KDYSI DÁVNO V AMERICE / AMERICAN PRIMEVAL

recenze film
Baara
Hodnocení:
6

Moderní western à la Netflix, aneb sto a jeden brutální způsob, jak zařvat na Divokém Západě.

ProdukceNetflix, 2025
Žánr: akční, thriller, western, drama
R
ežie: Peter Berg
Scénář: Mark L. Smith
Hudba: Explosions in the Sky
DatabázeČSFD / IMDB

Netflix se zjevně rozhodl, že nebude diváky na přelomu roku šetřit, a po druhé řadě Hry na oliheň servíruje divákům další krvavé sousto v podobě brutálního westernu American Primeval z dílny scénáristy Marka L. Smithe (Zmrtvýchvstání) a režiséra Petera Berga (Světla páteční noci, Bitevní loď, Zabiják bolesti).

Vítejte v americkém státě Utah v roce 1857, kdy postupně docházelo k jeho osidlování. To sebou samozřejmě přinášelo konflikty nejen mezi osidlovateli a původním obyvatelstvem, ale také Církví Ježíše Krista Svatých posledních dnů čili mormony.

Do boje o území, vedeného pod rouškou víry a práva na svobodu, nás uvádí Sara Rowell (Betty Gilpin), která hledá pro sebe a svého syna ve Fort Bridger průvodce, který by je v bezpečí dopravil přes horský průsmyk k jejímu manželovi. Brzy se shodou okolností oba spolu se skupinou mladých mormonů a dalších imigrantů stávají účastníky tzv. masakru v Moutnain Meadows. Jejich cesta dále pokračuje s nemluvným průvodcem jménem Isaac Reed (Taylor Kitsch) a komplikuje se nejen tím, že na Sařinu hlavu je vypsána odměna, ale také tím, že mormonská milice se snaží zlikvidovat všechny potenciální svědky masakru, za který je zodpovědná.
Uvedený masakr se skutečně odehrál a soudě dle toho, co mi prozradil Google, ho skutečně spáchali ozbrojení mormoni ve spolupráci s jedním z původních kmenů. Toť asi vše k historickému a politickému kontextu, protože zde nejsou moje kramfleky zrovna pevné.

Peter Berg v minulosti čelil kritice pro svůj přístup k příběhům z pohledu jiných kultur a ani jeho nový seriál není dle reakcí výjimkou. Co se postav týče, scénář kombinuje historické postavy s těmi fiktivními. Ty historicky doložené, jako zakladatel pevnosti Jim Bridger (ten, který nechal v Zmrtvýchvstání Hugha Glasse napospas smrti) či hlava mormonské církve Brigham Young, rozdávají karty ve hře o moc, ve které se „malé“, fiktivní postavy snaží zběsile manévrovat. Kde ale dobří a spravedliví tak jako tak zemřou, pokud někdo náhodou nezemře za ně, a přežijí ti rychlí, silní a morálně flexibilní. Klasický přístup k vyprávění o velkých historických událostech očima obyčejných lidí. Je třeba ukázat, že na všech stranách byli dobří i zlí. Nic nového pod divokým, západním sluncem.



A tak je to v seriálu v podstatě se vším. Postavy jsou šablonovité až běda (nemluvný „zálesák“ s traumatem a dobrým srdcem, náboženský vůdce s lehkou aurou ďábla, moudrá náčelnice atd.). Jejich počet balancuje na hranici přehlednosti. Finále nemůže překvapit nikoho, kdo viděl aspoň pár nejznámějších westernů. Bitva natočená na rádoby jeden záběr už dnes taky nikoho neohromí. Co tedy American Primeval vlastně nabízí? Přestřelky, krev a všechny představitelné způsoby brutálního násilí. A pěkné lokace.

Ale protože Berg je vysoce zručný režisér, pokud jde o práci s kamerou především v akčních scénách, široké záběry na monumentální přírodu a šikovné využití kamerových filtrů, dává dlouhou dobu divákovi pocit, že sleduje úchvatnou podívanou, při které příležitostně přeběhne mráz po zádech. Všechno se ale postupem času začíná opakovat, včetně všudypřítomného do maxima vyhnaného násilí. Zřejmě bylo třeba předvést kompletní škálu brutality tehdejšího života, díky které trigger warning zabírá skoro celý řádek. Máme tu kromě smrti na různý způsob vše od skalpování, bičování, stahování zvířat z kůže (opakovaně) až po útoky vlků a lámání kostí pod koňskými kopyty. Jediné, čeho se američtí tvůrci očividně stále bojí, je přímě vyobrazení znásilnění, které se i tady děje mimo kameru (na rozdíl od sebevraždy). Je toho moc? Rozhodně. Je to prvoplánové? Částečně.

Berg zjevně spoléhá na to, že divák už je po všech hrůzách, které na obrazovkách (a především na Netflixu) viděl, už značně otrlý, a nějaké prostřelené oko ho nerozhodí. A nebude daleko od pravdy. Jsme znovu u toho, že je to udělané zatraceně dobře a vlastně to hodně dlouho funguje.

Časem ale začne být zřejmé, že působivá výpověď o hrůzách ozbrojeného konfliktu, což je věc i pro Středoevropana v současné době aktuální, se nekoná. Jakmile je třeba jít trochu do hloubky, ukáže se, že tu žádná hloubka není.
Místo finální katarze a nějakého poselství přichází nemístná snaha o poetičnost, srdečnost a zranitelnost. Čím více prozatím mlčenlivé postavy mluví, tím je to horší. Po všem, čím si prošly, by jim měl divák alespoň trochu fandit. A nic. Ani herci zjevně úplně nevědí, jak si s tím poradit. Kdyby si přeživší hrdinové po vzoru klasických předchůdců několika slovy a dlouhými pohledy řekli, co je třeba, a odcválali do západu slunce, bylo by líp. Líto mi bylo pouze postavy Sary, která jako jediná nepůsobí po většinu času úplně šablonovitě. Poslední dvě epizody však udělají z matky, která na pokraji zhroucení přestojí pro svého syna všechno možné i nemožné, žvatlající, zamilovanou chudinku. Ano, pohybujeme se ve světě, kde žena samotná či s dítětem nemá bez ochrany fyzicky silnějšího člověka šanci přežít, ale nelze si nepovzdechnout nad tím, jak tuhle situaci zvládl Scott Cooper v Nepřátelích nebo, jak jinak, na Claudii Cardinale v Tenkrát na Západě.

American Primeval nabízí po dlouho dobu zajímavý vizuál, dobře nasnímanou akci a potoky krve. Téměř čtyři epizody se mu daří se tvářit, že za tím vším je něco víc. A ve dvou posledních dílech přijde velké zklamání z toho, že kde nic není, ani smrt rukou člena mormonské milice nebere.

Vložit komentář

brutusáček - 03.02.25 12:54:52
Tak blekmetalista co se polejvá blůdem na koncertech, to je jasný že to bude pro tebe wenig. :)
mIZZY - 03.02.25 11:18:39
Odpověď jkl: Otevřu tu recenzi, koukám na hodnocení a tak nějak jsem tušil, že bude...
Tak jsem to teda taky viděl. Co se brutality týče, osobně jsem tedy kvůli hypu a tomu, jak všichni řeší v tomhle seriálu explicitní násilí, čekal podstatně větší jatka. Okay, v době, kdy ve většině akčních filmů nepadne ani kapka krve, se toho American Primeval úplně nebojí. Vůbec by mi ale nevadily nějaké další tipy na opravdu brutální filmy od bizze s dantezem :) A jestli to násilí zde mělo primárně podtrhávat autentickou drsnost divokého západu, pak docela škoda, jak to třeba dějově hraje až moc podle "hollywoodských" pravidel.
Jinak ale příjemná jednohubka, těch 6 dílů úplně stačilo. Vizuálně to je, hlavně díky super prostředí, pěkné, jistou syrovost to taky má. Jen teda těch posledních deset minut nebo kolik, jsem jakože neviděl. To bylo ještě teplejší než ten post-rockovej soundtrack v pozadí. Kdyby je raději všechny sežrali vlci, nebo se na závěr klidně nestalo vůbec nic, bylo by to lepší. Člověk si akorát opět posteskne při vzpomínce na konec Bone Tomahawk :)
brutusáček - 23.01.25 09:17:43
jsem si doplnil vzdělání s Proposition a super, koukám Hillcoat točil cestu a bude dělat Poledník, takže je to v ok rukou :)
Baara - 22.01.25 10:59:09
Odpověď Franta N.: Možná to u zavilého fanouška black a death metalu a dalších ne úplně v...
Tady to podle mě ani nenì odvádění od nedostatků, ale prostě primární fokus na masakr a tak nějak tu americkou historii. Ten příběh, jak se ukáže, je druhotnej.
dntz - 22.01.25 09:00:32
Tak dokoukáno, vesměs souhlas s recenzí i s diskuzí, násilí opravdu napůl (pro vyobrazení těžkosti a krutosti jinak romantizované epochy v pořádku, ale pak už se to otupuje, znásilnění mimo zrak diváků/protagonistů dávalo v tomto ohledu smysl) dívá se na to dobře, ale v závěru to trochu vyšumí. Point s Cooperovo Hostiles super, tam je ten dojem o poznání hlubší.
Franta N. - 21.01.25 22:22:00
Možná to u zavilého fanouška black a death metalu a dalších ne úplně veselých žánrů zní divně, ale taky mi vadí, když tvůrci filmů všude tlačí explicitní násilí. Nebo spíš takhle: Když to slouží nějakému účelu, jako třeba zdůraznit obludnost nějakého režimu, ať už skutečného nebo fiktivního, nebo ukázat křehkost lidské bytosti tváří v tvář zlu a šmejdství, může to být zajímavý. Ale cpát všude roztékající se mozky, vydloubnuté oči, usekané prsty a končetiny, jen, abychom ukázali, jak jsme syroví a nebojíme se toho - proč? Koho to má jako dneska šokovat? Přijde mi to jako filmový ekvivalent různých brutál death metalů s przněnou dívčinou na obalu a s texty plnými vyhřezlých vnitřností, které tím odvádějí pozornost od nedostatku tvůrčích a/nebo hráčských schopností.
Baara - 21.01.25 17:54:58
Odpověď AddSatan: To je otázka no. Už si to vybavuju jen mlhavě, ale myslím, že třeba Fi...
Matně si vzpomínám, že takovej naturál jako ve švédský verzi to ale nebyl.
mIZZY - 21.01.25 17:16:12
Odpověď Dntz: Kvalitnějši, tady to šlo až do groteskna (závěr se zabitím záporáka to...
Bone Tomahawk +1
AddSatan - 21.01.25 16:59:40
Odpověď Baara: Ve větších produkcích pořâd tabu asi. Zajímalo by mě, jestli je to na ...
To je otázka no. Už si to vybavuju jen mlhavě, ale myslím, že třeba Fincher se toho v The Girl with the Dragon Tattoo úplně nebál? A jo, vzhledem třeba k tomu zabíjení dětí je to zvláštní.
Baara - 21.01.25 16:12:28
Odpověď AddSatan: Hm, tristní (navíc 23 let po Noého Irréversible)....
Ve větších produkcích pořâd tabu asi. Zajímalo by mě, jestli je to na základě nějakejch průzkumů či čeho.
AddSatan - 21.01.25 15:37:56
Odpověď Baara: Yep. Když si někdo prostřelí hlavu, cajk. Bičování s rozšklebením kůže...
Hm, tristní (navíc 23 let po Noého Irréversible).
dntz - 21.01.25 15:16:06
Jasně, mi právě přijde, že "woke" nálepkování Netflixu je přifouklá bublina.
Pekárek - 21.01.25 15:10:05
To bylo na dntz.
Pekárek - 21.01.25 15:09:16
Mně nevadí woke, ale to násilí.:-) Cítím tam rozpor, ale vlastně je to logické, čím také lidi v klidu krmit.:-) Vždyť by na to nikdo nekoukal.
Baara - 21.01.25 15:07:04
Odpověď AddSatan: jako celek je mi to jasný, že jo, ale jak jsi zmiňovala to násilí níže...
Tam jde taky o tu koncentraci...všechno na poli cca 5 hodin.
Baara - 21.01.25 15:05:55
Odpověď AddSatan: jako celek je mi to jasný, že jo, ale jak jsi zmiňovala to násilí níže...
Yep. Když si někdo prostřelí hlavu, cajk. Bičování s rozšklebením kůže a masa, cajk. Skopání dítěte koněm, cajk. Znàsilnění se děje pěkně ve stanu. Tomuhle úplně nerozumím.
Baara - 21.01.25 15:03:36
Odpověď brutusáček: to násilí je vždy prostředek ať už tady, SG nebo řekněme Díra, Kostka ...
Tady je to s tím prostředkem tak napůl, všechno tam opravdu potřeba nebylo.
brutusáček - 21.01.25 15:02:09
to násilí je vždy prostředek ať už tady, SG nebo řekněme Díra, Kostka atd....pokud člověk chce solidní psycho tak šáhne třeba po Jagten :)
AddSatan - 21.01.25 14:59:16
Odpověď Baara: Tak do Posledního Mohykána to má opravdu daleko :-)))...
jako celek je mi to jasný, že jo, ale jak jsi zmiňovala to násilí níže, tak jsem si říkal, že jako nic moc a už jsem to všechno viděl dávno :) ... ale jestli je to autentičtějíš, tak fajn :), ale prej při znásilnění kamera uhne?
AddSatan - 21.01.25 14:55:57
Odpověď dntz: Pardon, Brimstone víc gortesknější, na mě působil v určitých detailech...
aha, jo, mě to právě i v tomhle připomněla Triera, tou ultračernohumorností, řekněme ... no, takže mě to furt láká i odrazuje zároveň :)
Baara - 21.01.25 14:45:25
Odpověď AddSatan: neviděl jsem, ale znáte / případně může to někdo srovnat s kvalitou a ...
Tak do Posledního Mohykána to má opravdu daleko :-)))
dntz - 21.01.25 14:44:06
Odpověď AddSatan: Jsem asi natvrdlej :), ale myšleno - kvalitnější je Brimstone, násilí ...
Pardon, Brimstone víc gortesknější, na mě působil v určitých detailech až směšně.

V Primeval bude krutost asi vyšší, nešetří se tu děti, nijak se tu zatím neromantizuje, ale celkem se tím mlátí o hlavu do totální tuposti.

Hledat tady nějaké paralely k woke-ismu mě zatím teda vůbec nenapadlo, ale chápu, že střílet do Netflixu v rámci tohoto tématu je populární.
AddSatan - 21.01.25 14:35:09
Odpověď Dntz: Kvalitnějši, tady to šlo až do groteskna (závěr se zabitím záporáka to...
Jsem asi natvrdlej :), ale myšleno - kvalitnější je Brimstone, násilí grotesknější v American Primeval nebo jak? A řekněme scénáristická krutost v kterém?
Pekárek - 21.01.25 14:22:29
Neviděl jsem, ale příjde mi to divné. Woke korporát programově krmí lidi násilím, využívá k tomu různé kulisy a zaklíná se realističností?:-)
Jinak řečeno, souhlas se sickym.
Dntz - 21.01.25 14:15:32
Odpověď AddSatan: neviděl jsem, ale znáte / případně může to někdo srovnat s kvalitou a ...
Kvalitnějši, tady to šlo až do groteskna (závěr se zabitím záporáka totální směnost). Tady to jde násilím dále, zatím je z toho cítit méně hollywoodský lem.

Kromě Hillcoatova Proposition je záhodno zmínit i Zahlerův Bone Tomahawk.
AddSatan - 21.01.25 14:10:39
neviděl jsem, ale znáte / případně může to někdo srovnat s kvalitou a krutostí tohodle "westernu" :)?
https://www.csfd.cz/film/405784-brimstone/prehled/
tohle mi krutostí/cyničností scénáře připomnělo Triera, nějaký výhrady jsem měl, ale překvapilo (mj. i závěrem) a bavilo...

jinak mě obvykle explicitní násilí ve filmech spíš rozesmívá, nějaký výjimky by se našly, ale to co tady popisujete nic moc :) + jak píše bizzaro a Dantez (a třeba dobře udělaný skalpování, tomahawky v hlavě atd. byly už kdysi v Posledním mohykánovi ne? :) ), ale možná na to mrknu :)
Dntz - 21.01.25 14:03:22
Jsem za 3. dílem a dojem z violence porna už mi taky vytanul, na druhou stranu – jak píše bizz – nějak takto si představuju brutalitu neromantizovaného divokého západu (Možná to mohlo být ještě špinavější, jako Proposition), zároveň by to mělo fungovat jako prostředek, třeba jako v McCartyho Krvavém Poledníku. Obávám se, že toto ten případ nebude. Po dokoukání přečtu.
bizzaro - 21.01.25 13:16:23
Odpověď sicky: sorry, ale mě prostě nepřijde normální sledovat explicitní násilí ve f...
vzhledem k tematu a obdobi bych ho tam cekal. mas tam rating na vek a obsah, vic s tim neudelas.
ja na nasilny (brutal/gore) filmy koukam, umim se od toho oprostit. me vadi zbytecny nasili, ale proste Divokej Zapad byl krutej :)
sicky - 21.01.25 13:03:44
Odpověď bizzaro: Hra na olihen brutalni? premyslim kde :D tak to ti radsi nebudu vypiso...
sorry, ale mě prostě nepřijde normální sledovat explicitní násilí ve filmech a ještě si myslet, jak je to cool. Každý máme hranice zřejmě jinde
Baara - 21.01.25 12:52:50
Odpověď bizzaro: Hra na olihen brutalni? premyslim kde :D tak to ti radsi nebudu vypiso...
6 dílů: zastřelení střelnou zbraní (včetně dítěte) či šípem (x-krát), tomahavk do hlavy, podříznutín oběšení, skalpování, ustřelené končetiny, pokousání vlkem, skopání koněm, bičování, utopení, uškrcení, sebevražda, znásilnění. A to jsem nejspíš ještě něco vynechala.
bizzaro - 21.01.25 12:43:37
Odpověď sicky: Mě ta Netflixovská brutalita vadí. Přijde mi, že ať si pustím jakýkoli...
Hra na olihen brutalni? premyslim kde :D tak to ti radsi nebudu vypisovat, co za skvosty si s Dantezem obcas doporucujem :D
Asie, jak pise, Brut, to ma hozeny jinak, takze me prekvapuje, jak te Olihen šokla, protoze v jinych pripadech je to krev po kotniky s udovymi testovinami :)), a Divoky Zapad (stejne jako treba stredovek) asi taky nebyl zadna prochazka Ruzovou zahradou, takze to nasili v serosi, i kdyz jsem ho nevidel, tak nak chapu a ocekaval bych ho tam, pokud se vazne nekdo chce te dobe priblizit
brutusáček - 21.01.25 11:15:46
Odpověď Baara: Tam je Ford a Helen Mirren? To bych si dala!...
to je už 19.. tohle je ještě dřív
Baara - 21.01.25 09:50:03
Odpověď brutusáček: Lid si to žádá, chléb a hry! :) Tak SG a korejci, ti to mají všeobecně...
Mladý mormoni brutal. Asi to mělo ukázat tu nespraveslnost, protože ani jeden z nich nic neudělal, a dopad na obyčejný lidi, ale bylo to hodně přes čáru a úplně mimo jakoukoli snahu o realističnost.
Baara - 21.01.25 09:34:42
Odpověď brutusáček: Lid si to žádá, chléb a hry! :) Tak SG a korejci, ti to mají všeobecně...
Tam je Ford a Helen Mirren? To bych si dala!
jkl - 21.01.25 09:33:51
Otevřu tu recenzi, koukám na hodnocení a tak nějak jsem tušil, že bude problém v tom závěru. Výhoda těch prvních cca čtyřech a půl epizod je v tom, že sice tam probíhá jakési klasické seriálové ´zašmodrchání´, ale stále je tak nějak v normě, resp. je uvěřitelné a neotravující. Tomu seriálu by slušelo víc, i kdyby jakože nijak neskončil. Myslím tím, ženska by odjela za manželem, borec by šel zpět onanovat do lesa, mormonská pakáž by si dál kula pikle za kopcem a druhá ženská by s domorodci přesunula tábor někam víc na západ a tím to zhaslo. Takhle si seriál vyřídil se všemi účty a ´co jako?´
sicky - 21.01.25 09:17:59
Ale je fakt, že mormoni dostali v tom seroši řádně naloženo :) Nato, jak jsou v USA pořád při chuti, docela odvaha
brutusáček - 21.01.25 09:10:14
Lid si to žádá, chléb a hry! :) Tak SG a korejci, ti to mají všeobecně hozený tak trošku jinak, dej si lehce starší film I saw the devil :).

Seriál nakonec taková dobrá jednohubka, jen teda škoda, že tomu trochu docházel plyn, závěrečná katarze asi ok (mladí mormonští manželé nevim ale budiž). Matka mi dost často štvala. Šéf mormonů byl ale dobře, možná nejlíp z celého ansámblu, ztvárěný, ten ívl tam byl. Kamera výborná a detaily super. Je naděje, že Krvavý poledník by mohl být dobře zpracován. :)

Pokud je poptávka po méně krve a více...možná řekněme telenovely tak doporučuji "1883", která je preq k, prý úspěšnému, seirálu Yellowstone.
Baara - 21.01.25 08:50:36
Odpověď sicky: Mě ta Netflixovská brutalita vadí. Přijde mi, že ať si pustím jakýkoli...
Přesně. Tohle je klasickej příklad.
sicky - 21.01.25 08:32:28
Mě ta Netflixovská brutalita vadí. Přijde mi, že ať si pustím jakýkoli film, tak do deseti minut se začnou řezat hlavy, stříkat krev anebo proběhne sadistický mučení. A to jsou kolikrát ty filmy uváděný jako komedie. Mě to přijde ujetý. Nechápu, že jsou choutky diváků až tak zvrácený? V tomto seriálu je to ještě jakž takž ok, že jsem to nevypnul, ale třeba Hra na Oliheň mi už přijde vyloženě ujetá záležitost a nemyslím si, že je dobře servírovat mládeži takové věci.
Jinak souhlasím s tím, že závěr je zde slabý. Taky jsem čekal nějaké více vygradované finále.

Zkus tohle