recenze black/death
vaněna
8

Disonantní a načernalý death metal, u kterého si určitě vzpomeneme na řadu jmen jako Suffering Hour, Akhlys, Ad Nauseam nebo Ulcerate.

Datum vydání: 4. duben 2024
VydaliNuclear Winter Records / Total Dissonance Worship
Žánrdissonant black/death metal

Debutové album pokojíčkáče Kvadrat se směle řadí k tomu nejlepšímu ze současné disso-black scény. Sedm skladeb na tři čtvrtě hodince přináší běhy pavoučími akordy a proplétání spletitou houštinou rychlých bicích. Buduje chmurnou a stále hutnější atmosféru zmaru, která vrcholí ve dvou delších kompozicích desku uzavírajících. Uměl bych si představit vyhrocenější vrcholy skladeb, ale berte to prosím jen jako maličkou připomínku.

Podstatné je, že jde o debut (!), který snese přísná měřítka aktuálně instrumentálně velmi potentní disso scény. Ivan Agakechagias (29 let) si zaslouží absolutorium. Tohle všechno zvládnout vymyslet, poskládat, zahrát a nahrát sám z temnot pokojíčku, tomu musím smeknout. K tomu – považte – je povoláním ilustrátor.

Desce svědčí soustředěnost, podřízení jednotlivých prvků celku, floskulí sportovních metafor se tomu říká tah na branku. Stejně jako se povedl celek, jsou velmi povedené i jednotlivé složky, ze kterých povstává. Obdivuji bicí, rád se proposlouchávám riffy, které v některých pasážích mohou připomenout i klasické deathmetalové Švédsko. Dokonce pochválím i zpěv v rodné řečtině, který ani stínem neupomíná na hlaholivé melodické („typicky řecké“) black/death pasáže, kterými prokládají skoro všechny řecké kapely svá díla (čest výjimečným Dead Congregation).

Snad jediné, co se v případě vinylové verze nepovedlo, je grafická podoba alba. Ke každé skladbě totiž sice patří ilustrace (jak jinak než z pera jediného tvůrce), ale optimalizováno bylo na formát CD, takže vlastníci vinylu tady vyšli trochu naprázdno a rozkládací dvoustrana nijak parádně nepůsobí. Škoda. I tak ale Příšerný nesoulad zapomnění k poslechu výrazně doporučuji.