SEPTICFLESH - The Great Mass

recenze
LordSnape
Hodnocení:
6.5

The Great Mass je promrhaná šance spojit klasiku s tvrdým metalem. Svým způsobem paradox, jelikož všechny atributy, které dělají SEPTICFLESH tím, čím jsou, tu pořád nenápadně visí ve vzduchu, ale na kolena je sráží překombinovanost a snaha o co největší bombastičnost.

Septic FleshŘíká se, že přílišná očekávání kazí výsledek věci. Jenže v případě loňského počinu řeckých deathmetalových mágů SEPTICFLESH jsem si vážně nemohl pomoct. Jsem veliký fanoušek staré tvorby, ale i v době reunionu jsem věřil tak říkajíc v lepší zítřky. Communion byla v rámci diskografie nejen comebacková deska, ale svým způsobem i přelomová, která kapelu navedla novým směrem. Jejím cílem bychom mohli z dnešního pohledu určit větší popularitu. Pánové si prostě řekli, když už se mají dát znovu dohromady, že jim nebude stačit hrát pro pár stovek nadšenců.

Už při vypuštění úvodního tracku skrze internet, se ve mně probudila jakási pochybnost. The Vampire from Nazareth byl přesně ten typ skladby, Septic Flesh - The Vampire from Nazarethjenž dával jasně najevo, že i když nedosahuje kvalit a nadšení předchozí nahrávky, pořád se dobře poslouchá. Kdo ví, jaký vítr pak vál při procesu skládání ostatních věcí na albu, ale hádám, že svěží rozhodně nebyl. Při poslechu se mě totiž zmocnil křečovitý pocit a lehké rozčarování. Hustá orchestrace mi jasně podtrhuje onen moderní, trendový nešvar, kdy se vypustí kytarové melodie, které jen nahradí prvek jiný. V tomto směru pokračují i nadále poněkud stále rozporuplnější DIMMU BORGIR ve snaze zakrýt svou neohrabanost a skladatelskou vyčpělost. Dlouhá, předlouhá byla cesta k přijmutí desky jako novému stupni vývoje kapely, ale i přes tolik věnovaného času už překročila hranici, za kterou zkrátka nemohu jít. Je to svým způsobem paradox, jelikož všechny atributy, které dělají SEPTICFLESH tím, čím jsou, tu pořád nenápadně visí ve vzduchu, ale na kolena je sráží překombinovanost a snaha o co největší bombastičnost, což je věc v tomto případě dle mého skromného soudu špatná. Pokud se totiž zamyslím nad jednotlivými kytarovými riffy, jde o skladatelskou bezradnost, kráčející ruku v ruce se snahou zakrýt jí co největším počtem smyčců a ostatních cukrkandlových lízátek. To se zcela nejvíce projevuje hned v druhé skladbě A Great Mass of Death, která je zcela plochá a totálně bez nápadu.

V deathmetalové části svého umu však Seth předvádí opět velmi krásnou ukázku brutální síly svého hlasu, jemuž krásně sekunduje Fotis svou dvojvirblovou palbou. To však neskryje výsledek, kterým je věčně neutuchající chaos. Kompoziční stránka kapely, jež se vždy pyšnila jako velmi silná, je nyní zcela mimo mísu a při vzpomínce na hity jako Anubis, Persepolis či starší, Septic Fleshale pořád ještě vynikající věci jako Infernal Sun je nutno zavřít oči a jen vzpomínat na dobu, kdy bylo lépe.

The Great Mass má však jednu výjimku. A tou je Rising. To je věc, která dává spočinout a všemi smysly evokuje to, o čem jsem výše mluvil – typické kytarové melodie a nepřekombinovanost. The Great Mass je další promrhaná šance spojit klasiku s tvrdým metalem, škoda. Hořkost je asi to jediné, co po mnoha pokusech o vstřebání alba u mě zůstává. Pokud jste zastánci starší tvorby a názoru, že ke comebacku nikdy nemělo dojít, bojím se, že vám asi při dalším zúčtování budu muset dát za pravdu, i když to tak z počátku vůbec nevypadalo.

bizzaro
Hodnocení:
8

Cha, pojďme do konfrontace. S recenzí po poměrně dosti posleších nesouhlasím, i když jsem zprvu měl podobné pocity. Septic Flesh svou melodiku totiž zachovávají, je Septic Fleshvíce upozaděna, to ano, ale na stranu druhou je poměrně dost cítit v orchestracích. Ty ve své filmově-bombastické podobě nad hudbu vylézají hlavně v místech, kde Řeci kytarami spíše jen vyplňují prostor, hrají základní a nesložité beglajty, ale nejedná se zas o úplně obyčejné drhnutí jako v případě nových Nightwish. Na to jsou SepticFlesh furt ještě death metal; a death metal si klidně dejte do uvozovek, pokud nesouhlasíte. Řekl bych, že podstatnější je v případě The Great Mass zamyslet se nad konceptem alba a jeho dramaturgií. To totiž veskrze zní jako soundtrack. I z toho důvodu je hudba často přerušována pauzami, kde SF dramatickými vstupy za podpory temných hlasů a sboru vybízejí k odříkávání modlitby a podepsání svých testamentů, neb temnota nastupuje a její démoničtí vládci přebírají moc.

Communion, snad i díky trošku jinému konceptu, sice zůstala nepokořena, ale rozhodně nemohu říci, že by na desce až na poslední kousek Therianthropy byla výrazná slabina. Jistě. SepticFlesh již tolik nepřekvapují a The Great Mass ještě více zní jak sázka na jistotu, ale i přes výraznou orchestraci, která mi překombinovaně nezní, naopak bych řekl, že je velmi kompaktní, si stále zachovávají ojedinělost. Takže promrhaná šance spojit klasiku s tvrdým metalem? Ale kdeže!

Vložit komentář

Ramses IV. - 16.06.12 20:39:01
   anonymous: Docela bych ocenil recenzi na tohle album :) jen tak ze zajimavosti   FA a Septicflesh budou v reportu z Metalfestu, neboj. Nicméně Agony se chystám napsat, ale jsme líný jako prase.. :-D
OK, dik! ;)
LordSnape - 16.06.12 12:37:22
Docela bych ocenil recenzi na tohle album :) jen tak ze zajimavosti
FA a Septicflesh budou v reportu z Metalfestu, neboj. Nicméně Agony se chystám napsat, ale jsme líný jako prase.. :-D
RamsesIV - 15.06.12 20:54:43
Jelikož jsem nějak nesledoval poslední vývoj některých kapel, dozveděl jsem se o nekterých novinkách až letos na Metalfestu. Koncert byl celkem v pohodě tak jsem si řekl že si to nove album teda poslechnu. Jelikož jsem neměl žádný očekávání, tak nemužu říct že by mě to nějak zklamalo. Podle mě utvrdili to co začli na Communion a je vidět kam chtěj spět. Nicméně na Metalfestu vystoupili italští Fleshgod Apocalypse u kterejch jsem to měl stejný.. neznal jsem poslední album (přestože jsem je už viděl predtim asi 3x) a tak jsem hlavne poslouchal. A následně si pak poslechl i album, takže se to da, i přes rozdíl ve stylu, trochu srovnat. No musim říct, že to co mi chybí u Septic Flesh tak mi Fleshgod Apocalypse plně nahrazují. Prostě symphonic brutal death s temnym drakulovskym klavírem. Větší mazec jsem dlouho neslyšel. Docela bych ocenil recenzi na tohle album :) jen tak ze zajimavosti
DW - 19.02.12 22:55:40
Severus: magor slabý slovo :)
LordSnape - 19.02.12 12:07:14
CriticMusic je nejvíc! A kdo nezná misra Wernera, to je vůl.
To je ten magor, co píše jen českou a slovenskou scénu ne. Jsem teď nedávno od něj něco četl a hrozně mě to rozesmálo.
shogun - 17.02.12 16:49:49
CriticMusic je nejvíc! A kdo nezná misra Wernera, to je vůl.
bizzaro - 17.02.12 10:51:36
když jsem s nima dělal rozhovor, mluvili o sobě jako o SEPTICFLESH. Je jedno jak jim budete říkat, každý to beztak dělá podle svýho (já jsem zastánce SEPTICFLESH), ale určitě ne třemi způsoby v jednom článku ;)
je mi to u ... :) pro me jsou to S F a kdyz budu hledat spojitost s jejich minulosti, na nemezeru jim ... ;) tri zpusoby v jednom clanku = aby to i ti, kteri je znaji jen bez mezery, poznali a vedeli, ze jako vime ;-))) a navic, my jsme MM, kdo je vic ;)
shogun - 17.02.12 10:14:30
Omyl. Vždy. :D
DW - 17.02.12 10:13:34
Ty jsi hroznej rejpal občas, fakt :)
shogun - 17.02.12 10:00:34
Z MA: "The name change to "Septicflesh" has been confirmed by Christos in a Lords of Metal interview. The reason behind the decision was that it looked better, although the meaning was the same." + když jsem s nima dělal rozhovor, mluvili o sobě jako o SEPTICFLESH a stejně o sobě mluví i na FB. Je jedno jak jim budete říkat, každý to beztak dělá podle svýho (já jsem zastánce SEPTICFLESH), ale určitě ne třemi způsoby v jednom článku ;)
LordSnape - 17.02.12 09:38:42
Já všude u alb od reunionu používám, možnost č. 1, jelikož to tak všude píšou i když teda sami členové tvrdí, že ke změně názvu vlastně nedošlo.
DW - 17.02.12 09:31:00
Když v tom ani sama kapela nemá často jasno, tak co s ní :)
bizzaro - 17.02.12 09:12:20
SEPTICFLESH
co jsme tak cetl, SEPTIC FLESH zustava. ta slepenina je jen vizual a grafickej prvek
shogun - 17.02.12 08:35:47
SEPTICFLESH, SEPTIC FLESH nebo SepticFlesh? Trochu si to sjednoťte, chlapci ;) (nejlépe jako možnost jedna, protože tak se kapela momentálně jmenuje)
LordSnape - 16.02.12 17:44:32
   Trym: BTW Snejpe, co je to dvojvirblová palba?   asi tim myslel to, cemu Fotis rika "hellblast" - virbl dole v pozici kopaku a s pripevnenym pedalem - ruce ma pak volny na okolni srandicky
Crust to zodpověděl za mne. :)
brutusáček - 16.02.12 15:42:02
   Trym: BTW Snejpe, co je to dvojvirblová palba?  asi tim myslel to, cemu Fotis rika "hellblast" - virbl dole v pozici kopaku a s pripevnenym pedalem - ruce ma pak volny na okolni srandicky
a hraje na to chobotem ne?
Crust - 16.02.12 14:56:29
BTW Snejpe, co je to dvojvirblová palba?
asi tim myslel to, cemu Fotis rika "hellblast" - virbl dole v pozici kopaku a s pripevnenym pedalem - ruce ma pak volny na okolni srandicky
brutusáček - 16.02.12 09:28:50
no na MOR raději nepřijeli
Sud - 16.02.12 06:54:25
prvne sem byl dost zklamanej, jako death metal lacina prvoplanova sracka, navic jsem porad nasranej za brutal assault, ale hodnekrat jsem to protocil a podlehl jsem tomu soundtrackovymu remeslu v tom.)
bizzaro - 15.02.12 14:05:01
Na týhle desce metal zní jako "ztvrzující" aranžmá k orchestru a orchestr zní jako doprovod v pozadí metalové kapely. Neboli SF hrají background na druhou.
jo, docela vystizne
leif - 15.02.12 13:32:18
Na týhle desce metal zní jako "ztvrzující" aranžmá k orchestru a orchestr zní jako doprovod v pozadí metalové kapely. Neboli SF hrají background na druhou. Neposlouchá se to špatně, ale hodnota takového díla je dosti pochybná. Mě ale nebaví ani starší věci jako Esoptron nebo Sumerian demons.
Trym - 15.02.12 13:18:26
Souhlasím se Snejpem, jen bych hodnotil ještě mnohem níž, ta deska je pro mě jen prázdný bombast; orchestrace tomu úplně ničí dynamiku. Škvár, vůbec nechápu, proč to tolik posluchačů hodnotí tak vysoko. BTW Snejpe, co je to dvojvirblová palba?
DW - 15.02.12 13:10:27
Hohó, tahle kapela ještě žije? Jdu si pro promo :) Jo aha to je další archivní retz... Jsem myslel původně že stihli vydat další placku :)
LordSnape - 15.02.12 12:52:43
Bizz: Počítal jsem s tím. :) Člověče mě dokonce baví mnohem více The Great Symphonic Mass, to taky sepíšu..
Crust - 15.02.12 12:33:18
souhlas s Filem :)
Filipismo - 15.02.12 11:48:28
Souhlas s Bizzem!!! A dokonce u mne trošičku dál, než Communion. Jedna z NEJ desek loňského roku.
bizzaro - 15.02.12 11:46:17
nedalo mi to :)

Zkus tohle