1899

recenze film
Baara
6

1899 je nový seriál od tvůrců klenotu Dark. U něj člověk měl potřebu na papíře propojovat jednotlivé postavy a jejich alternativní verze, aby se neztrácel, u 1899 to rozhodně potřeba nebude.

1899Tvůrci netflixovského seriálového klenotu Dark Baran bo Odar a Jantje Friese jsou zpět s novým seriálem 1899, který mohl být pro mnohé diváky jedním z důvodů proč prozatím Netflix nerušit. Cílem jistě i tentokrát bylo natočit seriál, který divák nebude chtít vypnout ani ve tři ráno a u kterého musí dávat sakra pozor. Jenže pokud měl člověk u Dark potřebu si na papíře propojovat jednotlivé postavy a jejich alternativní verze, aby se neztrácel, u 1899 tužku rozhodně nepotřebujete. A upřímně, možná ho nepotřebujete vůbec vidět.

Moira Franklin se probouzí ze zlého snu na zaoceánské lodi Kerberos. Ta v roce 1899, tj. v době před Titanikem, veze do Ameriky širokou škálu emigrantů. Zatímco poznáváme pasažéry různých národností a společenského postavení, kapitán lodi Eyk Larsen (výborný Andreas Pietschmann, jediná tvář známá z Dark) dostává zprávu od lodi Prometheus, která je již čtyři měsíce nezvěstná. K nevoli pasažérů, z nichž téměř každý nějakým způsobem utíká do Ameriky před minulostí, se rozhodne nastavit kurz směrem k Prometheovi a zachránit případné přeživší. Tím je jeden jediný chlapec, který k otevření dveří používá zeleného brouka a všude sebou nosí podivnou černou pyramidku. Jakmile se dostane na palubu Kerbera, začínají se objevovat a ozývat dávno mrtví blízcí a začínají, jak jinak, umírat lidé. Kapitán s Moirou se pustí do zkoumání a zjišťují, že jejich realita možná není tím, čím se zdá.

18991899 je v podstatě sci-fi. Scénář využívá klasických, mnohokrát opakovaných sci-fi klišé typu „záchrana ztracené lodi, která vyslala nejasný signál, nikdy nedopadá dobře“ nebo „když nevíš, co to je, nesahej na to“. Do téhle škatulky ho řadí i závěr první řady, o kterém si samozřejmě nebudeme nic říkat. Seriál vypadá velkolepě, ačkoli dnes už těžko někoho ohromí záběry zaoceánské lodí v obří bouři. Hudba je hutná a možná až přehnaně dramatická v poměru k tomu, že to, co se na obrazovce děje, zdaleka není tak dramatické, jak bylo nejspíš zamýšleno. Dějové zvraty a postupné rozplétání záhady fungují, tohle tvůrci umí. Člověk si chce pustit další díl, protože zpočátku opravdu netuší, o co jde a co bude dál. To ale přestává platit nejpozději v předposlední epizodě, kdy už divák opravdu musí tušit, kdo to všechno spískal, pokud nemá hlavu strčenou v řitním otvoru. Na závěr se samozřejmě servíruje jeden poslední (nicméně znovu tušený) zvrat, který však není koncem. Což je v době, kdy je rušení seriálů na streamu bez jejich řádného ukončení běžnou záležitostí, docela k ničemu.

Největším problémem seriálu je to, že dialogy, cestování mezi časovými/dějovými/místními rovinami a i ty dostatečně dramatické momenty působí ve většině případů jako vycpávky. Postavy se setkávají, vedou zbytečné rozhovory u lodního zábradlí, předkládají nám vzpomínky na hříchy a tragédie své minulosti, jenže u většiny z nich je vám to úplně jedno. Postavy často chodí a běhají chodbami lodi bez jakékoli snahy to alespoň kamerově nějak ozvláštnit. Vznikají vztahy bez zjevného smyslu a důvodu. Možná to všechno někdo řídí a dozvíme se to v druhé řadě (pffff!). Shrňme to tak, že třídílná minisérie či dvouapůlhodinový film s třetinou postav by pravděpodobně fungovaly mnohem lépe. Pokud někoho baví zastavovat si záběry, hledat mizící a znovu se objevující obrácené trojúhelníky a další vychytávky, pak si možná pošmákne. Úroveň celku však jakýkoli takový detail nevylepší.

Jestli je potřeba Netflix za něco pochválit, pak jsou to herci a mnohojazyčnost seriálu. Všichni herci jsou natolik působiví, aby unesli fakt, že jejich postavy jsou často zkratkovité, téměř pořád naštvané, deprimované či na pokraji psychického kolapsu. Jestli byla cílem toho, že se mluví anglicky, německy, švédsky, čínsky či francouzsky inkluze národnostní či rasová s cílem zasáhnout co nejširší publikum, nevím, a je mi to jedno. Těší mě slyšet tolik jazyků v podání rodilých mluvčích a vnímat mimo jiné poselství, že některé emoce jsou srozumitelné i v případě, že si navzájem nerozumíme. Mezi jednotlivými jazyky se přeskakuje tak rychle a plynule, že ani jejich případná znalost diváka nejspíš neušetří čtení titulků. Slyšte od někoho, kdo má od Tarantina nejraději Hanebný pancharty a jejich výsměch divácké lenosti.

Seriál určitě lze závěrem označit za lehké zklamání. Očekávání byla krocena a stejně nebyla naplněna. Ani plusové body za práci s Platónovým Podobenstvím o jeskyni na více než lehký nadprůměr nestačí.

sicky - 07.01.23 16:59:25
brutusáček - 06.01.23 17:26:42
asi dobře, já to dál než přes první nedotáhl...
Baara - 13.12.22 09:08:01
Tak jsem to odkoukal a musím říct, že jsem zklamán tím, jak hrozně hrozně laciná kokotina to ve finále je. Tváří se to hrozně tajemně, v jádru ale nejde o nic promyšleného. Tvůrci bez hlubšího smyslu vrší osm hodin záhadu na záhadu, aby to pak bez pointy ukončili tím nejdebilnějším možným způsobem. Minulý týden jsem sledoval třiřady Smrt nás spojí s Christinou Applegate, a to mě bavilo stokrát víc :)
Jen Harding je nej!!! Její meditace u death metalu v autě miluju!!! Kromě její postavy ve mně ale ten seriál zas tak moc nezanechal, obzvlášť ne ta "krimi" linka. Viděno celé. A věta "no means motherfucking no" by se měla vyučovat na školách!
Franta N. - 12.12.22 23:00:10
   Baara: Tyhle mystery z malýho města budou asi vždycky nějakou variací Twin Peaks.    do nějaký míry jasně, ale hned teda první díl Zone Blanche - by je za to Lynch s Frostem mohli klidně zažalovat :) - francouzskej TP z alternativní reality, kde jsou některý lidi / věci trochu jinak, řízlej normálnější kriminálkou (+ trochu Akta X :) ) ... ale první dva díly zatím celkem fajn, správně divný postavy - mj. ta tragičtější verze Coopera :), ne až tak "nucený" jako Dark atd., hezčí les, hudba místy trochu á la Woven Hand (?) a Badalamenti, kdyby používal klávesy Negură Bunget :) ... závěr 2. teda fest hloupoučkej (naprosto diletantský chování při zatýkání atd.), uvidíme... první díl novýho Rigetu naložil dobře, Trier mj. opět krásně politicky nekorektní :) (scéna porady)
První série Zone Blanche mě chytla hodně, druhá měla sestupnou tendenci. Ale celkově hodnotím taky celkem pozitivně. Hlavně první série má hodně dobrou atmosféru, večer do lesa se pak člověku nechce. Neřekl bych, že všechny mysteriózní kriminálky z malého města musejí být podobné Twin Peaks. Respektive setting samozřejmě jo, ale to je dáno tím, že malé město a vražda/zmizení je malé město a vražda/zmizení. Ale spousta kriminálek s tímto settingem buduje mysteriózní atmosféru a na konci se zjistí, že je za vším lidský zločinec, žádné paranormálno, jiné naopak postupně odkrývají paranormální rovinu a jdou víc do hororu. Na tom se řekl bych pojetí tohoto typu kriminálky hodně lámou.
AddSatan - 12.12.22 10:00:46
Tyhle mystery z malýho města budou asi vždycky nějakou variací Twin Peaks.
do nějaký míry jasně, ale hned teda první díl Zone Blanche - by je za to Lynch s Frostem mohli klidně zažalovat :) - francouzskej TP z alternativní reality, kde jsou některý lidi / věci trochu jinak, řízlej normálnější kriminálkou (+ trochu Akta X :) ) ... ale první dva díly zatím celkem fajn, správně divný postavy - mj. ta tragičtější verze Coopera :), ne až tak "nucený" jako Dark atd., hezčí les, hudba místy trochu á la Woven Hand (?) a Badalamenti, kdyby používal klávesy Negură Bunget :) ... závěr 2. teda fest hloupoučkej (naprosto diletantský chování při zatýkání atd.), uvidíme... první díl novýho Rigetu naložil dobře, Trier mj. opět krásně politicky nekorektní :) (scéna porady)
bizzaro - 11.12.22 22:47:49
jinak zajímavá "náhoda" (bizzaro?), že po sobě vyšly 2 recenze, který jsou tématicky částečně propojený (Higgs Boson = "božská částice" atd.) :)
jak se říká: náhody neexistují. a neexistencí náhod se stalo, že takovýhle dvě recky vyšly, aniž bych to tušil :)))
sicky - 11.12.22 18:41:28
Baara - 10.12.22 00:56:32
Jen korekce: Není to Blanche Noir, ale Zone Blanche (česky Bílá zóna; odkazuje k místu, kde není mobilní signál).
Díky za korekci. Viděno už dávno a byla jsem líná to googlit :-) Ani po třech pivech moje francouzština zjevně za moc nestojì :-)
Franta N. - 09.12.22 23:12:32
Zkus Blanche Noir na Netlixu (Black Spot). Takový francouzský lesní mystery. Vůbec ne špatný.
Jen korekce: Není to Blanche Noir, ale Zone Blanche (česky Bílá zóna; odkazuje k místu, kde není mobilní signál). A taky se mi to líbilo, konec druhé série už trochu míň tím, jak paranormálno bylo už dost explicitní a ztrácela se taková ta ambivalence, jestli za tím jsou nějaké paranormální síly, nebo ne. Ale celkově dost zajímavý seriál.
Baara - 09.12.22 19:14:18
Franta: podobně jsem to měl např. s 1. řadou a začátkem 2. Twin Peaks (kterým se tvůrci Dark dost inspirovali řekl bych), čím víc tam bylo nadpřirozena atd.
Baara - 09.12.22 18:24:46
AddSatan - 09.12.22 17:29:40
[quote 75721 ]Pokusím se. Ale znáš to, času málo, trávíš ho třeba s dětma na pohotovosti, že [/quote]ještě nepravděpodobnější náhoda než mnohá (zvláště lesní) setkání v okolí Windenu :), právě, filmy nestíhám(e) skoro žádný a ani na ten seriál se člověk kolikrát v klidu nedodívá ... Franta: podobně jsem to měl např. s 1. řadou a začátkem 2. Twin Peaks (kterým se tvůrci Dark dost inspirovali řekl bych), čím víc tam bylo nadpřirozena atd., tím míň mě to bavilo (a pak už i jinej režisér/scénárista atd.), paradoxně Dark mě začal víc bavit až koncem 1. a pak 2. série, když se to začalo fakt zamotávat. 3. už pravda dost natahovaná a až moc přehnaná, dokoukal jsem "z principu / setrvačnosti" a ani nevím, jestli ten závěr vlastně dává smysl ... jinak zajímavá "náhoda" (bizzaro?), že po sobě vyšly 2 recenze, který jsou tématicky částečně propojený (Higgs Boson = "božská částice" atd.) :) Riget se trochu bojím, aby nedopadl jako 3. řada Twin Peaks (což neznamená vyloženě špatně, ale...), ale Trier snad nezklame.
mIZZY - 09.12.22 15:01:01
Jsem na Dark koukal, když to vycházelo a byť mě to bavilo dost, tak největší pain bylo zorientovat se na začátku třetí série, která už jela fakt mega skákance mezi časy/světy, poté, co člověk už zvládl zapomenou více než polovinu předchozích sérií :) Tohle mě moc neláká. Z letošních filmů jsem teda zatím viděl docela hovno, kromě toho Batmana jsem akorát nedávno dal Bullet Train, a to byla dost zábavná jízda, plus Ostatnia wieczerza, což je teda pičovina, ale zase echt polský sataňizmus. Ze seriálů samozřejmě Boys - výborný, chybí mi poslední dva díly Saula - dobrý, ale furt čekám na nějaký grande finále, Stranger Things - furt mě dost baví, resp. lepší než předchozí série, After life - ok, ale nejslabší série asi. Hodně překvapil Peacemaker - to byla dost dobrá prdel hezky navazující na poslední Suicide squad. Najlepší současnej seriál je ale stejně fucking Rick and Morty. Na Andor a Dahmera se chystám, Riget až jak si zopakuju první dvě série :)
Franta N. - 09.12.22 13:59:18
U seriálu Dark to mám stejně, jako Sicky. První série super, ale už na jejím konci se to začalo rozjíždět do příliš megalomanských rozměrů, a dál už mě to nechytlo. Obecně mám u napínavých seriálů radši lokální, sevřenější zápletky, než mamutí pointy s cestováním časem, událostmi měnícími svět atd. Nejvíc mě baví díla, kde jde o nějaké vraždy v jedné vesnici nebo něco podobného. Přijde mi to víc zneklidňující (možná kvůli představitelnosti, že by se to mohlo stát), než rozmáchlé zápletky.
Baara - 09.12.22 13:17:25
Baara je zpět?! Jsem zvědav na případné další tipy
Pokusím se. Ale znáš to, času málo, trávíš ho třeba s dětma na pohotovosti, že
Baara - 09.12.22 13:10:13
Díky za tip, zkusím to. Co se týče Dark, tak tam byla super první série. V druhé a třetí už to byla trochu nastavovaná kaše, což je ale obecně problém úspěšných seriálů. Točí se další a další řady, kde to jede už tak nějak dokolečka a když vynecháš pět dílů, tak ti vlastně nic neuteče :) Jinak mám dojem, že Netlix se za poslední rok, dva zlepšil. Už tam nejsou jen debilní střílečky nebo seroše s děckama a najdou se tam koukatelný věci.
Pro mě byly super první a druhá série. Třetí už ztratila na civilnosti, bylo to, jak říkáš, nastavovaný, dotahovaný do až zbytečně absurdních konců.
AddSatan - 09.12.22 11:03:10
Baara je zpět?! Jsem zvědav na případné další tipy, tohle moc nenalákalo (asi ani nemělo?), zjevně je tam ještě víc umocněný i to, co mi vadilo na Dark - první dva díly mi přišly tak hloupý (mj. trapně / nepřesvědčivě nucená atmosféra - jak hudbou, tak obrazem, iritující postavy a jejich chování atd.), že jsem to před lety odložil, vrátil se až letos a postupně dokoukal před 3 dny :) - jo díky tomu časovýmu / alternativnímu labyrintu mě to chytlo a chtěl jsem vědět, jak to teda je, ale místy jsem trpěl (mj. vždycky ty zpomalený záběry s písničkou, emo scény mj. v dešti atd.). Dark bych dal cca 65%. V rámci + - stejnýho tématu, byť jinak uchopenýho, mě víc bavilli Zpřítomnělí (www.csfd.cz/film/737320-zpritomneli ), severský krimi, drama, sci-fi i komedie :), má to taky mouchy, v závěru 2. série to až moc přehnali, ale i tak Norové > Němci (neasi :) ). Jsem i zvědav jestli bude 3. série. Jinak ze seriálů obecně mě opět dost bavila 3. série The Boys www.csfd.cz/film/657621-banda taky není bezchybný, ale... A chystám se na 3. sérii Trierova Rigetu. Z letošních filmů jsem viděl jen The Batmana a Arvéda, oboje fajn / slušný. Nějaký další tipy?
sicky - 09.12.22 08:36:56