Datum vydání: 4. říjen 2025
Vydali: Terratur Possessions
Žánr: black metal
Black metal „okutlnějšího“ ražení se za
léta žánrové kultivace rozdělil do dvou hlavních podob. Jedné, ve které se jde
na dřeň k podstatě, z čehož skrze hudbu vyvěrá atmosféra černých,
pomyslným hávem zastřených ceremonií. Druhá podoba je v určitém smyslu
odlehčenější, snad i brakovější – skladbami, texty i koncepty zkouší evokovat
neblahé čarodějnické procesy a démony zachycené na rytinách, v příručkách nebo
ve zaznamenaných zpovědích.
Druhé směřování se přitom netěší oblibě
jen v mantinelech black metalu. Od hororové The VVitch Roberta Eggerse se
okultismus propisuje do filmů se stále větší vervou. Nezaostává ani literatura:
například v Čechách se nedávno zjevil dotisk Bafometa, který je románem Franze
Spundy, pozapomenutého autora německo-moravského původu. Ve spojení
jednotlivých médií pak dochází k jisté synergii, která činí temnotu sabatů,
mystérium ritů a zapovězenost grimoárů o něco hmatatelnější.
I Debut Death Like Mass v popsané rovině uspívá. Trojice složená ze členů Lvcifyre a polských Cultes des Ghoules v rámci projektu primárně čerpá z druhého zmíněného jména, které se snaží oprostit o rituálně-ambientní až teatrální vyznění. Už v první dvojici vydaných krátkých nahrávek je patrné úsilí o roubování kapelního vyznění na svižnější blackmetalové pojetí. Třetí Matka na Sabacie pak působí jako pokus, ve kterém se divočejší nátura Death Like Mass aplikuje na rozmáchlou výpravnost Cultes des Ghoules.
Debut se vrací ke klasičtější blackmetalového
struktuře, při ověřených postupech se dá vzpomenout na Gorgoroth
nebo Darkthrone, přičemž se do výrazu propisují melodičtější kytarové leady
Švédska, v pár momentech si kapela dokonce pomůže syntezátory, které do
„volnějšího“ okultního vyznění zapadají. Lord of the Flies ale primárně budují
na riffech a hrdle Mark of the Devil, které si zachovává svůj svéráz, přičemž
od patosu Cultes des Ghoules trochu upouští.
Z celku pak vyplývá atmosféra, která nemá
daleko od posledních desek Pakkt
a Häxenzijrkell.
Jako pozitivum se dá brát i fakt, že do Death Like Mass více promlouvají
žánrové fundamenty než některý z polských trademarků. V geografickém kontextu
se kapela odchyluje od zvuku á la Mgła
i podivna cizelovaného okolo Gruzja. Raději
se zde hledá vlastní tvář. A okultní fazona vycházející z daného prostředí má zase
o trochu jiný tón.
The Lord of Flies se v závěru převážně poslouchá jako tuctová žánrovka, kterou od zbytku odděluje charakteristický vokál, čas od času i silný riff (nejmocnější z nich se přitom vyskytuje v úplném úvodu). Ne každý nápad oplývá stejnou silou, z celku ale prýští specifický náboj, který si snadno potyká s obrázky z Kawalerowiczovy Matky Johany od Andělů či se stránkami Ohnivého Anděla Valerije Brjusova, což se rozhodně počítá.
Debut Death Like Mass byla deska, na
kterou jsem se těšil, a vlastně už dopředu věděl, že se mi bude líbit. Vyčekal
jsem si první poslech z vinylu a není divu, že mě potom vyloženě nadchla první
skvělá skladba Wygnaniec.
Spojuje parádní riff, zajímavý zvuk (kytary zní správně magicky a přitom surově, vokál si přináší z Cultes de Ghoules to nejlepší) a zemitost první vlny black metalu. U třetí Pan niechcianych grobów nadšení kulminovalo. V duchu jsem si říkal - jo, tak tohle bude konečně ta pořádná blacková deska, kterou budu sjíždět jak učeň bruntálskej brus.
Správně tušíte, že teď je čas na ale.
Deska ve druhé polovině úplně změní charakter a připomene spíš než staré Satyricon
rituálnější spolky - velice trefně tu Dan připomenul Häxenzijrkell.
A stejně jako oni mají DLM velký problém posluchače nenudit. Skladby na druhé
straně jsou řídké, často dlouho otáčí motiv, který ani není nijak zajímavý a
postrádají gradace. Pokud vstřícně půjdete desce naproti, po několika
protočeních i druhá strana desky smysl dostane, a poslouchám ji opravdu rád.
Důležitý je však i dodatek: bez prvotního entuziasmu a předobjednání, a tím zaručenému prostoru v domácím playlistu, bych možná DLM smetl do průměru.
doplním +- vykrádačku 2. riffu Jámy Pekel od Master's Hammer v úvodu Sorcery Unbridled
ad Satyricon - jo, ve Wygnaniec je slyšet "inspirace" v Prime Evil Renaissance z RE :)
s těma Häxenzijrkell se pojítko místy najde, ale ti jsou převážně ještě mnohem víc minimal atmo-rituál, DLM přece jen víc hrnou, jedou, až black/thrash Tormentor, Master's Hammer až Celtic Frost hobling (4., 5.), Mortuary Drape, Blaze od Darkthrone atd., líp zahraný, lehce aktualizovaný, nasypanější, ale oldschool hobluj metal
a jinak souhlas spíš s Vaněnou, min. o třídu slabší než první dvě EPka, zvláště Jak zabija diabeł je skladba, kterou jsem z polskýho blacku protočil nejvíckrát v životě :) (dobrý i do auta)
ambivalentní jsou i ty Menthorovy bicí - na jednu stranu krutopřísný, na druhou mi přjidou pro potřeby DLM až moc "mechanický", což dělá i nazvučení (triggery?), vokál v pořádku, zlobivej, celkově asi furt fajn/dost fajn, ale roztahaný atd.