NOSTROMO - Bucephale

kotek
7.5

Severská grindová škola prohnaná mešuge rytmostrojem.

NostromoPoprvé jsem si Švýcarů Nostromo všiml letos, když hráli na Fluffu – tam jsem sice nebyl, ale z tichý pošty vycházeli jako jedna z největších nakládaček festivalu. A když pak do redakce došlo promo, zvědavost mi nedala a musel jsem okoštovat. Ze sluchátek se začínaj linout první tóny, zároveň brouzdám internetem a vypadne na mě fotka kapely, nalevo triko Rotten Sound, napravo triko Meshuggah, uprostřed triko Knut. Aha, aha, tak odsud vítr vane, což první vál Ship of Fools jen potvrzuje. Severská grindová škola prohnaná mešuge rytmostrojem s trochou pomalýho, zkroucenýho sludgeovýho riffování.

Takže žánrově není co vytýkat, ale jak je to s provedením? Všichni sice víme, že Meshuggah pořád dělaj ty nejlepší díry do hlavy v pomalejch tempech, ale pokud máš chuť si užít rytmický sekačky ve vyšších otáčkách (Ondro?), Nostromo nabízejí kvalitní alternativu. Ze severskýho grindu si berou hlavně pěnu u huby a jedovatou riffáž (rozuměj duši), kterou se švédskou přesností porcujou do desíti balíčků lichejch rytmů a nízko nalazenejch kytarovejch sekanic (rozuměj formu).

NostromoA je to radost poslouchat. Je to vzteklý, je to rytmicky vynalézavý a má to správně odlidštěnej zvukovej kabátek, kterej krom strojovýho oleje načichl i trochou síry. Jako první bych tentokrát vypíchl bicí. Ty kontrolovaný kobercový průšlapy dole (nohy) v rámci polyrytmů nahoře (ruce) jsou špičkový a nejednou mi připomněly samotnýho Haakeho. Ale ani kytary nezahálej, severskej kytarovej hobling střídaj podlazený motačky, metronom je sice rozházenej, ale jede přísný tempo. Zejména v těch nejzběsilejších partech, kdy do sebe zapadaj (odolávám metafoře o švýcarskejch hodinkách, ale jen tak tak) nasypaný bicí a rozhozený kytarový vichry, se mi občas až kroutěj palce blahem.

Ale i když jsou na Bucephale krásně našlehaný věci, najdou se i slabiny. Problém přichází zejména v pomalejších partech (dva delší vály ve prostřed a na konci), který bohužel postrádaj invenci rychlejších věcí a ve výsledku znějí jako docela rutinní sludgeový riffovačky. Nosný riffy jsou ještě víceméně ok, ale Nostromo je opakujou do zblbnutí bez nějaký přidaný hodnoty, a tak po chvíli oči sklouzávaj k hodinkám. Popravdě úplně nevím, co byl záměr, ale jestli to měl bejt pomalej, nekompromisní útlak, tak to na mě moc nefunguje. Spíš mi přijde, že se dopad desky zbytečně ředí.