Znovu se otevřely portály, pošesté, tentokrát hned nadvakrát. Společně s Avow Portal vydali ambientně/hlukovou Hagbulbia, která díky svému pojetí zapříčinila dvě nesrovnalosti: lidé ji začali brát jako „doplněk“ deathmetalového kolegy, na což navazuje i druhá mýlka – posluchače napadlo pouštět desky přes sebe. Portal obratem zdánlivý záměr vetovali a potvrdili, že desky mají být vnímány jako jednotlivá díla.
Nápaditost fanoušků je třeba hájit. Během promování desek se šlo snadno domnívat, že je Avow relevantnější: vydání předcházelo vypuštění singlu, tracklistu a artworku. Hagbulbia byla spíše jen „zmíněna“ poté, co byla Avow oficiálně venku. První ze dvou novinek si tak sebrala více pozornosti. Včetně této recenze.
Teaser Eye předestřel v první řadě fakt, že Portal odstupují od techničtějšího a čistšího výraziva předešlé ION, což skalní uvítali vřele, novější fanoušci spíše vlažně. Právě ION totiž byla pro mnohé portálem vstupním. Eye jde po zvuku starších desek a kdyby kapela tvrdila, že jde o archivní track nahraný v době mezi Outré a Swarth, bylo by jednoduché mystifikaci sežrat. Portal zde prezentují vše, co před ION fungovalo – špinavější zvuk, černočernou atmosféru a kakofonní riffy, které jdou v první řadě po děsu a chaosu, až pak po technice. Že je Eye novějším počinem prozrazuje hlavně produkce. Vše působí mohutněji, rafinovaněji a děsivěji, nejvíce pak samotný Curator, který svým sípavým kázáním instrumentální část přehlušuje a díky tomu zní, jakoby někomu šeptal do ucha ze zpovědnice.
Eye je jako ochutnávka trochu zavádějící. Skladba je na standardy Portal celkem písničková. Záchytné body a „chytlavé momenty“ se vyvrbí už během prvního poslechu. Díky přijatelným atributům bych se nebál singl postavit vedle stálic jako Larvae, 13 Globes nebo Black Houses s kultovní deklamací „Villas Ecto“. Na relativní přijatelnost se ale na zbytku Avow už tolik nehraje.
Deska nabídne 6 skladeb, což je dosud v kapelním katalogu nejméně. Střídmější počet Portal kompenzují délkou samotnou – Avow je nejdelším albem kapely, každý track má přes 5 minut, dva znich až k deseti. Právě délka by mohla v míře oblíbenosti Avow hrát velkou roli. Od hrací doby se totiž odvíjí celkové pojetí alba. Portal působí dosud (opomeneme-li Hagbulbia) nejambientněji: dávají si na čas, nebojí se jednotlivé motivy více opakovat a nechat je doznívat bez asistence rytmické složky. Avow se proto v některých momentech poslouchá jako dark ambient podrobený deathmetalovému arzenálu. Zmínit lze třeba finále Manor of Speaking, kdy je posluchač uvězněn v dlouhém kytarovém spletenci, který doznívá skoro 3 minuty.
„Ambientní“ přístup Portal nelimituje. Pořád jde o dobře známou deathmetalovou bastardizaci, která vykrystalizovala na Outré. A právě k Outré má Avow nejblíže (zejména pak k finální Sourlows), jen se více soustředí na navození zla/chaosu než na skládání tracků jako takových. I proto se zarývá déle. Kapelou přiznaný vliv Incantation jde stále slyšet, v tomto případě ale více ve zvuku než v samotném songwritingu.
Avow může znít ze skladatelského hlediska ploše, zejména kvůli kontrastu s předešlou ION, kde byl kladen primární důraz na techniku. Avow se raději noří do kakofonního bahna a na první kolej staví tradiční portalovský feeling. Stále je zde však hodně zajímavých hudebních motivů, jen v mírnějších dávkách. Proto je lepší se poddat atmosféře – tak deska funguje nejlépe.
- nový album Portal po třech letech. Co chceš slyšet more? Jasně, že to je, stejně jako předchozí ION, skvělý! A dokonce ne jen mrdanec jako rána elektrickým proudem, ale opět temnější. Během prvních poslechů jsem byl pokaždé nadšen hned od prvního songu. Jsou zde sypance, dobře divné riffy a vše, co máme od Portal rádi. Navíc Curator zde asi podává svůj nejpekelnější výkon. (Bandcamp) (mIZZY)
- mno, tohle je teda zase pěkná dávka disso death metalu. Nic pro slabší povahy. (LooMis)
- Australští zplozenci pekel také nelenili a rozpoutali pokračování jejich jedinečné antihumánní performance, která nenechává nikoho na pochybách, kdo že je to vlastně oním nekorunovaným a nepřekonatelným pánem temného chaosu a individuálních smrtelných hrůz. Darmo slov, šesté album proniká a přetíná nekompromisně každý nerv v chabé tělesné schránce, a nakonec požere i samotnou duši. A kdo fakt nemá pořád dost, nádavkem se může dorazit ještě ambientním noisovým klonem na druhém doprovodném kotouči maniaky vybroušeném. (DarkXane)
- o albu května nemůže být doufám pochyb. Portal se vrací před Ion a možná i před unavený Vexovoid. Nápady jsou svěží, zvuk je zase super. Ondrajs s Gábou můžou brečet, dokonalá forma, dokonalý obsah. Králové experimentálního death metalu jsou zpět. Samozřejmě už to nebolí tolik, jako tenkrát poprvé, ale stejně: žhavý kandidát na nejzajímavější (jestli ne nejlepší) death metal posledního roku. (vaněna)
- Avow – první dojmy – je to dobrý, lepší než jsem čekal, oproti ION víc bubu atmosféry, trochu pomalejší a možná (relativně) jednodušší, zvuk mi sedí víc (až na ty ťapkavé kopáky), asi ještě víc než dřív to má místy blízko ke starším Blut Aus Nord v deathovější verzi, některé pasáže jsou solidně zvrácené/vyjeté, Curatorův vokál snad ještě ukrutnější. Taky překvapilo, že utáhnou i dvě desetiminutovky a zvládnou i „veselou hitovku“ (Eye). A Hagbulbia jsem nečekal vůbec, a jo, i tahle noise / death industrial / dark ambient (?) poloha funguje dobře. (AddSatan)
- tady není o čem, jsou to magoři. ION byla válcovna, na Avow se jede čiré mešuge. Borci z amfetaminu přešli zase na nějaký atmofety a výsledek je opět geniální. (brutusáček)
- hrůza a děs v dobrém slova smyslu. Plno lidí nadává, že starší alba jsou lepší, ale já jsem spokojen. Na alba této kapely se recenze blbě píšou, protože po poslechu to prostě nejde. (Kory)
Vložit komentář