recenze death metal/mathcore
8.5

Metalovej experiment v budování tlaku na hranu, a často až za ní.

Datum vydání: 6. září 2024
Vydali: Willowtip Records
Žánr: experimental death metal, dissonant death metal, noise rock, mathcore

Posledních pár desek Pyrrhon poměrně spolehlivě odráží proměny nálad za oceánem.

What Passes for Survival vyšla rok po zvolení Trumpa, a to nasrání a polarizace z ní bylo cejtit na sto honů. Neúprosná směs death metalu, mathcoru a noise rocku, která na sebe volně vrstvila nekontrolovaný výbuchy vzteku, často spojený jen vágním myšlenkovým pochodem, no kohopak to připomínalo? Následující Abscess Time vyšla uprostřed pandemie – dlouhá deska, co často zajížděla do pomalejších a bezútěšnějch nálad podpořenejch masivním zvukem, kterej zašlapával do země. V rámci domácích lockdownů to bylo vítaný upuštění páry, ale přiznám se, že se k tý desce, stejně jako k dalším vzpomínkám z tý doby, moc nevracím. Zvláštní deska do zvláštních časů.

Od Abscess Time uběhly čtyři roky a máme tu novinku Exhaust, která se volně zaměřuje na téma vyčerpání. Dobíhání ztrát z pandemie, politický turbulence vrcholícím povstáním u Kapitolu, ruská invaze na Ukrajinu a následná krize spojená s rostoucíma cenama energií a bydlení, bylo toho dost, s čím se srovnat. A tak nepřekvapí, že se lidi dostávali až na okraj svejch možností, a občas za ně.

Vyčerpání postihlo i samotnou kapelu, hlavně teda tvůrčí blok spíš než existenciální problémy. Materiál na novou desku nevznikal snadno, a tak se nakonec kapela rozhodla uspořádat soustředění – osamělá chata, basy piv, nějaký ty houbičky a špatný filmy. Halucinogeny, promile a béčkový krváky vzpružily tvořivost a konečně uvolnily cestu k novince.

Hudebně se Exhaust soustředí hlavně na proces vyčerpání – postupný budování tlaku do bodu, kde už není návratu, a následuje strmej pád. Většinou se začíná chaotickou rubačkou někde na pomezí mathcoru a death metalu a pak se šponuje atmosféra. Stoupá se o půltony, přibývaj noty, přidávaj se akcenty, zrychluje se tempo, dokud to jen jde. A pak následuje výbuch a rozpad. Pyrrhon jsou vynalézaví, a tak se při testování limitů dokážou dostat překvapivě daleko, nikdy úplně nevíš, jestli už jsi na vrcholu nebo dostaneš naloženo ještě víc. Naloženo ale vždycky dostaneš pořádně.

Příkladem budiž dvojblok skladeb Concrete Charlie a Stress Fractures. První se volně inspiruje životem americkýho fotbalisty Chucka Bednarika, jeho bohatou sportovní kariérou a zdravotníma následkama, který si odnesl do stáří (demence, Alzheimer, …).  V hudebním jazyce Pyrrhon to znamená gradovat disso motiv načichlej Gorguts do mathcorovejch pískaček. Stress Fractures u pískaček (čuju Converge) začíná, neúprosně je tlačí o půltóny vejš, dokud nevybuchnou do nadrbaný riffovačky. Ta se na závěr rozloží do pomalýho, hutnýho riffu, konec a zmar.

Hudebně je tu ještě pár dalších zajímavostí, co stojí za zmínku. Pyrrhon častěji sahaj k drobnejm harmonickejm posuvům (pokud chceš chytrý slůvko, mikrotonální) v rámci riffů a pískaček, a nechávaj je točit v kruhu. Tady je potřeba zmínit inspiraci Glennem Brancou, kterou v rámci působení ve
Scarcity možná nabral zpěvák Doug Moore. V rámci poměru žánrů tentokrát dostává víc prostoru mathcore, což přispívá ke střídmější stopáži a absenci delších válů. Chtělo by se říct, že díky tomu deska hezky odsýpá, ale to by byla jen půlka pravdy. Čas dopředu tlačej i bicí, který sypou fest přísně.

AddSatan - 03.10.24 14:26:38
Další 3 poslechy - dojem z vokálu lepší, občas i blízko Dubinovi z Khanate, docela s nim pracuje/mění (mňau neslyšim - kde?), ale býval i víc psycho a přidat víc growlu bych rád. Zvuk se dá zlepšit, přidat basy/středy v ekvalizéru, u WPfS je lepší, ale furt tohle o dost lepší než letošní Malignancy - který to někdy taky trochu připomene (mj. ve 2., nebo Marutu). Baví mě bicí - občas zajimavý i do jednoduchých kytar. Kytarově/basově jsem “pod slupkou” nic neobjevil - v pohodě, fajn/dost fajn, ale nic moc nápaditýho, zvlášť extrémního,apod. prostě ok, ale chtěl bych víc/bylo líp… Gábo - pleteš 2-3 různý teze dohromady (Gorguts, šablony), ale neva…
brutusáček - 03.10.24 10:28:50
víc poslechů a leze to, pod tou slupku to je a baví mě to čim dal tim víc.
mIZZY - 03.10.24 10:12:14
Ten mňau mňau vokál je na té kapele nejslabší, jinak se mi to líbí. Dobře, že to více skřípe a sype než minulý album.
Franta N. - 03.10.24 00:43:28
Teprve musím poslechnout. Předchozí desky se mi celkem líbí instrumentálně, vokál je strašný (zlatí Wormed). Tak uvidíme.
Kot - 30.09.24 14:56:31
Tak turne Pyrrhon + Gigan bych si dal rict :)
brutusáček - 30.09.24 14:48:39
Odpověď AddSatan: *společný EU tour ideálně (byť ani ten novej track Gigan mě moc nevzal...
je to supr
Gába - 30.09.24 14:45:50
Není nějaký make of videjko z toho jejich soustředění? :-)
Gába - 30.09.24 14:43:44
A Gorguts asi taky jo, ale že bych je tam slyšel nějak moc to ne, natož nějak šablonovitě
Gába - 30.09.24 14:40:51
Za mě zklamání určitě ne. Snažím se moc nesrovnávat s předchozí tvorbou. Líbí se mi, že je to tak nějak poslouchatelnější (přístupnější asi) i kupodivu ten zvuk k tomu pasuje. Než posun někam ještě víc do vyhrocena, spíš trochu jiným směrem a to je dle mě dobře.
AddSatan - 30.09.24 13:57:23
Odpověď brutusáček: ale možná je to tim, že jsem si dával vždy kombo gigan+pyrrhon :)...
*společný EU tour ideálně (byť ani ten novej track Gigan mě moc nevzal, ale...! :) )
AddSatan - 30.09.24 13:54:19
každopičopádně by už mohli konečně dát nějaký EU tour
brutusáček - 30.09.24 13:39:37
ale možná je to tim, že jsem si dával vždy kombo gigan+pyrrhon :)
AddSatan - 30.09.24 13:37:32
bizz i Kot: groovy vibe, core houpání bylo i na starších, i gradace/soustředění se na riff/atmosféru, chytlavý, ale i víc zběsilostí až free vyjeťáren - jako třeba trilogie The Unraveling (na WPfS, o EP Running Out... nemluvě), to je tu minimalizovaný, už to tolik nepřekvapí ... některý ty postupy mi přijdou, nevim jak to přesně nazvat - volbou, kombinací postupů, tónů, rozkladů, posouvání čtvrt/půl/tóny/oktávy (?) výš takový "ohraný"/obyčejnější, starší byly, nevim jestli originálnější, ale určitě odvážnější, skřípavější, pro mě kvalitnější, WPfS i trochu lepší, barevnější vokály i jejich zamixování, víc growlu i psycho-echo vokály, tady ty ječáky víc trčí a začnou postupně nudit, WPfS mi sedělo víc i hutnějším, tvrdším, death metalovějším zvukem, zkrátka pro mě ve svý době nasadilo ve většině ohledů laťku vysoko a ty 2 další jsou už "jenom" další tzv. "v pořádku"/kvalitní desky ... trochu v tom cítím i to v recenzi zmíněný: "Vyčerpání postihlo i samotnou kapelu, hlavně teda tvůrčí blok..." - ten překonali, ale už to nějak není úplně "ono". Ale pořád mě mj. baví ty vyjetý atonal sóla, ale i ty bývaly ještě vyjetější :).
bizzaro - 30.09.24 11:47:34
Odpověď brutusáček: je to dobrý, ale slabší než ostatní, souhlas s AS, někdy to jde možná ...
mne naopak ten groovy vibe, kdy to jde dobre na ucho a corove houpe, sedi
Kot - 30.09.24 11:27:58
Okej, brut to usadil, uz mlcim :)
brutusáček - 30.09.24 11:21:07
je to dobrý, ale slabší než ostatní, souhlas s AS, někdy to jde možná až moc snadno, někdy jsem si řikal jestli neposloucham starý dilliny....
Kot - 30.09.24 10:44:30
No nevim jestli bych What Passes for Survival vynasel zas az na takovej piedestal co se kvality tyce (ta deska je super, ale neprijde mi to oproti Exhaust nejakej vyznamnej kvalitativni skok), z toho co pises mi spis prijde ze ti zanrove a koncepcne vic sedi, nez ze by na ni byly o tolik lepsi nebo originalnejsi napady. Me posun k mathcore/noise rocku a soustredeni se na gradovani riffu neva, i kdyz si jejich drivejsi frenetickou zbesilost vzdycky rad pripomenu.
AddSatan - 30.09.24 09:52:33
já zatím 3x a spíš trošku zklamání, i když je to v něčem lepší než předchozí - není tam tolik těch utahanejch pasáží á la raný Swans, ale přijde mi to na jejich, nebo obecněji poměry týhle hudby až moc (?) snadno přístupný/uchopitelný, ty riffy/motivy/skřípání zní většinou trochu šablonovitě - docela jednoduchý, nepřekvapivý vzorce a posuny, což by nevadilo, kdyby byly nějak silný, ale většinou nejsou, chybí mi tam víc tlaku a hutnosti - což je i "měkčím" zvukem a tím, jak je to jede skoro furt ve výškách - snad už víc dis/noise rock/mathcore s Gorguts vlivy než naopak, sypat by se taky mohlo víc, u starších jsem měl rád ty až free jazzový vyjeťárny, tady je toho minimum, byť bicí často hrajou furt poměrně zajímavě ... jako poslouchá se/skřípe to furt fajně, místy i dost fajně :), ale What Passes for Survival bylo snad ve všech ohledech lepší (o třídu, či víc...), jak trká název, takový trochu vyčerpaný...
bizzaro - 30.09.24 08:18:29
často tyhle uskřípaný metaly nejsem schopen úplně celý dávat, protože se v nich ztratím a hledám záchytný body, myslim, že to v minulosti byl i případ Pyrrhon. Exhaust mě ale baví, chvíli mi taky trvalo, než jsem pochopil to zařazení mathcore a vlastně jo. jinak úvod desky má silnej feel úvodu From Wisdom to Hate