Datum vydání: 22 listopad 2024
Vydali: PGLang, Interscope
Žánr: hip hop, rap, west coast hip hop
Stavění Kendricka
Lamara na piedestal mainstreamového rapu se už může jevit fádně a stádně.
Právoplatný vlajkonoš hiphopové kultury západního pobřeží dosud bodoval s
každým vydaným nosičem – zejména proto, že každý z nich nabídl funkční mix
koncepčnosti, hitovosti a precizně zvládnutého rapového řemesla. Od lyriky,
přes techniku, po originální hrátky s intonací.
Větší část roku 2024 byla v rámci Lamarova dobývání rapového vrcholu trochu odlišná. Punc nepředstavovala deska, nýbrž vítězství v beefu s Drakem. Na celou epochu se dá pohlížet z širší perspektivy – zdrcující série dissů se jeví jako historický milník, dost možná i jako nejpovedenější kolekce disstracků vůbec. Ostruhy aplikované na deskách Kendrick přetavil do jednotlivých odpovědí, které si neotřelými způsoby braly na paškál Drakeovy skandály, rodinné patálie, ale i šokující domněnky. Například z chladnosti a jedovatosti Meet the Grahams mrazí doteď.
Beef vykumuloval do Not Like Us: dissu, který vedle verbální hodnoty vsadil také na chytlavost. Banger umocněný přímočarým beatem od DJ Mustarda se naváží do Drakea všemi možnými způsoby – shazuje jeho autenticitu, dává mu lekce historie, vtipně polemizuje o rapperově oblibě v milostných pletkách s jedinci pod zákonem. Komerční rapový singl roku 2024 po chvíli doplnil i videoklip. Neotřelá vizuální stránka zachycující westcoast jako armádu brojící proti Kendrickovu sokovi čítá desítky milionů zhlédnutí. A samotného Drakea dohnala až k podání žaloby z důvodu domnělé manipulace streamovacích služeb.
Not Like Us ve
videu předchází jiný úryvek ze skladby, o které se v době vydání klipu nic
nevědělo. Náhlé, nijak avizované rozkrytí nabídlo GNX. Až šesté album odhalilo,
že šlo o Squabble Up, první singl desky. Track pokračuje ve trajektorii
vytyčené dissem. Opět jde o přímočarý brag-rap banger, který se zvukově ještě
více odvolává na fazonu západního pobřeží, zejména na její oldschoolové ladění.
GNX je ale jako celek vrstevnatější, koncepčně nejde tak daleko jako předchůdce, už vůbec ne jako To Pimp a Butterfly. Svou podobou připomene spíše DAMN., volněji podanou kolekci hitověji pojatých skladeb, které však nepostrádají váhu a originalitu. Novinka působí jako posun v dané formě: je vyváženější, pevněji uchopená a sveřepěji vysoustružená.
GNX dohromady pojí volný koncept, stopáž protkávají úryvky poezie zpívané mexickou zpěvačkou Deyrou Barrerou. V mezičase se deska rozkračuje do nejrůznějších poloh – z temného a striktního úvodu Wacced Out Murals se Kendrick odráží do mainstreamovému uchu přívětivějších ploch, přímočaré bangery i libozvučnější hity s vlivy R&B střídají lyricky i hudebně nápadité tracky – nejvíc snad Reincarnated, kde se Lamar v jednotlivých slokách vtěluje do životů jiných muzikantů, aby posléze našel svůj vlastní.
V jiných momentech Kendrick nezanevírá svou sebevědomou polohu, zejména v Man at the Garden, kterou protkává deklamace „I deserve it all“. Tv off pak do tvrdosti přímo navazuje na Not Like Us, včetně „dvojitého“ beatu DJ Mustarda. GNX tak svou vrstevnatostí a originalitou představuje další smysluplný dílek do Lamarovy diskografie, který slábne až při poslední trojici tracků. Počin disstrackovou epochu v rámci monumentality nepřevyšuje, umně ji však podtrhuje. A obojí utvrzuje rapperovo právoplatné přední místo na rapovém Olympu.
Vložit komentář