THE FACELESS - Autotheism

recenze
brutusáček
Hodnocení:
6

Po čtyřech letech se vrací mladá technometalová naděje z Kalifornie, leč tentokrát se nechala unést velkými ambicemi a výsledek zůstal někde v půli cesty.

The FacelessZdá se, že letošní rok je návratem technikou prosáklých kapel. S Cryptopsy se vrací Cryptopsy, na jaře po delší době vydali své Incurso Spawn Of Possession a o pár měsíců později se minimálně o jednu generaci mladší The Faceless na tech scéně po čtyřech letech také hlásí o své místo. A mezi Švédy a Američany je tu lehké pojítko - obě jejich desky, Incurso spolu s novinkou The Faceless, potřebují hodně poslechů. V případě Švédů pobrat veškeré informace, v případě Američanů si zvyknout.

Ano, došlo ke změně na postu hlavního vokalisty. Geoffrey Ficco oproti předešlým deskám na novince Kaliforňanů má na úkor melodických vokálů méně prostoru. Brutální growling tu zpěvu sice stále vévodí, ale čím dál tím víc je protkán jemnými party Mikea. Nekompromisní řež á la Akeldama tedy už nelze očekávat. S tím samozřejmě souvisí hudba jako celek, (brutální) death metal ustupuje. The Faceless je tento žánr už malý a míří dál do progresivnějších vod. Na desce je čím dál tím víc neutuchajících a dlouhotáhlých motivů, riffů a sól, až to nelze napoprvé pojmout. The Faceless - Lyle CooperS přibývajícími poslechy se to však vytříbí, něco zanikne, u něčeho zjistíte, že je výplň, a něco je neskutečně promakané; hráči nejsou špatní, vše je brilantně sehrané. Stejně tak si The Faceless drží skvělé tempo a deska má i tah na branku, ale přesto je tam cítit jistá nesourodost. Nesedí (mi) ani dramaturgická část desky.

Úvodní tři skladby se tváří hodně koncepčně a také jsou propleteny v jeden příběh, sedí na sebe, gradují a vrcholí. Mají stejný punc teatrálnosti, až prvky cirkusu, který použil Devin Townsend na Deconstruction. Jenže po třetí skladbě se album zlomí a dál následuje „pouhý“ zbytek kolekce. Je to velká škoda, protože The Faceless určitě měli na to vytvořit vysoce kompaktní ucelené dílo, ale zbrkle se ho vzdali. Třeba ten úvod byl v plánu jako EP? Teď už říct těžko.

The Faceless - logoNechci negativně hodnotit pokus jít dál, ať už hudební nebo i zpěv (schválně komu úvodní zpěvová linka v poslední In Solitude připomene Åkerfeldta z posledních Opeth), jen si myslím, že jít až takovou cestou je pro The Faceless škoda. Mnoho dalších podobných kapel dnes chce znít deathmetalově a tvářit se u toho progresivně jako Between The Buried And Me, ale až takhle to nefunguje. A to je zásadní problém.

Vinu pak přičítám i zvukovému obalu. Letos už vyšlo pár desek, jež měly moc plytký „středový“ zvuk; Psycroptic i Nile toho jsou důkazem. Proč? A proč zrovna u The Faceless, u kterých vždy zvuk válcoval? Věřím však, že se nadále touto cestou The Faceless nevydají, a tak novinku Autotheism považuji za pokus, ke kterému se budu stěží vracet.

bizzaro
Hodnocení:
7.5

The FacelessThe Faceless se kdysi ve správnou dobu zjevili na správném místě a zvítězili. Stali se senzací, protože navíc jako kapela dokázali víc než jen tupě šlapat chodník jako někteří pochůzkáři celý život. Nebudu přemýšlet, co se v posledním údobí uvnitř kapely dělo, ale personálních změn bylo několik, jen si nemyslím, že by na nové album neměli dostatek času. Jasně, sám vím, jak těžké někdy je dát nějakou věc dohromady, ale spíš mi přijde, že Mikael Keene (mimochodem pracuje na sólovce) tak nějak nevěděl s kapelou kudy kam a desku i po těch čtyřech letech uspěchal. Derek nám sice už v rozhovoru říkal, kam se tvorba kapely bude ubírat (a nelhal, bohužel), ale stejně mám pocit, že deska je venku hlavně proto, aby už něco konečně vyšlo a byla k dispozici na aktuální turné.

Novinka totiž opravdu zní silně moderním progem (poslechněte Emancipate), což sice kapele otevírá nové dveře a možná i vyhlídky dál, ale sporadicky ji to naopak vrací zpět a navíc zařazuje mezi spousty jiných, byť se album nekomplikovaně poslouchá hodně příjemně. Epické výjezdy, místy výrazná klávesová aranžmá a tedy dramatické přesahy a atmosférické zlomy, melodické zpívaní, cynikovské běhy… kdo takto dnes ale nehraje? Jenže! Po samotných The Faceless skoro ani stopy. Samozřejmě přeháním, Keenovy postupy tu jsou, ale opravdu typických TF-skladeb je tu jako The Faceless - Michael Keenešafránu. Vlastně jen kratičká Hymn of Sanity a před měsíci zveřejněná The Eidolon Reality (ta zní až jak přebytek z Planetary Duality) jsou jediné. Tím se pro mě The Faceless jako pochůzkáři vrací zas zpět na chodník, na mnoha místech Autotheism se vám totiž namísto nich budou vybavovat jména jiná.

Rozuzlit celou problematiku je ale sporné. Upírat kapele právo na „vývoj“, když jí sebere největší díl svojskosti a začlení ji po bok dalších, nebo chtít jen další desku s oblíbeným logem a naříkat, že se nehli? Zhodnocení je na každém fanouškovi zvlášť, co vyžaduje, a především na kapele, jak znít chce a jak nové změny a nápady zakomponuje. Však každý je ovlivnitelný, a tedy i The Faceless. Uvidíme, kam dále budou jejich kroky směřovat.

Vložit komentář

gába - 04.12.15 12:36:11
Nemachruj, jsem přesně věděl tohle... :-) Co ale třeba Contrarian ha?
bizzaro - 03.12.15 15:29:48
tak třeba sem, kdyby to někoho zajímalo... decibelmagazine.com/blog/2015/11/19/were-not-changing-our-minds-abho
jj, super deska, v tydnu jsem to poslouchal
gába - 03.12.15 12:48:19
shogun - 26.02.13 20:01:52
Death-Metal Band The Faceless Draws Criticism for Becoming Less Death-Metal http://blogs.laweekly.com/westcoastsound/2013/02/the_faceless_death_metal_autot.php
DW - 25.01.13 00:00:26
asi ho nebavěj Opeth, jak hezky shrnul fanoušek z jedné diskuze :). Dal bych to jméno TF pryč a udělal z toho Keene band. Ale to by prišel o prachy.
bizzaro - 24.01.13 10:19:35
Lyle Cooper to zabalil
GIANNI - 24.09.12 14:07:50
já furt nevim co si o tom mám myslet...ale čim víc poslechů, tim víc mě to nudí... největší průser týhle desky vidim v tom, že to je opravdu celý jako sólovka Keena. Na předešlejch fošnách mohl člověk v klidu vyzdvihnout individuální vákony hráčů, ale tady to nejde, protože to má úplně celý ve svojí režii, přitom spoluhráče má víc než kvalitní. Čekal sem že Ewan to zavraždí basou, nicméně po basový stránce to je nuda a bicí mě taky moc nenadchli. Né že by byly špatný, ale ty breaky na Planetary Duality byly mocný, tady to je takový umělý všechno. To že tam je velikej vliv Devina a Opeth mě ani nevadí, jen bych čekal, že to bude trochu svojsky zahraný a né, dejme tomu, "vykradený" S nějakym hodnocenim si dám ještě čas, ale momentálně sem někde v průměru.
DW - 23.09.12 00:08:17
http://www.myspace.com/keenemachinestudios album nahraný tu, čili v pokojíku u Keena
pf - 22.09.12 23:05:03
TF vzdycky jenom vykradali a lepili, takze pres ty personalni zmeny, podstata zustala zachovana.
trefa do černýho
666 - 22.09.12 21:07:51
nevim, jestli to bylo v reckach zmineny (skenoval jsem), ale album si kapela produkovala sama nekde v pokojiku (mam i takovej pocit) nebo sla do studia, slysel jsem, ze to prvni... TF vzdycky jenom vykradali a lepili, takze pres ty personalni zmeny, podstata zustala zachovana.
bizzaro - 20.09.12 17:44:45
bizzaro: naucte se pouzivat citaci a editaci vlastnich prispevku :) JO!
ty si gezicht :D
shogun - 20.09.12 17:42:24
naucte se pouzivat citaci a editaci vlastnich prispevku :)
JO!
bizzaro - 20.09.12 17:13:28
Oficiální stanovisko redakce marastmusic: Zrada death metalu. Chň chň.
cetl jsem :D
DW - 20.09.12 16:23:11
Oficiální stanovisko redakce marastmusic: Zrada death metalu. Chň chň.
martin - 19.09.12 14:25:10
   martin: martin: LordSnape: Taky přihodím svou trošku do mlýna. Mě to baví strašně moc, zvuk mě ani tak nesere, jelikož to řeším originálem a namachrovanou hi-fi. :-) Tuhle namachrovanou hi-fi chci taky, pokud dokaze z plochyho sterilniho soundu udelat zivou dynamickou nahravku... Uz vidim ty tlacitka "anti-trigger" nebo "decompress". :)    Tak co si budeme povídat, zní to mnohem lépe než ze stažených mptrojek...
To nepopiram. Stejne tak je dalnice D1 lip sjizdna v Hummerovi nez v Trabantovi. Ale my se nebavime o autech, ale o dalnici. :)
martin - 19.09.12 14:16:39
naucte se pouzivat citaci a editaci vlastnich prispevku :)
Jednou sem clovek napise a uz ho kibicujou. :)
bizzaro - 19.09.12 14:09:35
naucte se pouzivat citaci a editaci vlastnich prispevku :)
LordSnape - 19.09.12 14:08:07
   martin: LordSnape: Taky přihodím svou trošku do mlýna. Mě to baví strašně moc, zvuk mě ani tak nesere, jelikož to řeším originálem a namachrovanou hi-fi. :-) Tuhle namachrovanou hi-fi chci taky, pokud dokaze z plochyho sterilniho soundu udelat zivou dynamickou nahravku...    Uz vidim ty tlacitka "anti-trigger" nebo "decompress". :)
Tak co si budeme povídat, zní to mnohem lépe než ze stažených mptrojek...
martin - 19.09.12 13:38:09
   LordSnape: Taky přihodím svou trošku do mlýna. Mě to baví strašně moc, zvuk mě ani tak nesere, jelikož to řeším originálem a namachrovanou hi-fi. :-)    Tuhle namachrovanou hi-fi chci taky, pokud dokaze z plochyho sterilniho soundu udelat zivou dynamickou nahravku...
Uz vidim ty tlacitka "anti-trigger" nebo "decompress". :)
martin - 19.09.12 13:28:36
Taky přihodím svou trošku do mlýna. Mě to baví strašně moc, zvuk mě ani tak nesere, jelikož to řeším originálem a namachrovanou hi-fi. :-)
Tuhle namachrovanou hi-fi chci taky, pokud dokaze z plochyho sterilniho soundu udelat zivou dynamickou nahravku...
LordSnape - 19.09.12 13:07:00
Taky přihodím svou trošku do mlýna. Mě to baví strašně moc, zvuk mě ani tak nesere, jelikož to řeším originálem a namachrovanou hi-fi. :-)
brutusáček - 19.09.12 11:59:37
. Mít to živý zvuk, tak je to podle mě o dvě třídy lepší.
přésně
Morbo - 19.09.12 11:48:57
V zásadě souhlasim s Brutem, ale hodnotim trochu výš. Taky mám nejradši úvodní tři písně a jakmile začne "Accelerated Evolution", tak mi přijde, že to trochu letí do průměru. Poslední píseň mě zas hodně baví. Nejvíc mě ale mrzí ten zvuk. Když chtěli odlehčit a přidat melodie, proč tomu proboha ušili snad eště sterilnější a syntetičtější zvuk, než na "Planetary Duality"? To hodně nechápu a dost mě to mrzí. Mít to živý zvuk, tak je to podle mě o dvě třídy lepší.
bizzaro - 19.09.12 11:32:41
Podle mě se to klukům povedlo...
o tom zadna
Radka - 19.09.12 10:35:00
Podle mě se to klukům povedlo...
DW - 17.09.12 20:32:32
v tomhle případě jde asi o tohle: Evan Brewer — bass guitar (2011–present); Geoffrey Ficco — vocals (2011–present); Wes Hauch — guitar (2012–present.)
brutusáček - 17.09.12 17:31:39
tak jako předchozí desky faceless nejsou špatný, to už "zaleží na vkusu každého soudruha, soudruzi že"....možná je to tim, že mi všechny tyhle přepidlikovaný metaly s razítkem progres začli lézt krkem, už jen z toho důvodu že si myslí že s trochou pidlikaní jsou progres :) no a když už se takhle divně zprasili i faceless tak je něco fakt špatně :) ono ostatně to slovíčko "progres" začína být karikaturou sebe sama, když jsme byli v tom matrixu jak psal šéf a kejta, tak pár těch metalcorů mělo pár pidlikaček a hned si řikali progres, jako nic proti, mladá krev třeba se to vyvine....ale pro mě třeba v metalcoru progres jsou misery signals, kteří jsou fakt někde jinde ale už asi moc odbíham :)
Střap - 17.09.12 11:48:48
Pro mě to má jedinej efekt, když jsem slyšel ty kapely, co údajně The Faceless kopírujou tak vím, že se tý kapele v klidu vyhnu a nemusí mě to srát, ani za mák.
brutusáček - 17.09.12 11:25:35
ale co, po tomhle videu budu brát tu desku jako album coverů a dám tomu za 8!:)
taky dobrý přístup :), já bych se ani nedivil že ta solovka keenea bude i lepší :)
zdeno - 17.09.12 11:19:01
ale co, po tomhle videu budu brát tu desku jako album coverů a dám tomu za 8!:)
bizzaro - 17.09.12 09:22:03
Liduška byla v Lidlu nakupovat hudební styly a přikoupila omylem desku Autistictheism. Někdo se na tu kapelu podíval zblízka docela vtipný www.youtube.com/watch?v=MKa8QZLNpC0
prepostovavam z vedlejsi diskuze, kdyz se to vaze k tomuto albu. myslim, ze je to docela usmevne, vid, File? .)))
Bejv - 17.09.12 08:29:48
to brut: s tím zvukem máš pravdu a pěkně mě to štve viz. The Contortionist fakt skok dolů.

Zkus tohle