KDYSI DÁVNO V AMERICE / AMERICAN PRIMEVAL

recenze film
Baara
Hodnocení:
6

Moderní western à la Netflix, aneb sto a jeden brutální způsob, jak zařvat na Divokém Západě.

ProdukceNetflix, 2025
Žánr: akční, thriller, western, drama
R
ežie: Peter Berg
Scénář: Mark L. Smith
Hudba: Explosions in the Sky
DatabázeČSFD / IMDB

Netflix se zjevně rozhodl, že nebude diváky na přelomu roku šetřit, a po druhé řadě Hry na oliheň servíruje divákům další krvavé sousto v podobě brutálního westernu American Primeval z dílny scénáristy Marka L. Smithe (Zmrtvýchvstání) a režiséra Petera Berga (Světla páteční noci, Bitevní loď, Zabiják bolesti).

Vítejte v americkém státě Utah v roce 1857, kdy postupně docházelo k jeho osidlování. To sebou samozřejmě přinášelo konflikty nejen mezi osidlovateli a původním obyvatelstvem, ale také Církví Ježíše Krista Svatých posledních dnů čili mormony.

Do boje o území, vedeného pod rouškou víry a práva na svobodu, nás uvádí Sara Rowell (Betty Gilpin), která hledá pro sebe a svého syna ve Fort Bridger průvodce, který by je v bezpečí dopravil přes horský průsmyk k jejímu manželovi. Brzy se shodou okolností oba spolu se skupinou mladých mormonů a dalších imigrantů stávají účastníky tzv. masakru v Moutnain Meadows. Jejich cesta dále pokračuje s nemluvným průvodcem jménem Isaac Reed (Taylor Kitsch) a komplikuje se nejen tím, že na Sařinu hlavu je vypsána odměna, ale také tím, že mormonská milice se snaží zlikvidovat všechny potenciální svědky masakru, za který je zodpovědná.
Uvedený masakr se skutečně odehrál a soudě dle toho, co mi prozradil Google, ho skutečně spáchali ozbrojení mormoni ve spolupráci s jedním z původních kmenů. Toť asi vše k historickému a politickému kontextu, protože zde nejsou moje kramfleky zrovna pevné.

Peter Berg v minulosti čelil kritice pro svůj přístup k příběhům z pohledu jiných kultur a ani jeho nový seriál není dle reakcí výjimkou. Co se postav týče, scénář kombinuje historické postavy s těmi fiktivními. Ty historicky doložené, jako zakladatel pevnosti Jim Bridger (ten, který nechal v Zmrtvýchvstání Hugha Glasse napospas smrti) či hlava mormonské církve Brigham Young, rozdávají karty ve hře o moc, ve které se „malé“, fiktivní postavy snaží zběsile manévrovat. Kde ale dobří a spravedliví tak jako tak zemřou, pokud někdo náhodou nezemře za ně, a přežijí ti rychlí, silní a morálně flexibilní. Klasický přístup k vyprávění o velkých historických událostech očima obyčejných lidí. Je třeba ukázat, že na všech stranách byli dobří i zlí. Nic nového pod divokým, západním sluncem.



A tak je to v seriálu v podstatě se vším. Postavy jsou šablonovité až běda (nemluvný „zálesák“ s traumatem a dobrým srdcem, náboženský vůdce s lehkou aurou ďábla, moudrá náčelnice atd.). Jejich počet balancuje na hranici přehlednosti. Finále nemůže překvapit nikoho, kdo viděl aspoň pár nejznámějších westernů. Bitva natočená na rádoby jeden záběr už dnes taky nikoho neohromí. Co tedy American Primeval vlastně nabízí? Přestřelky, krev a všechny představitelné způsoby brutálního násilí. A pěkné lokace.

Ale protože Berg je vysoce zručný režisér, pokud jde o práci s kamerou především v akčních scénách, široké záběry na monumentální přírodu a šikovné využití kamerových filtrů, dává dlouhou dobu divákovi pocit, že sleduje úchvatnou podívanou, při které příležitostně přeběhne mráz po zádech. Všechno se ale postupem času začíná opakovat, včetně všudypřítomného do maxima vyhnaného násilí. Zřejmě bylo třeba předvést kompletní škálu brutality tehdejšího života, díky které trigger warning zabírá skoro celý řádek. Máme tu kromě smrti na různý způsob vše od skalpování, bičování, stahování zvířat z kůže (opakovaně) až po útoky vlků a lámání kostí pod koňskými kopyty. Jediné, čeho se američtí tvůrci očividně stále bojí, je přímě vyobrazení znásilnění, které se i tady děje mimo kameru (na rozdíl od sebevraždy). Je toho moc? Rozhodně. Je to prvoplánové? Částečně.

Berg zjevně spoléhá na to, že divák už je po všech hrůzách, které na obrazovkách (a především na Netflixu) viděl, už značně otrlý, a nějaké prostřelené oko ho nerozhodí. A nebude daleko od pravdy. Jsme znovu u toho, že je to udělané zatraceně dobře a vlastně to hodně dlouho funguje.

Časem ale začne být zřejmé, že působivá výpověď o hrůzách ozbrojeného konfliktu, což je věc i pro Středoevropana v současné době aktuální, se nekoná. Jakmile je třeba jít trochu do hloubky, ukáže se, že tu žádná hloubka není.
Místo finální katarze a nějakého poselství přichází nemístná snaha o poetičnost, srdečnost a zranitelnost. Čím více prozatím mlčenlivé postavy mluví, tím je to horší. Po všem, čím si prošly, by jim měl divák alespoň trochu fandit. A nic. Ani herci zjevně úplně nevědí, jak si s tím poradit. Kdyby si přeživší hrdinové po vzoru klasických předchůdců několika slovy a dlouhými pohledy řekli, co je třeba, a odcválali do západu slunce, bylo by líp. Líto mi bylo pouze postavy Sary, která jako jediná nepůsobí po většinu času úplně šablonovitě. Poslední dvě epizody však udělají z matky, která na pokraji zhroucení přestojí pro svého syna všechno možné i nemožné, žvatlající, zamilovanou chudinku. Ano, pohybujeme se ve světě, kde žena samotná či s dítětem nemá bez ochrany fyzicky silnějšího člověka šanci přežít, ale nelze si nepovzdechnout nad tím, jak tuhle situaci zvládl Scott Cooper v Nepřátelích nebo, jak jinak, na Claudii Cardinale v Tenkrát na Západě.

American Primeval nabízí po dlouho dobu zajímavý vizuál, dobře nasnímanou akci a potoky krve. Téměř čtyři epizody se mu daří se tvářit, že za tím vším je něco víc. A ve dvou posledních dílech přijde velké zklamání z toho, že kde nic není, ani smrt rukou člena mormonské milice nebere.

Vložit komentář

brutusáček - 21.01.25 11:15:46
Odpověď Baara: Tam je Ford a Helen Mirren? To bych si dala!...
to je už 19.. tohle je ještě dřív
Baara - 21.01.25 09:50:03
Odpověď brutusáček: Lid si to žádá, chléb a hry! :) Tak SG a korejci, ti to mají všeobecně...
Mladý mormoni brutal. Asi to mělo ukázat tu nespraveslnost, protože ani jeden z nich nic neudělal, a dopad na obyčejný lidi, ale bylo to hodně přes čáru a úplně mimo jakoukoli snahu o realističnost.
Baara - 21.01.25 09:34:42
Odpověď brutusáček: Lid si to žádá, chléb a hry! :) Tak SG a korejci, ti to mají všeobecně...
Tam je Ford a Helen Mirren? To bych si dala!
jkl - 21.01.25 09:33:51
Otevřu tu recenzi, koukám na hodnocení a tak nějak jsem tušil, že bude problém v tom závěru. Výhoda těch prvních cca čtyřech a půl epizod je v tom, že sice tam probíhá jakési klasické seriálové ´zašmodrchání´, ale stále je tak nějak v normě, resp. je uvěřitelné a neotravující. Tomu seriálu by slušelo víc, i kdyby jakože nijak neskončil. Myslím tím, ženska by odjela za manželem, borec by šel zpět onanovat do lesa, mormonská pakáž by si dál kula pikle za kopcem a druhá ženská by s domorodci přesunula tábor někam víc na západ a tím to zhaslo. Takhle si seriál vyřídil se všemi účty a ´co jako?´
sicky - 21.01.25 09:17:59
Ale je fakt, že mormoni dostali v tom seroši řádně naloženo :) Nato, jak jsou v USA pořád při chuti, docela odvaha
brutusáček - 21.01.25 09:10:14
Lid si to žádá, chléb a hry! :) Tak SG a korejci, ti to mají všeobecně hozený tak trošku jinak, dej si lehce starší film I saw the devil :).

Seriál nakonec taková dobrá jednohubka, jen teda škoda, že tomu trochu docházel plyn, závěrečná katarze asi ok (mladí mormonští manželé nevim ale budiž). Matka mi dost často štvala. Šéf mormonů byl ale dobře, možná nejlíp z celého ansámblu, ztvárěný, ten ívl tam byl. Kamera výborná a detaily super. Je naděje, že Krvavý poledník by mohl být dobře zpracován. :)

Pokud je poptávka po méně krve a více...možná řekněme telenovely tak doporučuji "1883", která je preq k, prý úspěšnému, seirálu Yellowstone.
Baara - 21.01.25 08:50:36
Odpověď sicky: Mě ta Netflixovská brutalita vadí. Přijde mi, že ať si pustím jakýkoli...
Přesně. Tohle je klasickej příklad.
sicky - 21.01.25 08:32:28
Mě ta Netflixovská brutalita vadí. Přijde mi, že ať si pustím jakýkoli film, tak do deseti minut se začnou řezat hlavy, stříkat krev anebo proběhne sadistický mučení. A to jsou kolikrát ty filmy uváděný jako komedie. Mě to přijde ujetý. Nechápu, že jsou choutky diváků až tak zvrácený? V tomto seriálu je to ještě jakž takž ok, že jsem to nevypnul, ale třeba Hra na Oliheň mi už přijde vyloženě ujetá záležitost a nemyslím si, že je dobře servírovat mládeži takové věci.
Jinak souhlasím s tím, že závěr je zde slabý. Taky jsem čekal nějaké více vygradované finále.

Zkus tohle