desku představit na brutal
stana - 18.12.10 12:00:10
u mě dobrý
LordSnape - 18.12.10 11:59:56
Husťárna. Těším se jak malej a už teď vím, že bude origoš placka. :) Ten vokál v jednu chvíli dobře drtí ty smyčce!
CrusT - 18.12.10 10:41:35
2 poslechy a přijde mi to hodně v pohodě, super aranže
Sud - 18.12.10 04:37:45
slabší pokračování Communion + Vladimír Šimůnek (toho tam slyším jen chvíli, ale to je asi nerelevantni, jsem ožralej)
k.eight.a - 19.11.10 01:03:52
... no Kubo, to teda potěš koště. Začínám se bát ...
killer - 16.11.10 15:00:38
peta tagrenovic v poho;-) pokud ze SF se symfonakem vznikne neco jako DB - death cult a nebo metallica SM, proc ne;-))
Sud - 14.11.10 19:23:51
ten si predstavuju jinak, tohle je sterilni
CrusT - 14.11.10 18:51:49
kickass sound?
Sud - 14.11.10 17:07:58
Hypocrisy, Dimmu Borgir, Immortal, Children of Bodom..
CrusT - 14.11.10 16:36:32
whats wrong with Tagtgren?
Sud - 14.11.10 15:26:58
Tägtgrena + to ostatni info me fakt nenaplnuje klidem
stana - 14.11.10 13:40:35
o dimmu nevím, ale na Communion hráli taky tak moc nechápu tvoje obavy, leda z Tägtgrena
Sud - 14.11.10 13:26:37
no to vim, s nema nahravali demon burger taky, ne?
stana - 14.11.10 10:54:39
tím 130 musicians nejspíš myslí Filmharmonic Orchestra of Prague a Communion je death metal jak víno (z teplých jižních svahů)
Sud - 14.11.10 03:52:35
no ja mam hlavne z toho infa velkej strach, aby z toho nevylezl nejakej velkej nalestenej prd. preci jen Tägtgren, 130 musicians a horror soundtrack approach, to smrdi. krome toho si nemyslim, ze communion byl jakkoliv death metal, tohle bych si predstavil pod skatulkou exteme syfylis metal, kdyby to neznamelo dino burger a podobny nesmysly
k.eight.a - 07.11.10 23:51:12
Mě se poslední dvě líbí nejvíc z celé diskografie SF, ale mám rád i debut a Ezoptron (jen škoda toho automatového zvuku bicích).
piTRs - 07.11.10 23:24:38
sumerian daemons podle me kope vic
bizz - 05.11.10 16:33:36
pico, ma to furt koule, kam se na to sere presladlej DB :)
LordSnape - 05.11.10 10:38:31
Souhlasím se stanou. Je to masterpiece!
bruth - 05.11.10 10:00:25
no no no zase prrr :-)
stana - 05.11.10 09:37:44
communion nejlepší deska na světě neasi, těším se a bojím zároveň
bizz - 05.11.10 01:55:04
wow, si to musim cely pripomenout..
Sud - 05.11.10 01:12:54
Greek demons SEPTICFLESH just finished recordings the successor of 2008's "Communion". After a long period of intense work in Athens, Prague and Sweden, the evolution of the band's Symphonic Death sound has been achieved with the help of the Filmharmonic Orchestra of Prague and well known artist / producer Peter Tägtgren. 130 musicians were involved in the recording process. Besides the traditional classic orchestra instruments, this time SEPTICFLESH incorporated harpsichord, some bizarre ethnic instruments and a boy soprano to their sound, pursuing a more "horror soundtrack" approach. Of course, the guitars will still shred you to death! The release of the forthcoming 10-song album is expected for the first quarter of 2011. In the meantime, a brand new song will be available worldwide as an exclusive digital download single from this December 17th on.
k.eight.a - 04.10.10 02:00:57
@ Sud: Koncept už je napsanej a názorově bude velmi kontroverzní.
Sud - 03.10.10 17:34:07
nekdo report?
Wajt - 03.10.10 11:12:16
Včera v Abatonu SF masakr!
killer - 05.05.08 16:52:10
neasi:-) mas recht neoposloucha a ba dokonce bych to dal za 9. Je to fakt dobre udelany!!
bizz - 28.04.08 23:11:45
neoposloucha, to neni Therion :-D
killer - 28.04.08 22:02:37
pokud se to neoposloucha tak bych dal tak cca 8,5;-)
killer - 28.04.08 22:01:19
nooo tak septici u me kdysi skoncili ale tohle je fakt dobry a slysim tam zase jejich klasicky melodie a je to fakt hodne dobre slozeny a zahrany;-))) rozhodne to docela sjizdim a bavi;-0 tohle se jim povedlo. Souhlas s tm ze to je castecne podobny rotting christ...
bizz - 16.04.08 16:41:15
mol: jsi si jist, ze to bylo s Prazskym?
k.eight.a - 16.04.08 15:59:35
Moc chytlavé a "vyleštěné" album. Líbí. 8-)
DR - 12.04.08 18:07:53
já strašně žral esompton, tohle musím slyšet...
molit - 12.04.08 17:33:13
jedni z prvních: Rage - Lingua Mortis tuším se to jmenovalo...
sdz - 11.04.08 18:36:39
výborná recenze
CrusT - 11.04.08 14:27:31
?? tss, pomazu te rtenkou, osklivej heteraku...
bizz - 11.04.08 14:11:23
teploto :P
CrusT - 11.04.08 13:56:44
sice zezacatku jsem si rikal, ze ty Rotting Christ nejak pritvrdili, nez mi doslo coze to vlastne posloucham (narazim na tu podobnost), ale je to v poho deska, hlavne posledni 2 tracky zupa... jinak moje odpoved na bizziho recnickou otazku ohledne prág orkestra: ze by Dimmu?
bizz - 11.04.08 11:05:18
ale ani sentiment, ani nostalgie, je to fakt dobry
lemmy - 11.04.08 10:57:29
ze sentimentu bych to rad slyšel
bizz - 11.04.08 00:23:10
mozna je dmc bodovani bliz, ale ja proste nemuzu..jistej sentimentalni bizz inside mi to pousti furt dokola, neoposlouchava se to nak a to asi ti Sad Romantics, jásně, MiiS za to muze. proste nic novyho, ale dokonale symbioza

Zkus tohle