Minirecenze: AETHYRVOROUS, BLACKDEATH a WRATHPRAYER

recenze death/black
vaněna
Hodnocení:
8.5

Death a black metal, warmetalové šílenství i jedno (ne)doporučení.

AETHYRVOROUS - Akephalic Palingenesis

Datum vydání: 1. listopad 2024
Vydali: Wrought Material
Žánrdeath metal, black metal, death/black

Aethyrvorous je deathmetalový projekt entity SE, která hrála jak v Impetuous Ritual, tak v Grave Upheaval. Rámec australského šíleného (v dobrém smyslu) death metalu tento projekt naplňuje, přeplňuje, nafukuje, zkresluje, deformuje, brutalizuje a natahuje do dimenzí dvojnožcům dosud neznámých.

Samozřejmě jako první se objevuje v rejstříku podobných kapel Portal, a to oprávněně. Připomenou se Abyssal, novější Teitanblood a více než jindy jsem si vzpomněl na starší album Altars.

Nevšední zážitky, které od australského death metalu tak nějak očekáváme, nabízí i Aethyrvorous. Pokud jste ale nachystaní a připravení trošku již zaprášeným demem, možná vás překvapí zdánlivá snesitelnost a stravitelnost aktuálního materiálu. Oproti demu je dlouhohrající debut poměrně přívětivý. Teprve skladba s číslem V pořádně zasolí a posluchači naloží nejen naprosto pekelným brutálním murmurem, ale i těžkým riffem.

Temné a nepříjemné pasáže, kterých je deska po okraj plná, vyplynou na povrch pozvolna. Jde o materiál na dlouhodobější zábavu, tak jak to mám rád, atmosféra zla je na Aethyrvorous navíc autentická.


vaněna
Hodnocení:
6

BLACKDEATH - Mortui Incedere Possunt

Datum vydání: 8. listopad 2024
Vydali: End All Life Productions, noEvDia
Žánrblack metal, deathened black metal

Blackdeath je kapela, kterou jsem vzhledem k zemi původu (ačkoli je již pár let v Nizozemsku) plánovaně ignoroval.

Nelze již dále, neboť ruská parta (dvojčata Dmitrij a Denis Popovi s Mayou Kurkhuli, bubenicí, která obstarává i vokály) vydala své již jedenácté album pod zvukovým dohledem Thomase Tanenberga. Nu, a byť ne vše, čeho se TT dotkne, se automaticky mění ve zlato, každé album, které poctí dohledem, se vyplatí vyposlechnout.

Blackdeath sází nasypaný black metal se silným smrtícím vlivem („deathened black metal“) s výborným německým vokálem, přesnými bicími a dokonce ani riffostroj nezahálí.

Takhle na papíře to zní výborně. Ve skutečnosti ale kdykoli Blackdeath pouštím, těším se hlavně na zvuk, který bude boltce laskat. Jednotlivé songy naposlouchané nemám, protože mě vlastně nebaví. Nebaví mě úplně stejně jako předchozí desky.

Takže pokud se chcete potěšit opravdu výborným zvukem perkusí, bezvadně udělaným analogovým zvukem kytar, Blackdeath si na nějakých slušných sluchátkách pusťte.


vaněna
Hodnocení:
6,5

WRATHPRAYER – Enkoimeterion

Datum vydání: 11. říjen 2024
Vydali: Nuclear War Now! Productions
Žánr
death metal, war metal

Chilská death a black metalová scéna je na Marastíčku trestuhodně přehlížena a přinejmenším letošní deska Wrathprayer si určitě zmínku zaslouží.

Jejich riffy jsou na kost ohlodaná warmetalová jednoduchost, kolikrát se posouváme na hmatníku o dva až tři pražce a rozkládáme to jen tak zběžně, více by to v té rychlosti šlo těžko. Spolu s jednouchými 2/4 a 3/4 rytmy a bestiálním vokálem z toho nemůže povstat nic technicky převratného. Naštěstí tady se hraje hlavně na atmosféru.

Minimálně od páté Harpagisometha navíc začíná materiál získávat na serióznosti a nejde o maglajz v rychlostech podaných zběsilostí - tady už se hraje hudba, možná ovlivněná do určité míry black metalem (Aosoth?).

Kéž by se byli Wrathprayer vyvarovali zbytečných inter a narvali svůj materiál pod půl hodiny se stoupající gradací. Po nějakých 12 posleších už vím, že mi materiál nemá krom své nenávisti co dát. Přesto ale pro milovníky zla v atmosféře jednoznačné doporučení.


Vložit komentář

Franta N. - 10.02.25 15:53:33
Taky mám od Disgorge asi nejradši Parallels, ale celkově mi třeba tihle mladí Turci přijdou, že využívají silný stránky brutal death metalu líp. Míň legračních zasekávaček a naivních rytmických zvratů a větší vichřice, ze které dobře vystupují "pekelný" disharmonie. Jasně, 20 let rozdíl, žánr se posunul. Ale stejně mi nepřijde, že by tohle využití BDM prvků k tvorbě peklo-atmosféry bylo nějak častý, což je škoda.
AddSatan - 10.02.25 10:43:42
ještě ad Desecrated Ubiquity - bych si tipnul, že kuci maj od Disgorge nejradši Parallels of Infinite Torture - tam to občas do Immo/MA temno výraziva taky odbočuje - hned úvod Revealed, kterej přímo navazuje na Divine z CtF (á la Mayhem - konec WLA, začátek GDoW), nebo ta krátká dis intermezzoidní Forgotten, ale snad v každý skladbě něco. Byť převážně chlívnější Suffo (něco až Deeds). (a asi nej mlaskopáky a bicí celkově)
Franta N. - 30.01.25 22:59:10
Odpověď AddSatan: Nemáš rád metal!!! :) Ten virbl je právě super - lepší než u Aussie ne...
Mně na těch DU taky nepřijde nic komickýho. Zvuk na poměry dema dost dobrý, virbl je možná trochu vytaženější, ale žádná tragédie, takhle se ten druh DM zvučí celkem často. Zdaleka to není třeba Defeated Sanity - Passages into Deformity, kde nechali záměrně v soupravě starý virbl po zesnulém otci L.Grubera, což bylo na jednu stranu krásný gesto, ale poslechovou kvalitu desky to zároveň dost sráží. Skladatelsky i technicky se DU dají brát mnohem vážnější, než různí ti neandrtálci. Je tam jasný vliv Immolation z éry Close... (ano, u intra si asi leckdo vzpomněl na začátek Higher Coward, ale i dál je toho tam hodně), zároveň silný vliv turecký "zvěrský" Tech/BDM školy (Cenotaph). Místy možná zlehka i některý míň laciný pasáže ze středního období Suffocation, ale to spíš jen v náznacích. Co se týče atmosféry, tak ta je ponuřejší a pekelnější, než u většiny těch "neandrtálských" kapel. Asi hlavně díky vlivům Vigna-kytary kříženým se zvěrskostí BDM (včetně vokálu). Jasně, jsou to dvě skladby, na LP, kde očekávám víc profi zvuk, si asi budou muset vybrat, jestli jít cestou totální bestiality a narvat to do 30 minut max., nebo zkusit trochu diverzifikovanější skladby s nějakými pomalými, zlověstnými pasážemi a natáhnout to klidně třeba na tři čtvrtě hodiny, což by mi přišlo ambicióznější a zajímavější (a náročnější složit). Ale příslib obrovský.
AddSatan - 30.01.25 21:26:49
Odpověď mIZZY: Desecrated Ubiquity - the only thing I hear is komickej zvuk virblu a ...
A třeba Funeral Mist - Salvation má taky komickej zvuk virblu nebo jak to je? - zvlášť v těch pomalejch pasážích je to ještě víc Metallica - St. Anger víko od (plechový) popelnice :) - zajímavý, že ty desky vyšly stejnej rok - za mě super, nejvíc METAL zvuk virblu!
AddSatan - 30.01.25 17:22:59
Odpověď mIZZY: Desecrated Ubiquity - the only thing I hear is komickej zvuk virblu a ...
Nemáš rád metal!!! :) Ten virbl je právě super - lepší než u Aussie neandrtálců, u IR - Iniquitous je občas tak slaboučkej, že si Bizzaro ani nebyl jistej, jestli tam jsou sypačky nebo ne :). Vokál prostě šťavnatej, proměnlivej BDM guturál, kvičení občas jo, ale neva, mohl by to víc střídat s artikulovanějším growlem, na poměry dobrý. A některý vokály u IR (huhuhu!) a Ae jsou ještě srandovnější. Ten zlo-řev na začátku a konci DU dema je vyloženě super (příště přidat). Zvuk na demo dobrej, i oběma kytarám je rozumět v klidu (víc než u IR :) ). Já teda rád zůstanu u obou (IR a DU), ale na další desku DU jsem zvědavej víc.

Mj. úvod DU - Gnosis možná inspirace úvodem Immolation - Higher Coward, místy cca Origin - Infinite od 1:25, závěr taky směr k Immo/Inca/Dead Congregation atd.
mIZZY - 30.01.25 15:32:56
Desecrated Ubiquity - the only thing I hear is komickej zvuk virblu a kvičící BDM vokál. Jako pro fans brutal deathu asi super, po kytarový stránce taky, ale raději zůstanu u neandrtálců z Austrálie.
Franta N. - 30.01.25 12:09:01
Odpověď mIZZY: Hele Franto, nechci ti samozřejmě kecat do toho, jak osobně IR vnímáš ...
Jasně, hlavně ta poslední deska IR je v rámci tohoto druhu death metalu docela technická, ale fakt v rámci téhle konkrétní odnože. Vzato z celkovýho pohledu je to pořád technicky spíš jednodušší. Asi se shodneme, že srovnávat to třeba s pojetím temnějšího DM co hrají Hate Eternal a podobně znějící kapely nebo z domácího prostředí Heaving Earth to po stránce techniky nemá smysl, úplně jiný přístup k hudbě. Mně na IR vadí občasná riffová tupost (jiný pasáže, vesměs ty rozplizlejší a plíživější, jsou naopak dost dobrý), a hlavně mi tam vadí nablblý vokál. Ten dávám docela těžko.

Jinak ti Desecrated Ubiquity jsou úplná paráda a jestli je jim fakt kolem 20, tak si troufnu říct, že tady vznikla velká kapela s potenciálem udělat totální průvan v death metalu. Přesně takhle by podle mě měl death metal znít, trefa do černýho. Představuju si, že takhle mohl na posluchače působit třeba Legion od Deicide v době, kdy vyšel.
AddSatan - 30.01.25 11:51:29
Odpověď vanena: Desacrated Ubiquity je hodně někde! Jestli takhle udělají celou desku,...
Přesně! To demo je zatím asi nejblíž nějaký fúzi techničtějšího BDM a peklo/ývl/nezemskosti kterou jsem chtěl vždycky slyšet (z toho co mě takhle napadá, Gába by možná věděl o něčem dalším?). A to je těm klukům kolem 20ti :). Snad nezklamou.
vanena - 30.01.25 11:36:15
Desacrated Ubiquity je hodně někde! Jestli takhle udělají celou desku, bude to nejspíš opravdu "game changer" v tomhle žánru.
AddSatan - 30.01.25 11:25:07
Úprava: od loňska je pro mě konkurencí IR (min. rychlých částí) demo Desecrated Ubiquity - sice je to spíš techničtější BDM, ale vlastně je to s trochou fantazie něco mezi Nithing a IR :) (resp. Cenotaph Disgorge meets Immo Portal Ttnbld :) )
AddSatan - 30.01.25 11:00:04
Já si občas u Impetuous Ritual vlastně nejsem jistej, jestli/jak moc je to jednoduchý, protože si skrzeva zvuk nejsem jistej co tam přesně hrajou :). Ale tam kde jsem, tak na poměry těch bestiálnějších death/black(/grind)ů je to dost možná nej snad v každým ohledu (což není až velký vítězství, ale...). Nicméně i přes i jistou "cringe" barbar/pravěkost tam až tak retardovaný/basic riffy jako u Aethyrvorous neslyším snad nikde (na posledních dvou deskám, přičemž Blight > Iniquitous) u Ae je nevyýhoda i to, že je tomu víc rozumět :). Jinak já z IR taky "do kolen" nejdu, byť hlavně v pomalých částech značnou "abyssální" sílu mají. Jako jo, i převážná část těch Ae riffů je tzv. ok, ale jen tomu chybí cokoliv, díky čemuž bych si to pustil radši než IR (ani stejně).
mIZZY - 30.01.25 10:20:38
Odpověď Franta N.: K těm Impetuous Ritual: Nevím, no. Mně to přijde dost podobný jako Aet...
Hele Franto, nechci ti samozřejmě kecat do toho, jak osobně IR vnímáš zrovna ty, ale fakt ti přijdou minimálně jejich poslední dvě desky jednoduché? Jasně, není to zrovna úplně nejtechničtější nebo nejprogresivnější kapela, co jsme kdy slyšeli, ale minimálně po kytarové stránce a v kontextu téhle bestiálnější black/death scény je označení Impetuous Ritual za jednoduché poněkud zcestné.
Franta N. - 30.01.25 04:56:10
PS: Zrovna jsem ty Aethyrvorous zase zkusil pustit a přijde mi to oproti IR dokonce asi míň přiblbý, jako že se to dá brát vážněji (většinou). IR pro mě víc ujíždějí do polohy, kterou mladší generace označuje slovem "cringe".
Franta N. - 30.01.25 02:01:58
K těm Impetuous Ritual: Nevím, no. Mně to přijde dost podobný jako Aethyrvorous. Vesměs dobrá, jednoduchá, ale působivá temnota, která se občas neubrání nějaký legrační nechtěný (?) sebeparodii, ale obě kapely to naštěstí drží v míře, že se to nechá přežít. IR mám rád, ale úplně do kolen z nich určitě nejdu.
mIZZY - 29.01.25 17:41:21
Odpověď Franta N.: ?
Ad Opat: Jo jo, vybavuji si, že debut Wrathprayer zněl dobře, rozho...
Aethyvorous jsou gut, nicméně na IR nemaj ani zdaleka.
AddSatan - 29.01.25 11:17:40
Aethyrvorous - některý Portal/IR/BAN apod. dis"klouzavý/vír" riffy dost fajn, oldschool pomalejší Incantation taky, byť obojí spíš takovej slušnej standard - až na pár výjimek ne moc zajímavý frázování/vzorce, ani nějak extra bubu, škoda občasný Archgoat/Beherit apod. retardace - třeba hned 1. od 0:55 - ten 1. song mě několikrát odradil, abych se tomu věnoval, ale další jsou pravda lepší, byť v každý se nějaká slabota až debilita objeví. Taky mě moc neba ten typ monotónní sypačky co tam často hraje (skoro jak Isacaarum :) ), v těch nejrychlejších někdy zmizí virbl, to měkoučký ťapičkování je výsměch (bass drum? :)) ) atd. Nej jsou asi ty pomalejší hnus pasáže, ale ty umí IR líp (a mají hnusnější zvuk), oproti IR mi to nepřijde lepší v ničem, vlastně snad ve všem slabší. Zbytečně dlouhý skladby, po odstříhání blbostí (a místy vytažení virblu + kopáky) by to mohlo být i docela dobrý, takhle tak max. fajn.
SS-18 - 29.01.25 10:56:59
Wrathprayer zklamani roku...

Blackdeath zcela mimo me, nechapu o co jde

Aethyrvorous si urcite jeste nejakou tu pozornost zaslouzi
Reaper - 29.01.25 10:09:54
Bizz: spis povzdech, ze se pisu s AE a vidim to tady u vas :D Jinak souhlas s minirec, snad jen dodat, ze tam jsou soucasne Black Curse vibes. Portal jasně, první Altars by mě nenapadli, to je mnohem přátelštější materiál.
bzzaro - 29.01.25 09:45:47
Odpověď Franta N.: ?
Ad Opat: Jo jo, vybavuji si, že debut Wrathprayer zněl dobře, rozho...
jo, Aethyr nejlepsi z techdle tri, Wrath me rychle unavi a BD musim zkusit za klidu, ac z letmyho pruletu jsem nepochopil, oc jim jde
bizzaro - 29.01.25 09:43:58
Odpověď Reaper: :-/ ach jo...
a to byl prispevek do pranice :D
Franta N. - 28.01.25 23:49:56
Odpověď Reaper: :-/ ach jo...
?
Ad Opat: Jo jo, vybavuji si, že debut Wrathprayer zněl dobře, rozhodně líp, než tohle. Každopádně souhlas s recenzí, že Aethyrvorous jsou z těch tří kapel nejlepší, docela o kus. Slušný temno-špína-death metal, v některých ohledech možná i lepší, než Impetuous Ritual, nebo aspoň stejně dobrý.
Reaper - 28.01.25 22:06:13
:-/ ach jo
Opat - 28.01.25 12:50:44
Aethyrvorous je cajk, Blackdeath se možná až příliš inspirují Abigor ne jen zvukem, Wrathprayer bohužel nedokázali navázat na vynikající debut.
Franta N. - 28.01.25 07:06:06
Aethyrvorous ještě OK, beru. Ale Wrathprayer je přesně ten druh death metalu, kdy už to velezlo působí jen úsměvně.

Zkus tohle