Kdy: 13. února 2025
Kde: Praha, Modrá Vopice
Dlouho jsem váhal, jestli se jet podívat na pražskou zastávku právě končícího evropského turné Defeated Sanity. Ani ne tak proto, že tyhle BDM stars letos v českých luzích a hájích uvidíme ještě na Obscene Extreme nebo Brutal Assaultu, jako spíš kvůli ne úplně odpovídajícímu supportu. Pět kapel? OK, ale méně v tomto případě znamená více.
Do chajdy dorážíme krátce po sedmé hodině, kdy by podle
programu akce měli právě končit američtí Asylum. Jenže ouha. Na prknech drtí
krkolomné struktury trio a plachta za zády napovídá, že jde o Embryonic
Devourment. Nevím, kdo způsobil tenhle organizační přešlap, jestli se
prostě jen kapely domluvily na přehození, nicméně kvalitativně tihle Amíci
rozhodně neměli celou
show odstartovat. Jejich pojetí technického brutal deathu je originální,
těžko uchopitelné a oproti dalším dvěma bandám, které následovaly, až
sofistikované a kreativně je převyšuje asi o deset levelů.
Co naplat, se skřípěním zubů tedy musím vydržet Asylum.
Opravdu nechápu, kdo vymyslel, že se tenhle začínající kvintet musí prezentovat
za velkou louží jako předkapela Defeated Sanity, když je v její „hudbě“ snad
všechno špatně.
V prvé řadě by si kluci měli uvědomit, co vlastně chtějí
hrát. Brutal? Ten to nevidělo ani z rychlíku, z beden leze cosi jako neškodně
jalový thrash převážně ve středních tempech a trnovou korunu tomu nasazuje
hrozící vokalista s nablacklým skřehotem (napadá mě srovnání s Travisem Ryanem
z Cattle
Decapitation). Skupina se sice snaží, celé to ale vyznívá hrozně směšně,
jak se to míjí účinkem. Riffy nedávají vůbec smysl, skladbám úplně chybí nějaká
kompoziční logika. A také se opět ukázalo, že ten, kdo si do Vopice nepřiveze
vlastní pořádný aparát, zvukový zázrak nepředvede (jako na zjevení vzpomínám na
zdejší zvukově kulervoucí vystoupení Revocation).
Kytary u všech kapel zněly jako dětské chrastítko, žádné basy (ani středy),
prostě zkušebna. Čest výjimce – hlavní hvězdě večera...
Třetí v pořadí, tentokrát one-man band, Putrid Pile
na mě působil obdobně. Myslím, že by to jakžtakž mohlo fungovat jako duo s
živým bubeníkem (tedy jako dnes už typický grindcorový line-up á la P.L.F.),
ale se špatně zvukově ošetřeným automatem to byla katastrofa. Naivně jsem si
myslel, že těchto pokusů o BDM už budu ušetřen a že tohle zůstane uzamčeno za
zdmi „pokojíčkových projektů“.
Seč se Shaun LaCanne snažil, jak mohl, dělal při hraní
úsměvně přísné grimasy, z beden lezl tumpachový džn-džn slamming proložený
sypačkami (všechno na čtyři akordy!) se zvukem automatu jak z
roku 1996. Snad se nikdo neurazí, ale tohle by v nějakém generátoru hudby
složila lépe snad i AI. Se slzou v oku vzpomínám na jiný one-man BDM projekt Insidious
Decrepancy, který zní oproti tomuto kompozičně jako rajská symfonie.
Po tomhle útrpném přečkávání sonické hrůzy přichází Disgorge revival
pojmenovaný dost úděsně To Violently Vomit (fotka: Monika Mokošová, 12.2. Košice). Kalifornská tlupa Disgorge
byla v BDM podhoubí vysoce vlivná kapela, svými postupy (stopky a neutuchající
kila hraná v blast beatu) inspirovala snad stovky podobných smeček, to je nepopiratelné
konstatování faktu.
Na přelomu milénia ukázala, že se dá hrát slamově
komplikovaně v závratných sypacích tempech a ukázala směr, kudy se bude žánr ubírat.
Pamatuju si, jak jsem onehdá poslouchal Consume
the Forsaken a kroutil u toho hlavou. Na druhou stranu se musím přiznat, že
jsem se nikdy fandou Disgorge nestal, jejich muzika mi ve finále přišla až moc
monotónní (a v tomhle mikroranku dávám přednost třeba ...And Time Begins od Decrepit
Birth nebo prvním
Disavowed).
Ve Vopici si nicméně To Violently Vomit ostudu neudělali, i
když Diego
Sanchez měl kytaru nazvučenou opět strašně do „papírových“ výšek a skupina
hrála jen ve třech bez basy. Nevím, kdo na tomhle turné třímal paličky, ale
zcela podle očekávání předvedl atletický výkon. Pozadu nezůstal ani Angel Ochoa
z Abominable
Putridity jako typicky guturální frontman. Ohlas měli Kaliforňáci mocný, i
když chajda zrovna nepraskala ve švech, kotel se vytvořil slušný. Kapela
zahrála průřez svou zvrhlou diskografií (setlist
zde), podle všeho se dostalo na všechny čtyři desky.
A headliner? Defeated
Sanity jasně ukázali, proč jsou cca 15 let světovými lídry technického
brutálního death metalu. Zvukově to nejvíc kapele šlapalo v těžkotonážních
pasážích, naopak při honění hmatníků a až jazz/fusion přechodech se to víc
slévalo do sebe. Gruber a spol. mají prostě svůj trademark, který odmítá
syntetickou moderní metalovou produkci -
„chlupaté“ kytary s odérem vlhkého sklepa, oproti tomu hodně konkrétní
bicí (pro zajímavost, Lille hraje bos) a čitelná zvonivá Schmidtova basa.
I když kapela operuje na úzkém políčku, vykřesala z něho
maximum možného. V jejich
muzice je všechno – (tupo)slamy na milion způsobů, stlačené suffosypačky,
kila+stopky á la Deeds
of Flesh (tady dokonce cover), starý tech thrash/death (Death, Cynic, Atheist),
i gravity blasty pozvedli na další level, když je Gruber využívá na lichodobé
riffy. Ve
Vopici to bylo všechno krásně slyšet – když kvartet hrál starší kusy, víc
to tlačilo, naopak novější tvorba zní zase víc „progy“.
Potěšilo mě, jak byl poskládaný setlist. Úvod obstaraly
první dva songy z Passages
into Deformity následovaný Carnal Deliverance, na něž se lidi chytali jako
mouchy na lep. Poté skupina přehrála celé své novinkové album Chronicles
of Lunacy, ale rozdělila ho na dvě poloviny. Aby se publikum víc chytalo,
do mezipauzy nacpala exkurzi do prvních
dvou desek plus jeden z flák z The
Sanguinary Impetus a pak se k novinkové desce vrátila. Skvělý tah, určitě
lepší než dát celý počin na jeden zátah.
Faktem ovšem je, že Defeated Sanity zahráli
fakt kládu. Nepamatuju si, že bych někdy viděl v téhle nelidsky supernadrcené
muzice hodinový set, kde se navíc mezi songy moc nekecalo. Šestnáct skladeb!
Poslední třetinu jsem už cítil dost únavu, ale hudebníků jakoby se to netýkalo.
Nelidský diktát se týkal všech – Josh Welshman (nejdřív mezi
lidmi, pak konečně i na pódiu) kázal odporné slizké žalmy, nový sekerník Vaughn
Stoffey s lehce asiatskou vizáží sázel bez hnutí brvou jeden riff za druhým (celkem
jich tipuju tak 276), nadto rytmické duo Gruber + Schmidt hrálo krkolomné rytmy
a prstoklady s bravurní lehkostí. Opravdová BDM profesura, kterou momentálně
asi těžko někdo může překonat (celosvětově mě napadá jen pár vyvolených jmen).
Moc se ani nelze divit, že ke konci show se sál pomalu
vyprazdňoval. Konec tak obstaral Into the Soil a jako vyřvaný přídavek od
místních ultras povinná hitovka Engulfed in Excruciation. Mistrovské
vystoupení, smrťácké absolutorium! Pánové, kdo tohle má?
Co se týče návštěvnosti, mohlo to být lepší. Pravda je, že i
já jsem se musel dlouho přemlouvat, abych vyrazil. Kromě Disgorge a Defeated
Sanity asi lidem chyběl nějaký větší tahák, nebo prostě stylově jinaká kapela,
která by přilákala další obecenstvo. Minusem byly i dvě tragické předkapely,
které line-up zbytečně ředily. Stačili by Embryonic Devourment a triumvirát by
byl završen. Každopádně, pokud se v létě objevím na BA
nebo Obscenu,
Defeaťáky rozhodně nevynechám.
Za mě zvuk DS převážně bez větších výhrad - záleželo i jako vždy na místu + za oproti deskám (vepředu) úderný kopáky, to asi na festu nebude. Ještě víc hutnosti i hlasitosti být mohlo, ale tlačilo to.
Lidí jsem taky čekal trochu víc, ale zas jsem se i během setu DS dostal skoro kamkoliv.
Defeated převážně hodně dobrý/super, jen některý ty tuposlamy - 1-2 baví brutalitou, pak už tupovoser, Fetus groovy dobrý, pidlikačky bavily víc než z desky, pár skladeb jsem jem čuměl vepředu na Schmidta a Grubera - tech hustý, byť mi to občas furt nedává v rámci skladby smysl :), na mě moc gravity, superrychlý, ale ztrácí to oproti silovějším blastům koule, kytara tlak v mutinzích, v tremolech rozplizlý, Welshman vokál super, snad i jeden z nej guturál/growlů + že dal většinu mezi lidma, sympaťák (i ostatní). Výhrady furt jo, ale jsem zase trochu víc fanoušek :).
Předsevzetí, že do kotle nepůjdu (od rána bolest zad/krku) jsem nevydržel, energie mě strhla, Ondra to taky rozjížděl :). Ale když Vejška a další rozjel kladiva, tak jsem se radši klidil :)).