DEATH LIKE MASS – The Lord of Flies

recenze black metal
Dantez
Hodnocení:
7.3

Death Like Mass se na debutu profilují jako black metal tradičnějšího pojetí prodchnutý okultní aurou Cultes Des Ghoules.

Datum vydání: 4. říjen 2025
VydaliTerratur Possessions
Žánr: black metal

Black metal „okutlnějšího“ ražení se za léta žánrové kultivace rozdělil do dvou hlavních podob. Jedné, ve které se jde na dřeň k podstatě, z čehož skrze hudbu vyvěrá atmosféra černých, pomyslným hávem zastřených ceremonií. Druhá podoba je v určitém smyslu odlehčenější, snad i brakovější – skladbami, texty i koncepty zkouší evokovat neblahé čarodějnické procesy a démony zachycené na rytinách, v příručkách nebo ve zaznamenaných zpovědích.

Druhé směřování se přitom netěší oblibě jen v mantinelech black metalu. Od hororové The VVitch Roberta Eggerse se okultismus propisuje do filmů se stále větší vervou. Nezaostává ani literatura: například v Čechách se nedávno zjevil dotisk Bafometa, který je románem Franze Spundy, pozapomenutého autora německo-moravského původu. Ve spojení jednotlivých médií pak dochází k jisté synergii, která činí temnotu sabatů, mystérium ritů a zapovězenost grimoárů o něco hmatatelnější.

I Debut Death Like Mass v popsané rovině uspívá. Trojice složená ze členů Lvcifyre a polských Cultes des Ghoules v rámci projektu primárně čerpá z druhého zmíněného jména, které se snaží oprostit o rituálně-ambientní až teatrální vyznění. Už v první dvojici vydaných krátkých nahrávek je patrné úsilí o roubování kapelního vyznění na svižnější blackmetalové pojetí. Třetí Matka na Sabacie pak působí jako pokus, ve kterém se divočejší nátura Death Like Mass aplikuje na rozmáchlou výpravnost Cultes des Ghoules.

Debut se vrací ke klasičtější blackmetalového struktuře, při ověřených postupech se dá vzpomenout na Gorgoroth nebo Darkthrone, přičemž se do výrazu propisují melodičtější kytarové leady Švédska, v pár momentech si kapela dokonce pomůže syntezátory, které do „volnějšího“ okultního vyznění zapadají. Lord of the Flies ale primárně budují na riffech a hrdle Mark of the Devil, které si zachovává svůj svéráz, přičemž od patosu Cultes des Ghoules trochu upouští.

Z celku pak vyplývá atmosféra, která nemá daleko od posledních desek Pakkt a Häxenzijrkell. Jako pozitivum se dá brát i fakt, že do Death Like Mass více promlouvají žánrové fundamenty než některý z polských trademarků. V geografickém kontextu se kapela odchyluje od zvuku á la Mgła i podivna cizelovaného okolo Gruzja. Raději se zde hledá vlastní tvář. A okultní fazona vycházející z daného prostředí má zase o trochu jiný tón.

The Lord of Flies se v závěru převážně poslouchá jako tuctová žánrovka, kterou od zbytku odděluje charakteristický vokál, čas od času i silný riff (nejmocnější z nich se přitom vyskytuje v úplném úvodu). Ne každý nápad oplývá stejnou silou, z celku ale prýští specifický náboj, který si snadno potyká s obrázky z Kawalerowiczovy Matky Johany od Andělů či se stránkami Ohnivého Anděla Valerije Brjusova, což se rozhodně počítá.

vaněna
Hodnocení:
6,5

Debut Death Like Mass byla deska, na kterou jsem se těšil, a vlastně už dopředu věděl, že se mi bude líbit. Vyčekal jsem si první poslech z vinylu a není divu, že mě potom vyloženě nadchla první skvělá skladba Wygnaniec.

Spojuje parádní riff, zajímavý zvuk (kytary zní správně magicky a přitom surově, vokál si přináší z Cultes de Ghoules to nejlepší) a zemitost první vlny black metalu. U třetí Pan niechcianych grobów nadšení kulminovalo. V duchu jsem si říkal - jo, tak tohle bude konečně ta pořádná blacková deska, kterou budu sjíždět jak učeň bruntálskej brus.



Správně tušíte, že teď je čas na ale. Deska ve druhé polovině úplně změní charakter a připomene spíš než staré
Satyricon rituálnější spolky - velice trefně tu Dan připomenul Häxenzijrkell. A stejně jako oni mají DLM velký problém posluchače nenudit. Skladby na druhé straně jsou řídké, často dlouho otáčí motiv, který ani není nijak zajímavý a postrádají gradace. Pokud vstřícně půjdete desce naproti, po několika protočeních i druhá strana desky smysl dostane, a poslouchám ji opravdu rád.

Důležitý je však i dodatek: bez prvotního entuziasmu a předobjednání, a tím zaručenému prostoru v domácím playlistu, bych možná DLM smetl do průměru.

Vložit komentář

Franta N. - 18.02.25 23:56:57
Na ten slet čarodějnic se musím podívat už jen z profesní deformace.
vanena - 18.02.25 13:48:56
ZBI: díky za tip na Slet čarodějnic, i když teda - zklamání je slabé slovo :) Häxenzijrkell jsem docenil až postupně. Znamenitá deska.
Franta N. - 16.02.25 02:58:28
Největší sranda Satan je samozřejmě kult Evilspeak a školní modelka sežraná ve vaně ďábelskými divokými prasaty. Jako skutečné divoké prase mám ten film rád, protože právě ta prasata jsou jeho jediným vítězem.
AddSatan - 16.02.25 01:40:00
Pekelná díra fajn srandasataňizmus (polo?)parodie na Jméno růže, nejvíc pobavilo zklamání v (před)závěru :) a nakonec tam Jáma pekel od MH měla zaznít!

Ad ještě Rukopis Zaragoza níže - dobrý pointy jsou i David Lynch (měl ten film prý rád) a Váchalův Krvavý román.
zbi666 - 15.02.25 17:23:26
Pekelná díra byla vlastně docela fajn, i ten overkill konec :) a ad zmíněný "hromadný posedlosti", tak mezi hromadou píčovin na Netflixu je teď Slet čarodějnic, což bohužel zůstalo na půl cesty, kdyby to bylo temnější a hutnější, mohlo by to být fakt dobré, takhle je to spíš promarněná příležitost. Starej
Häxan cvlt ofc.

A co se týče DLM - na dlouho mě to bohužel nezaujalo, Mark of the Devil v polštině je pro mě největší devizou. Občas mi to svou neučesaností připomnělo One Tail, One Head, nicméně bez tý násilnosti, a když jsem u těch asociací, tak i Odraza - Esperalem Tkane...

Häxenzijrkell pro mě jedna z top loňských věci, ale hudebně je to spíš mezi Mare a Sortilegia, než k DLM, ten je kytarově de facto dost thrash, obzvlášť ty anglicky zpívaný songy
Franta N. - 15.02.25 02:12:15
PS: Artwork těch Death Like Mass se v míře legračního komiks-zla řadí někam po bok Lvcifyre: The Broken Seal. Chápu, ta muzika je ne úplně vážný bubák black metal, ale tohle je i vůči té hudební složce možná až moc.
Franta N. - 14.02.25 23:02:00
Häxan je největší kult mezi starými filmy o ďáblovi, černé magii apod. Zajímavé je, že film ideově vznikl jako součást racionální osvěty, mající ukázat, čemu všemu lidé věřili v temných dobách. A dnes je to ikona pro různé okultisty. :))
mIZZY - 14.02.25 11:34:00
Odpověď Dntz: Pravda, asi mě to napadlo v asociaci skrz polsko.
Možná by se nabízel...
Já si zase u téhle debaty vzpomněl na todle :)
https://www.csfd.cz/film/1245267-pekelna-dira/recenze/
Obrácenej kostel jako na demu Master's Hamer included!
AddSatan - 14.02.25 11:08:27
Odpověď Dntz: Pravda, asi mě to napadlo v asociaci skrz polsko.
Možná by se nabízel...
Rozumím, úplně mimo to určitě není.
Rukopis jsem viděl, nějaký pojítka s DLM by se asi našly, některý části, ale myslím, že dost málo/okrajově. Ale film spíš doporučuju, je to trochu roztahaný, ale svý kouzlo to má, dost fajn mysteriózní svéráznost, trošku feeling K. Zemana (Baron Prášil?) a je tam překvapivě vysoká koncentrace hezkých, neokoukaných héreček :). Pecku nečekej, ale za vidění to určitě stojí. Vystihuje to dobře komentář: "Fantaskní groteska či gotický román s hororovými prvky".
A dík za literární tipy, snad se k tomu časem dostanu.
Dntz - 14.02.25 10:27:53
Odpověď AddSatan: Ještě volně k tématům recenze - modří asi vědí, ale až asi před rokem ...
Pravda, asi mě to napadlo v asociaci skrz polsko.
Možná by se nabízelo i tohle: https://www.csfd.cz/film/109809-rukopis-nalezeny-v-zaragoze/prehled/

Ale neviděl jsem, může někdo doporučit/odradit?
AddSatan - 14.02.25 10:22:56
Ještě volně k tématům recenze - modří asi vědí, ale až asi před rokem jsem konečně viděl úplně celej Häxan (1922, s live soundtrackem od dvou "čarodějnic" :), předtím jen části v projekcích DS! i jinde), asi první film o čarodějnictví (?) atd. i s +- prvky nunsploitation a - front cover Chimery od Mayhem je vlastně screenshot z toho filmu (možná jsem to kdysi věděl, ale úplně zapomněl). No a řekl bych, že náboj hudby DLM si častěji potyká spíš s obrázky z Häxan, než Matky J. :).
Franta N. - 14.02.25 00:22:15
Mě The Exorcist nijak neuráží, hororová klasika, dobrý film. Ale že bych z něj byl nějaký nadšený, to taky úplně ne. Knížku jsem nečetl. Srovnání Matky Johany s Vláčilovými filmy sedí, dost podobný styl.
AddSatan - 13.02.25 23:57:01
Odpověď Franta N.: Matka Johana od Andělů je super film. Posedlé jeptišky tam sice jsou, ...
Matka J. má ve více směrech blíž k filmům Františka Vláčila (Markéta, Údolí) než k The Exorcist, s tím bych to ani asi nesrovnával. Pro mě je teda The Exorcist jeden z nej hororů nebo i dramat (?) vůbec (Blattyho knižní předloha ještě lepší - víc rozhovorů s Pazuzu), resp. asi jeden z nej filmů vůbec a ne kvůli “shocking value”.
Franta N. - 13.02.25 20:46:21
Matka Johana od Andělů je super film. Posedlé jeptišky tam sice jsou, ale vlastně je to existenciální drama. Čímž se to zásadně liší např. od The Exorcist a dalších filmů, které se snažily hlavně šokovat svoji dobu. Vzpomínám si, že jsem si na tom filmu užil dialogy, subtilní práci s černobílou kamerou (světlo-stín...), zachmuřenou atmosféru, ale zároveň je na sílu tlačenou hrůzu. Mimochodem, ten film vychází ze série skutečných případů údajné hromadné posedlosti v ženských klášterech, které se udály hlavně v 17.-18. století napříč Evropou.
AddSatan - 13.02.25 11:06:21
Odpověď mIZZY: Třeba ještě zmínit, že byť mi v Cultes / 13th Moon nebo Lvcifyre vůbec...
souhlas, v JZD :) mi evokujou takovou zlejší, polskou verzi Štorma (od 3:10)
mIZZY - 13.02.25 11:00:48
Třeba ještě zmínit, že byť mi v Cultes / 13th Moon nebo Lvcifyre vůbec nevadí, když Marek zpívá anglicky, v DLM mu ta polština sedí mnohem víc a ty anglické skladby jsou o poznání slabší.
AddSatan - 13.02.25 10:40:24
cením zmínku Matky Johany od Andělů, po The Devils (Russell, 1971) asi nejkvalitnější nunsploitation, co jsem zatím viděl (z asi 5-6, musím vyslídit ty co používaj Do Shaska! v projekcích), byť s DLM se mi tu pojí jen vágně

doplním +- vykrádačku 2. riffu Jámy Pekel od Master's Hammer v úvodu Sorcery Unbridled
ad Satyricon - jo, ve Wygnaniec je slyšet "inspirace" v Prime Evil Renaissance z RE :)
s těma Häxenzijrkell se pojítko místy najde, ale ti jsou převážně ještě mnohem víc minimal atmo-rituál, DLM přece jen víc hrnou, jedou, až black/thrash Tormentor, Master's Hammer až Celtic Frost hobling (4., 5.), Mortuary Drape, Blaze od Darkthrone atd., líp zahraný, lehce aktualizovaný, nasypanější, ale oldschool hobluj metal

a jinak souhlas spíš s Vaněnou, min. o třídu slabší než první dvě EPka, zvláště Jak zabija diabeł je skladba, kterou jsem z polskýho blacku protočil nejvíckrát v životě :) (dobrý i do auta)
ambivalentní jsou i ty Menthorovy bicí - na jednu stranu krutopřísný, na druhou mi přjidou pro potřeby DLM až moc "mechanický", což dělá i nazvučení (triggery?), vokál v pořádku, zlobivej, celkově asi furt fajn/dost fajn, ale roztahaný atd.

Zkus tohle