FEAR FACTORY - Genexus

brutusáček
7.5

Genexus je jednoduše další deskou Fear Factory a nabízí osvědčenou porci kybermetalové muziky. Tak nějak vše v pořádku.

Fear FactoryNene, už ani u Fear Factory se nečeká na novou desku tolik let jako kdysi a jak jsem zmiňoval posledně, už se ani netrpělivě nevyhlíží. Obávám se, že i já se jsem se s touto kapelou dostal do bodu, kdy poslech nové desky je spíše nostalgická zvědavost než fanouškovské zapálení. Jenže jak pak s jejich hudbou nakládat? Obzvlášť když už, a to si řekněme narovinu, jsou její nejlepší léta dávno pryč. Pokud se podívám na diskografii Továrny strachu, dá se jednoduše vnímat na tři etapy; původní sestava, bez Dina, Burton + Dino. První je nepřekonatelná, druhá fungovala tak nějak napůl a třetí… je něco mezi hledáním zašlé slávy, lepšího hracího času na festivalu, ale i chuť jít na věc trochu jinak a nalezení jakého si kompromisu nebo možná standardu.

Mechanize byla (a je) z dosavadní (poslední) trojice bezpochyby nejlepší. Burton vyvážený, Hoglan to řeže Dinovi do riffů příznačně a mechanicky přesně, kytary nejsou až tak účelně podlazené, jednoduše povedená Dinova návratovka. Industrialist se (mi) líbila hlavně z toho důvodu, jak k tomu oba dva hlavní protagonisté přistupovali. Zvolený DIY způsob se povedl a ve výsledku je to poslouchatelný počin, který ctí tradice značky.

Předešlá deska má kompletně naprogramované bicí. Na novince se živý bubeník vrací. Z pozice tourovacího na stálého a tedy trvalého bubeníka se přesunul Mike Heller z Malignancy. Tudíž práce od bicí sesle je opět vysoce kvalitní. Trochu šrámu na pověsti dodává Burtonovo prohlášení, že živý bubeník není na všech skladbách, ale zřejmě jsem si toto prohlášení jen špatně interpretoval, protože zvukově a hlavně herně jsou bicí po celou desku v jedné linii. Pokusil jsem se kontaktovat přímo samotného Mikea, ale zatím bezvýsledně, snad budu moci odpověď doplnit brzy. I když bicí v podání Raymonda Herrery patřily neodmyslitelně do stylu Fear Factory, vnímám přeobsazení stoličky víc než kladně. Potvrzuje to bez debat nejen Hoglan, ale i Heller. Herrera byl bezchybný co se týče kopáků, ale „vršek“ byl hodně tuctový, tendenční a až vlastně nudný, ale pořád to fungovalo. Oba dva další bubeníci přinesli do hry továrny jistou svěžest a vršek, zejména činelově jsou alba rozmanitější. Zároveň je nutné dodat, že i přesto, jak Hoglan i Heller bouchajíc každý to svoje, dokáže je Dino usměrnit a výsledek zní tak, jak se na pověst Fear Factory sluší a patří.

Fear FactorySamotný Dino a jeho kytara určitě dá vzpomenout na lepší časy, jeho hra rozhodně není špatná, ale jistá rutina z toho pomalu páchne. Rukopis je jasně rozpoznatelný, kdy také nebyl, a nasekávání riffů taktéž. Party nejsou tak rozmanité jako na zmíněné Mechanize a na novince si jedou ověřenou jistotu. Oproti předešlé Industrialist je ale zvuk jeho osmistruny rozhodně plnější, mohutnější a víc, lidově řečeno, kope. Předešlá deska byla celkově na poměry Fear Factory „komornější“, takže se nelze divit tomu, že i Burton na Genexus jede ve velkém stylu. Ke slyšení je spousta melodických linek a také opět krásně, leč pouze studiově, šplhá do výšek. To samozřejmě koresponduje se samply. Jak elektronikou, tak ani smyčci se opět nešetří a novinka zní, v tradici Továrny strachu, „velkolepě“.

Genexus je jednoduše další deskou Fear Factory, nabízí osvědčenou porci kybermetalové muziky. Dá vzpomenout na lepší časy, ale určitě uspěje i v roce 2015. Svým autorům ostudu nedělá, mladším posluchačům má co nabídnout a těm odrostlejším zpříjemňuje vzpomínky na léta devadesátá. U Fear Factory tak nějak vše v pořádku.

brutusáček - 03.01.17 21:56:31
Burton byl nejlepší vloni na turné k desce Demanufacture, byť to mělo rezervy, byl to jeho nejlepší výkon co jsem kdy viděl (cca 5x), Když se snaží tak mu to jde. Dřív se na něj chodilo s tím, že to prostě neutáhne. Zároveň ten koncert byl přímo parádní pro srovnání, jednoduše Demanufacture skladby oproti těm novým jsou o level jinde, riffově, skladatelsky. FF na posledních deskách jsou až moc rutinní, nemají hitovku co by se dala hned zapmatovat, pro mě. To ty dřívější desky měly...
bizzaro - 03.01.17 09:56:06
Burton je teď ve vrcholné formě, všechno vyzpíval, Nahrála jsem si tam jeden song a porovnala ho se studiovou nahrávkou, nebyl téměř rozdíl.
ja bych to doplnil jednou veci, nevim, jestli je to priklad FF, ale kapely si na tohle casto pomahaji half-playbackem, takze zpevak se "trefuje" do cistyho podkladu a hlas k nemu jen dolazuje
daniela - 02.01.17 22:55:16
Ono se právě vyvíjí úplně všechno. My jako posluchači, i ty kapely. Je taky fakt, hlavně u toho metalu, že si hodně fanoušků na něco zvykne a pak nemůže rozdýchat, když kapela trochu změní styl. Tak třeba Decapitated. Ti změnili styl doposud třikrát, jestli to takhle přibližně můžu říct, zhruba podle obměny personálu. Těm, co se líbilo to původní, nemohou přijít na jméno Decapitated dnes atd. Protože na tom vyrostli a dnes už jsou zkrátka jiní, dospělí, a i ta kapela se změnila. Ale třeba mě se líbí všechny tři fáze a mám je ráda pořád. A teď k FF. Neřekla bych, že FF mají nejlepší léta za sebou. Byla jsem na FF v roce 2001 a Burton, že to tak řeknu, prostě zpíval falešně. A během let to tvrdilo spoustu lidí, že naživo zpívá špatně. Před rokem byli v Praze už s pár písněma z Genexus a oproti tomu vystoupení z roku 2001 to byla úplná paráda. Burton je teď ve vrcholné formě, všechno vyzpíval, taky skvěle vypadá. Nahrála jsem si tam jeden song a porovnala ho se studiovou nahrávkou, nebyl téměř rozdíl. A ještě jedna poznámka, autor recenze nezmínil třeba píseň Expiration Date, která mě dostala. Myslím, že FF jsou na vrcholu, jsou vyzrálí a mě tahle deska udělala velkou radost. Howgh!
brutusáček - 31.05.16 12:12:56
Beztak ani ta zašlá sláva není tak zalezlá.
myslím že je, ty nové desky kvalitu prostě už nemají.
Dalo by se říct, že jsem se ve FF znova nalezl, avšak pocit je velmi subjektivní.
mám to podobně, spíš tam hraje roli ona nostalige... jinak FF k vidění ne velkém Trutnoffu v srpnu
Tomek - 02.10.15 17:16:57
Demanufacutre byl odrazový můstek, který je od pradávna zarámován a pověšen na zdi v pomyslné metalové síni slávy. Novou desku nechci srovnávat s dávnou slávou. Beztak ani ta zašlá sláva není tak zalezlá. FF jsou pořád top, jen ten "hype" dávno umlkl. Mně se novinka líbí hodně. Dalo by se říct, že jsem se ve FF znova nalezl, avšak pocit je velmi subjektivní. Někdy zapomínáme, že se v životech přesouváme z místa na místo a "slyšíme" pokaždé jinak. Kolik alb jsem již zavrhl jen proto, že jsem si je pustil v nesprávný čas? Člověk si může jen zdánlivě myslet, že bude objektivní. Jen čas ukáže, chtělo by se dopsat, a taky to píši. Ale co ukáže? Prodejní čísla? Na ty se už dávno nehraje.
brutusáček - 29.09.15 09:42:15
brutusáček: Marylin Manson je už taky divadlo, #sipobrečvole Manson byl vzdycky divadlo .. jen se na to driv dalo divat :)
tak do holy wood byl dobrej
pasik - 29.09.15 08:20:50
Marylin Manson je už taky divadlo, #sipobrečvole
Manson byl vzdycky divadlo .. jen se na to driv dalo divat :)
brutusáček - 27.09.15 16:59:22
u Mechanize se dá v klidů zůstat.......
Střap - 26.09.15 13:05:17
no jsem to nějak po třech sonzích vypnul. Jsem se těšil, že by to mohlo být kvalitativně jako Mechanize. Nějak mě to nesundalo. Tak jsem nahodil zpátky Danny McCaslina. Třeba příště. Nebo to slechnu za čas.
DR - 26.09.15 10:11:00
Poslechl sem si to před pár dny. Až na výjimky mi ve tvrdších pasážích přijde, že Dino hraje furt dokola tři riffy. Hrozně vykradený. Mohlo se to klidně jmenovat Demanufacture po 20 letech. Hellera mi s jeho schopnostma je líto...
brutusáček - 25.09.15 10:38:43
No…rozhodně doba největší slávy FF je pryč, nemyslím si, že by dělali úplně špatnou hudbu, jako třeba soulfly, ale asi fakt stárnu a jejich hudba už nedává tolik co kdysi. Ono ostatně z těch devadesátkových kapel, na kterých jsem "vyrůstal“ mi zůstali snad jenom Deftones (a i ta Sepultura), kteří ale byli vždy někde mimo ten hlavní proud. KoRn jsou od TaLitM taky v kopřivách, SOAD to raději zabalili, o Soulfly se ani bavit nemusíme, Marylin Manson je už taky divadlo, Limp Bizkit a jejich deska kdy se vrátil Wes nebyla až tak špatná ale celkově o té kapele taky neslyším, Linkin Park snad ani neexistují, nebo jo? Static-X r.i.p., z Rammstein jsou místy víc melancholici a baladotvůrci než provokatéři což se dá říct i o Slipknot a Reznor dělá soundtracky. Přitom pohledu musím uznat, že ta éra jejich slávy je definitivně pryč…u těhle kapel jsem vyrůstal kdysi bych na ně přísahal, tyvole jak já chtěl mít kérku sepulturácký S nebo ten znak Soulfly :DD.....no dneska mají děcka bring me the horizon, deathcory a djenty, přišli mladší a ty už se nezakecali :D #sipobrečvole