BEASTMILK - Climax

AddSatan
7.7

Výborně fungující žánrovka se skvělými nápady, energií, atmosférou a hlavně zpěvem. „Zábavnost“ nahrávky je ultravysoká, při snaze o objektivitu nutno ale uznat, že je to vlastně pořád „jenom (retro)post-punk-rock“. Ovšem mimořádně povedený.

Tentokrát něco lehčího. Post-punk/gotická retro-vlna mohutní a valí se vpřed, nové kapely rostou jako (jaderné) hřiby po dešti, její příznivci nadšeně juchají nad autenticitou „revival“ kapel á la Spectres, The Bellicose Minds, Belgrado, Arctic Flowers, Night Sins apod. Sám si občas něco takového poslechnu, nemůžu ale říct, že by mě nějaká z těchto kapel víc oslovila a po pár skladbách většinou vypínám. Raději sáhnu buď po „staré klasice“, nebo kapelách, které z žánru vycházejí, ale neustrnuly ve vývoji, obohacují ho o vlivy odjinud a vytváří fungující fúze. Ze „starých pánů“ bych vzpomenul na And Also the Trees, z novějších třeba The Soft Moon.

Beastmilk můžeme do značné míry označit za „další retro“ a nemůžu říct, že by do žánru přinesli něco zcela nového. Jasně, jsou tam slyšet Joy Division, The Cure, Christian Death, v těch ostřejších punkrockových pasážích třeba i Misfits. Někomu to zase prý připomíná i Depeche Mode. No, dejme tomu, ono „depešákům“ by se to skutečně líbit mohlo. Za inspirací, na rozdíl od většiny dnešních klonů, ale zašli ještě dál do minulosti než na přelom 70. a 80. let. Některé skladby a pasáže tepou mnohem více rytmy typickými pro šedesátkový surf rock, jeho vliv je patrný i v kytarách a to nejen co se týče jejich zvuku. Tenhle surfing se ale odehrává za temné noci na vlnách Baltského moře (když jsme v tom Finsku) a ještě k tomu v lednu. Ke zvuku jen dodám, že nemám žádných výtek, vše zní přesně tak, jak má a jak to mám rád (basa!), točilo se v GodCity Studio u Kurta Ballou (Converge jsou údajně jejich fanoušci a Kurt se jim sám nabídnul).

Beastmilk si vlastně jen šikovně vzali a poskládali to, co na těch starých kapelách bylo dobré a fungovalo a navrch přidali (na poměry žánru) velkou porci instrumentální a aranžérské zručnosti (některých detailů a vychytávek si člověk všimne až po čase). A energie. Climax je deska našláplá od začátku do konce, lehounce jí dochází dech snad jen na několika málo místech druhé poloviny (Nuclear Winter, Surf the Apocalypse – přičemž ani tyhle skladby bych neoznačil přímo za slabé). 8 z 10ti skladeb jsou tu naprosté hity. Některé z nich mě zpočátku až odrazovaly svou chytlavostí – několikrát se balancuje na hranici určité „popové vlezlosti“, což obecně nemám moc rád. S přibývajícími poslechy tuhle věc házím za hlavu a už se jen bavím. I tak mě asi nejvíce oslovily ty pomalejší, delší, chladně-gotickou atmosférou nasáklé skladby jako Ghosts out of Focus a poslední Strange Attractors. Když tu zmiňuji tu temnotu a chlad, nutno také říct, že jí skvěle vyvážili energičností a nadhledem patrným i v textech, kde různě přehánějí, parodují, nebo zvrhle romantizují různá témata točící se okolo paranoie období studené války, hrozícího nukleárního konfliktu, apokalypsy a smrti (vzpomněl jsem si i na Fallout).

Největším kladem téhle nahrávky je ale pro mě Kvohstův zpěv. Ano, tohle je hodně subjektivní záležitost, ano, možná jsem zaujatý, ale jeho zpěv pro mě zvedá úroveň Climax o nejeden stupeň. Tenhle člověk mi prostě strašně sedí nejen barvou hlasu, ale i způsobem, jak s ním pracuje a jak se dokáže do své role položit a stylizovat – ale tak, že mu to pořád věřím. Přesto zůstává jasně rozpoznatelný a svůj a je jedno jestli zpívá v black metalu, psych folku nebo post-punku. Vlastně mi tímhle přístupem začíná připomínat Mikea Pattona.

S hodnocením je však potíž. Pokud bych hodnotil čistě „zábavnost“ nahrávky, to, jak moc mě to baví poslouchat (a že jsem jí slyšel opravdu hodněkrát), pohyboval bych se někde kolem čísla 90. Snažím se být ale objektivní (haha), zachovat si chladnou hlavu, mít na paměti, že je to vlastně pořád „jenom (retro)post-punk-rock“. Nelze mluvit o žádné genialitě, objevitelství apod. Prostě mimořádně povedená žánrovka se skvělými nápady, energií, atmosférou a zpěvem.

PS: Největší šleha je ale stejně Forever Animal z předchozího EP. A klipovky níže podle mě nejsou těmi úplně nejlepšími skladbami na Climax.

mIZZY - 04.09.15 18:41:58
Nové album Dreamcrash - debut Grave Pleasures už jde poslechnout třeba na Spotify.
gorth - 23.06.15 23:46:16
to docela zírám ... report ze studia poměrně komický, místy tragikomický - 'byl jsem dítě z katolické rodiny a hudba mi pomohla být cool jako ty normální děti' - ale ten jeden song někde za polovinou zní dobře ad Cure: nojo, vidíš, taky se to divně mísí s 'orientem'..
AddSatan - 23.06.15 16:14:43
trochu vadí náznaky až stadionovosti
hm oni tam podle všeho opravdu míří - novinka vyjde v září u Sony: www.youtube.com/watch?v=FnUAVa4k4j4 www.youtube.com/watch?v=05TyGLSjJho ten úspěch jim na jednu stranu přeju, na druhou se mi přesun až k takovýmu gigantu nelíbí : /, ale tak hlavní bude, jak a jestli se to odrazí na muzice no, navíc - novinkama už to proběhlo, ale (kromě změny názvu) odešel kytarista Goatspeed a místo něj kytarujou Jun-His z Oranssi Pazuzu a Linnéa Olsson z The Oath... a i bubeník Paile je asi fuč, místo něj hraje Uno Bruniusson z Procession v září / říjnu velký tour, budou mj. i na Incubate... jinak jsem si tuhle pouštěl nějaký starý živák The Cure a u Killing an Arab jsem si vzpomněl na tu diskuzi o surf rockových vlivech v post-punku viz. níže - a v té skladbě už je to taky, jak kytara, tak bicí...
Jeelwert - 13.06.14 20:51:16
super deska
bizzaro - 14.05.14 16:38:11
tvl, rokenrol az na mol, c|_|-mol a fun. a toho Danziga v tom (zpevu) slysim hodne
AddSatan - 07.05.14 17:04:30
gorth - 11.01.14 21:27:20
tak jsem na to dostal tu správnou ¨náladu, výborně to jede:) jen mi trochu vadí patos místy a náznaky až stadionovosti, přece jen to je rockovější, bohatší, ne tak strohé jako jiné post-punky, uvidíme, kam se to vyvine jinak year end listy mi připomněl Sleaford Mods, dost zábavné, i když si to z p-p bere spíš jiné věci
Tom Coroner - 03.01.14 09:27:20
cajk deska
AddSatan - 03.01.14 01:38:36
gorth: jo, v létě mívám občas mírný "surf záchvaty", kdy jedu furt dokola Dick Dale & His Del-Tones, v jednom bazaru jsem i pár let zpátky vyhrabal CD kompilačku jejich největších pecek :).. a pak ty SC3-UR věci jako Waves of Blood, Exodus, Drive, Anthropomorphosis: Boxleitner apod. jsou skvělý - ti si to teda taky dost upravili k obrazu svému nutno říct... jo chce to dost vybírat no a cokoliv souvisejícího s (post-)punkem podávat v malých dávkách a s rozvahou :).. ono i ty Joy Division třeba.. mám od nich vlastně rád tak 5 skladeb, zbytek mě tolik nebaví... proto mi i (mj.) Beastmilk stáli za recenzi, ta deska mě baví celá, byť má (jako každá) silnější a slabší momenty a z tý záplavy retra výrazně vyčnívá z mnoha důvodů... jo mě na tom EP taky jako první chytla Children of the Atom Bomb a Void Mother, ale Forever Animal mi s odstupem přijde nejlepší, Red Majesty byla taky skvělá, ne že ne... jinak fajn rozhovor s Kvohstem, ty se vždycky dobře čtou: http://noisey.vice.com/blog/beastmilk-climax-interview mj. "It’s really far out, and you could say that about Finnish people as well. They’re another species of human—quite strange people, really. " to si taky už pár let myslím :)... a celkově zajímavý a vtipný rozhovor... ... a ta ženská co s ním zpívá v Strange Attractors je A. L. z Occultation, tam píše...
AddSatan - 03.01.14 01:00:31
tohle znate, ze jo?.) www.youtube.com/watch?v=5QLxdNqMXBM
jistě byl důležitý i pro vývoj black metalu: www.youtube.com/watch?v=5QLxdNqMXBM :))
Sud - 03.01.14 00:36:01
gorth - 02.01.14 22:18:41
velice dobrej point s odstraňováním nedostatků;) včera jsem sjel dvě nebo tři surf alba a kdyby se odstranily ty nudné tanečnější rokenroly, je to hodně fajn... u post-punku tohle platí taky, když si člověk dá Bauhaus, pět songů je super, deset dalších nudí Forever Animal z nějakého důvodu zapomínám, spíš si pamatuju ty dvě předtím o tom člověku jsem nevěděl, Zos Kia Cultus je ale snad vůbec první album Coil... oni byli vůbec na surrealismus a magii hodně ujetí, až dost narušeně:)
brutusáček - 02.01.14 15:44:12
ja to slechl tak zběžně abych mohl říct, že to je zajímavá kombinace takhle spolu na tour...
AddSatan - 02.01.14 13:03:34
... ad to pozadí Forever Animal je vážně zajímavý, tak to rozvedu, váže se k téhle osobě: http://en.wikipedia.org/wiki/Austin_Osman_Spare anglický okvltista (autor Zos Kia Cultus mj.), surrealistický malíř, po kterém chtěl údajně sám Führer, aby ho portrétoval, což Spare (údajně) odmítl slovy "If you are a superman, let me be forever animal." (superman = übermensch), což je refrén skladby.. uvádím ho taky proto, že Balance z Coil ho považoval za svého "mentora" a prohlásil: "what Spare did in art, we try to do through music."
AddSatan - 02.01.14 12:39:34
no a zrovna v Surf... mi paradoxně ten vliv nepřijde tak výrazný jako You Are.. a Love... no tak ono spíš ze surf rocku čerpal kde kdo, starýma "garage" a "punk rock" kapelama počínaje, Morriconem (ne)konče :), jistě byl důležitý i pro vývoj black metalu: http://www.youtube.com/watch?v=5QLxdNqMXBM :)) jinak už beze srandy, ten vliv je hodně slyšet třeba i v Occult Rock VII od Aluk Todolo, nebo Angels of Veiled Bone od Negative Plane, hodně dobře s tím nakládají SC3 v UR částech a další... každá z těch kapel si to samozřejmě upravila pro svoje potřeby... zrovna u post-punku si nevzpomínám, že bych to tam někdy nějak víc zaznamenal ... tady mě ta rytmika a trochu i kytary občas trkla tak, že... Misirlou od Dick Dalea zná snad "každý" (a Pulp Fiction rozhodně nebyl první film, kde se ta skladba objevila...) těžkopádnější?.. no tak je pravda, že třeba "švihu" Forever Animal (mj. tahle skladba má i dost zajímavý pozadí) tady nic nedosahuje, ale má to jiný klady, jsem rád, že se trochu vyvíjí, tak první 1-2 poslechy mě to taky extra nebralo, nejvíc mě vzaly ty Ghosts.. a Strange.. jsem rád, že prostě nenahráli jen album jednoduchých "vypalovaček". Vyplatí se tomu dát ještě šanci. sice to nakousávám už v recenzi, ale čím dál víc (zvláště při přímým srovnání) doceňuju, že si z těch starých kapel vzali jenom to dobrý a funkční a odstranili jejich chyby, často tyhle revival/retro kapely vzory napodobují i s těmi "nedostatky", který měly určitý kouzlo, přece jen, je to punk rock že jo, tam nikdy moc o instrumentální zručnost nešlo, ale... jo This Heat plánuju zkusit, jsi psal, že zdroj inspirace pro Aluk Todolo myslím, jen jsem se k tomu ještě pořádně nedostal, z nástřelu to zní celkem zajímavě a ten vliv tam patrný je heh :)
gorth - 02.01.14 01:27:11
tak je pravda, že song Surf the Apocalypse si o nějaké to hledání říká:) možná bude nějaká obecná příbuznost post-punkové a surf rytmiky obecně?... (při hledání něčeho ke srovnání zjišťuju, že asi začnu poslouchat surf rock, některé postupy fakt výborná zábava:)) však tu zábavnost beru:) na rozdíl od Suda vím, proč to poslouchat a nemusím se rozdávat ve zbytečných komentech:p (ještě tu chybí dw s poznámkou o Sex Pistols...)... akorát si budu příště dávat pozor, co před tebou říkám:)) zpět k tématu, takhle letmo mi to přišlo trochu těžkopádnější než ty lepší starší songy, s větší propracovaností asi souhlas, možná se tyhle dva faktory spojují... jinak pokud neznáš, zkus This Heat, dost zajímavá věc z těch starších přibližně post-punků
AddSatan - 01.01.14 20:51:43
gorth: jo :p - nejvíc mě ten vliv trknul v You Are Now Under Our Control, taky ten začátek Love in a Cold World, v poslední třetině Surf the Apocalypse je to tam taky, a je tam víc míst...píšu ale o vlivu, který si upravili pro vlastní potřeby, byť ta rytmika je chvílema úplně jasná... ty první dvě škatulky jsou samozřejmě pořád mnohem zásadnější... ... tak oproti EPs je u některých skladeb ten songwriting přece jen promyšlenější a rozmanitější, víc různých vlivů a nálad... + ty dvě pomalejší skladby co tam vyzdvihuju míří trochu jinam... "strašně zábavné, ale vlastně nic výjimečného" sedí vlastně pořád, v takovýmhle provedení s tím ale nemám problém... originalitu, úžasnou strohost a nenápadnost :) apod. hledat prosím jinde :)
nejak vlastne nevim, proc by me to melo zajimat. vidim takovou analogii s ghost
to taky nevím :)) ... jo nějaká analogie s Ghost by se možná našla, Ghost mě ale nebaví, nijak zvlášť mě nebaví ani spousta dalších retro kapel, Beastmilk to ale dělají tak dobře, že jim to prostě žeru :) mIZZY: ty ten alkohol fakt omez :)) ... vím co tím myslíš, ale zas až na tuhle úroveň bych to fakt nestavěl... jinak to má až prekvapivě slušnou "trvanlivost", čekám, kdy se to oposlouchá a furt nic... v květnu na Sedmičce budem "singalongovat" v hojném počtu počítám :)
mIZZY - 01.01.14 17:16:45
Tak Ghost nejsou špatní, nebo teda... možná jsou, ale to je jedno. Bych je bral jako takovou guilty pleasure kapelu. Nic extra na tom není, ale prostě to fakt baví. Stejně jako Beastmilk, ale ti jsou podstatně větší sranda. Úplně se vidím, jak po flašce rumu při poslechu Beastmilk kroutím na parketu bokama a zpívám si Supermana. Prostě fajn náhrada místo hopsání se zpocenýma buzíkama na diskotéce a nebo řvaní It's my life na vesnických agro-párty. Plus to je taky super hudba na chlastání na chatě. Na Korpíky to chce tak 3,8 v krvi a poslouchej celej víkend jen black/deathy.
Sud - 01.01.14 16:31:17
ja stale nic, ale ani tomu vlastne moc pokusu nedavam, nejak vlastne nevim, proc by me to melo zajimat. vidim takovou analogii s ghost
mIZZY - 01.01.14 13:19:33
Je to neskutečně chytlavá věc. Poslední měsíc jsem téměř neposlouchal nic jiného. Kamkoli jsem šel, tak jsem vytáhl sluchátka a pustil si na cestu Beastmilk. Těch 80% tomu celkem sedí, prostě to fakt šíleně baví, Kvohst zpívá parádně, ale zas to není kdo ví co. Asi nejvíce mě furt baví You Are Now Under Our Control a Fear Your Mind, to jsou prostě fakt pecky. Jsem hodně zvědavej, jak se předvedou s Doomriders na Sedmičce. A pokud pojedeme zas na Hell's Pleasure, tak tam je teď potvrdili taky :)
gorth - 01.01.14 11:44:04
surf rock?:p změnilo se něco oproti těm předchozím EP? (na ty sedí ten popis "strašně zábavné, ale vlastně nic výjimečného" dost přesně...)