Klidná síla.
Někdejší slogan KDU-ČSL přiléhavě charakterizuje i norské Madder Mortem.
Nepotřebují marketingové náhražky, jejich nezařaditelná hudba plná emocí mluví
sama za sebe. Jejich kariérní růst je s přibývajícími roky na scéně opačný než
u jiných skupin, jakoby se stahovali sami do sebe a hlouběji do undergroundu,
kde nacházejí věrnější fanoušky než v pozlátku masové produkce. Své první
zásadní počiny vydali u vydavatelství Century Media, poté proběhlo stěhování k
Peaceville a nakonec zakotvili u malého norského labelu Dark Essence.
Osamostatňují se i na poli produkce. Zvuk posledních čtyř nahrávek si vzal na starost kytarový mozek BP M. Kirkevaag a na letošní poslední desce je hodně slyšet, že si s ní hrál neskutečně dlouho (že byl nahrávací proces „porod“, potvrdila i jeho ségra Agnete); ve finálním mixu je slyšet všechno, nic nepřebývá, nic nechybí, na prvních poslech nenápadné, ale důležité podkresy a ruchy tvořící celkovou atmosféru té dané skladby dostávají podstatný prostor.
Troufám si tvrdit, že Old Eyes, New Heart je z tohoto pohledu zřejmě nejlépe znějící deskou – díky produkci vyniknou jak křehké subtilní pasáže (skladby On Guard, Here and Now a poslední Long Road), které si vyhrávají s tichem, tak lomozící kytarové šílenství (předposlední nářezovka Things I’ll Never Do). Mnohdy se jde z pianissima do forte v rámci jedné skladby a přitom všechno zní organicky a nenásilně, žádný náznak distorze nebo zkreslení. Prostě paráda.
Agnete v jednom z poskytnutých rozhovorů potvrdila, že u předchozího počinu Marrow měla produkce znít hřejivěji a srdečněji, kdežto nové album má mít naopak mrazivější kontury. Těžko říct, jak přesně to myslela, ale pravdou je, že basa zní kovověji a zvonivěji, mnohé kytarové riffy tritonově nervněji a řezavěji a celkový feeling je často až překvapivě norsky studený.
Možná to souvisí i s tím, že si frontmanka a hlavní poznávací prvek Madder Mortem Agnete prošla ne právě lehkým životním obdobím, načež oba sourozenci přišli o otce (jehož výtvarný počin zdobí obálku), což v desce samozřejmě také rezonuje. Ostatně, psychické útrapy a katarzní momenty jsou mezi hlavními tématy nedávného celovečerního dokumentu o kapele Howl of the Underdogs. Zřejmě to všechno přispělo k tomu, že Old Eyes, New Heart tne kolikrát do živého, až to bolí. Kapela sice kráčí stále kupředu a objevuje nepoznaná teritoria, ale zároveň se vrací i ke kořenům. Noirová nálada lemuje klíčovou skladbu Cold Hard Rain, která je se sedmi minutami nejdelším kusem alba. Akustická balada pomalu a post-metalově roste, až vrcholí drtivým doomovým finále.
Dramaturgie desky
je přitom dost podobná Marrow, Madder Mortem mění s každou písní žánry a
náladu, jako pojivo ji drží (jako vždy) fantastický projev Agnete, která
sugestivně a suverénně přechází z konejšivých a hladivých poloh až po
expresivně uvřeštěný vokál nasrané matróny. Každý song ale nabízí svojský
pohled na to, jak se dá udělat temnota na sto způsobů, a je úplně jedno, o
který žánr se jedná. Groove metal, doom, noir jazz, americana, folk, všechno to
tam najdete, ale Madder Mortem to umí zabalit tak, že všechny ingredience
znějí, jako kdyby k sobě odjakživa patřily.
Říkám si, že je až
zbytečné pitvat jednotlivé songy, protože hudba Norů je prostě nezaměnitelná a
brání se určitějšímu zaškatulkování. Tak jen stručně… Coming From the Dark do
puntíku splňuje parametry otvíráku, v němž nechybí melancholie, melodika, ale i
hutné zasekávané riffy jak od starší Gojiry.
A k tomu samozřejmě projev Agnete, které se daří vyhýbat patosu a pompéznosti a
zůstává uvěřitelně civilní. Musím také zmínit promakané vrstvené vokální linky
– frontmance v refrénech často vypomáhá brácha (Monster Tongue, Cold Hard
Rain), jindy slyšíme hned několik hlasů Agnete (třeba v Here And Now). Na tohle
se vyplatí soustředit a poslech zaměřený pouze na vokály odhalí jejich
sofistikovanost. Druhá On Guard už překvapuje. Z původně nenápadné skladby
vykrystalizovala jedna z mých nejoblíbenějších – blues s noirovým nádechem jak
vystřiženým z filmu Davida Lynche. Badalamenti meets Terje
Rypdal? Musím ocenit drobné vychytávky, díky nimž skladba chytne za srdéčko
– hlavně perfektní slidové kytarové sólování hostujícího Richarda Wikstranda.
Po této klidnější věci se ale hrábne do strun, jak už napoví razantní metalový
nástup Monster Tongue. Je to zase nahoru a dolu – podobné vzestupy a pády se
opakují i dál – po už zmíněném infarktovém závěru Cold Hard Rain přichází
emočně uklidněná Unity (možná nejvíc „na pohodu“ song na desce) a stejné je to
na samém chvostu alba – vypjatou nářezovku Things I’ll Never Do s těžkotonážním
riffem srovnává intimní folková balada Long Road, která desku procítěně
uzavírá. Tohle balancování nálad mají Madder
Mortem v malíku.
Old Eyes, New Heart vytahuje trumfy z rukávu docela pomalu, ale o to větší dopad ve finále má. Resumé je pro mě až překvapující – kapela nahrála od dob Desiderata a Eight Ways své nejsilnější album.
Datum vydání: 26. ledna 2024
Vydali: Dark
Essence Records
žánr: doom metal, progressive metal
Vložit komentář