URFAUST - Untergang

recenze
Dantez
Hodnocení:
7.5

Untergang působí jako umělecký relaps – propad k rané tvorbě, který fanoušci původní esence Urfaust ocení.

UrfaustTichu noci je učiněno zadost. Harmonický klid ulice dosud doprovázelo jen ševelení krys a proud splašků ze smrdutého kanálu. Teď pomalu vymírající tmu proráží falešné nápěvy podpořené předešlou intoxikací, které ještě nedávno patřily prostorám poslední otevřené špeluňky. Hrdlo neznámého tuláka loudí těžko identifikovatelné popěvky. Podvědomí ale tuší, že se za kořalkou předenou hatmatilkou skrývá zvláštní prozření – schopnost vidět za závoj, který zakrývá něco hodnotnějšího než život.

Snad i proto jde o zpěv úplně poslední. Urfaust – zhudebnění alkoholem nasáklého, magickým rituálem zasvěceného váguse – se loučí deskou, která odstupuje z vytyčené trajektorie. Untergang špiní čistotu a chlast-opomínající povznesenost předchozích tří desek, v rámci zvuku i rukopisu se vrací před nejsilnější Der freiwillige Bettler – zpět je autorská jednoduchost, vokální faleš i lo-fi šum.

Untergang zkrátka prezentuje Urfaust v podobě, ve které si posluchačstvo kapelu nejvíce oblíbilo – v dynamických rytmech, v zastřené produkci, v duchu tajemného kruhu ritualistických pijanů. Zatuchlým zvukem snad jen více probíjí rytmická sekce. Necelých 40 minut nabízí poslech, ve kterém se střídají utahané lamentace, skočné zhýralosti i pulzující – už typicky urfaustovské – střední tempa. Rovněž se neopomíjí nic z ostříleného autorského arzenálu, blackmetalový řev střídá trademarkové hlaholení, mlhavé elektronické linky doprovází prosté, o to však údernější riffy.

Záchvěv „starého dobrého“ prostupuje celou desku již od samotného úvodu: z šumivého zkreslení vyvstává zvolna mašírující rytmus, na kterém se nese dvojice zkreslených akordů s éterickým syntezátorem a silným, silně pokřiveným zpěvem. Kapela posléze přepadá do zpomalení. Höllenkosmos se daří navodit duchovní, byť stále poklesou atmosféru zdařilého EP Apparition.

UrfaustDeska se až do konce přelévá mezi svižnějšími pomalými tempy. V některých momentech působí Untergang dojmem, že se přímo odkazuje na tvorbu staršího data – zejména k období, které kompiluje kultovní Ritual Music for the True Clochard. Živelnějším částem se přitom v návaznosti a kvalitách daří všehovšudy lépe. O titulním otvíráku, Leere, Vernichtung a Abgrund se dá hovořit jako o nejlepších počinech Urfaust. „Ambientněji“ pojaté skladby pak působí spíše jako odnikud nikam jdoucí mezihry: nechávají za sebe mluvit elektroniku inspirovanou novější tvorbou, kde duch špinavého alkoholismu slábne.

Untergang působí jako umělecký relaps. Urfaust před sklonkem zapomínají na vznešenější, očištěnou stranu tvorby. Vrací se k lahvi a v jakémsi sebezklamání servírují to, na co fanoušci od začátků nejvíce přísahali. Ze samotného coveru lze dedukovat, že nejde o návrat zcela nadšený, jako by kapela před samotným vrcholem zbožštění klopýtla a zachytila se za hrdlo poloprázdné lahve. Fanoušci rané esence projektu ale o zklamání hovořit nemohou.

Vložit komentář

SS-18 - 30.08.23 22:11:10
necekam od toho desitky poslechu, ale myslim ze za doprovodu vhodneho prutahoveho destilatu to ma solidni potencial
vihkav - 29.08.23 20:15:03
v podstatě souhlas s mizzym ale super recka, body bych nechal podobné. album art na jedničku
vanena - 29.08.23 11:48:51
"umělecký relaps" je perfektní shrnutí. osobně se mi to celkem rychle ohrálo, ale mnohem lepší než poslední 2-3 alba.
AddSatan - 28.08.23 13:56:14
Jsem si dnes schválně pustil debut a zrovna synťáky mi tam teda přijdou umělejší než tady, navíc jsou ty ambient tracky strašně dlouhý. Kytarový skladby jsou tam lepší, lo-fi zvuk i slabší hudební výkony samozřejmě svoje kouzlo mají, ale nějak nevidím důvod se to snažit napodobit a rád si to poslechnu i takhle, s mj. vytaženější kytarou, údernější bicí, špinavý je to furt dostatečně. Snad jen kopáky - v některých skladbách vzorný, v jiných mlaskavější, byť pořád "v normě".
mIZZY - 28.08.23 13:13:12
Jako jo a ne. Dobrý to je, lepší než poslední věci rovněž, návrat k minulosti docela taky. Některý songy fakt makaj, ale celkově se nemůžu zbavit dojmu, že tenhle čistější zvuk, umělé synťáky a vlastně i lepší hudební výkon docela zabíjí tu atmosféru a posedlost ranných nahrávek, kde označení "lo-fi black magick" fakt dávalo smysl. Rozloučení to je dobré, na několik poslechů zabaví, ale až přijde na vzpomínání na Urfaust, stejně si raději pustím cokoliv od debutu po Die erste Levitation než tohle.
AddSatan - 28.08.23 10:05:30
jo, symbolický návrat (skoro) na začátek, líp zahraný, zazpívaný i odeřvaný, s plnějším zvukem ... většina stopáže mě baví, ale k nejlepším skladbám Urfaust bych z toho asi nic nezařadil, možná v širším výčtu 1. a 7. 5. mi přijde taková nedomyšlená, ambient skladby zkrátit na polovinu 2. mi připomněla závěr White Hammer od Van Der Graaf Generator (spolu s Black Sabbath asi první doom metal riff vůbec a první doom se saxofonem :) ), je tam teda o tón/akord míň, ale jinak snad i stejný... a první riff 3. zase Infinity of Thoughts od Emperor - rytmická kytara bez vyhrávek, tam zase akord přidali rozhodně výrazně lepší než Teufelsgeist a ESM, slabší než TCP a většina skladeb z 2004-2010 ale spolu Trúbadóirí... asi nejlepší, hudbu nejlíp vystihující obal (front cover) co kdy měli :) fest mě sere, že jsem je "nestihnul" živě, na Hellfestu 2014 to zrušili den před vystoupením : /, snad jim za 5-10 let dojdou prachy na špiritus a zahrajou alespoň pár koncertů, nový desky ani nepotřebuju :)

Zkus tohle