Skupina pěti
vědců se po letech od společných studií setkává ve světě, kde byly nesmyslnými
výsledky pokusů ve všech urychlovačích částic na Zemi podkopány základy
fyzikálních věd. Prostřednictvím detektiva vyšetřujícího množící se úmrtí vědců
po celém světě se stávají součástí rozplétání záhady, která je vede do virtuální
reality hry Problém tří těles a do 60. let minulého století, kdy se jediná
čínská vědkyně rozhodla zpečetit osud celého lidstva. Sami se pak stávají
součástí snahy lidstvo zachránit.
Hard sci-fi
trilogie čínského spisovatele Liou Cch'-sina Vzpomínka na zemi, v níž se
autorka recenze, omezena nedostatkem času a sil, prokousala do poloviny druhé
knihy, nezaostává za vysokým kritickým hodnocením ani v popularitě u
čtenářů. Seriálová adaptace Netflixu se tedy nevyhnula jisté míře očekávání. Ta
však bylo třeba mít na uzdě, protože David Benioff a D. B. Weiss, kterým
s adaptací pomáhal ještě Alexander Woo (Pravá krev), nejsou ani Stanley
Kubrick ani Denis
Villeneuve a jejich pověst po zakončení Hry o trůny také není bůhvíjak
dobrá. Tentokrát se jim to až na pár zjevných mušek vlastně docela povedlo. Pokud…
*začátek
mrzení*
…pokud neočekáváte kvalitu alespoň vzdáleně se blížící předloze. Je totiž zřejmé, že tady nebylo cílem nic víc než zisk. Ano, já vím, Netflixu jde hlavně o byznys a většině diváků především o zábavu. Vzpomeňme však na extrémně úspěšné seriály jiných streamů, které vydělaly, aniž by dělaly zásadní kompromisy jak v příběhu, tak ve vyjadřovacích prostředcích. Zářným příkladem je The Last of Us nebo první řada Mandaloriana.
Problém tří
těles je bohužel součástí trendu, který zábavu servíruje bez větších nároků na
divákovu pozornost a myšlení. Knižní Problém tří těles řeší relativně komplexní
otázky, které často nejsou přímo artikulované, bez zapojení mozku se při jeho
čtení neobejdete, ale nebudete ho chtít odložit. Na začátku vás vcucne a
nakonec vyplivne vyždímané a spokojené. Liu rozplétá ústřední záhadu
s dostatečnou mírou vnitřního napětí, některé jeho obrazy v podstatě
samy vyvstávají před očima a rozhodně nemusíte mít doktorát z astrofyziky,
abyste jeho románu jako celku porozuměli a užili si ho.
Problém netkví ani tak v tom, že tvůrci vzali knižní postavy, které plní své úkoly při skládání mozaiky příběhu víceméně izolovaně, a udělali z nich partu kamarádů z vysoké, kteří kromě blížící se mimozemské invaze řeší i svoje vzájemné vztahy. To je vzhledem k odlišnosti média, kde je třeba věci více verbalizovat, celkem rozumná změna.
Seriál je
přístupnější a lidštější. Osobní příběhy a vztahy postav však zabírají tolik
času, že za oběť padly některé skvělé části knihy, výraznější rozpracování motivů
hlavní nosné postavy - mladé Ye Wenjie, téměř veškerá věda a především napětí
při postupném odhalování ústřední záhady. Víc se sází na motivaci pomoci
přátelům než na vnitřní integritu vědců směrem k možné záchraně lidstva.
Víc peněz se investuje do ne vždy úplně povedených triků jako je vznášející se
kůň, zvracející opice nebo rozřezávání desítek lidí nanovlákny, místo aby se
rozehrála působivá scéna postupného rozbalování sofonu.
*konec
mrzení*
Mám-li se
pokusit být rozumná a trochu objektivní, bez přihlédnutí k předloze seriál
šlape docela dobře. Postavy docela fungují, herci hrají solidně (za vypíchnutí
jistě stojí Benedict Wong, Alex Sharp a Zine Tseng), hudba Ramal Djawadiho působí,
kdy je třeba, a najde se několik vizuálně i napětím silných scén jako je
rozbalování nanopadáku nebo přijetí první zprávy od Trisolaranů.
Ale pokud bude
další řada pouze vizuálně bombastičtější bez dostatečné vnitřní intenzity
příběhu, seriál upadne v důsledku tohoto přístupu jako „docela dobrý“ velice
brzy v zapomnění. A to si jeho literární předloha nezaslouží.
Pokud jste knihu nečetli, přihoďte si k číselnému hodnocení 5 – 10 bodíků.
Vložit komentář