Datum vydání: 1. listopad 2024
Vydali: Sepulchral Voice Records
Žánr: death metal, black/death
„MORTE MORTE
MORTE“, křičí konec promotextu k druhé desce amerických Black Curse. Členové Primitive
Man, Spectral
Voice a Khemmis
stvořili novou kapelu za účelem vytvořit co možná nejohavnější pomník samotné
smrti z death metalu inspirovaného projekty jako jsou Wrathprayer, Pseudogod
nebo Grave
Miasma.
Vlivy zmíněných se slyšitelně propsaly do debutové desky Endless Wound, stejnou měrou ale kapela zanechala prostor pro vlastní pojetí. Z rámců špinavého, okultně laděného metalu smrti na první desce vzešel poměrně unikátní počin. První deska se navzdory zjevným vlivům poslouchá snadno, v některých momentech se dá považovat až za chytlavou. Přitom ani na chvíli neztrácí kontakt s aurou, která je – byť ve ve větší míře – přítomna u výše zmíněných kapel.
Burning in
Celestial Poison vrhá na debut trochu jiné světlo, jako kdyby byla první deska
jakýmsi mezikrokem, testováním vod před pokusem o plnohodnotný ponor – tak, aby
se Black Curse dostali k samotnému jádru daného žánrového pojetí, které
primárně tkví v postupech španělského kultu, Teitanblood.
Pochopitelně se tak odstupuje od schůdnosti, naopak se Black
Curse vrhají do delších stopáží a zastřenějšího zvuku. Avšak poněkud
bezhlavě.
Výsledek se tak
jeví rozpačitě. Delší než desetiminutové skladby dokáží vystřihnout chvíle, ve
kterých je aura TTNBLD v určité míře přítomna, stejně tak lze trasovat riffy,
které při své rovnici chytlavost-zlost lezou nehezky do ucha – zářným důkazem
budiž začátek prvního vypuštěného singlu Trodden Flesh. Burning in Celestial
Poison je však ve stejném čase poměrně bohatá na pasáže, které nevedou nikam či
kulminují do závěrů, které odměňují jen málo. Snaha proměňovat metalový chaos
do chorobně-zhoubné atmosféry se Black Curse daří jen občas.
Burning in Celestial Poison si tak při snažení ve vytvoření co nejzlejší desky trochu podráží nohy. S ambicí se přiblížit nedosažitelným metám se Black Curse zbytečně oklešťují o dobře podchycené prvky, které fungovaly na debutu. V obětování přijatelnějších vzorců za úsilí evokovat zlo prostřednictvím bezhlavých deathmetalových běsů tkví největší negativum. Novinka totiž funguje nejlíp tam, kde připomíná debut.
Já tou bestialitou myslel to, že je Vitriseptome po většinu hrací doby festovní námrd, než aby tam byly evidentní vlivy Blasphemy.Beherit.Conqueror (či Black Witchery). Asi tu Ross Bay DNA mají prostě v sobě, projevuje se jinak, a mě to pak vede k takovým asociacím. :)
Lukáš: Měl by být, ale nevím to na 100%. Kromě vedení labelu prý aj chodí na koncerty, před x roky nahrál (imo nudný) DeRais, ale osobně ho neznám, takže nemohu za info ručit. V počátcích SV se angažoval i Drakh a ten dokonce letos nebo loni vydal čtyřskladbové EP/demo osobního projektu, ale byla to mrdka, takže si nevzpomenu na jméno.
A ty Wrathprayer a Aethyrvorous mi přijdou spíš trošku slabší/přiblblejší než Black Curse.
Kupodivu mi asi i většina stopáže přijde fajn/dost fajn :) - zvlášť když sypou, ale je fakt, že zpomalení a pokusy o atmosféru většinou moc nefungujou. Třeba 1. Spleen jakoby končí 4:40, pak zbytečný "intermezzo", pak se to zas rozjede... atd. Možná i 1/3 riffů vyhodit, ale na poměry těhle death/black/war/bestial metalů převážně ok, dobře zahraný i vokál (naživo ještě lepší), přiblblý přijatelně, za mě lepší než lecjaký uctívanější trve věci. Asi mě to baví víc než 1. deska, ta je taky fajn, ale...
Sice si to asi často pouštět nebudu, spíš furt kapela co si užiju naživo, loni na ChD to makalo líp než jsem čekal:
https://www.youtube.com/watch?v=pjvRDyXgMEk
/> ale spíš příjemný překvapení.
Ale nevadí. Když chcu vytříbené, bestiální zlo mám ted k dispozici Mitochondrion, Wrathprayer a Aethyrvorous a třeba mě ten nový Black Curse začne bavit s větším odstupem času, jak se stalo i s debutem.
PS: Přál bych si, aby Scorn (který tohle album ostatně vydal) reaktivoval KTHRSS a vyměnil Drakha za vokalistu Black Curse/Spectral Voice. Mohl by tak vyjít aspon nevydaný (ale nahraný) materiál.